Jess Thorup.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
974

Re: Jess Thorup.

Indlæg af 974 »

Benzo skrev:
29. sep 2017, 20:33
Hver gang jeg ser Helsingør spille bliver jeg mere og mere forbandet over at vi tabte derovre, det er altså 3 point som ville være rigtigt rare at have lige nu.. For sørensen de er ringe, og for sørensen vi var endnu ringere.
Vi havde også helt sikkert slået dem nu vil jeg mene
Men der kommer bare tit nogle små overraskelser, når nye hold kommer op i suppen, og mærkelige resultater sker også tit i starten af en sæson
Det ser man i masser af ligaer :-)
Vi kunne også have vundet der og så eks. tabt i Århus i mandags?

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Oprykker hold overpræstere ofte i starten, og falder sidenhen sammen.
Eksempler er Hobro sidste gang, Horsens, Lyngby og nu Helsingør, og en masse andre længere tilbage.
Bare lidt forskel på hvor længe holdene kan høre den kørende.

I Helsingørs tilfælde er der også stor forskel på det hold de har nu, og det hold de stillede mod os,
plus vi havde klart fokus på Europa kampene.

Helt enig i at det ville være anderledes hvis vi mødte dem nu.

Men er enig. det er stadig skidt, og efter min mening isoleret set sæsonens mest skuffende resultat,
men næppe nogen katastrofe på niveau med Ajax der taber til Rosenborg eller Galatsary der taber til Östersund.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

MrWolf skrev:
28. sep 2017, 21:39
Jeg synes egentlig at den her tråd er blevet lidt stille. Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har været super imponeret af Thorup og helt fra starten har stillet mig kritisk overfor hans evner som træner. Jeg har efterlyst system og stil mere end noget andet.

I den forbindelse løfter jeg på hatten og siger 'godt set' der... Det nye system har givet os noget qua vores løbevillige wingbacks. Jeg var også selv lidt nervøs for at bringe både Sørloth og Paul fordi jeg troede at de ville løbe oven i hinanden, men det synes jeg faktisk gik fint mod GF...

Jeg ved at en enlig svale ikke ikke bliver skudt af kanoner og gråspurve ikke gør en sommer, og det kan sikkert hurtigt vende, men ligeså hurtig jeg er til at kritisere ligeså hurtig vil jeg også gerne være til at rose... Så derfor; et anerkendende nik herfra #thumpsup #forsatannuhåberviatdetbliverved

Hvad tænker I andre? Er det tilfældigheder eller har Thorup fat i noget?
Vi har fået to sejre og et nederlag i suppen med det nye system. Nederlaget ude mod FCK hvor vi lukker 4 mål ind, men alligevel var godt med. Om Thorup har fat i noget? Jeg ved det ikke, men kampen mod AGF var den første i meget lang tid uden lange kollektive udfald. Thorup har haft meget lang tid til at finde ud af hvad han vil og jeg har længe tænkt at selv blinde høns finder korn så hvorfor kan Thorup ikke? Nu ser det ud til at Thorup muligvis har fundet et korn.

Jeg håber drengene kan bygge på den selvtillid de har fået og at man kan fortsætte fremgangen i det defensive. Det skal bevises over en længere periode at det er holdbart. En periode hvor også reserverne har været i spil og præsteret når de kommer ind uden det bliver en rodebutik og vi forærer store chancer væk i massevis. Offensivt vil vi altid komme til muligheder med de spillere vi har. Det der betyder noget er at vi fungerer som hold også med reserverne og holder modstanderne nede på et tåleligt antal chancer.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Fobsfirs

Indlæg af Fobsfirs »

https://www.tvmidtvest.dk/artikel/ringk ... fcm-succes

Kæft hvor er det dog en joke, så mange gange Thorup har rost sig selv for sit systemskifte - som om dét at skifte system, er noget helt nyt i moderne fodbold.

Som alle fodboldinteresserede er bekendt med, er dette selvsagt på ingen måde noget nyt - og da slet ikke 3-4-3. De fleste moderne trænere arbejder nutildags med flere systemer, og skifter gladeligt mellem dem i løbet af en sæson, uden at italesætte det højlydt, som om det er noget helt ekstraordinært fantastisk.

Flere kritikere - herunder mig selv - har i laaaang tid efterspurgt muligheden for systemskifte på heden; ikke mindst når der var langvarige skader til bærende spillere på holdet såsom eksempelvis Sparv, hvor man ikke havde en åbenlys afløser til den dybe 6´er. Men Thorup fortsatte bare på ufleksibel vis sit 4-1-4-1 - for han kunne ikke finde ud af andet.

