Salgspris - Førsteholdsspillere

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Jesper BW1100

Salgspris - Førsteholdsspillere

Indlæg af Jesper BW1100 »

For at slå noget af min 3 timers tortur ihjel tænkte jeg at kunne starte en lidt sjov debat omkring hvad folk tænker FCM har prissat deres førsteholdsspillere til. Altså ikke nødvendigvis markedsprisen, men den pris i tænker FCM vil sælge til lige nu og her
For ikke at bruge flere timer på det har jeg valgt ikke at medtage alle spillerne i truppen (bl.a. ikke dem vi netop har hentet i sommerens vindue). Folk er dog velkomne til at inddrage andre end dem jeg nævner.

1. Jesper Hansen - 20-25 mio
Vitterligt en overpris for en keeper på 31 år med udløb om små 2 sæsoner. Men der er ikke en oplagt arvtager i truppen, og jeg tror FCM er virkelig glade for endelig at få kontinuitet på målmandspladsen igen. Med andre ord skal det være et så stort bud før FCM nødtvunget siger ja.

2. Kian Hansen - 10-15 mio
Der har været snak om Kian skulle have et udlandseventyr mere. Så jeg tror egentlig ikke vi skal have meget mere end 10-15 mio før vi slipper ham. Han kan imo også godt erstattes.

4. Zsolt Korcsmar - 5-7 mio
Korcsmar virker ikke til at have den største stjerne hos trænerteamet. Han er pt kun 5 valg i forsvaret med små 2 år tilbage. Et bud på små 1 mio euro og jeg tror vi ville slå til.

5. Marc Dal Hende - 15-20 mio
Dal Hende er en spiller som deler vandene. Det ene øjeblik er han fantastisk og det næste øjeblik er han nærmest katastrofal.
Hans fanden-i-voldskhed og målfarlighed kan man dog ikke pille fra ham. Dernæst tæller det faktum han er venstrebenet også op.

20. Rasmus Nicolaisen - 20-25 mio
Jeg tror i bund og grund ikke FCM ønsker at sælge. Man ser med garanti et stort lys i Nico, og at han er en venstrebenet midtstopper trækker bare endnu mere op.
Derfor tror jeg vi skal op og snakke så høj en pris før FCM sælger. Det sker næppe pt., hvilket også er ganske fint for os :-).

24. Mads Døhr Thycosen - 5-10 mio
En mand man har vist tillid med en lang kontrakt, og som også i glimt viser sit potentiale. Er dog blevet passeret klart af Joel på højre back. Og når vi også har Munksgaard der kan spille backen, tror jeg faktisk man ville sælge for et niveau omkring 5-10 mio.

15. Bozhidar Kraev - 15-20 mio
En spiller der ikke har udfoldet sit potentiale i FCM endnu. Han er ung og har en lang kontrakt. Jeg tror ikke FCM er villig til at give op på ham endnu. At han er A-landsholdsspiller trækker også værdien op.

38. Frank Onyeka - 35-40 mio
Lidt af en guldfugl, der dog ikke er braget helt igennem endnu. Han er dog ung, har en lang kontrakt og har vist rigtig lovende takter. Jeg tror han er dyr allerede nu.

42. Babajide David - 5-7 mio
Lidt en interessant gut at have med her, da han højst sandsynligt skal sælges til vinter, når hans lejemål udløber. Han er braget igennem i Norge, men har ikke en ret lang kontrakt. Jeg tænker vi skipper ham afsted for en lille million euro.

45. Awer Mabil - 25-30 mio
Havde jeg lavet den her liste for bare 2 måneder siden kunne vi sikkert have divideret tallet med ca 10. Men Mabil må siges at have grebet chancen. Han har den offensive X-faktor der giver værdi. Jeg tror ikke FCM vil sælge for mindre pt. trods udløb “allerede” i sommeren 2020.

88. Gustav Wikheim - 40-45 mio
Vanvittig dygtig spiller. Har også offensiv X-faktor og har fået mere output i sit spil. Har kontrakt til 2021 og tror FCM har planer om at tjene en god sum for ham næste sommer.

33. Paul Onuachu - 50-60 mio
Ahh ja. Er det “Good-Paul” eller “Bad-Paul” vi skal værdisætte? “Bad-Paul” vil knap kunne indbringe en bøjet 2 krone og en lunken slots pilsner, mens “Good-Paul” til gengæld er en guldkalv. Jeg ved der tidligere var været snak om minimum 10 mio euro tidligere. Men vi snakker udløb i 2020, og Paul har haft sine udfald. Jeg tror man vil sige ja til 50-60 mio for Paul.

