Europa 2018/2019
Re: Europa 2018/2019
@ Danne
Tak det er jo helt korrekt. Jeg tror bare ikke Tiraspol rent sportsligt er svære end MFF (og muligvis Vidi). Til gengæld havde det været en dødsyg tur langt væk, hvorimod der ingen undskyldning er for fans ift. at tage til Malmö og Budapest er en fantastisk away, hvis nogen kigger på den mulighed (skulle det blive udfaldet), hvilket jeg egentlig håber. Tror vi i DK undervurderer MFF efter FCN slog AIK.
Tak det er jo helt korrekt. Jeg tror bare ikke Tiraspol rent sportsligt er svære end MFF (og muligvis Vidi). Til gengæld havde det været en dødsyg tur langt væk, hvorimod der ingen undskyldning er for fans ift. at tage til Malmö og Budapest er en fantastisk away, hvis nogen kigger på den mulighed (skulle det blive udfaldet), hvilket jeg egentlig håber. Tror vi i DK undervurderer MFF efter FCN slog AIK.
-
Steffen am
Tilslutter mig din pointe her.THenry skrev: ↑6. aug 2018, 17:08Efter Celtic-AEK og Qarabag-BATE (de 2 vi for alt i verdenen skulle undgå) var trukket op af bowlen, så havde vi alle chancer for en sand drømmelodtrækning, hvis vi havde undgået at blive parret med Malmö-Vidi, der i min optik havde været en drømmelodtrækning, hvis det havde handlet om CL kval, men jeg blev sgu skuffet, da jeg så der stod vores navn i EL-kvallen![]()
Rent fanmæssigt (vi får aldrig en kortere away i Europa, så der vil komme mange på lægterne) og mediemæssigt vil en kamp mod svenskerne være helt fantastisk, men rent sportsligt så kunne det have været langt, langt bedre. En drømmelodtrækning sportsligt havde været taberen af:
Torpedo Kutaisi (GEO) - Kukës (ALB) eller Spartaks Jurmala (LVA) - Suduva (LTU)
Ellers havde jeg foretrukket en lodtrækning med kæmpe upside:
- Valur (ISL) (ved nederlag til Sheriff)
- Zrinjski (ved nederlag til Ludogorets), der i øvrigt røg ud til OB sidst de var med i Europa
Jeg kan ikke få øje på meget upside på vores lodtrækning. Uanset hvem der taber, så møder vi et godt hold, hvor oddset måske hedder 60-40% eller 50-50%. Det er ikke en mareridslodtrækning, men det kunne altså have været meget bedre rent sportsligt!
Selvom Malmö har været skuffende i den svenske liga, så har de stadigvæk en fornuftig trup, erfaring fra Europa og stærk opbakning.
Vidi har jeg ikke fulgt nøje, men kan se, at deres plageånd fra sidst, Istvan Kovacs, er der endnu, at de blev mestre foran Ferencvaros (som havde os på randen af knockout sidste år i kamp 1 nede i Ungarn, inden vi blev reddet af et rødt kort til dem og straffe til os) samt at de slog Ludogorets (altså det hold mange gerne ville undgå vi trak i dag...) ud af Champions League kvallen i sidste runde. Det er bestemt ikke en walkover, som vi er ude i her.
Jeg kan derfor ikke helt følge den begejstring, som jeg ser over lodtrækningen. Det skal dog siges, at det var altafgørende at undgå Celtic-AEK (og tildels Qarabag-BATE, hvor modstanderen havde været en rutineret østeuropæisk modstander med en lang rejse til følge, hvilket havde været en dårlig cocktail for os).
Har jeg misset et eller andet helt afgørende (som jeg overser) i min research?
Lige med den detalje at det jeg har markeret med fed i dit citat, jo kommer fra EL kvalen dvs. det ville være vinderen vi skulle møde og taberen er ude af sæsonens UEFA turneringer.
Ikke desto minder har du ret. Celtic-AEK samt Ludogorets ville være maridts lodtrækningen, de du nævner ville være drømmelodtrækningen.