Først nu, efter endnu en mislykket EL-kval, og en defensiv der sejlede totalt, fattede Thorup nødvendigheden af taktisk fleksibilitet, og at trupsammensætningen passede bedre til noget andet end 4-1-4-1. Og nu skal han så roses helt vildt for dette åbenlyse, fornuftige træk - ikke mindst af ham selv.

Til grin.

Brugeravatar
UlvenFraNord

Indlæg af UlvenFraNord »

Nu synes jeg du er for hård. Jess har helt berettiget fået meget kritik. Men når han gør noget som virker, som endelig fik bragt vores stolte klub ud af totalt dødvande, så fortjener han altså også ros for det.

Fobsfirs

Indlæg af Fobsfirs »

UlvenFraNord skrev:
25. okt 2017, 13:13
Nu synes jeg du er for hård.
Fair nok. Jeg synes tværtimod at folk pludselig er for bløde og taknemmelige; taknemmelige for at en træner blot gør sit arbejde ordentligt. Og vel at mærke først gør det ordentligt, efter at en ellers super stor og stærk trup har underpræsteret i alt alt for lang tid.

Brugeravatar
UlvenFraNord

Indlæg af UlvenFraNord »

Vi ligger nr. 1 og har vundet fem kampe i træk på ganske flot vis. Det ville være utaknemmelig ikke at anerkende og rose det.

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Det er i min optik at udstille sig selv og sin manglende indsigt, når man krampagtigt vil fastholde at når det går skidt, så er alt Jess’ skyld. Men når man så spiller utrolig stærkt over en længere periode, så gør han bare det enhver der har prøvet 1 times Football Manager ville kunne gøre.
Jeg har personligt været meget kritisk overfor Jess Thorup, og har ønsket ham hen hvor peberet gror.
Og jeg bliver nok aldrig kæmpe fan af manden.
MEN du er simpelhen nødt til at lægge dig fladt ned og anerkende hans andel i vores øjeblikkeligt succes.
Al snak om fyring pt. er decideret håbløst.
Så kan man altid diskutere om man er fortaler for en forlængelse eller ej

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Jesper BW1100 skrev:
25. okt 2017, 20:20
Det er i min optik at udstille sig selv og sin manglende indsigt, når man krampagtigt vil fastholde at når det går skidt, så er alt Jess’ skyld. Men når man så spiller utrolig stærkt over en længere periode, så gør han bare det enhver der har prøvet 1 times Football Manager ville kunne gøre.
Jeg har personligt været meget kritisk overfor Jess Thorup, og har ønsket ham hen hvor peberet gror.
Og jeg bliver nok aldrig kæmpe fan af manden.
MEN du er simpelhen nødt til at lægge dig fladt ned og anerkende hans andel i vores øjeblikkeligt succes.
Så kan man altid diskutere om man er fortaler for en forlængelse eller ej
Bare fordi der har været stærk kritik, som har været fortjent i mine øjne. Så kan en streg af gode kampe ikke udnævnes til en ubetinget succes i sig selv - jeg er dybt uenig i, at der er tale om "en længere periode", det er i min verden minimum en sæson.

Jeg har også været kritisk, og jeg anerkender, at Thorup har fundet en formel for holdet, som virker. Jeg er også enig i, at det ikke er det samme som at trykke på en knap. Men lad os nu lige gøre ligesom holdet og tage det her en kamp af gangen - sæsonen er meget langt fra slut, og intet sølvtøj er uddelt. Hvis man vinder sølvtøj, ja så medgiver jeg, at vi kan tale om jeg vil lægge mig fladt ned og anerkende hans arbejde. Indtil da tillader jeg mig at være tilfreds med at Thorup (endelig) har forløst truppens store potentiale i noget der kunne se holdbart ud.

Og kunne vi ikke holde os fra de her ad hominem angreb.

TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Ja ja. Der er også dem som bærer nag hele livet. Kom nu videre. Hvis ikke det skal være trænernes og spillernes fortjeneste at vi spiller som vi gør, hvis fortjeneste er det så ?

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

TrueWolfMidt skrev:
26. okt 2017, 09:57
Ja ja. Der er også dem som bærer nag hele livet. Kom nu videre. Hvis ikke det skal være trænernes og spillernes fortjeneste at vi spiller som vi gør, hvis fortjeneste er det så ?
Skrev jeg noget sted, at det ikke var deres fortjeneste med de gode kampe, nej. Men at lægge sig fladt ned fordi man har været god i henved 10 kampe, det gør jeg ikke.

Vi har allerede glippet EL gruppespil i denne sæson, lad os nu lige slappe af, bare fordi vi lige har sneget os op på 1. pladsen i en runde. FCN og Brøndby har også spillet godt, og FCK viste med indsatsen mod AGF hvad de formår i SL. Det nye format betyder, at kandidaterne til sølvtøj spillere mere mod hinanden. Jeg ser ikke mange af dem i blandt: Horsens, Sønderjyske, ÅB, AGF, Hobro.