Leg endelig med. Også gerne andre spillere end dem jeg har nævnt :-)

Brugeravatar
Ravnen

Re: Salgspris - Førsteholdsspillere

Indlæg af Ravnen »

Jesper BW1100 skrev:
21. sep 2018, 19:15

1. Jesper Hansen - 20-25 mio
Vitterligt en overpris for en keeper på 31 år med udløb om små 2 sæsoner. Men der er ikke en oplagt arvtager i truppen, og jeg tror FCM er virkelig glade for endelig at få kontinuitet på målmandspladsen igen. Med andre ord skal det være et så stort bud før FCM nødtvunget siger ja.
Tror det er i den høje ende, tænker max 10 mio kr. Han gør det godt, men målmænd er et vanskeligt marked
2. Kian Hansen - 10-15 mio
Der har været snak om Kian skulle have et udlandseventyr mere. Så jeg tror egentlig ikke vi skal have meget mere end 10-15 mio før vi slipper ham. Han kan imo også godt erstattes.
Kian har også opfyldt sin værnepligt, hvis han vil af sted igen kan det godt blive for mindre end det du skriver.
4. Zsolt Korcsmar - 5-7 mio
Korcsmar virker ikke til at have den største stjerne hos trænerteamet. Han er pt kun 5 valg i forsvaret med små 2 år tilbage. Et bud på små 1 mio euro og jeg tror vi ville slå til.
Enig
5. Marc Dal Hende - 15-20 mio
Dal Hende er en spiller som deler vandene. Det ene øjeblik er han fantastisk og det næste øjeblik er han nærmest katastrofal.
Hans fanden-i-voldskhed og målfarlighed kan man dog ikke pille fra ham. Dernæst tæller det faktum han er venstrebenet også op.
Den er svær. I superligaen er han glimrende. Han passer godt i vores system. Men jeg tror du sætter prisen for høj, tror 10 mio er nok
20. Rasmus Nicolaisen - 20-25 mio
Jeg tror i bund og grund ikke FCM ønsker at sælge. Man ser med garanti et stort lys i Nico, og at han er en venstrebenet midtstopper trækker bare endnu mere op.
Derfor tror jeg vi skal op og snakke så høj en pris før FCM sælger. Det sker næppe pt., hvilket også er ganske fint for os :-).
Helt mener jeg du skyder for lavt. Vi har stor succes med at udvikle klassespillere i forsvaret, jeg tror Rasmus har flere niveauer i sig som vi får at se før et bud bliver accepteret. Alderen taget i betragtning og venstre ben, så tænker jeg minimum 30 mio og stigende
24. Mads Døhr Thycosen - 5-10 mio
En mand man har vist tillid med en lang kontrakt, og som også i glimt viser sit potentiale. Er dog blevet passeret klart af Joel på højre back. Og når vi også har Munksgaard der kan spille backen, tror jeg faktisk man ville sælge for et niveau omkring 5-10 mio.
Enig
15. Bozhidar Kraev - 15-20 mio
En spiller der ikke har udfoldet sit potentiale i FCM endnu. Han er ung og har en lang kontrakt. Jeg tror ikke FCM er villig til at give op på ham endnu. At han er A-landsholdsspiller trækker også værdien op.
Vi går og venter på gennembruddet, og ser så hvordan han spiller for Bulgarien. Finder han det samme frem i FCM, så kan du godt fordoble beløbet. Gør han ikke, så bliver det svært, for så er det formentlig hjem til Bulgarien
38. Frank Onyeka - 35-40 mio
Lidt af en guldfugl, der dog ikke er braget helt igennem endnu. Han er dog ung, har en lang kontrakt og har vist rigtig lovende takter. Jeg tror han er dyr allerede nu.
Enig, og prisen kan blive højere hvis udviklingen fortsætter
42. Babajide David - 5-7 mio
Lidt en interessant gut at have med her, da han højst sandsynligt skal sælges til vinter, når hans lejemål udløber. Han er braget igennem i Norge, men har ikke en ret lang kontrakt. Jeg tænker vi skipper ham afsted for en lille million euro.
Enig
45. Awer Mabil - 25-30 mio
Havde jeg lavet den her liste for bare 2 måneder siden kunne vi sikkert have divideret tallet med ca 10. Men Mabil må siges at have grebet chancen. Han har den offensive X-faktor der giver værdi. Jeg tror ikke FCM vil sælge for mindre pt. trods udløb “allerede” i sommeren 2020.
Sisto2 kan blive dyr, hvis det han viser nu er et niveau som han kan holde. Jeg tror det. Han er en ekstraordinær spiller.
88. Gustav Wikheim - 40-45 mio
Vanvittig dygtig spiller. Har også offensiv X-faktor og har fået mere output i sit spil. Har kontrakt til 2021 og tror FCM har planer om at tjene en god sum for ham næste sommer.
Enig i hvad du skriver. Når han folder sig ud er han ligaens bedste offensive spiller, uden tvivl. Han er også blevet mere stabil. Men det undrer mig at han bliver sat udenfor i de store kampe. Han skal op og score 10 kasser i sæsonen, så ryger han for 60!
33. Paul Onuachu - 50-60 mio
Ahh ja. Er det “Good-Paul” eller “Bad-Paul” vi skal værdisætte? “Bad-Paul” vil knap kunne indbringe en bøjet 2 krone og en lunken slots pilsner, mens “Good-Paul” til gengæld er en guldkalv. Jeg ved der tidligere var været snak om minimum 10 mio euro tidligere. Men vi snakker udløb i 2020, og Paul har haft sine udfald. Jeg tror man vil sige ja til 50-60 mio for Paul.
Den er svær, for det er Dr. Jekyl og Mr. Hyde. Hans højde er det store plus, det kan enhver se. Men hvor er han mentalt? Det er det mentale der skal arbejdes med hvis han overhovedet skal sælges, ellers er han her også om fem år. I teorien kunne han springe 100 mio kr, men teori og praksis er to forskellige ting.. Han er der hvor talent skal udløses og blive til den spiller han kan blive, uret tikker.

