Superligaen 18/19

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Stoffer

Re: Superligaen 18/19

Indlæg af Stoffer »

Racismeparagraffen bliver udmøntet på en måde, så man relativt nemt kan slippe afsted med udtalelser, som de flest vil finde anstødelige, uden at nogen kommer efter en.

Pointen for mig er, at det er dumt, som THenry også nævner. Det er uoriginalt og barnagtigt.

I øvrigt får sagen med Fischer mig til at tænke på Zanka, der kørte noget lignende. Jeg tror, at FCK-spillerne slår ned på dette bevidst og kalkuleret mere end så meget andet. Jeg ved, at jeg træder en farlig line her, men for mig lugter det mindst ligeså meget af sans for mediedagsordner og villighed til lidt opportunisme som så meget andet. Det gør ikke hans (eller Zankas) kritik mindre valid. Det var det samme med den der Dubai tur. Medierne fokuserer nu på OB og Brøndby, men altså fck fans kommer også i mange afskygninger. Jeg vil gætte på, at de fleste klubber har langt igen, som Kent skriver så er fodboldfanmiljøet stort og der er mange grænsesøgende/ubehagelige typer i blandt.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Nu kommer jeg lige i tvivl, men dansk lovgivning har vel 'kun' 3 undtagelser for ytringsfriheden
Injurier der er en kategori og så blasfemi og racisme i den anden?

Der er nogen der ønsker alle former for hate speech ulovligt, tror jeg dog man skal passe på med.

Men uagtet den nationale lovgivning kan man udøve lidt selv justis i fan grupperinger eller det enkelte stadion eller ligaen kan lave 'husregler'.
Altså hvis fans ryger på stadion, affyrer 'bangers' eller råber ubekvemsord, så er der konsekvenser.

Men hvis man laver en liste over ord vi ikke tillader, hem skal lave den, og hvilke skal ikke?
Måske kampagner, italesættelse og appelering til folk tænker sig om lige så god som regler?

tubbe93

Indlæg af tubbe93 »

Steffen am skrev:
9. apr 2019, 17:39
Nu kommer jeg lige i tvivl, men dansk lovgivning har vel 'kun' 3 undtagelser for ytringsfriheden

Der er nogen der ønsker alle former for hate speech ulovligt, tror jeg dog man skal passe på med.

Men uagtet den nationale lovgivning kan man udøve lidt selv justis i fan grupperinger eller det enkelte stadion eller ligaen kan lave 'husregler'.
Altså hvis fans ryger på stadion, affyrer 'bangers' eller råber ubekvemsord, så er der konsekvenser.

Men hvis man laver en liste over ord vi ikke tillader, hem skal lave den, og hvilke skal ikke?
Måske kampagner, italesættelse og appelering til folk tænker sig om lige så god som regler?
Racismeparagraffen, som du kort omtaler, indeholder også seksuel orientering. Det er straffelovens § 266b:
§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.

Som flere nævner skal vi ikke kun være med til at pege fingre på andre fans. Vi er lige så dårlige. Så sent som i onsdags mod OB hørte jeg også sange om, at dommeren skulle være bøsse på CC-tribunen. Jeg tror ikke det var en større gruppe, men det blev råbt.

Vi er dog blevet bedre end tidligere, synes jeg det virker til. Tidligere på sæsonen var der en stor diskussion om det på Twitter, som jeg tror har fået flere til at være bevidste om, at det ikke er ok.
Jeg tror også, at den nuværende diskussion vil mindske problemet i stor grad. Også selvom fans af Brøndby dummede sig i går.
FCM!
FCM!
FCM!

THenry

Indlæg af THenry »

Kent skrev:
9. apr 2019, 15:48
Ytringsfrihed handler jo ikke om, at du må sige hvad du vil. Der er stadig en lovgivning, der gør at man ikke må ytre sig racistisk eller homofobisk. Så folk der bruger det argument, har ikke forstået hvad ytringsfrihed er.
Det er helt sandt (jeg kender dog ikke retspraksis på området), og det paradoksale er i øvrigt, at vi flere gange har set netop politikere udøve en provokerende og generelt set tåbelig handling (for at komme i medierne med deres budskab), og bagefter sagde, at de gjorde det i ytringsfrihedens hellige navn...

Det er i et eller andet omgang tilsvarende til de grupperinger af Brøndby-fans, der i går skulle provokere (og prøve grænser af), og derefter bruger ytringsfrihed som argument for at synge, at "Victor er gay", som du nævnte tidligere tråden.

Jeg kan se, at DBU er vågnet op, så det bliver interessant at se, hvad det hele ender med. https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... ag/7590247

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

THenry skrev:
9. apr 2019, 19:33
Kent skrev:
9. apr 2019, 15:48
Ytringsfrihed handler jo ikke om, at du må sige hvad du vil. Der er stadig en lovgivning, der gør at man ikke må ytre sig racistisk eller homofobisk. Så folk der bruger det argument, har ikke forstået hvad ytringsfrihed er.
Det er helt sandt (jeg kender dog ikke retspraksis på området), og det paradoksale er i øvrigt, at vi flere gange har set netop politikere udøve en provokerende og generelt set tåbelig handling (for at komme i medierne med deres budskab), og bagefter sagde, at de gjorde det i ytringsfrihedens hellige navn...

