Med 38 dage tilbage af transfervinduet, og med minimum 7 og forhåbentlig 9 super vigtige kampe i mellem 4. august og 1. september, tænker jeg det er et fint tidspunkt lige at zoome lidt ud og kigge på truppen.
Der er 54(!!) spillere i FCM, der har en senior kontrakt.
Heraf er 43 pt i FCM, og 11 udlejet.
For sjov, her et forsøg på at stille det op som 1., 2. og 3. hold, med udskiftninger.
(Disclaimer: Der er ikke nødvendigvis lagt mange tanker i hvilket hold eller position den enkelte spiller er skrevet ind på.)
Næsten ærgerligt at der lige mangles en spiller, fra at vi kan lave 5 hold.
But here goes:
1. hold
Jesper Hansen
Scholz - Sviatchenko - Nicolaisen
Joel - Frank - Okosun - Paulinho
Evander
Wikheim - Brumado
2. hold
Mikkel Andersen
Reese - Korsmár - James
Thycosen - JP - Sparv - Mikael Anderson
Mabil
Dovbyk - Kaba
3. hold
Ottensen
Oliver Olsen - Riis - Patrick
Uzo - Nicolas Madsen - Jens Lys - Nikolas Dyhr
Victor Torp
George - Kraev
og med 10 Udskiftningsspillere:
Elias Rafn Olafsson
Marc Dal Hende
Paul
Baidoo
Isaksen
Martis
Sunday
Tengstedt
Jibril
Anene
Evt hold af spillere på udleje
Bill Hamid
Japhet Larsen - Rutikanga - Kairinen
Kirk - Dawa - Tue
David - Skytte
Thomsen - Buch
Overflyvning
Truppen er selvfølgelig stor, og den sportslige ledelse har også sagt at truppen skal skæres til, som jeg har forstået det, både for at skabe lidt ro omkring 1. holdet, men også for at give mere plads til akademisterne.
I det lys giver det mening med salget af Kian Hansen, men kan selvfølgelig være spændende netop med de kampe vi går ind i, i augsut måned.
Ydermere er det ret klart kommunikeret at Paul og Dal Hende forventes at ryge. Så er vi på 41 spillere med senior kontrakt hjemme i klubben.
Uzo, Baidoo bliver formentlig udlejet
og har svært ved at forestille mig der ikke findes en løsning med Anene.
Kraev lyder også til at være på vej til en sandsynlig udlejning.
så 37
Dyhr og Isaksen kan stadig spille u19
35
Elias Rafn, Oliver Olsen, Patrick, Nicolas Madsen, Martis, Sunday, Tengstedt og Jibril er stadig u20 spillere, så kan få nogen få kampe i u19 og/eller Youth League.
(og være i spil til udleje og Olsen og Patrick er langtidsskadet)
27.
Efter salget af Kian, har Graversen sagt at Nicolaisen, Reese og James må kæmpe om den ledige startplads. Undrer mig lidt at Riis og/eller Korsmár ikke blev nævnt i den sammenhæng, mener da tidligere de har præsteret på et fint niveau. Men lyder til at Riis har en kompliceret skade og Korsmár også er et spørgsmålstegn (?) Hvis hver tæller for en halv, er vi på 26. Så hjælper det lidt på det antalsmæssigt.
Thycosen? Måske 25?
Spørgsmål
Har hørt rygter om Reese også er i spil til udlejning, hvilket jeg så overhovedet ikke kan forstå. Vi skal minimum have 5 spillere til de 3 pladser, også nu Japheyt er udlejet, og de nævnte skader til undgdomsspillerne.
Også Thycosen og back pladserne.
Salg af Paul kan jeg se for både spilleren og klubben,
salg af Dal Hende kan jeg se for spilleren og til dels for klubben,
men hvis Døhr Thycosen er på vej væk, kan jeg hverken forstå det for spiller eller for klub. Han er ung, sikker 2. valg og wingbacks virker som vores tyndeste plads.
Og nu har vi en ukendt situation med Paulinho's skade, lige inden nogle rigtig vigtige kampe.
Så hvad.
Højre WB, Joel, og måske, måske ikke Thycosen?
Venstre WB, Paulinho der er skadet og en Jens-Lys der spiller ude af position?
Nu har man valgt at sige at spillere der er på affyringsrampen, ikke skal spille for at sørge for at holde fokus og holde snuden i sporet. Meget forståeligt synes jeg, og fint man prøver at gøre noget andet, end de år hvor vi har fejlet i den august måned, hvor både transfervinduet og europa kval afsluttes.
Men med de spørgsmål i mente, hvor placere det Dal Hende og Thycosen, og evt. Reese og Korsmár. Er de i spil til start- eller bænkplads mod Rangers?
Konklusion
Generelt synes jeg det ser fornuftigt ud, og stor tilhænger af at man vil gøre mere plads til akademister. Men uheldigt hvis man kommer til at stå i tvivlsposition i forsvaret og på wingbacks på et kritisk tidspunkt. Meget spændt på hvordan ledelsen agere indtil vinduets afslutning og landsholdspausen i starten af september.