Europa 2018/2019

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Steffen am

Re: Europa 2018/2019

Indlæg af Steffen am »

Efter at have læst lidt kommentar på Bert Kaissas forum kom jeg til at læse Europe League reglerne i gennem. https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Do ... WNLOAD.pdf

I det tilfælde man bliver slået ud af CL Q-mesterskabsrute, og man ryger over i EL Q-mesterskabsrute er man seedet i den først kommende runde, og ellers vil man være useedet. Altså er koeffecient point ikke relevante, i denne del af kvalifikationen. Da der så vil være flere seedede hold, end useedede, kan 2 seedede hold godt risikere at møde hinanden i EL Q4-mesterskabsrute.

Personligt synes jeg det virker lidt dumt,
og måske endnu værre, så er det blevet mere og mere forvirrende de sidste par år. I hvert fald ikke noget man kan forvente almindelige mennesker forstår, CL og EL turneringerne. Til sammenligning kan folk godt droppe alt at snakke om superligaen er forvirrende.

For FCM betyder det at det kunne være UMÅDELIG fedt hvis vi kunne slå vores seedede modstander i CL Q2, da det vil øge chancerne markant.
Ikke desto mindre betyder det at vi mindst en gang skal slå et seedet hold for at kunne komme i gruppespil, men der er bare sindsygt meget lodtrækningsheld i det, for hvad er det seedede hold, når hold som Celtic og APOEL også kan ende med at blive useedet i EL Q4.

Hvis nogen har spørgsmål tror jeg at jeg kan besvare dem nu, og evt. lave worst case og best case eksempler, men det er et 'lidt' forvirrende system UEFA har fået sat op.

henker

Indlæg af henker »

Betyder det at vi har chance for at komme til gruppespil iår uanset om det bliver CL eller EL?

Hvor langt er vi fra at komme til gruppespil?

Densestar7430

Indlæg af Densestar7430 »

Ja.

Vi skal i gennem 3 runder, og ryger vi ud af CHL får vi chancen i EL :)

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

24 dage endnu til lodtrækning, ah...

Den bliver så vigtig.

lajosi

Indlæg af lajosi »

Steffen am skrev:
24. maj 2018, 15:43
Efter at have læst lidt kommentar på Bert Kaissas forum kom jeg til at læse Europe League reglerne i gennem. https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Do ... WNLOAD.pdf

I det tilfælde man bliver slået ud af CL Q-mesterskabsrute, og man ryger over i EL Q-mesterskabsrute er man seedet i den først kommende runde, og ellers vil man være useedet. Altså er koeffecient point ikke relevante, i denne del af kvalifikationen. Da der så vil være flere seedede hold, end useedede, kan 2 seedede hold godt risikere at møde hinanden i EL Q4-mesterskabsrute.

Personligt synes jeg det virker lidt dumt,
og måske endnu værre, så er det blevet mere og mere forvirrende de sidste par år. I hvert fald ikke noget man kan forvente almindelige mennesker forstår, CL og EL turneringerne. Til sammenligning kan folk godt droppe alt at snakke om superligaen er forvirrende.

For FCM betyder det at det kunne være UMÅDELIG fedt hvis vi kunne slå vores seedede modstander i CL Q2, da det vil øge chancerne markant.
Ikke desto mindre betyder det at vi mindst en gang skal slå et seedet hold for at kunne komme i gruppespil, men der er bare sindsygt meget lodtrækningsheld i det, for hvad er det seedede hold, når hold som Celtic og APOEL også kan ende med at blive useedet i EL Q4.

Hvis nogen har spørgsmål tror jeg at jeg kan besvare dem nu, og evt. lave worst case og best case eksempler, men det er et 'lidt' forvirrende system UEFA har fået sat op.
En lille tillægsdetalje,som jeg læser det. Så vil der være 8 kampe i den sidste kvalifikationsrunde til Europa League (mester vejen). De første 6 hold som bliver seedet er taberne fra CL kval runde 3, som du skriver. Derefter vil der så være to ledige seedede pladser, som VI evt. kunne få pga. vores seedning, men i alle tilfælde Celtic eller Apoel, hvis de også er med i denne kvalrunde pga. deres høje koeficeintpoint. Med andre ord så mener jeg, at vi under alle omstændigheder undgår Celtic og Apoel, hvis vi vinder vores første kamp. Så EL Gruppespil er der fine muligheder for, men de stiger godt nok betragtelig, hvis vi vinder første runde....

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

lajosi skrev:
27. maj 2018, 10:42
En lille tillægsdetalje,som jeg læser det. Så vil der være 8 kampe i den sidste kvalifikationsrunde til Europa League (mester vejen). De første 6 hold som bliver seedet er taberne fra CL kval runde 3, som du skriver. Derefter vil der så være to ledige seedede pladser, som VI evt. kunne få pga. vores seedning, men i alle tilfælde Celtic eller Apoel, hvis de også er med i denne kvalrunde pga. deres høje koeficeintpoint. Med andre ord så mener jeg, at vi under alle omstændigheder undgår Celtic og Apoel, hvis vi vinder vores første kamp. Så EL Gruppespil er der fine muligheder for, men de stiger godt nok betragtelig, hvis vi vinder første runde....
Ja, i og med der er 8 pladser til Europa League (mestervejen) er der 16 hold og 8 opgør i den sidste runde.
Rent teknisk bliver der så rigtig nok som du skriver, 10 useedede hold fra EL Q3 og 6 seedede fra CL Q3.
Jeg forstår det så sådan at 2 hold blandt de useedede ved lodtrækning bliver "seedet" og at det ikke har noget med koeffecient at gøre,
altså i den del der hedder EL (mester vejen).