Ville personligt også hellere at vi havde haft trukket BATE, men Videoton (eller MOL Vidi FC) som de hedder nu, er en ok middel lodtrækning.
Ikke godt men heller ikke skidt.
Malmø FF er selvfølgelig en mulighed også og har rigtig nok startet skidt, men har set godt ud siden de har skfitet træner og fået AC 'hjem'. Malmø har også en ikke uvæsentlig flot opbakning på hjemmebane, så Malmø må også være svage favoritter i deres kamp. Men når Suduva kan vinde over APOEL, er der som bekendt sket større overraskelser før.
Men her også lige lidt fokus på Videoton.
Udover de ting du nævner er det jo den meget enerådige præsident,Viktor Orbán's yndlingsklub, og har dermed tit besøg af nogen af de rigeste mennesker i Ungarn, samt klubben er finansieret af det ungarnske olie og gas virksomhed "MOL".
De spillede jo så i sidste sæson op med Ferencvaros, og endte med at vinde.
Og i opstarten her har de slået Krasnodar i en træningskamp og så slået Ludogorets ud i champions league kvalen.
Vi havde også lidt udfordringer med dem sidst, hvor vi skulle i overtid for at afgøre det.
I øvrigt en klub med et rigtig fint stadion.
http://images.adsttc.com/media/images/5 ... 1408420470
https://www.fcm.dk/nyheder/fcm-tv/se-no ... d-videoton
Cirka en halv time fra Budapest, som i hvert fald er en aldeldes fremragende by, hvis nogen overvejer om det skal blive til en bette tur.
Kampen mod The New Saints er helt sikkert en kamp hvor vi er kæmpe favoritter, hvor 2. holdet burde kunne vinde hvor vi uden tvivl selv er vores værste fjende, men Videoton (Vidi FC) ser jeg som meget tæt på 50/50. Måske er vi meget svage favoritter, men ikke mere.
De gamle kamptråde og resultater
viewtopic.php?f=1&t=97141&p=133938&hili ... on#p133938
viewtopic.php?f=1&t=97145&p=134472&hili ... on#p134472
https://www.flashscore.dk/kamp/MeUsdIIg/#kampreferat
https://www.flashscore.dk/kamp/0nToexYa/#kampreferat
Den her er lidt bedre hvis man vil studere spillerne.
https://www.transfermarkt.co.uk/spielbe ... ht/2725234
https://www.transfermarkt.co.uk/spielbe ... ht/2725249
Selvom det kun er 2 år siden har vi haft stor udskiftning og kun Paul, Kian og Rilwan tilbage der spillede en afgørende rolle, Duelund der kom ind i begge kampe og Thycosen og Munksgaard der sad på bænken i begge kampe sidst.*
*Poulsen havde karantæne og Sparv var skadet
Mens de stadig har markant flere spillere tilbage. Vi har dog samme træner, mens de har skiftet.
EDIT:
Lidt bonus i form af klip fra den første kamp
https://www.bold.dk/video/?id=18258,182 ... 8254,18252
-
Steffen am
I hvert fald ifølge Benjamin Leander har BATE solgt markant ud, og er langt fra fordums styrke,
hvorfor jeg vil vurdere at det ville have været en bedre lodtrækning.
Men med tanke på at der var 75 % chance/risiko at trække en af de 3 der kom fra Champions League kval,
giver det mening uanset, at glæde sig over vi ikke trak Celtic-AEK.
Enig i at det kunne være meget bedre rent sportsligt - men vi har stadig fået en lodtrækning der er særdeles favorabel i forhold til hvad chancerne var - særligt i forhold til hvor dårlig en lodtrækning vi kunne have fået, med særligt AEK og Ludogorets som mine skrækmodstandere. Jeg tror også folk lige skal have med i mente, at chancen for at møde taberen af de første 3 kampe var væsentligt større end chancen for at møde vinderen af en af de sidste 4.
