Forventninger til sæsonen 2017/2018

Om FC Midtjylland og Black Wolves
974

Re: Forventninger til sæsonen 2017/2018

Indlæg af 974 »

Jeg bliver mere og mere overbevist om at det her kommer til at blive en RIGTIGT spændende og god sæson!

Synes at det har været fedt at se at holdet har prøvet nogle forskellige opstillinger og spillestile, hvilket jeg tror kan være med til at flytte os længere end mange lige tror, også hvis kampene skal ændres undervejs...

Og som du skriver Kent, så har vi ganske vist tabt de 2 udekampe mod de andre top3 hold
Og jeg synes at vi har stået tættere på FCK end længe set
Brøndby gør det stadig fornuftigt, men tænker såmænd ikke at det behøver at være en ulempe at være 3 om buddet i stedet for 2!
Nu slår Brøndby jo også pludselig FCK :-)

FCN som har haft en fin sæsonstart, tror jeg går ned på et tidspunkt - de er meget unge og uerfarne, hvilket kommer til at knække dem lidt i løbet af sæsonen!

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

FCN mister Marcondes til vinter, hvilket formentlig vil gøre ondt på dem. Spørgsmålet er så, hvor stort et forspring, de ender med at have. Jeg kunne godt se dem som Herbstmeister.

Min egen forventning... Nej, det er nok rettere et spinkelt håb, som jeg ikke tør tro på. At vi for pokker stopper med at lukke så mange mål ind. Det er vanvittigt frustrerende, når nu offensiven ser nogenlunde lovende ud. Det bliver definerede for vores sæson, om vi kan få sat prop i.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Acebone skrev:
12. sep 2017, 00:02
FCN mister Marcondes til vinter, hvilket formentlig vil gøre ondt på dem. Spørgsmålet er så, hvor stort et forspring, de ender med at have. Jeg kunne godt se dem som Herbstmeister.

Min egen forventning... Nej, det er nok rettere et spinkelt håb, som jeg ikke tør tro på. At vi for pokker stopper med at lukke så mange mål ind. Det er vanvittigt frustrerende, når nu offensiven ser nogenlunde lovende ud. Det bliver definerede for vores sæson, om vi kan få sat prop i.
Brøndby må også være skuffet over, at de ikke ligger side om side med FCN - forskellen på deres udebane og hjemmebaneform er vild. Men jeg er enig, FCN kunne meget vel ligge nummer 1, når man går til vinterpause.

Christian

Indlæg af Christian »

Det tegner til at blive en meget tættere liga i år end sidste år, så presset på billetterne til Europa tror jeg blive endnu større end sidste år.
Jeg tror ikke Hobro kan holde fast i top 6, men jeg tror på at både Horsens og FCN vil være med om billetterne hele vejen. Jeg tror ikke salget af Marcondes svækker FCN markant.

Jeg er overbevist om at vi sikrer os en Europa-plads og at vi er med i kampen om guldet til det sidste. Jeg anser det endda som ikke helt urealistisk at vi kan gentage det umulige i denne sæson :)

Hvis jeg vender kasketten om, kan jeg sagtens argumentere for at vi kommer til at ende på 5. eller 6. pladsen, men jeg tror på at vi stabiliserer os, smider de målgivende fejl væk og til sidst ender med at være det tophold jeg mener vi kan være når tingene fungerer.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Nu den her tråd godt nok lavet til at snakke om fremtiden.
Men hvis vi lige skal vende fortiden lidt.

Ted Knutson/Statsbombs har lavet den her
Billede

Der er flere ting jeg synes der er interessant.

Forskellige brugere har i tidens løb skrevet at Thorups eneste periode var god, var da han overtog holdet fra GR.
Ud fra disse stats, er det i hvert fald ikke tilfældet og Thorups dårligste periode.

