SimonH skrev: ↑7. aug 2017, 14:41
Arff skrev: ↑6. aug 2017, 22:36
Tabel of justice siger at vi skulle have vundet kampen i dag.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det der bare er åndsvagt her er at man i virkeligheden burde fjene sørloths XG fordi at kroon jo scorer på lige netop denne chance. Derfor synes jeg at dette billede er misvisende, fordi man kan vel ikke score 1,56 mål på en situation.
Den argumentation synes jeg slet ikke holder. Det er to forskellige situationer - ja, de kommer sekunder efter hinanden og den første er klart medvirkende til at den anden opstår, men at sige at den ene ikke tæller, fordi den anden går i mål holder ikke. Det at en chance har indvirkning på en anden har ikke noget at gøre med om det er en chance eller ej. Vi skal stadig huske at det er expected goals - altså forventet mål og derfor må enhver chance tælle med.
SimonH skrev: ↑7. aug 2017, 14:41
Derudover så giver det for mig heller ikke mening at Riel kun har 0,65 i XG, fordi han havde vel ret beset en friløber og en situation alene med målmanden. Imo burde den første chance alene være på mindst 0,8 i XG, men sådan ser vi jo forskelligt på tingene.
Riel har en stor chance efter 25 minutters spil, som bliver sat til cirka 0.2 på xG grafen. Herefter scorer han til 1-0, som er cirka 0.3 på xG grafen. Derefter er han igen på spil ved 2-1 målet, som er sat til cirka 0.1 på xG grafen. Jeg kan godt lave en længere analyse af de tre chancer (hvis I vil), men kort sagt:
Chance 1: Vinklen er ret spids og Riel skal vende sig ret meget for at afslutte ordentligt med sit gode ben.
Chance 2 (1-0 mål): Vinklen er meget mere direkte - dertil kommer at han kan løbe ind i bolden og afslutte - større chance end den første.
Chance 3 (2-1 mål): Afslutningen kommer ret langt udefra - derfor ikke en særlig stor chance.
Det her er mine umiddelbare vurderinger - vi skal også huske på at Tab In har deres egne måder at regne de her ting på og pt. ved jeg ikke meget om hvad deres algoritmer og modeller kører imod af parametre.