Alt den TV-snak er simpelthen så trættende. Der skal altid konspireres mod Viasat/Discovery/Werge/Frimann you name it.
Kanske..
Fejlen består i, at Divisionsforeningen sælger kampene som enkeltstående begivenheder. Man skulle naturligvis sælge SL som èt produkt.
Hvis alle stod sammen mod FCK og BIF, kunne man jo kræve, at samtlige skulle have lige adgang til de bedste stadion- og TV-tider.
Man kunne sørme også rotte sig sammen og sige NEJ, når FCK og BIF vil have særlig godtgørelse for at være de mest sete hold.
Begrundelsen er enkel: FCK og BIF skal vel have bare nogenlunde kvalificeret modstand. Ellers kan de spille mod hinanden to gange om ugen: Pokal om onsdagen og mesterskab om søndagen. Det kunne så transmiteres på lokal TV i København - langt væk fra mit TV.
Man kunne kræve at andre klubber skulle have ligeså så stor eksponering som FCK og BIF. Tre (3!) TIMERS OPTAKT til et lokalopgør i København. TRE TIMER! Og det er altså på en kanal, jeg ikke kan fravælge, hvis jeg vil se FCMs kampe på Eurosport 2. Det har jeg da ingen interesse i. Faktisk ser jeg yderst sjældent FCK og BIFs kampe.
Men jeg skal betale for lortet, hvis jeg vil have mulighed for at se mit eget hold spille.
Det er dog en gammel, gammel sag dette med TV. Længe før FCM så dagens lys, var der
ingen kampe, der blev vist på TV i sin helhed. Det var før ViaSat kom på banen. Vi skal tilbage til først i halvfemserne - endda før FCK havde set dagens lys.
"Ugens kamp" blev vist søndag aften - et uddrag på ca. tyve minutter. Og "big surprise": uge efter uge, måned efter måned, år efter år kunne vi se BIF hjemme og ude. Gratis eksponering! Så DR har gjort sit til, at BIF har så mange tilhængere i Jylland. Havde man ikke et forhold til en lokal klub, blev man BIF-fan. Det var dem, man så på TV
Så blev FCK født. Kort efter kom ViaSat på banen og betalte for TV-rettighederne. ViaSat opfandt straks "New Firm". Ohhh hvor ville man gerne have sådan en pendant til Old Firm - ja, det Skotske. Det er sq ikke rigtig blevet til noget - sådan for alvor. BIF faldt sammen og kunne ligeså være rykket ned. Eller være tvangsnedrykket pga. økonomien! Nå, det skete ikke for BIF. Andre måtte dog lade livet...
Og så kommer vi til det: TV med ViaSat i spidsen har gjort ALT, og jeg mener ALT for at eksponere BIF og FCK. Divisionsforeningen kunne have stoppet dem, hvis de ville. Men man bøjede nakken og lod stå til..
Mit budskab er dette: SL er et samlet produkt. Samtlige fjorten deltagere præsterer en 1/14 og skal belønnes med 1/14. Der findes ingen undtagelser - heller ikke i København.
PS. Jeg ønsker såvel Werge som Frimann hen, hvor pepperet gror!