Vi havde 25% chance for at trække taberen af hver af disse kampe:
Celtic-AEK Athen
Qarabag-Bate Borisov
Malmø-Vidi
Vi havde derudover 6,25% chance for at trække vinderen af disse kampe:
Ludogorets-Zrinjski
Sheriff-Valur
Spartaks Jurmala-Suduva
Torpedo Kutaisi-Kukës
For at forsimple regnestykket, må vi i første omgang gå ud fra at alle holder seeding, for hvis Valur slår Sherrif, så er det naturligvis den bedste modstander, ligesom Malmø vil være en sværere modstander en Bate Borisov.
I mine øjne er det kun taberen af de 2 sidste kampe, der med afstand ville være en bedre lodtrækning end den vi har fået. Sherrif havde nok også været at foretrække, imens jeg helt klart hellere vil have Vidi end Ludogorets. Alt i alt havde vi altså 56,25% chance for en dårligere lodtrækning og 18,75% chance for en bedre lodtrækning - og 25% chance for at få præcist den lodtrækning vi fik(Forsimplet, da vi som startende på udebane endda har fået en marginal bedre lodtrækning).
At chancesætte os til 50% over to kampe mod videoton er i mine øjne helt skævt, når Malmø startende hjemme er favoritter med odds 1,30 mod odds 3.
EDIT: Jeg skal være ærlig at sige jeg ikke kender meget til Bate Borisov - kun af navn, hvor jeg husker dem til at have klaret det godt. Men hvis de har solgt ud som Steffen siger, så påvirker det selvfølgelig regnestykket en hel del i forhold til hvad der havde været den bedst mulige lodtrækning.
Vi havde 25% chance for at trække taberen af hver af disse kampe:
Celtic-AEK Athen
Qarabag-Bate Borisov
Malmø-Vidi
Vi havde derudover 6,25% chance for at trække vinderen af disse kampe:
Ludogorets-Zrinjski
Sheriff-Valur
Spartaks Jurmala-Suduva
Torpedo Kutaisi-Kukës
For at forsimple regnestykket, må vi i første omgang gå ud fra at alle holder seeding, for hvis Valur slår Sherrif, så er det naturligvis den bedste modstander, ligesom Malmø vil være en sværere modstander en Bate Borisov.
I mine øjne er det kun taberen af de 2 sidste kampe, der med afstand ville være en bedre lodtrækning end den vi har fået. Sherrif havde nok også været at foretrække, imens jeg helt klart hellere vil have Vidi end Ludogorets. Alt i alt havde vi altså 56,25% chance for en dårligere lodtrækning og 18,75% chance for en bedre lodtrækning - og 25% chance for at få præcist den lodtrækning vi fik(Forsimplet, da vi som startende på udebane endda har fået en marginal bedre lodtrækning).
At chancesætte os til 50% over to kampe mod videoton er i mine øjne helt skævt, når Malmø startende hjemme er favoritter med odds 1,30 mod odds 3.
EDIT: Jeg skal være ærlig at sige jeg ikke kender meget til Bate Borisov - kun af navn, hvor jeg husker dem til at have klaret det godt. Men hvis de har solgt ud som Steffen siger, så påvirker det selvfølgelig regnestykket en hel del i forhold til hvad der havde været den bedst mulige lodtrækning.
@NFKM
Det passer også langt bedre ind i mit billede af at det var en fornuftig lodtrækning, men hverken en drømme- eller mareridslodtrækning.
Det er svært at sætte eksakte odds på et hold, som vi ikke har set spille i flere år, men tror ikke, at vi vil være meget mere end ca. 60-40% mod Vidi (MFF er i deres nuværende forfatning og form også bedre end vi er pt., hvis jeg skal give en vurdering af det), men generelt er det også fint, hvis vi vurderes til at være svage favoritter i playoff-runden særligt da vi var useeded, og derfor kunne have ramt noget virkelig lort. Nu har vi i det mindste en fornuftig mulighed for gruppespil, mens det havde set rigtig skidt ud med AEK/Celtic.
I øvrigt fin pointe i, at sandsynligheden for at ramme visse modstandere var højere end nogle af de andre useedede hold i EL.