THenry

Re: Salgspris - Førsteholdsspillere

Indlæg af THenry »

Det er en interessant leg, men det er også svært at skyde sig ind på klubbens priser, da der er en del ubekendte faktorer i spil. Jeg tænker bl.a på (men der er også flere andre):

1) Markedet/efterspørgslen
2) Karriereplanlægning
3) Gentleman-aftale om at klubben ikke står i vejen for et interessant skifte
4) Kontraktsituation
5) Personlige forhold

Punkt 1 - Den eneste grund til at Sørloth blev solgt for så store penge var, at CP panikkede på transferdeadline day (og var plaget af skader i angrebet og en nedrykning ville koste kassen for dem), og vi skulle have en stor "ekstra præmie" for potentielt at sælge mesterskabet.

Jeg er enig i, at det er nærliggende, at en spiller som David bliver solgt, og det bedste bud er, at den købende klub er i Norge, men har Haugesund eller andre norske klubber en økonomi (kender ikke selv svaret), hvor de kan ligge f.eks. 1 mio euro? Og vil det i øvrigt være mere interessant for os, at sælge ham for det halve (og med en kæmpe videresalgsklausul o.l.), hvis vi tror, at Haugesund kan videreudvikle ham og sælge ham til en større europæisk liga indenfor få år?

Ift. til Døhr (eller Munksgaard for den sags skyld) så vil et skifte til en anden dansk klub nok være det mest nærliggende pt., hvis de sælges, men hvor mange klubber i DK udenfor top 3 kan betale 5-10 mio. for en back?

Eksempelvis indbragte Borring, Rømer og Drachmann vel en 2-3 mio. pr salg.

Punkt 2 - Hvorfor sælge f.eks. Nico nu til 20-25 mio. kr., hvis man tror, at han står foran sit gennembrud i FCM, og kan skydes af om et år for det dobbelte?

Vi ved at FCM arbejder meget med karriereplanlægning, og der er vist ingen tvivl om, at Paul skulle skydes af denne sommer efter at være blevet topscorer i sidste sæson (men det blev som bekendt ødelagt af skader og formnedgang), og derfor sagde man nej til Werder Bremen, da man troede at han ville være mere værd på et senere tidspunkt.

Punkt 3 - Jeg tror I har helt ret i, at en spiller som Kian kunne få lov til at gå til en udenlandsk klub for et mindre beløb (dog tror jeg prisskiltet er væsentlig højere, hvis der er tale om en anden dansk klub), da han meget vel kunne være blevet lovet dette, da han forlængede sin kontrakt.

Rilwan tror jeg også er en spiller, der kan få lov at forlade os for et symbolsk beløb, som tak for tro tjeneste, hvis det rette tilbud kommer (han har dog kontraktudløb om et år, så situationen opstår muligvis ikke).

Punkt 4 - Vi har et par forholdvis unge offensive spillere (der typisk er dem, der kan sælges dyrest) med kontraktudløb om 2 år e.l. Tænker på Paul og Mabil hvor der kan ligge et stort salg forude, hvis de rammer en rigtig fin udvikling i resten af denne sæson, men hvordan påvirker det salgssituationen/prisen, hvis de melder ud, at de ikke ønsker at forlænge deres nuværende kontrakter?

Punkt 5 - Jeg kan sagtens se nogle personlige forhold (som vi ikke kender til), der kan påvirke en evt. salgspris. Har vi en utilfreds marginalspiller, som pludselig er 3. valg på sin position og uden udsigt til spilletid, og som på den baggrund ønsker at skifte væk, så tror jeg ikke, at vi nødvendigvis vil stå i vejen for spilleren, og det kan naturligvis influere salgsprisen.

