Kent skrev: ↑19. maj 2017, 16:22
Acebone skrev: ↑19. maj 2017, 12:48
Der var ikke plads til Pusic eller Olsson. Nu måske heller ikke van der Vaart. Jeg kunne forklare det, hvis holdet bare vandt og vandt, men for mig at se bliver der skabt en ringere kultur i klubben, når der hele tiden skal statueres eksempler fra Thorups side, eller hvis Steinlein skal joke om spillernes fysiske form på tv.
En harmonisk trup performer bare bedre i det lange løb. Det er virkelig vigtigt, at lederfigurerne husker det.
Jeg synes der over- og fejltolkes en hel del på dette område. Pusic, Olsson og Rafa ser jeg ikke, som eksempler på dårlig mandskabsbehandling.
Pusic: Prøv at kigge på hans klubhistorik. Han er en klubnomade, der ikke har været nogen steder ret lang tid. Kunne det være Pusic, som er besværlig? Kunne det være Pusic, der har et ønske om at komme væk? Han var jo ikke ligefrem elsket i Esbjerg. Vi ved også fra vores egne forhandlinger med ham - både ift køb og salg - at han ikke er let at have med at gøre (ændrer sine krav i sidste sekund mv - hvilke fik ham bandlyst i belgisk (?) fodbold sidste sommer). Så der er i hvert fald rigelig med indikationer på, at problemer med Pusic mest af alt handle om Pusic - og ikke så mange andre.
https://da.wikipedia.org/wiki/Martin_Pu%C5%A1i%C4%87
Jeg tror, det var åbenlyst for enhver, at Pusic skulle videre efter et par sæsoner. Der hvor kæden hopper af for mig, er at man ikke forsøgte at give Pusic fuld skrue med tillid, spilletid og overbærenhed (ja, jeg tror sgu heller ikke, jeg ville klikke med Pusic personligt). Og så fik ham solgt for et godt beløb, når han var på toppen! Jeg syntes også, vi skulle af med ham, men det var rigtig skidt for hans salgsværdi at begynde at sylte ham.
Olsson: Ung spiller med stort ego. Jeg ved godt, at nogle ser et stort lys i ham, men jeg mener simpelthen ikke, at han præsterede godt nok. Han var bare ikke dygtig nok. Det synes jeg også, at data helt klart viser. Lad os sammenligne ham med Duelund, da de spiller ca. samme position og har gjort det i samme periode: Olsson spillede 50 SL-kampe for os: 2 mål - 4 assists. Duelund: 59 kampe: 13 mål og 4 assists. Fordelt på spilleminutter har Olsson enten mål/assist per ca. 500 spilleminutter, hvor Due har for ca. hver 180 spilleminut. Læg dertil at Due er 2 år yngre end Olsson! Olsson var simpelthen ikke god nok offensivt, til at spille 8'er for os. Længere er den ikke. Når han så samtidig har en dårlig attitude (bliver sur over udskiftningen mod AGF) og ego'et ikke var til en bænkeplads, ja så er det sådan set fint gået, at få ham solgt til en del penge. Det er fair nok, at Olsson ønsker spilletid, og også rigtigt af ham, at han skal være et sted, hvor han får det, for at udvikle sig. Men han er bare ikke god nok, til at få spilletiden i FCM. Så vil kritikere måske sige, at det er Thorups skyld, at Olsson ikke præsterede, men så må det jo så også være Thorups skyld, at Due præsterer. Jeg er ikke i tvivl om, at Due får en langt større karriere end Olsson, og derfor er det helt fint for mig, at det er Due der er på vores hold.
Jeg mener godt, vi kunne have haft plads til Olsson. For mig at se har han potentialet, men spørgsmålet er, om det bliver forløst. Hvis man ikke troede på det, er det selvfølgelig okay at sælge til en fornuftig pris. Men jeg har bare en idé om, at Olsson kunne have udfoldet sig under en anden træner. Der var altså en fighter gemt bag de lange lokker og teenageattituden, og det skulle måske bare være blevet fremelsket lidt mere af træneren. Det er jo svært at bevise, for det bliver let noget hypotetisk snak, men min fornemmelse er, at Thorup stejler for meget, hvis nogen stikker ud, og så er der bare kontant afregning i form af bænkplads.