Det passer også langt bedre ind i mit billede af at det var en fornuftig lodtrækning, men hverken en drømme- eller mareridslodtrækning.
Det er svært at sætte eksakte odds på et hold, som vi ikke har set spille i flere år, men tror ikke, at vi vil være meget mere end ca. 60-40% mod Vidi (MFF er i deres nuværende forfatning og form også bedre end vi er pt., hvis jeg skal give en vurdering af det), men generelt er det også fint, hvis vi vurderes til at være svage favoritter i playoff-runden særligt da vi var useeded, og derfor kunne have ramt noget virkelig lort. Nu har vi i det mindste en fornuftig mulighed for gruppespil, mens det havde set rigtig skidt ud med AEK/Celtic.
I øvrigt fin pointe i, at sandsynligheden for at ramme visse modstandere var højere end nogle af de andre useedede hold i EL.
@ Steffen
Jeg har godt set Leanders skriv på Twitter, og han har sikkert ret ift BATE. Til gengæld ville det blive ubehageligt, hvis BATE slår Qarabag og man skulle møde taberen der.
Jeg har godt set Leanders skriv på Twitter, og han har sikkert ret ift BATE. Til gengæld ville det blive ubehageligt, hvis BATE slår Qarabag og man skulle møde taberen der.
Som MFKM meget fint argumenterer, er det udmærket at trække Vidi FC/Malmø blandt de opgør, som var de mest realistiske (26% pr. opgør, hvis man skal være pedantisk). Jeg er enig med THenry i, at der let kan gå inflation i sproget, og at man bør være varsom med at bruge f.eks. "drømmelodtrækning". Når jeg alligevel synes vi er tæt på her, er det i den lidt større kontekst. Udsigten til at møde TNS i 3. og Vidi FC i playoff, er tæt på en ultimativ lodtrækning.
Jeg kiggede lidt på Vidi, og de sled sig videre mod Dudelage med 1-1 og 2-1, fik en flot 0-0 ude mod Ludogorets, inden en udvisning til Ludo i 40. minut af returkampen formodentlig afgjorde det. Vi ved, at de skal tages alvorligt, men jeg bliver godt nok skuffet, hvis vi ikke står i et gruppespil i år.
Jeg kiggede lidt på Vidi, og de sled sig videre mod Dudelage med 1-1 og 2-1, fik en flot 0-0 ude mod Ludogorets, inden en udvisning til Ludo i 40. minut af returkampen formodentlig afgjorde det. Vi ved, at de skal tages alvorligt, men jeg bliver godt nok skuffet, hvis vi ikke står i et gruppespil i år.
Vidi lader i øvrigt til at være en mærkelig (svingende) størrelse uden at have set dem siden vi selv spillede mod dem, men bed bl.a. mærke i, at de slog Bordeaux ud i Europa i sidste sæson, mens det på ingen måde virker prangende med en smal samlet sejr over et hold fra Luxembourg. For derefter at slå Ludogorets (som var en mareridslodtrækning sammen med AEK/Celtic for mange), så måske vi har fat i et hold med et lavt bundniveau og et højt topniveau?Noe skrev: ↑6. aug 2018, 19:27Jeg kiggede lidt på Vidi, og de sled sig videre mod Dudelage med 1-1 og 2-1, fik en flot 0-0 ude mod Ludogorets, inden en udvisning til Ludo i 40. minut af returkampen formodentlig afgjorde det. Vi ved, at de skal tages alvorligt, men jeg bliver godt nok skuffet, hvis vi ikke står i et gruppespil i år.
Som jeg husker vores udekamp mod dem sidst, så spillede vi ret fornuftigt dernede, men forfærdelig på hjemmebane, hvor vi var heldige med at komme videre (og på ingen måde kunne styre Istvan Kovacs), selvom vi spillede med en mand i overtal.
Nå. Håber det bliver Vidi, som vi skal møde, da Malmö er kommet godt igang igen efter deres trænerfyring af Magnus Pehrsson i juni.
