Europe League kampagnen 17/18
Re: Europe League kampagnen 17/18
Har vundet den polske pokal to gange, men er ellers ikke sluttet højere end nr 7 i ligaen. Det er en polsk midterklub: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arka_Gdynia
Man kan ikke rigtig regne med Arka Gdynias rangering, da de ikke har spillet europæisk siden 1980 - godt nok nogle år siden. De var faktisk ikke langt fra at rykke ned i sidste sæson, men alligevel formåede de at vinde pokalturneringen. Den vandt de i overtid over Lech Poznan, der er et godt hold, men elers mødte de kun lavere rangerende hold undervejs i pokalen.
Lyder til at være en af de bedre lodtrækninger.
Jeg er mere bekymret, tror det er et godt pokal hold, de har lige vundet supercup i Polen, for 6 dage sidenhviid skrev: ↑14. jul 2017, 13:34Man kan ikke rigtig regne med Arka Gdynias rangering, da de ikke har spillet europæisk siden 1980 - godt nok nogle år siden. De var faktisk ikke langt fra at rykke ned i sidste sæson, men alligevel formåede de at vinde pokalturneringen. Den vandt de i overtid over Lech Poznan, der er et godt hold, men elers mødte de kun lavere rangerende hold undervejs i pokalen.
https://www.youtube.com/watch?v=KhTXesQvRjU
-
Jesper BW1100
I forhold til hvad vi kunne have mødt er det en overordentlig fin lodtrækning.
Der findes dog selvsagt ikke nogle nemme kampe på det her niveau
Der findes dog selvsagt ikke nogle nemme kampe på det her niveau
Jeg kan forstå (fra deres facebookside) at de fleste regner med at slå os.
Der er dog nogle som skriver at vi ikke er et nemt hold på baggrund af MUN-kampen.
Jeg kan forstå at de har et meget god forsvar, og det er lige sådan et hold som vi hader.... Lugter af et polsk Lyngby, som dog alligevel skal kunne besejres over to kampe.
Der er dog nogle som skriver at vi ikke er et nemt hold på baggrund af MUN-kampen.
Jeg kan forstå at de har et meget god forsvar, og det er lige sådan et hold som vi hader.... Lugter af et polsk Lyngby, som dog alligevel skal kunne besejres over to kampe.
Et meget godt forsvar som lukkede 50 mål ind i 30 kampe sidste år, tredje-flest af alle i den polske liga.. Bedre er de altså heller ikke 
Jeg skriver kun hvad fansene skriver, men selvfølgelig mangler de en smule realitetssans, når flere kalder det en fiasko at tabe til os...
Nu skal vi lige videre først. Folk er som altid hurtigt overbevist. Jeg ser os snildt tabe med et par stykker hjemme mod dette hold (ungarske), men indrømmet ser det godt ud efter den kæmpe foræring. Vildt hvordan det kan blancere i forskellen fra fiasko til succes på et øjeblik. Men tak for det.
Eftersom vi scorede hele 4 mål på udebane, skal vi tabe med 3 mål, på hjemmebane, for ikke at gå videre.. Enig i at arbejdet skal gøres færdigt, og Ungarerne tages seriøst, men vi har altså det ene ben i 3 runde med det resultat vi fik dernede.
De er iskolde selvom det er udebane, vi havde tabt med 3-4 stykker hvis ikke det røde kort var kommet. Jeg ved godt man altid kan sige sådan, men de var altså i fuld kontrol og selv vores egne var rystet over niveauet det efter kampen.
Synes personligt også de var langt bedre på bolden, 2. boldene og duelspillet og og statistikken fortalte det meste, selvom det glæder mig vi fik hvad vi kom efter! Det fortsat tidligt på sæsonen, men viser virkelig hvor klar man skal være til at stemple ind fra dag et. AGF fik det også at føle i aften.
Det bare en klassisker for snakken herinde med hvor hurtigt man ser forskel på himmel og helvede.
Synes personligt også de var langt bedre på bolden, 2. boldene og duelspillet og og statistikken fortalte det meste, selvom det glæder mig vi fik hvad vi kom efter! Det fortsat tidligt på sæsonen, men viser virkelig hvor klar man skal være til at stemple ind fra dag et. AGF fik det også at føle i aften.
Det bare en klassisker for snakken herinde med hvor hurtigt man ser forskel på himmel og helvede.
