Det er jo nøjagtig det jeg skriver!tubbe93 skrev: ↑27. jul 2018, 23:01Det holder simpelthen ikke det, du skriver her.
Det er ikke kun blevet til en historie på grund af nogle netmediers lyst til klik.
I mandags kan man på aoh.dk læse, at "Brøndby-fans snuppede billetter til FCM-Astana". Samme dag mener jeg også, at artiklen var i Folkebladet.
I artiklen er marketingschef, Morten Andreasen citeret for følgende: "Der var pludseligt mistænkeligt mange fra Brøndby, der sikrede sig billetter til kampen. Vi valgte derfor at lukke ned for billetsalget til kampen online."
Derudover siger han følgende: "Jeg aner ikke, om de vil komme til opgøret eller bare tage dem og blive væk, så der bliver mindre opbakning på lægterne. Vi har besluttet ikke at gøre mere ved sagen."
Det er altså FCM selv, der bekræfter det rygte, der har floreret på de sociale medier. Samtidig har Klaus Egelund fra EB (blandt de medier du kalder klikhungrende), at han også har hørt om rygtet, men ikke kunne få det bekræftet hos FCM.
FCM afkræfter historien overfor EB (siger der ikke er noget videre i det), men fortæller om at der er flere billetter til HF (som var dem, der fejlagtigt skrev, at der var udsolgt til kampen). Det du glemmer at citere Morten for, er at han også siger, at han ikke ved konkret hvor mange billetter, det drejer sig om. Hvorefter der kommer det stykke, som er vigtig for FCM:
“Han understreger, at man som ulvefan absolut ikke behøver at blive hjemme i den tro, at der er udsolgt til kampen.
- Vi har en stor stak chancebilletter, så jeg synes helt sikkert, at man skal troppe op og heppe FCM til sejr. Det betyder utroligt meget for spillertruppen, at der er fyldt på tilskuerpladserne, og det her er jo en meget, meget vigtig kamp, så vi håber alle på stor opbakning fra lægterne, siger han.”
FCM er altså ikke interesseret i at få en historie om BIF-fans’ hamstring af billetter ud i nationale medier (hvis de ville det, kunne de jo bare have givet den til Egelund), men i stedet en historie om ledige billetter i det lokale medie.
FCM har på intet tidspunkt udtalt, at der var mange fra BIF, der havde sikret sig billet!tubbe93 skrev: ↑27. jul 2018, 23:01Da så Folkebladet kan få bekræftet historien, er det klart, at de nationale medier samler historien op. Det er en knald god historie, hvis der er noget om det. Som der åbenbart må være, når FCM selv bekræfter, at der er mange fra Brøndby, der har sikret sig billetterne.
Det er her, de 2 fjer begynder at blive til 5 høns. Både for dig og alle mulige andre. De har sagt, at der var ‘mistænkelig mange’ fra Brøndby. Hvis vi normalt afsætter 0 billeter til Brøndby-baserede fans, så vil fx 10 bookinger ud af 100 totalt være ‘mistænkeligt mange’.
Der er her, hvor AOH vælger at vinkle historien, så det kan fremstå som om, at det drejer sig om mange, selvom de rent faktisk ikke aner det (og hvis de har spurgt, har de sandsynligvis fået det samme svar, som jeg fik, da jeg spurgte til det inden vi lavede podcasten: BIF-fans har ikke hamstret billetter, det drejer sig kun om nogle enkelte (det er stort set ordret citeret den besked jeg fik - og det jeg siger i podcasten)) og det er den historie som bevidstløs citeres i andre medier, uden at nogen for alvor tjekker op på, hvor mange det drejer sig om, inden de forhører sig både hos Brøndby og BIF-support. Det var det Egelund gjorde og derfor skrev han ikke om historien.
Pointen er jo netop, at det ikke er den historie, de ønskede fremlagt. Det var den vinkel historien fik i medierne, fordi det var den vinkel, som HF valgte at bruge. Her voksede den, så folk troede, at det drejede sig om mange (godt hjulpet af BIF-fansenes krænkelsesmentalitet), selvom FCM aldrig har sagt det. For landsdækkende medier er der jo ikke mange kliks i en vinkel, der hedder, at der er ledige billetter til en FCM-kamp. At BIF-fans hamstrer billetter er der dog kliks i - derfor samler de historien op. Du skal ikke være i tvivl om, at der jo sidder folk på disse onlinemedier, der udelukkede leder efter ‘nyheder’, der kan skabe kliks - ligemeget hvor tyndt det er (prøv fx at se på EB.dk, hvor ofte der er ‘historier’ om halvnøgne modeller/kendisser, der har lagt nye billeder ud på deres instagram). Den mølle røg FCM ind i.tubbe93 skrev: ↑27. jul 2018, 23:01Udmeldingen om mulige brøndby-fans, der har forsøgt at få tomme tribuner skulle ikke være fremlagt, hvis ikke man havde dokumentation for, at der var rigeligt med billetter, der var afsat til Brøndby-folk. Hvordan klubben skulle kunne sikre sig dette, kan jeg dog heller ikke umiddelbart se.
Jeg skriver ikke det her for at frikende FCM. De kunne sikkert godt have gjort mere for at understrege overfor HF, at det ikke drejede sig om ret mange BIF-fans. Men de forventede måske heller ikke ligefrem den vinkling fra HFs side og det er jo noget, som FCM ikke kan kontrollere. Men det handler også om en klikhungrende mediemølle, hvor 2 fjer lynhurtigt kan blive til 5 høns - og det er ikke en fejl fra mediernes side, men en bevidst strategi om at puste ting op, for at skabe kliks (fx så omtales rigtig mange spillere som ‘tidligere Brøndby-spiller’ eller ‘Superliga-profil’ i overskrifter, selvom det handler om en tidligere ungdomsspiller i BIF eller en tilfældig spiller fra et midterhold, alene fordi det skaber kliks).
Hvis du ser BIF supports kommentar til sagen, så handler den også stort set udelukkende om kritik af mediernes håndtering: http://www.bif-support.dk/index.php?opt ... 1ubhBp5OhA (det kan dog tilføjes, at der jo ikke var tale om falske anklager fra FCMs side, men udelukkende at omfanget af anklagerne blev blæst op af medier og BIFs egne fans!)