Thorup / Riddersholm perioderne

Om FC Midtjylland og Black Wolves
974

Thorup / Riddersholm perioderne

Indlæg af 974 »

Jeg synes tit, og især noget mere for eks. et års tiden siden, at debatten kunne dreje sig meget om hvordan det gik da vi havde Riddersholm som træner og hvordan det går nu med Thorup som træner!

Derfor besluttede jeg mig for at tælle ALLE deres point sammen :-)

OG sammenlagt må de siges at fremstå meget, meget ens alene udregnet på pointgennemsnit
Thorup har 1,71 point i snit
Riddersholm har 1,69 point i snit

Jeg synes dog også at det er interessant at kigge på hvor og hvordan deres point er samlet sammen

Riddersholm
Glen overtog holdet fra Kuhn i midten af april 2011

April-juni 2011
SL 9 kampe 4-3-2 = 15 point
Pok. 3 kampe 1-0-2 = 3 point (vi tabte hjemme mod EFB, men vandt så med et ekstra mål i Esbjerg - Finalen tabt mod FCN)
I alt = 12 kampe = 18 point = 1,50 point

2011/12
SL 33 kampe 17-7-9 = 58 point
Pok. 2 kampe 1-0-1 = 3 point
EL- kval 4 kampe 2-1-1 = 7 point (ud til Guimaraes)
I alt = 39 kampe = 68 point = 1,74 point

2012/13
SL 33 kampe 12-11-10 = 47 point
Pok. 3 kampe 1-1-1 = 4 point (den uafgjorte kamp videre efs. mod FCN - senere ud til Randers)
EL- kval 2 kampe 1-0-1 = 3 point ( ud til Young Boys efter 0-3 hjemme og 2-0 til os ude)
I alt = 38 kampe = 54 point = 1,42 point

2013/14
SL 33 kampe 16-7-10 = 55 point
Pok. 3 kampe 1-1-1 (2. runde videre efs.) = 4 point
EL- kval 0 kampe……
I alt = 36 kampe = 59 point = 1,63 point

2014/15
SL 33 kampe 22-5-6 = 71 point
Pok. 2 kampe 1-0-1 = 3 point
EL- kval 2 kampe 0 point
I alt = 37 kampe = 74 point = 2,00 point

Thorup

2015/16
SL 33 kampe 17-8-8 59 point
Pok. 2 kampe 4 point (ude efter forlænget i 4. runde)
CHL kval 4 kampe = 3 sejre, 1 nederlag 9 point
EL kval 2 kampe 1 sejr og 1 uagjort (Southampton) 4 point
EL gruppespil 6 kampe 2-1-3 = 7 point
EL Play offs 2 kampe 1 sejr og 1 nederlag ( Man U) 3 point

I alt 49 kampe = 86 point = 1,76 point

2016/17
SL 36 kampe 15-9-12 54 point
Pok. 4 kampe 9 point 3 sejre og 1 nederlag (i semifinalen)
EL kvalkamp 1 = 3 point sejr over Randers på 3-0
EL kampe 8 kampe 4 sejre, 2 uafgjorte, 2 nederlag

I alt 49 kampe = 80 point = 1,63 point

2017/18
SL 8 kampe 4-1-3 = 13 point
EL kval 8 kampe 5-1-2 = 16 point

I alt 16 kampe = 29 point = 1,81 point

Nu er turneringsstrukturen jo blevet lavet om fra sidste sæson, hvilket som grundregel gav 3 kampe mere i Superligaen

Jeg hæfter mig dog ved at
Thorup´s hold generelt spiller væsentligt flere kampe på en sæson - ca. 10-12 stykker flere

EL/CHL – kampe i alt
Glen: 8 kampe (4 af dem i 11/12 og 0 i 13/14) 4-1-3
Thorup: 30 kampe 16-5-9

Så hvad kan vi få ud af det ?
Måske ikke så pokkers meget, men for mig giver det et overblik over at vi som klub er kommet i en situation, hvor vi i hvert fald spiller væsentligt flere kampe, hvilket jo er ret godt, og det er da både fedt for mulig indtjening, og for os fans kommer der flere spændende kampe nu end der gjorde før i tiden :-)

Nogle vil måske hævde at vores trup er blevet bedre, men jeg vil mene at vi kun lige følger med de 2 andre store hold i Danmark - og ja; jeg skrev andre store hold - mener godt at vi kan være bekendt at kalde os selv et top3 hold i Danmark!
Og så kan vi jo kun prise os lykkelige over at at de 3 store byer Århus, Ålborg og dels Odense IKKE har formået at lave større hold end de har nu

I min optik, så ser jeg en udvikling der i de sidste 7-8 er gået fra bare at spille
33 kampe i superligaen, en enkelt pokalfinale, og meget få europæiske kampe
Og så naturligvis frem for alt spille os frem til et uforglemmeligt mesterskab!

til nu at spille med om i hvert fald bronzepladsen (FCK er meget stærke generelt og Brøndby er tilbage på sporet)
Et hold der har en trup til at spille med i pokalturneringen
Et hold der spiller rigtigt mange europæiske kampe, og endda har slået store hold som Southampton og Manchester United!!!