Jeg bemærker, at der ikke deles medaljer ud eller spilles pokalfinaler i oktober, hvis det er at bære nag, så sæt endelige det mærke på mig.

Fobsfirs

Indlæg af Fobsfirs »

Jesper BW1100 skrev:
25. okt 2017, 20:20
Hvis det er mit indlæg du hentyder til, så har jeg ikke nævnt noget om fyring. Jeg har været kritisk lige fra start, og synes stadig ikke at Thorup er en kvalitetstræner - men selvfølgelig fyrer man ikke en mand, der langt om længe har fundet ud af, at udnytte truppens potentiale. Og det er på sin vis det det hele handler om: Jeg mener at der er gået alt alt for lang tid før Thorup fandt formlen - og ja, jeg har faktisk plæderet for systemskifte meget længe - og derfor lader jeg mig heller ikke imponere over, at han nu blot gør det man kunne forvente, med den fantastisk store og stærke trup han har til rådighed.

Dig og andre der tilsyneladende har travlt med at glemme fortiden, og lægge jer ukritisk "fladt ned" burde stille jer selv spørgsmålet: Når en trup pludselig går fra samlet set at underpræstere spille- og resultatmæssigt, til pludselig, nærmest fra den ene kamp til den anden, samlet set at være som forvandlede, hvem bør den kritiske pil så pege på? Træneren er selvfølgelig svaret; for ja, hans systemskifte er tydeligvis forskellen og forklaringen på at det kører lige nu, og lige præcis derfor peger alt også på, at det er hans tidligere manglende taktiske fleksibilitet, som er hovedårsagen til de generelt middelmådige resultater og sløje spil, de foregående sæsoner (+ starten af nærværende sæson).

Vijen

Indlæg af Vijen »

Vi skal naturligvis ikke glemme, at vi i en meget lang periode under Thorup ikke har præsteret. Jeg vil stadig mene, at at det eneste som kan give Thorup en forlængelse af sin kontrakt er et mesterskab eller en pokaltitel og med i mesterskabskampen helt til det sidste.

Vi spillede meget dårlig og var læst taktisk af vores modstandere i lange tider. Så syntes det er meget fair, at vi ikke glemmer den handlingslammelse trænerteamet var ramt af.

Det er nu, at Thorup skal samle den kredit der skal til for at få anerkendelse for hans arbejde i FCM. Og forhåbentlig går vi nu ind i en lang god periode, så vi kan glemme de dårlige tider.

Alex Ferguson startede vist også skidt i Manchester United :)
Vi kan jo drømme om Champions League titlen i Herning om 15 år med Thorup som træner :fcm: :D

974

Indlæg af 974 »

I bund og grund så hænger tingene jo lidt sammen udfra nogle faktorer der sker udefra..

Landsholdet begynder så småt at spille med det system, og andre klubber rundt omkring i Europa får også succes med systemet
Det bliver der selvfølgelig kigget på
Interessant er det jo så også at U19 holdet i weekenden spillede 3-4-3 i mod FCK på udebane, så nu begynder man jo at ændre det taktiske spil nedefra også
Før var det jo næsten nedefra dikteret, hvordan førsteholdet også skulle spille

Samtidig kommer Sørloth til og Novak bliver ikke solgt - det gør at der begyndes at tænkes anderledes taktisk, da det jo vurderes at vi da ikke kan have eks. Sørloth eller Onaucho rendende rundt til den samme plads, og så den modsatte på bænken.
Det samme gør sig gældende med to dygtige spillere som Novak kontra Dal Hende

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Fobsfirs skrev:
27. okt 2017, 13:50
og ja, jeg har faktisk plæderet for systemskifte meget længe - og derfor lader jeg mig heller ikke imponere over, at han nu blot gør det man kunne forvente, med den fantastisk store og stærke trup han har til rådighed.
Her på forum, eller? For det må du da gerne lige grave frem, hvis du kan. Erindrer ikke noget om, at Thorups store kritikere har råbt på systemskifte.

Når det så er sagt, er jeg meget enig i 974's pointer. Vi har nogle andre spillere nu. 3-4-3'en virker umiddelbart skide godt, men havde det været lige så godt uden Sørloth, eller hvis Novak var røget? Jeg tror det ikke.

Jess har set, at der var brug for et kompromis, der tillod os at spille både med duoen Sørloth/Onuachu og Dal Hende/Novak. Simpelthen fordi begge duoer har for meget kvalitet til at bruge tid på bænken. Den eneste løsning på det problem var at kassere 4-1-4-1.

Låst