Arka startede sæsonen med en 2-0 sejr i den polske liga. Det ser ud til at de spillede i en 4-4-2 http://www.eurosport.co.uk/football/eks ... live.shtml
Siden har de spillet 0-0 ude mod Sandecja http://www.eurosport.co.uk/football/eks ... live.shtml
Det ser ud til, at de har haft 5 ændringer til dagens kamp ift. sejren mod Slask i første runde.
Siden har de spillet 0-0 ude mod Sandecja http://www.eurosport.co.uk/football/eks ... live.shtml
Det ser ud til, at de har haft 5 ændringer til dagens kamp ift. sejren mod Slask i første runde.
-
Steffen am
Klar til lodtrækning i morgen kl. 13.
Synes Matt rammer meget godt, selvom jeg måske ville smide Utrcht en kategori op.
Synes Matt rammer meget godt, selvom jeg måske ville smide Utrcht en kategori op.
matt skrev:Let's do the same with the unseeded ones. The standard changes, of course.
Nightmare draw:
- Panatinaikos
- Maritimo
- Hajduk Split
- Crvena Zvezda
Tough draw:
- Rosenborg
- Apollon Limassol
- Utrecht
- Altach
- AEK Larnaca
- Osijek
- Ostersund
- Videoton
- AEK Athens
Ok draw:
- Sheriff
- Skenderbeu
- Oleksandriya
- Viitorul
- Vardar
- Shkendija
- Domzale
Dream draw:
- FH Hafnarfjordur
- Suduva
Jeg er slet ikke enig i denne fordeling, tænker mere...
Nightmare draw:
- Panatinaikos
- Maritimo
- Hajduk Split
- Crvena Zvezda
-Oleksandriya
Tough draw:
- Apollon Limassol
- Utrecht
- AEK Larnaca
- Osijek
- AEK Athens
- Skenderbeu
- Shkendija
Ok draw:
- Rosenborg
- Sheriff
-Ostersund
- Videoton
- Viitorul
- Vardar
- Domzale
- Altach
Dream draw:
- FH Hafnarfjordur
- Suduva
Nightmare draw:
- Panatinaikos
- Maritimo
- Hajduk Split
- Crvena Zvezda
-Oleksandriya
Tough draw:
- Apollon Limassol
- Utrecht
- AEK Larnaca
- Osijek
- AEK Athens
- Skenderbeu
- Shkendija
Ok draw:
- Rosenborg
- Sheriff
-Ostersund
- Videoton
- Viitorul
- Vardar
- Domzale
- Altach
Dream draw:
- FH Hafnarfjordur
- Suduva
Jeg har kigget lidt på de forskellige modstandere ud fra forskellige parametre. Hvor stærke er de?
En måde at kigge på dem, er vha. de koefficient-point som vi seedes efter i Europa. Her har vi (naturligvis) højere koefficient end alle de hold vi skal møde, da vi er seedede. Men det siger udelukkende noget om europæiske præstationer indenfor de sidste år for klub/land. Så det er ikke retvisende at tro, at vi skulle være favoritter mod alle hold, ud fra den opgørelse.