Om den ene periode er bedre end den anden tænker jeg må være op til folks private drømme!
Nogle vil sikkert gerne vinde et DM i ny og næ
Andre vil måske hellere ud at opleve FCM spille i Europa
Jeg respekterer sådan set begge varianter - måske endda det på et tidspunkt kan lade sige gøre begge dele :-)

Nå- nu har jeg vist brugt et par timer på dette efterhånden :-)
Det var nok mest min egen nysgerrighed på hvordan det egentligt har hængt sammen, sådan rent pointmæssigt de senere år

I de 17 år vi har eksisteret i øverste liga har vi iøvrigt samlet 920 point, hvilket giver 54,11 point i snit pr sæson :-)

mousebreaker

Re: Thorup / Riddersholm perioderne

Indlæg af mousebreaker »

Tiden flyver hurtigt når man sidder begravet i sine tanker :)

Jeg mener ikke du kan sammenligne Riddersholm og Thorup på den måde (pointgennemsnit), da Thorup overtog et mesterhold og konstant har haft en trup som er næst eller tredjebedste herhjemme. Det samme med budgettet, der har været ro på økonomien i hele Thorups periode. Så forudsætningerne er for forskellige til at jeg mener det er relevant.

vi er endt som nummer tre og fire under Thorup med gode og heldige landvindinger i Europa. Mange vil måske sige at det er godkendt. Hvis Riddersholm havde opnået det samme i hans første sæsoner så ville det være fantastisk. Med Thorups forudsætninger har jeg ligamæssigt/spillemæssigt svært ved at se det blive gjort dårligere. Europa er klart bestået med et gruppespil og to playoffs.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

974

Indlæg af 974 »

Pointgennemsnittet er jo så også temmeligt ens :-)

Jeg er ikke enig i parametrene om trupsammensætning, og ej heller det med økonomien !

Trupperne har efter min mening bestemt været gode - også set i forhold til hold vi har kunnet sammenligne os med

Du kan selv tage en kig på trupperne her:
http://www.superstats.dk/hold/sason?id=5
og så selv lige ændre på sæsonerne

Hvor vi lige nu har en ejer, der kan bruge mange penge, så har vi til gengæld haft en sportsdirektør der brugte mange penge :-)

Christian

Indlæg af Christian »

Jeg synes også det er svært at sammenligne de to perioder direkte.

Er bud er at vi i mesterskabssæsonen havde ligaens bedste hold, og at det var derfor vi blev mestre. Glen viser jo nu at han ikke kan blive mestre, eller bare i nærheden, med et hvilket som helst hold. Hvor stor indflydelse havde han så på det mesterskab?
Vi havde i den sæson de måske bedste spillere der har spillet i klubben.

Hvis i kunne vælge frit fra mesterskabssæsonen og den nuværende sæson. Hvilket hold ville i så sætte?

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Christian skrev:
17. sep 2017, 21:50
Hvis i kunne vælge frit fra mesterskabssæsonen og den nuværende sæson. Hvilket hold ville i så sætte?
Synes det er sjovt spørgsmål, og glæder mig til at høre hvad folk svare.
Men hvis jeg selv skulle svare på den, tænker jeg også at Sparv den sæson, inden hans lange skade, var 1,5 niveau over det han er nu, og at Kianchenko bare var kanon gode sammen. Så ved ikke om man kan svare Sparv 14/15 ;)

Synes den generelle diskussion man også skal have med.
Ja, Thorup overtog et mesterskabshold.
Men samtidig mistede man Sisto, Sly, Duncan, KBB og Erik Sviatchenko og gik samlet 30 % ned i spillerbudget.
Så færre handlingsmuligheder og mindre i kvalitet i spillertruppen, men med væsentlig mere pres, end det der var på Riddersholm.

Og ja, er/var også selv kæmpe fan af Riddersholm som er fed og har noget at byde ind med.
Men når man ser på hans AGF tid, er det ikke ligefrem imponerende. Selvom AGF godt nok ser ud til at være en klub ramt af sygdom, hvor alle falder i niveau.