-
mousebreaker
Bookmakerne som jo ikke kan leve med at stikke ret unøjagtige odds ud i længden har Malmø til at være 70/30 favorit mod Videoton. Jeg er med på at vi ikke skal tale modstanderne ned og os selv unødigt op, specielt med tanke på hvordan vi er spillende i øjeblikket. Jeg siger bare at der er ret store spiludbydere som ville grine af postulater som at vi var 50/50 mod Videoton
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
-
mousebreaker
Malmø er så en anden sag. Der er vi måske 50-55% favorit.
Jeg ser det også som en fordel at spillerne har spillet mod de to klubber før, i stedet for en ubekendt modstander. Måske det hjælper på nerverne
Jeg ser det også som en fordel at spillerne har spillet mod de to klubber før, i stedet for en ubekendt modstander. Måske det hjælper på nerverne
-
mousebreaker
Lige et øjeblik. Hvordan kom i frem til de sandsynligheder for at ramme et af CL-taberholdene?
Hvor kommer de 25% fra? Hvordan foregik lodtrækningen?
Som jeg ser det havde vi 60% chance for at ramme et af de tre CL opgør og 40% for at ramme et useedet opgør. 10% for at ramme Ludogorets - 20% for at ramme den lodtrækning vi gjorde. Jeg forestiller mig at man i lodtrækningen tog udgangspunkt i CL først. At man først trak et CL opgør og derefter fandt modstanderne fra de fem useedede hold. Til slut havde man så to useedede opgør hvor vinderne så per automatik skulle op mod hinanden.
Som jeg ser det havde vi 60% chance for at ramme et af de tre CL opgør og 40% for at ramme et useedet opgør. 10% for at ramme Ludogorets - 20% for at ramme den lodtrækning vi gjorde. Jeg forestiller mig at man i lodtrækningen tog udgangspunkt i CL først. At man først trak et CL opgør og derefter fandt modstanderne fra de fem useedede hold. Til slut havde man så to useedede opgør hvor vinderne så per automatik skulle op mod hinanden.
-
Steffen am
100 %
Tog (fejlagtig) udgangspunkt i at man tog en useedet og talte den med som seedet for at det gik op. (4 vs 4) Men var jo ikke sådan det foregikmousebreaker skrev: ↑6. aug 2018, 23:16Lige et øjeblik. Hvordan kom i frem til de sandsynligheder for at ramme et af CL-taberholdene?
Så du har selvfølgelig ret,
Både i observationen og udregningen.
Malmø - Videoton spiller i aften kl. 19:15, den er vidst værd at følge med i for os.
Dynamo Zagreb er foran kort før tid med 1-0 i Astana og mod FC Astana
Jeg ved ikke lige om den her er møntet på mig (har ikke gidet at læse hele tråden igennem, så hvis det er møntet på en anden, så skal jeg beklage), men hvis det relaterer sig til mit indlæg, så kan jeg se, at du læser min vurdering (fejlagtigt) som at jeg har:mousebreaker skrev: ↑6. aug 2018, 20:46Jeg siger bare at der er ret store spiludbydere som ville grine af postulater som at vi var 50/50 mod Videoton
FCM-Vidi til ca. 50/50 og
FCM-Malmö til ca. 60/40
Det bliver jeg lige nød til at berigtige. Jeg har for nuværende FCM-Malmö til ca. 50/50 (med lille favoritværdighed til MFF), mens jeg ser os som mindre favoritter mod Vidi (ca. 60/40), og det er også på den baggrund, at jeg håber MFF slår Vidi ud!
Anyway min pointe var sådan set også bare, at det ikke var en drømmelodtrækning (som der er gået lidt inflation i at kalde det, og her mener jeg blot vi skulle have været op i en langt højere sandsynlighed for videreavanchement for at bruge det ord), men snarere en fornuftig lodtrækning (da vi undgik de værste modstandere, som vi kunne have trukket), og hvor vi rammer et af de hold i bowlen, der er ca. på vores eget niveau, hvilket vi ikke skal brokke os over på det her stadie af turneringen, hvor vinderen af de 2 kampe går i El-gruppespil med stor indtægt til følge.