Det er i et eller andet omgang tilsvarende til de grupperinger af Brøndby-fans, der i går skulle provokere (og prøve grænser af), og derefter bruger ytringsfrihed som argument for at synge, at "Victor er gay", som du nævnte tidligere tråden.

Jeg kan se, at DBU er vågnet op, så det bliver interessant at se, hvad det hele ender med. https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... ag/7590247
Det er nok endnu vigtigere, at ministeren er gået ind i sagen og kræver handling. Det presser DBU tilmat gøre noget: https://www.dr.dk/sporten/fodbold/super ... ske-tilrab
Så kan man håbe, at der ikke er nogen tåber hos os, der bruger denne anledning til at demonstrere, at de kan være lige så store båtnakker som fans af andre klubber.

THenry

Indlæg af THenry »

Ja. Lad det her være en huskekage, hvor nogle andre tager skraldet. Det har forhåbentlig også en effekt, når spillerne selv går ind i debatten og tager afstand. Sviatchenkos appel går forhåbentlig rent ind, hvis der er nogen, der endnu ikke har forstået budskabet:

Hvad vil du selv gøre, hvis du oplever fans fra din klub agere homofobisk i en kommende kamp?

Erik Sviatchenko: »Så tager vi aktion. Der må vi være så store som spillere og klub, at vi klarer det internt. Vi har et godt forhold til de ledere, der står for, at der er fed stemning på stadion.«

»Jeg kan kun opfordre til, at de ikke hopper med på det her med at bruge de nedsættende homofobiske og racistiske ord. Det er dårlig stil.«

https://www.bt.dk/superligaen/superliga ... kaempe-det

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

THenry skrev:
9. apr 2019, 21:58
Ja. Lad det her være en huskekage, hvor nogle andre tager skraldet. Det har forhåbentlig også en effekt, når spillerne selv går ind i debatten og tager afstand. Sviatchenkos appel går forhåbentlig rent ind, hvis der er nogen, der endnu ikke har forstået budskabet:

Hvad vil du selv gøre, hvis du oplever fans fra din klub agere homofobisk i en kommende kamp?

Erik Sviatchenko: »Så tager vi aktion. Der må vi være så store som spillere og klub, at vi klarer det internt. Vi har et godt forhold til de ledere, der står for, at der er fed stemning på stadion.«

»Jeg kan kun opfordre til, at de ikke hopper med på det her med at bruge de nedsættende homofobiske og racistiske ord. Det er dårlig stil.«

https://www.bt.dk/superligaen/superliga ... kaempe-det
Jeg tror, at det er vigtigt, at spillere og trænere appellerer til egne fans. Vi kan jo se, hvad der sker med VF, når han kritiserer OBs fans. Så går halvdelen af folks energi med at pege fingre af VF og sige “hvad med FCKs fans?” (som om det nogensinde har været et godt argument, at man godt må være en idiot, fordi andre er det...). Hvis spilllere/trænere kritiserer egne fans, så vil det i mine øjne være langt stærkere - risikoen er naturligvis, at vedkommende bliver ugleset blandt egne fans - og ofte har spillere/trænere meget lldt lyst til at kritisere egne fans, men i en sag som denne, tror jeg, at det vil være vejen frem.

Flemse

Indlæg af Flemse »

Steffen am skrev:
9. apr 2019, 17:39
Der er ingen undtagelser for ytringsfriheden i den danske lovgivning, tværtimod er den grundlovssikret. Men det betyder ikke, at man ikke må tage ansvar for sine udtalelser.

Grundlovens § 77 siger, at:

Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres.

Ytringsfriheden betyder altså udelukkende, at man må sige/skrive lige præcis det, man vil, uden at blive forhindret i det. Og ikke, som mange fejlagtigt tror, at man ikke kan blive straffet for det.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Enig Kent. Det virker bedst hvis spillerne går til egne fans. Det skal klubben og spillerne også turde.

Vijen

Indlæg af Vijen »

Nogen der ved, hvor mange strafpoint det giver at lave et proffesionelt frispark.

Hvis Arajuuri for 6 point for alvorlig forseelse, så han han karantæne imod os mandag.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Vijen skrev:
18. apr 2019, 17:54
Nogen der ved, hvor mange strafpoint det giver at lave et proffesionelt frispark.

Hvis Arajuuri for 6 point for alvorlig forseelse, så han han karantæne imod os mandag.
Det var ikke et prof frispark. Han laver en glidende tackling, hvor han kommer for sent. Jeg er ret sikker på, at den giver 6 point.

Vijen

Indlæg af Vijen »

Kent skrev:
18. apr 2019, 19:59
Vijen skrev:
18. apr 2019, 17:54

Det var ikke et prof frispark. Han laver en glidende tackling, hvor han kommer for sent. Jeg er ret sikker på, at den giver 6 point.
Ok, tak. Jeg så den kun på BT live update.

Jeg skulle til, at skrive at det kunne være ligemeget med dagens resultat. Men alligevel, en sejr over Brøndby og nederlag til FCK på plastikken, så er vi tilbage igen.

henker

Indlæg af henker »

Matjavsen

Indlæg af Matjavsen »

Vildt nok at tænke på at vores pointsnit normalt ville gøre os til mestre.
Den er på 2,16
Da AAB vandt i 13/14 var deres 1,86,
Da vi vandt "sikkert" i 14/15 var den på 2,15

henker

Indlæg af henker »

Besvar