Med det sagt, og inden jeg beskyldes for at være Thorups elsker,
Vil jeg også sige 1,71 point i snit er i underkanten, af det man kunne forvente.

Men samlet set svært at sammenligne med 2 forskellige udgangspunkter.
Og hvis man skal tro klubbens egne udmeldinger matcher vi jo performance mæssigt mesterskabssæsonen, det er bare de andre der er blevet bedre.
Nu er Thorup på hans 3. år, der er kommet mere ro på spillertruppen og nu skal de indhentes.

Brugeravatar
PH1978

Indlæg af PH1978 »

Steffen am skrev:Selvom AGF godt nok ser ud til at være en klub ramt af sygdom, hvor alle falder i niveau.
Er det ikke bare deres normale tilstand?
[emoji6]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

PH1978 skrev:
17. sep 2017, 22:58
Steffen am skrev:Selvom AGF godt nok ser ud til at være en klub ramt af sygdom, hvor alle falder i niveau.
Er det ikke bare deres normale tilstand?
[emoji6]

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tjo.. Altså det er jo blevet normalt, eller i hvert fald har været det siden jeg begyndte at følge med i fodbold, hvilket cirka svarer til det her årtusinde ;)

Men det er jo sindsygt.
Vi taler om en meskerskabstræner, og klubben i DK med 4. størst spillerbudget, 3. størst tilskuere grundlag, store sponsorere og generelt kæmpe potentiale og så ligger de og roder med nedrykning igen og igen.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

@steffen
Kianchenko i mesterskabssæsonen?

De spillere fra mesterskabet jeg ville sætte ind i start 11'eren i dag er (løst fra hukommelsen)
Erik
Igboun
Petter Anderson
Pione Sisto
KBB (kun for sine anførerkvaliteter)
Bobler
Jim Larsen og Banggaard!!
Han spillede en virkelig god sæson det år og vi har åbenlyse problemer i år.

Iøvrigt slående at vi i mesterskabsæsonen var ramt af skader. Vores styrke var vores holdånd og spillestil. Alle kendte deres plads og som hold havde vi få udfald. Jeg har aldrig været Glen fan, men jeg må sige at dette tyder på et intet mindre end fremragende stykke trænerarbejde
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Dahlin

Bak - Hansen - Sviatchenko - Novak

Sparv 14/15

Sisto - Andersson - Poulsen 14/15 - Igboun

Onuachu 17/18

Det er umiddelbart mit drømmehold, hvis man kan vælge frit fra 14/15 og 17/18. Så altså 9 fra mesterskabssæsonen og 3 fra den nuværende. Der er dog en del boblere:

Haugaard
Nissen
Larsen
Banggaard
Poulsen 17/18 ;)
Duncan
Pusic
Sørloth

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

mousebreaker skrev:
17. sep 2017, 13:03

Jeg mener ikke du kan sammenligne Riddersholm og Thorup på den måde (pointgennemsnit), da Thorup overtog et mesterhold og konstant har haft en trup som er næst eller tredjebedste herhjemme. Det samme med budgettet, der har været ro på økonomien i hele Thorups periode. Så forudsætningerne er for forskellige til at jeg mener det er relevant.

vi er endt som nummer tre og fire under Thorup med gode og heldige landvindinger i Europa. Mange vil måske sige at det er godkendt. Hvis Riddersholm havde opnået det samme i hans første sæsoner så ville det være fantastisk. Med Thorups forudsætninger har jeg ligamæssigt/spillemæssigt svært ved at se det blive gjort dårligere. Europa er klart bestået med et gruppespil og to playoffs.
Jeg er helt enig.

Jeg mener dog ikke, at Europa er klart bestået, givet klubbens egne forventninger er det lige bestået.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Stoffer skrev:
18. sep 2017, 10:19
mousebreaker skrev:

Jeg er helt enig.

Jeg mener dog ikke, at Europa er klart bestået, givet klubbens egne forventninger er det lige bestået.
Klubbens målsætning - ikke forventninger.
Som seedet kan vi forvente at kvalificere os til et gruppespil ca een gang hvert fjerde år. De to år vi ikke kom igennem nåleøjet var vi i playoff. Det er mere end vi realistisk kan forvente. Faktisk kan vi ikke forvente andet end playoff ca hvert andet år gennemsnitligt. Så Europa er klart over hvad vi kan tillade os at forvente.
Kigger man lidt dybere i de sidste to EL sæsoner og ser på hjemmekampen mod Videoton i tredje runde sidste år, samt tredje runde mod Arka Gdynia i år, så har vi ikke just været uheldige undervejs mod playoffs. Ærgeligt at heldet ikke blev udnyttet til et gruppespil mere. Det ville have gjort underværker. Det gruppespil vi allerede har ramt holder ikke evigt som seedningsgrundlag. De sidste to EL år mener jeg at vi i allerhøjeste grad har underpræsteret spillemæssigt - ikke resultatmæssigt

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

mousebreaker skrev:
18. sep 2017, 12:10
Stoffer skrev:
18. sep 2017, 10:19
mousebreaker skrev:

Jeg er helt enig.