Hvad der er lidt ekstra besynderligt at det jo er i samme periode vi gjorde det rigtig fornuftigt i EL, bl.a. med sejren over Southampton*
Så en mulig konklusion kan være at fokus lå på EL og ikke superligaen(?)

*Det er kun liga kampe i grafikken, EL kampe er altså ikke med i grafikken.
Det er også "15 kampe rolling-average"

Ydermere er vi under Thorup begyndt at score flere mål,
men desværre også begyndt at lukke flere ind.

I den nye 17/18 sæson, er vi startet for højt, men har da en positiv trend i forhold til den er nedafgående.
HVIS og såfremt trenden kan holdes, kan der da godt være grund til optimisme.
Skal den så også gerne, at give mere end 1,0 xG pr. kamp må være for meget.

Er der nogle gode bud på hvorfor vi ikke kom til chancer fra cirka kamp 15 til 26 i sidste sæson?
Mentalt, skader?

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår den graf. Der er vel kampe, hvor xG conceded er højere end xG. Er det noget med gennemsnitsværdier, jeg ikke helt forstår? Hvad repræsenterer hver lille cirkel?

hviid
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Indlæg af hviid »

Acebone skrev:
13. sep 2017, 14:36
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår den graf. Der er vel kampe, hvor xG conceded er højere end xG. Er det noget med gennemsnitsværdier, jeg ikke helt forstår? Hvad repræsenterer hver lille cirkel?
Ja, det er gennemsnitsværdier, så vidt jeg forstår gennemsnit for kampe (kun i Superligaen) i hele perioden. Hver cirkel repræsenterer en kamp.
Tjek f.eks. sidst i grafen, hvor vores xG Conceded tager et stort hop op ved den første kamp i den nye sæson, altså den mod Brøndby. Tilsvarende faldt vores xG en lille smule.

Noe

Indlæg af Noe »

Acebone skrev:
13. sep 2017, 14:36
Det er et rullende gennemsnit af de seneste 15 kampe. Hver prik er altså snittet af de foregående 15 kampe. Derfor ser man ikke de store individuelle udsving, men en mere "rolig" kurve.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Jeg er slet ikke overrasket over grafen i de første kampe af Thorups regeringstid. Vi lukkede kun tre mål ind i de første 11 kampe hvis jeg husker rigtigt, men vi spillede elendigt offensivt. Folk var bare generelt forblændede over resultaterne. Vi var svineheldige.

det med forblændelsen skal vi så også huske på tæller begge veje. Man er sjældent så god som man ser ud, når man vinder og sjældent så dårlig som man ser ud når man taber
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Cortez

Indlæg af Cortez »

https://medium.com/@tapinanalyse/opsaml ... 803fb0622b
Interessant læsning fra Tap In.

/Cortez

Cortez

Indlæg af Cortez »

Edit: Mit formål var at linke til en anden artikel om Brentford. Den forefindes dog allerede i Brentford-tråden, derfor kan denne slettes.

/Cortez

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Steffen am skrev:
12. sep 2017, 19:35

Ted Knutson/Statsbombs har lavet den her
Billede
Dette er en meget interessant graf, ikke mindst da vi ved, at Knutson tidligere har arbejdet for FCM og at FCM bruger denne type data til at evaluere præstationerne på. Vi kan derfor godt regne med, at Benham sidder og kigger på en lignende graf, når Thorups skæbne skal afgøres.

Hvis man alene kigger på denne graf, så præsterer vi lige nu bedre offensivt end tidligere og det ligner i langt højere grad en forlængelse end en fyring ift Thorup.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

@Kent
Jeg er enig i din konklusion. Jeg frygter en forlængelse, men mere ud fra at der aldrig har været slinger i valsen fra ledelsen når det kommer til at bakke Thorup op. Ofte med begrundelse i interne data. Ud fra grafen ville jeg mene at Thorup burde være i problemer.