En anden måde at kigge på det, er ud fra trupværdi. Det er veletableret indenfor fodbold, at 75% af resultaterne bestemmes af budgettet. Så generelt set, vil et større spillerbudget give et stærkere hold. Jeg har ikke adgang til budget for klubberne, men har i stedet taget trupværdien fra transfermarkt.de, da det vil være en indikator for budget. Opstilles holdene efter denne, så har FCM den 9. højeste trupværdi:
Klub Trupværdi (mio euro)
AEK Athens (GRE) 30,7
Utrecht (NED) 27,3
Panathinaikos (GRE) 25,4
Hajduk Split (CRO) 22,9
Crvena zvezda (SRB) 21,2
Vitorul (ROU) 19,4
Rosenborg (NOR) 17,6
Marítimo (POR) 16,2
FCM 16,0
Apollon Limassol (CYP) 13,4
AEK Larnaca (CYP) 13,3
Osijek (CRO) 12,9
Videoton (HUN) 12,7
Vardar (MKD) 10,2
Altach (AUT) 10,0
Oleksandriya (UKR) 10,0
Sheriff Tiraspol (MDA) 9,6
Östersund (SWE) 8,0
Skënderbeu (ALB) 7,2
Domžale (SVN) 6,7
Shkëndija (MKD) 6,6
Sūduva (LTU) 3,7
FH Hafnarfjördur (ISL) 2,8
En anden måde at opgøre klubbernes styrke på, er vha. ELO-ranking, som er et system, der tildeler klubberne point ud fra deres resultater (www.clubelo.com). Hvis vi bruger deres rangering, ser det således ud, hvor FCM har den 5. højeste ELO-ranking:
Klub ELO
Hajduk Split (CRO) 1561
Panathinaikos (GRE) 1555
Utrecht (NED) 1535
AEK Athens (GRE) 1501
FCM 1494
Altach (AUT) 1491
Rosenborg (NOR) 1489
Marítimo (POR) 1484
Vitorul (ROU) 1464
Osijek (CRO) 1464
AEK Larnaca (CYP) 1459
Oleksandriya (UKR) 1442
Apollon Limassol (CYP) 1436
Videoton (HUN) 1395
Östersund (SWE) 1364
Crvena zvezda (SRB) 1360
Domžale (SVN) 1349
Shkëndija (MKD) 1347
Sheriff Tiraspol (MDA) 1295
Vardar (MKD) 1269
Skënderbeu (ALB) 1233
FH Hafnarfjördur (ISL) 1230
Sūduva (LTU) 1221
Som reference kan angives at FCK har en ELO på 1648 mens Helsingør har på 1290. Danske klubbers ELO kan ses her: http://clubelo.com/DEN
Ud fra kombinationen af disse to mål, vil jeg opdele de mulige modstandere i 3 grupper: "De svære" (højere ELO, højere trupværdi), "De ligeværdige" (ca. samme ELO, ca. samme trupværdi) samt "De lette" (mindre ELO, mindre trupværdi). Der er naturligvis nogle enkelte klubber, der ikke helt passer ind i kategorierne (fx har Crvena zvezda (SRB) lavere ELO men højere trupværdi). Her har jeg vægtet ELO højere end trupværdi i indplaceringen.
De svære
AEK Athens (GRE)
Utrecht (NED)
Panathinaikos (GRE)
Hajduk Split (CRO)
Vitorul (ROU)
De ligeværdige
Crvena zvezda (SRB)
Rosenborg (NOR)
Marítimo (POR)
Apollon Limassol (CYP)
AEK Larnaca (CYP)
Osijek (CRO)
Videoton (HUN)
Altach (AUT)
Oleksandriya (UKR)
De lette
Sheriff Tiraspol (MDA)
Östersund (SWE)
Skënderbeu (ALB)
Domžale (SVN)
Shkëndija (MKD)
Sūduva (LTU)
FH Hafnarfjördur (ISL)
Vardar (MKD)
Jeg ved ikke, om det giver så meget nyt ift de andre opstillinger, men denne rangering er i hvert fald relativ datadreven.
En måde at kigge på dem, er vha. de koefficient-point som vi seedes efter i Europa. Her har vi (naturligvis) højere koefficient end alle de hold vi skal møde, da vi er seedede. Men det siger udelukkende noget om europæiske præstationer indenfor de sidste år for klub/land. Så det er ikke retvisende at tro, at vi skulle være favoritter mod alle hold, ud fra den opgørelse.