I øvrigt var Olsson rigtignok aldrig en mål- eller assistmaskine, men jeg synes ikke, man kan sammenligne ham med Duelund som type. I mit hoved spiller de to forskellige pladser på banen.
Rafa: Rafa har (naturlig nok - han har trods alt noget at have det i) et stort ego og et brændende ønske om at spille kampe. Det er helt fair. Men vi har også set ham spille en hel del i efteråret. Og alle kan vel se, at han på den ene side har nogle visioner i sit spil og afleveringer, som vi sjældent ser på disse breddegrader. På den anden side er han mildest talt i en skidt fysisk forfatning og ligner en halt oldboysspiller. Desværre ser det ikke ud til, at vi er i stand til at få ham i tilstrækkelig fysisk forfatning til, at han kan passe ind i vores spillesystem (og inden man så kritiserer vores fysiske stab for det, så skal man huske, at han har haft de samme problemer i Real, Tottenham, HSV og Betis - så miraklet ville nok være større, hvis vores fysiske sektor kunne klare en opgave, som disse klubbers fysiske sektorer ikke kunne. Det handler ikke om kvaliteten af den fysiske sektor - men af kvaliteten af Rafas fysik). Den manglende fysik gør, at Rafa er en kæmpe hæmsko i vores presspil, og derfor passer han typemæssigt kun til kampe, hvor vi er dominerende og fx skal lukke en lavtstående modstander op. Det ville fx være taktisk selvmord at skifte ham ind mod FCK i onsdags, hvor vi de sidste 20 min stod lavt og forsvarede og midtbanespillerne hele tiden skulle stemple ud i pres. Det er ikke hans spidskompetence. Så Rafa er desværre reduceret til en luksusspiller, der kan anvendes i specielle situationer. Og det ændrer sig ikke, så længe hans fysiske form er, som den er. Det bliver han nødt til at acceptere - det ville da først være et mandskabsmæssigt problem, hvis Thorup begyndte at bruge ham pga hans navn. Rafa skal, lige som alle andre, vurderes ud fra hans præstationer og hvordan han passer ind i det taktiske koncept. Det har han naturligvis svært ved at affinde sig med.
Jeg er jo helt enig i, at ikke alt hænger på Thorup. Det er ikke hans skyld, hvis Steinlein har sat sig i hovedet, at der nu skal være et af de velkendtle mediestunts i Midtjylland. Men forhåbentlig ville Thorup kunne smide et veto, hvis han vidste, at det ikke ville passe ham at arbejde med en over-the-hill-verdensstjerne. Jeg mener, at man kunne have vendt situationen med Rafa og bænkpladsen på hovedet. Have ladet ham starte oftere og så pillet ham ud, når lungerne ikke kunne mere. For det meste bruger vi jo alligevel ikke rigtig tre udskiftninger.
Så når jeg kigge på det, så kan jeg altså ikke se nogen problemer med Thorups mandskabspleje overfor disse personer. Jeg kan ikke se, at han statuerer eksempler på nogen måder. Det er Thorups job, at sætte holdet - og det er ham, og ham alene, som bestemmer, hvem der skal spille. Sådan skal det være.
Ovenstående er ikke et forsvar for Thorup, men en opfordring til at kigge lidt mere nuanceret på tingene, end bare at sige: "Der var ikke plads til Pusic eller Olsson".
Det er selvfølgelig meget mere komplekst end som så. Men der må være noget galt med forventningsafstemningerne mellem ledelse, træner og spillere. Det kan ikke passe, at de her "sager" skal blive ved med at dukke op. Det er ikke kun Thorups ansvar, naturligvis ikke. Men han har f.eks. en væsentlig opgave med fordelingen af spilletid, og udskiftninger er et værktøj, man kan bruge til sin fordel, så lidt flere end de startende 11 kan være tilfredse. Jeg kan stadig ikke glemme joke-debuten til Simon Kroon i Randers, hvor han blev skiftet ind omkring det fjerde tillægsminut, selvom flere offensivspillere så trætte ud og ikke tog deres returløb. Jeg synes, det var meget symptomatisk for Thorups virke i FCM.