Både Celtic og APOEL skal spille 1. runde også,
men hvis vi antager de vinder den kan vi selvfølgelig møde dem i CL Q2 og evt. CL Q3 og CL Q4.

Hvis vi vinder CL Q2 og taber i CL Q3, ryger vi i EL Q4 som seeded, og kan dermed ikke møde dem,
altså med mindre de taber i CL Q2 og vinder EL Q3, da de så vil møde i EL Q4 som useeded og vi så kan møde dem hvor vi er seeded.

Semi-forvirret? Godt, så er jeg ikke alene. ;)

Men 3 runder, vi skal vinde mindst 2 hvis det skal hedde gruppespil,
og hvis vi kan vinde CL Q2, er vi sikker på mindst at være seedet i EL Q4, som kunne være ok cool.
Alle mand på stadion den dag. (24/6-25/6 eller 31/6-1/7) alt efter om man tager udekampen også ;)

974

Indlæg af 974 »

Steffen am skrev:
27. maj 2018, 11:58

Alle mand på stadion den dag. (24/6-25/6 eller 31/6-1/7) alt efter om man tager udekampen også ;)
Skal vi allerede spille første kamp d. 24-25. juni??

Fodboldfan

Indlæg af Fodboldfan »

Nej, vi skal vist lige en måned frem:

"UEFA trækker lod til både første og anden kvalifikationsrunde den 19. juni i Nyon, og kampene i anden kvalifikationsrunde afvikles henholdsvis 24.-25. juli og 31. juli-1. august."

https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/qar ... dstandere/

974

Indlæg af 974 »

pyha :-)
Blev sgu lige lidt forvirret der, og skulle da pludselig til at planlægge anderledes så

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

974 skrev:
27. maj 2018, 12:40
Steffen am skrev:
27. maj 2018, 11:58

Skal vi allerede spille første kamp d. 24-25. juni??
Haha, lille bøffet ved månederne,
Er selvfølgelig 24/7-25/7 eller 31/7-1/8

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

In other news, noget lidt vigtigere.

Alkohol er nu igen lovligt i UEFA turneringer (CL & EL) :D :D :fcmwolf:

http://global.espn.com/football/uefa-ch ... lcohol-ban

CasperBW

Indlæg af CasperBW »

Til info, så er det allerede i morgen kl. 16 første kamp spilles imellem Astana og Sutjeska, 2. Kamp spilles d. 18.

Man kan med fordel krydse alt hvad man har for en Sutjeska sejr, det har de vidst brug for. Odds 1,33 for Astana sejr og odds 7,5 for Sutjeska.

Brugeravatar
Lupus1999
Kontakt:

Indlæg af Lupus1999 »

Jeg ved ikke om vi skal håbe på en useedet sejr?

Hvis Sutjeska vinder, så overtager de Astanas seedning, men som jeg har forstået reglerne, så mister de den igen i runden mod os, hvis vi besejrer dem.

Dermed bliver vi ikke seedet i 3. runde, hvilket jeg anser for den vigtigste kamp i sæsonen.
Hvis er seedet i 3. runde, så giver det alt andet lige en “nemmere” modstander i kampen for gruppespil.
Kommer vi videre fra 3. runde, så har vi som minimum sikret os EL gruppespil.

Noe

Indlæg af Noe »

Iflg. Club-Elo 6,8% chance for en samlet Sutjeska-sejr. Eller med andre ord: Lige så stor chance som vi havde for et mesterskab mandag 14. maj kl. 19:00 ;)

http://clubelo.com/UCL

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Lupus1999 skrev:
10. jul 2018, 10:22
Jeg ved ikke om vi skal håbe på en useedet sejr?

Hvis Sutjeska vinder, så overtager de Astanas seedning, men som jeg har forstået reglerne, så mister de den igen i runden mod os, hvis vi besejrer dem.

Dermed bliver vi ikke seedet i 3. runde, hvilket jeg anser for den vigtigste kamp i sæsonen.
Hvis er seedet i 3. runde, så giver det alt andet lige en “nemmere” modstander i kampen for gruppespil.
Kommer vi videre fra 3. runde, så har vi som minimum sikret os EL gruppespil.
True, og en god pointe.

Uanset, er det dog usandsynligt vi kan kvalificere os til CL, men sandsynligt vi kan til EL.
Som jeg ser det kan 2. runde i højere grad være nøglerunden, hvis vi kan vinde den, er vi sikret minimum at være seedet i EL Q4.

Vi er som bekendt i 2. runde, altså er der 3 runder hvoraf vi skal vinde de 2 for at komme i et gruppespil. Hvis vi vinder den her, er vi i hvert fald et skridt tættere på.

Hvis man skal køre den lidt ud, og er heldige og møde Sutjeska i stedet for Astana, vil vi være store favoritter og forhåbentlig vinde.
Men rigtig nok, kan vi ikke overtage deres seedning i Q3.
Dvs. vi vil være useeded, og ville kunne møde
FC Salzburg
Ludogorets Razgrad
Celtic
APOEL
Legia
Garabag Agdam

Hvis det er en af de 3 første, og vi skulle gøre det umulige, at vinde. Ville vi være seedet i CL Q4 og ville dermed kunne undgå PSV.
(og ville kunne 'nøjes' med at spille mod enten APOEL, Legia, Garabag Agdam eller Young Boys)

Men det er blot et tankeeksperiment. For som Noe skriver, kan jeg heller ikke se Sutjeska vinde over Astana, selvom jeg hepper på Sutjeska hele vejen.
De spiller i øvrigt her kl. 16. hvis man gerne vil se dem spille.

Besvar