En anden måde at kigge på det, er ud fra trupværdi. Det er veletableret indenfor fodbold, at 75% af resultaterne bestemmes af budgettet. Så generelt set, vil et større spillerbudget give et stærkere hold. Jeg har ikke adgang til budget for klubberne, men har i stedet taget trupværdien fra transfermarkt.de, da det vil være en indikator for budget. Opstilles holdene efter denne, så har FCM den 9. højeste trupværdi:
Klub Trupværdi (mio euro)
AEK Athens (GRE) 30,7
Utrecht (NED) 27,3
Panathinaikos (GRE) 25,4
Hajduk Split (CRO) 22,9
Crvena zvezda (SRB) 21,2
Vitorul (ROU) 19,4
Rosenborg (NOR) 17,6
Marítimo (POR) 16,2
FCM 16,0
Apollon Limassol (CYP) 13,4
AEK Larnaca (CYP) 13,3
Osijek (CRO) 12,9
Videoton (HUN) 12,7
Vardar (MKD) 10,2
Altach (AUT) 10,0
Oleksandriya (UKR) 10,0
Sheriff Tiraspol (MDA) 9,6
Östersund (SWE) 8,0
Skënderbeu (ALB) 7,2
Domžale (SVN) 6,7
Shkëndija (MKD) 6,6
Sūduva (LTU) 3,7
FH Hafnarfjördur (ISL) 2,8
En anden måde at opgøre klubbernes styrke på, er vha. ELO-ranking, som er et system, der tildeler klubberne point ud fra deres resultater (www.clubelo.com). Hvis vi bruger deres rangering, ser det således ud, hvor FCM har den 5. højeste ELO-ranking:
Klub ELO
Hajduk Split (CRO) 1561
Panathinaikos (GRE) 1555
Utrecht (NED) 1535
AEK Athens (GRE) 1501
FCM 1494
Altach (AUT) 1491
Rosenborg (NOR) 1489
Marítimo (POR) 1484
Vitorul (ROU) 1464
Osijek (CRO) 1464
AEK Larnaca (CYP) 1459
Oleksandriya (UKR) 1442
Apollon Limassol (CYP) 1436
Videoton (HUN) 1395
Östersund (SWE) 1364
Crvena zvezda (SRB) 1360
Domžale (SVN) 1349
Shkëndija (MKD) 1347
Sheriff Tiraspol (MDA) 1295
Vardar (MKD) 1269
Skënderbeu (ALB) 1233
FH Hafnarfjördur (ISL) 1230
Sūduva (LTU) 1221
Som reference kan angives at FCK har en ELO på 1648 mens Helsingør har på 1290. Danske klubbers ELO kan ses her: http://clubelo.com/DEN
Ud fra kombinationen af disse to mål, vil jeg opdele de mulige modstandere i 3 grupper: "De svære" (højere ELO, højere trupværdi), "De ligeværdige" (ca. samme ELO, ca. samme trupværdi) samt "De lette" (mindre ELO, mindre trupværdi). Der er naturligvis nogle enkelte klubber, der ikke helt passer ind i kategorierne (fx har Crvena zvezda (SRB) lavere ELO men højere trupværdi). Her har jeg vægtet ELO højere end trupværdi i indplaceringen.
De svære
AEK Athens (GRE)
Utrecht (NED)
Panathinaikos (GRE)
Hajduk Split (CRO)
Vitorul (ROU)
De ligeværdige
Crvena zvezda (SRB)
Rosenborg (NOR)
Marítimo (POR)
Apollon Limassol (CYP)
AEK Larnaca (CYP)
Osijek (CRO)
Videoton (HUN)
Altach (AUT)
Oleksandriya (UKR)
De lette
Sheriff Tiraspol (MDA)
Östersund (SWE)
Skënderbeu (ALB)
Domžale (SVN)
Shkëndija (MKD)
Sūduva (LTU)
FH Hafnarfjördur (ISL)
Vardar (MKD)
Jeg ved ikke, om det giver så meget nyt ift de andre opstillinger, men denne rangering er i hvert fald relativ datadreven.
Så blev vi delt ind i puljer...
Der er vist både lidt nightmare og dream draws i det...
Group 2
Seeded
Athletic Club (ESP) 60.999
Salzburg (AUT) 40.570*
Braga (POR) 37.366
Everton (ENG) 29.192
Midtjylland (DEN) 16.300
Unseeded
Vitorul (ROU) 5.870*
FH Hafnarfjördur (ISL) 6.175*
Hajduk Split (CRO) 11.550
Apollon Limassol (CYP) 10.710
Panathinaikos (GRE) 15.080
Drømmen er selvfølgelig Hafnarfjørdur... Vitorul er jeg ikke bekendt med, men Hajduk, Limassol og Panathinaikos tænker jeg vil være 50/50 for os i bedste fald...
Der er vist både lidt nightmare og dream draws i det...
Group 2
Seeded
Athletic Club (ESP) 60.999
Salzburg (AUT) 40.570*
Braga (POR) 37.366
Everton (ENG) 29.192
Midtjylland (DEN) 16.300
Unseeded
Vitorul (ROU) 5.870*
FH Hafnarfjördur (ISL) 6.175*
Hajduk Split (CRO) 11.550
Apollon Limassol (CYP) 10.710
Panathinaikos (GRE) 15.080
Drømmen er selvfølgelig Hafnarfjørdur... Vitorul er jeg ikke bekendt med, men Hajduk, Limassol og Panathinaikos tænker jeg vil være 50/50 for os i bedste fald...