Jens Ørgaard i AaB Magazine

Om FC Midtjylland og Black Wolves
aalborg

Jens Ørgaard i AaB Magazine

Indlæg af aalborg »

Hejsa, Der er et stort interview med Jens Ørgaard i det seneste AaB Magazine, jeg bringer her hans kommentare (selv om det tog laaaang tid at skrive ind, hvad gør man ikke for sine midtjyske venner:-)) - her er det:

"Traditionsklubber som AaB, AGF og Esbjerg har været for fokuseret på Brøndby og FCK og ført et liv i Superligaen uden at kigge i bakspejlet. Derfor har ulvene på blot fem år overhaler dem alle sammen."

"Vi er vokset i Superligaen, men vi er ikke vokset i 1. og 2. division. Skellet mellem stor og lille er blvet større. Regioner bliver styrende indenfor sporten ligesom indenfor det almindelige erhvervsliv. Der vil ikke være så stor udskiftning mellem Superligaen og 1. division og så videre. Der vil hele tiden være udvikling og enten er du med, eller også stagnerer du og dør."

"Vi gør tingene på vores egen måde. Vi efterligner ikke andre. Vi har skabt en kultur i det midt- og vestjyske område på rekordtid. Vi har helt bevidst satset på at få sportslig succes og så sælge os ud af problemerne de første par sæsoner. Dermed har folk hernede forholdt sig til en succes, og det gør det nemmere at skabe en kultur."

"Hvis man gjorde tingene rigtigt i Århus, Odense og Aalborg var man modpolen til Brøndby og FC København. Det har vist sig, at det har man ikke kunnet finde ud af. I hvert fald ikke de seneste fem år. Men jeg ser AaB som vores største konkurrent sammen med Esbjerg og OB."

"Et område med 70.000 mennesker sætter nogle begrænsninger. Vi kan ikke efterligne Aalborg og andre store byer. Vi skal være lidt smartere, lidt hurtigere på aftrækkeren og tage lidt større chancer. Det er vores lod, og det har vi erkendt. Vi kan ikke få en helgardering på tipskuponen, men engang imellem satser vi 500-lap på et 1-tal. Nogle gange går det galt, andre gange går det godt."

"Jeg er meget opmærksom på at kigge efter, hvad de andre klubber gør og hele tiden prøve at holde dem bagved. Det er altid nemmere at holde andre bag sig end at skulle ud og overhale. Vores konkurrenter har ikke været gode nok til at kigge i bakspejlet. I dag har de set os, men problemet er, at nu kører vi på vejen. Vi ligger ikke nede i grøften længere."

"Det er nu engang fordelen ved at komme sidst. Det gør også vores tankegang ikke er sammenlignelig med AaB´s. Hvis den var det, ville AaB have haft bedre resultater de seneste fem år. Dér ligner vi ikke hinanden. Vi er nødt til at være klassens frække dreng og gøre tingene anderledes."

"Langt hen ad vejen har AaB også haft held og uheld. Bolden er rund. Jeg synes ikke, AaB har gjort det dårligt. Der er måske bare andre, der har gjort det bedre. AaB har også gamblet. Men hvis vi skulle gøre tingene, ligesom de gør i AaB, ville de vinde over os til enhver tid."

"Begge hold (AaB og FCM red.) satser ekstremt meget på talentudvikling. Begge klubber har ambitioner om at ligge i toppen. Ledelsen i de to klubber ligner hinanden. Vi er jo gamle fodboldfolk."

"Jeg har lært meget af AaB´s talentudvikling og taget det til mig. Det har de ikke altid været tilfredse med, for vi slås også om talenterne."

"En fodboldklub er meget præget af, hvilken form for ledelse den her. Tankegangen hos ledelsen smitter af på organisationen, holdningerne og filosofien. Vi ønsker ikke at gøre tingene ens. Men det er også fordi, vi ikke kan. Der er trods alt for stor forskel på at være nordjyde og være vestjyde. Jeg ser AaB som en klub, der vil favne bredt og gå ind i mange ting. Det er ikke vores filosofi. Dér adskiller vi os"

"Jo bredere man fokuserer, desto mindre fokuseret kan man være på sit kerneprodukt. Hvis man ikke er organisatorisk gearet til at holde fokus hele vejen, vil det koste et eller andet. Men det er bare et postulat. Jeg ar ikke noget håndgribeligt at have det i"

Brøndby og FCK-tema:

"Der er flere mennesker og flere virksomheder. De har, i hvert fald i forhold til os, en større kultur. Men fodbold er styret af, hvor der er penge, og hvor der ikke er. Man kan ikke 100 procent købe sig til succes, men det er tæt på."

"Jeg synes dog, at skellet mellem Brøndby og FCK og så det, , jeg på nuværende tidspunkt betragter som bejlerne, OB, Esbjerg, FC Midtjylland og AaB, er blevet mindre. Men vi mangler lige de sidste 10 procent, og kun udvikling kan udligne dem. Hvis de bliver ved med at udvikle derover, bliver det svært at nå dem. Men hvis de falder bare lidt i søvn, kan ét af de fire hold sagtens drille dem."

"Vi skal have en høj grad af talentudvikling. Men vi skal også få indsigt, der kan give mere balance i regnskaberne. AaB og FC Midtjylland er tvunget til at sælge varen, hvis vi får et godt tilbud. Det er de ikke i FCK og Brøndby. Det er den store forskel. Hver gang Lynge Jacobsen sælger, sælger han den bedste. Problemet er, at han ikke kan bruge de samme penge til at investere i en ny. Det gør man i de to københavnske klubber"

Ørgaard mener de 4 bejlere kan være tilfredse

"Vi er blvet bedre sportsligt. Vi har fået større opbakning fra tilskuere og sponsorer. Hvis vi var 20 procent bagefter for tre år siden, er vi måske 12 procent efter nu. Det er, hvad vi har hentet de seneste to-tre år."
Senest rettet af aalborg 16. sep 2005, 23:34, rettet i alt 1 gang.

kenny

Re: Jens Ørgaard i AaB Magazine

Indlæg af kenny »

Tak for det..(-:

aalborg

Indlæg af aalborg »

Det var så lidt :)

BW # 163

Indlæg af BW # 163 »

Meget interessante betragtninger fra Ørgaard.

Jeg læser også mellem linierne at Ørgaard mener vi skal fortsætte med at satse på kerneområdet - fodbold - og fx. ikke indlemme andre sportsgrene. Dog med det aber-dabei, at udviklingen selvfølgelig kan tvinge os til det.
..
BW # 163

Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Ja det var pænt af dig at skrive det ind, tak herfra også :-)

Interessant i øvrigt, men ikke overraskende.

aalborg

Indlæg af aalborg »

Min fornøjelse!!! Utrolig spændende meninger... - vi når BIF/FCK på et tidspunkt;)

Besvar