Klubbens målsætning - ikke forventninger.
Som seedet kan vi forvente at kvalificere os til et gruppespil ca een gang hvert fjerde år. De to år vi ikke kom igennem nåleøjet var vi i playoff. Det er mere end vi realistisk kan forvente. Faktisk kan vi ikke forvente andet end playoff ca hvert andet år gennemsnitligt. Så Europa er klart over hvad vi kan tillade os at forvente.
Kigger man lidt dybere i de sidste to EL sæsoner og ser på hjemmekampen mod Videoton i tredje runde sidste år, samt tredje runde mod Arka Gdynia i år, så har vi ikke just været uheldige undervejs mod playoffs. Ærgeligt at heldet ikke blev udnyttet til et gruppespil mere. Det ville have gjort underværker. Det gruppespil vi allerede har ramt holder ikke evigt som seedningsgrundlag. De sidste to EL år mener jeg at vi i allerhøjeste grad har underpræsteret spillemæssigt - ikke resultatmæssigt
En målsætning indeholder i min verden en forventning, ellers er det et tomt ønske - og så kan man sige hvad som helst.

Jeg husker ikke om det er dig (?) der med oddsætningen har vist, at det nok er meget præcist med hvert fjerde år eller lidt mindre. Så jeg er da ganske enig.

Men klubben har sat et mål om mere - hvis jeg må bruge den formulering -, hvis man ikke lever op til det, så er man ikke bestået. Det mener jeg ikke, at man behøver at kigge dybere efter. Det kunne man have gjort førend man opsatte målsætningen. Lige nu ser det svært ud at leve op til målsætningen, men det kan dog lade sig gøre, hvilket jeg mener stemmer overens med, at man lige nu er lige bestået i europæisk sammenhæng.

Klubben kan ikke både blæse og have mel i munden, når det gælder udmeldinger. - Jeg var og er pikeret over Rasmus Ankersens bemærkning om, at vi fans har urealistiske forventninger.

Brugeravatar
UlvenFraNord

Indlæg af UlvenFraNord »

Der var ikke engang råd til at spillerne kunne få frokost under Glen. Mens vi nu har en helt anden tryghed, og kan holde på spillerne.
Der er også en forskel på under Glen der havde vi stadig det spøgelse, med lige ved og næsten.

At vinde mesterskabet var også en mental sejr. At vi kunne.

Det er en anden virkelighed nu efter dette, vi har været første udfordrer til FCK, det stiller andre krav.

Men det nye system virker lovende!

Brugeravatar
UlvenFraNord

Indlæg af UlvenFraNord »

Christian skrev:
17. sep 2017, 21:50
Er bud er at vi i mesterskabssæsonen havde ligaens bedste hold, og at det var derfor vi blev mestre. Glen viser jo nu at han ikke kan blive mestre, eller bare i nærheden, med et hvilket som helst hold. Hvor stor indflydelse havde han så på det mesterskab?
Vi havde i den sæson de måske bedste spillere der har spillet i klubben.
En del af ligningen er vel også at Glen var det perfekte match som cheftræner her, også fordi han havde været i systemet i rigtig lang tid inden han blev assistent og senere cheftræner, så vidt jeg lige kan regne en periode på i alt ca. 20 år fra Ikast tiden.
Med andre ord kendte han klubben fra nederst til øverst, og dermed også et unikt kendskab til spillerne på vej via ungdomsarbejdet. Da vi ikke havde en rød reje til spillerindkøb, og havde solgt de allerbedste talenter fordi økonomien var anstrengt, så måtte han arbejde med meget få midler modsat Thorup. Glens mesterskab er i mine øjne den største triumf i dansk fodbold siden Herfølge blev mestre.

Thorup derimod kommer udefra og kan ikke lukrere på den slags viden. Men til gengæld har der været penge og tryghed, han har kunne arbejde med fuld fokus på det sportslige.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Stoffer skrev:
18. sep 2017, 15:30
Jeg var og er pikeret over Rasmus Ankersens bemærkning om, at vi fans har urealistiske forventninger.
Du er ikke på facebook? ;)

Besvar