Derudover kan der være en række forskellige personlige forhold, der sikkert kan spille ind. F.eks. spillerens eget ønske om at prøve noget nyt.

Jeg havde f.eks. gættet på, at vi kunne have fået mere for Due, hvis I havde spurgt for 1 år siden, men efter en mindre formnedgang og skader i slutningen af sidste sæson og starten af denne krydret med (tror jeg), at Duelund gerne selv ville prøve sig af i udlandet har sikkert medført en lavere pris, end jeg tidligere havde forventet (dog virkede det som et fornuftigt salg denne sommer, da han hurtigt kunne være blevet marginalspiller i denne sæson og dermed med faldende markedspris til følge). Nu endte vi med at kunne komme ud med en "god historie" og en spiller, der er gået hele vejen fra akademiet til førsteholdet og videre til udlandet. Der er ingen tvivl om, at denne type af historier har stor betydning for klubben ift. rekruttering af nye dygtige spillere.

Udover en lang række ubekendte, så kan tingene også gå utroligt stærkt i fodboldverdenen, og pt. er den klare tendens at transferpriserne bare skyder i vejret i de store klubber, og det drypper også af på klubberne længere nede i værdikæden.

Derudover er der ingen tvivl om, at vi med Benhams økonomi i ryggen, store spillersalg på det seneste (der har været med til at sparke vores egen prisfastsættelse på vores spillere rigtig meget op) og et god brand i branchen for at udvikle dygtige spillere (med en proven record i større klubber f.eks. Kjær, Reid, Sisto m.v.), som vi sælger dyrt og som kan klare sig på støre adresser, gør, at vi kan forlange langt højere priser end næsten alle andre danske klubber. AAB er jo et eksempel på en klub, der må have et helt andet brand i markedet på disse parametre, da de spillere, som de sælger til udlandet stort set aldrig slår igennem, og hurtigt vender hjem til DK igen. Det er også noget som større klubber holder øje med.

Jeg har efterhånden derfor selv svært ved at prisfastsætte vores egen trup. I vinters synes jeg det var uforsvarligt ikke at sælge AP for 2. mio euro til Gladbach, men når man et halvt år senere kunne få ca. det dobbelte, så var det jo meget smart. Anderlecht oplevede det samme i forhold til Sanneh og Crystal Palace ift. Sørloth.

Af de nævnte spillere i denne tråd, så er det vel kun Jesper Hansen, som jeg føler mig rimelig sikker på er her i resten af hans kontraktperiode (bliver han solgt før kontraktudløb, så skyldes det, at han taber pladsen i målet og dermed går for små penge). En Polle er naturligvis også en der ikke bliver solgt, men ellers har de øvrige spillere vel mere eller mindre en mulighed for at blive solgt, da de har en længere karriere foran sig, da de er yngre.

Jeg tror vi gav ca. 10 mio. kr. for Kian for 3 år siden, og mit bud pt. er, at han kan få lov at gå til udlandet, hvis nogen er villige til at byde et lignende beløb. Muligvis vil vi også acceptere mindre, da han formentlig får en høj løn her, og ikke længere nødvendigvis er fast mand i fremtiden (hvis f.eks. Nico brager igennem i denne sæson).

Paul, Wikheim, Frank, Mabil, Kraev og Nico er vel nogle af dem, som man forventer kan indbringe rigtig fine penge, hvis de udvikler sig godt og levere for os eller på deres landshold. Har dog svært ved at skyde mig ind på, hvad vores prisfastsættelse på disse spillere er d.d.
Det er rigtig ærgerligt, at vi ikke skal spille europæisk gruppespil, da det virkelig kunne have boostet markedsprisen for nogle af disse spillere, da det havde været et stort udstillingsvindue. Så det faktum kan muligvis tage noget af toppen af priserne, og på den anden side kan vi meget vel presse priserne ekstra højt op allerede til vinter (hvis vi ligger med i toppen af ligaen og igen har et realistisk skud på et mesterskab), og dermed tage os ekstraordinært godt betalt for at svække truppen sportsligt. Dermed har vores placering og muligheder i ligaen helt sikkert også en betydning for de aktuelle priser på vores spillere.

Så der er mange faktorer og overvejelser i spil, når det kommer til priserne på vores spillere, og de kan enten falde eller stige meget hurtigt. Buba og Sørloth er de gode og positive eksempler på, hvilken værdiforøgelse, som man kan opnå med en rigtig god halv sæson i FCM, og omvendt kan spillere også hurtigt tabe værdi og blive mindre attraktive, hvis de havner på bænken eller bliver skadet. Paul er vel pt. et godt eksempel på en spiller, som har tabt værdi ift. det vi kunne få for ham tidligere.

Besvar