Det gamle ordsprog: Defense wins championchips, offense sells tickets. Det er bare super vigtigt for ethvert hold at have en defensiv base man kan stole på. Graferne viser med tydelighed hvor store udsving der er på offensiven ifht defensiven. Defensiven er støt og roligt blevet dårligere og dårligere. Medianerne ser ud til at holde det samme spænd ifht hinanden, så vi forholdsmæssigt ser ud til at have vores på det tørre i sidste ende. Jeg er af den overbevisning at en bedre defensiv og dårligere offensiv med samme spænd mellem medianerne ville give bedre resultater
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"

Brugeravatar
levis

Indlæg af levis »

Kent skrev:
11. sep 2017, 21:21
Status her ca. 2 mdr inde i sæsonen er, at vi efter 8 kampe har 13 point og er ude af Europa. Dermed er et af sæsonens vigtigste mål kikset. Måden det kiksede på var skuffende - Limassol var en langt mere overkommelig modstander end Osmanlispor og vi har kun os selv (samt en blindtarmsbetændelse til Paul) at takke for at det kiksede.
Det vil altid være en ulempe at spille uden Paul, men vi havde jo netop forstærket vores bredde, men henblik på at kunne takle fravær af profiler. Jeg syntes udelukkende vi har os selv at takke for den missede kvalifikation. Hvis vores projekt med 3x EL gruppespil står og falder med én spiller, så har vi sat os selv i en alt for risikabel situation.
Kent skrev:
11. sep 2017, 21:21
Dermed handler resten af sæsonen om at kvalificere os til europa næste år og få medaljer. Jeg er ikke i samme panik, som jeg fornemmer andre er i. Vi har tabt i Brøndby og Parken, hvilket isoleret set ikke er nogen skandale. Så har store personlige fejl kostet os point mod Helsingør og Lyngby, hvilket naturligvis er skidt og har været et tema for os i hele 2017.
Nederlag til FCK og Brøndby er, som du helt korrekt siger, ikke isoleret set en skandale. Men jeg syntes det er helt berettiget, at rejse en kritik af måden. Truppen er blevet forstærket op til denne sæson, og Thorup har haft to sæsoner til at forme en grundstamme. På den baggrund er det bare enormt skidt at være bagud med 2-0 i Brøndby efter 36 minutter, og samlet blive kørt over med 4-0.
At tabe 4-3 til FCK er jo heller ikke nogen katastrofe, men vi er bagud med to mål efter 15 minutter. Igen, vi burde efterhånden have et bundniveau, der giver os en større ballast i de her topkampe.
Det var fedt at se, at vi formåede at kæmpe os tilbage i kampen mod FCK, og det faktum tjener virkelig Thorup og holdet ære, men i begge kampe giver vi os selv et håbløst udgangspunkt.

Nu er vi jo blot FC Midtjylland, så man kan jo ikke forvente, at vi bare buldrer derudaf og vinder hver gang. Men jeg syntes, at der kan rejses en væsentlig kritik af vores stabilitet.

Kommentar til trendline
Første halvdel af sidste sæson viser jo reelt en nedadgående formkurve, så det er ikke ubetinget positivt. Man kan sige, at vores helt store problem pt er, at vi har forbedret vores xG, men at vores xG(conceded) tilsvarende er steget. Så forhåbentlig kan vi få styr på det :)

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Når man spiller topkampe eller kampe mod jævnbyrdige modstandere i Europa, så er det bare noget sværere at score mål uagtet at man har en god offensiv. Ens defensive base bliver i samme kampe mere udfordret og det er skidt når den i forvejen ikke fungerer godt.

Mod dårligere hold vil offensiven typisk blomstre og defensiven ikke komme under samme pres, men stadig bare være skidt og for ofte koste point når offensiven ikke lige scorer det antal xG giver dem kredit for

Som jeg anskuer det vil det logisk give et billede af det vi har set, med få point mod topholdene. Det er mod topholdene successen skal hentes, da man ikke kan forvente de laver tilsvarende færre point mod de andre hold end vi gør

Besvar