Mandskabsbehandling

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Mandskabsbehandling

Indlæg af Acebone »

Nu røg transfertråden lige lidt af sporet, men jeg synes faktisk, det er en interessant snak at tage, og det fortjener vel sin egen tråd.

Hvad sker der i FCM? Vi plejer at bryste os af at være sådan lidt en familieklub, hvor folk har et godt forhold til hinanden med plads til enkelte afstikkere i spillertruppen. Når det har gået godt i FCM, har mandskabsbehandlingen typisk været i højsædet, og træneren kunne finde ud af at tøjle stjernerne på en måde, så de fungerede sammen med resten af holdet (tænk Zidan, Pusic, Sly i sine yngre "ego-dage", måske endda Sisto).

Jeg bryder mig ikke om den tendens, jeg synes man begynder at fornemme fra Thorup og nu åbenbart også Steinlein(?). For mig at se skal lederne i klubben - det være sig trænere såvel som direktører - være et samlende element. Derfor er udtalelsen om van der Vaart på plejehjem, joke eller ej, et problem. Jeg tror ikke, Rafa synes, det er sjovt. På samme måde forstår jeg ikke Thorups politik om at enten vente med udskiftninger til meget sent i kampene eller helt at undlade at bruge alle tre. Vi har en hel trup, der gerne skulle være motiveret for at være her. Ikke kun 11 mand.

Der var ikke plads til Pusic eller Olsson. Nu måske heller ikke van der Vaart. Jeg kunne forklare det, hvis holdet bare vandt og vandt, men for mig at se bliver der skabt en ringere kultur i klubben, når der hele tiden skal statueres eksempler fra Thorups side, eller hvis Steinlein skal joke om spillernes fysiske form på tv.

En harmonisk trup performer bare bedre i det lange løb. Det er virkelig vigtigt, at lederfigurerne husker det.

Steffen am

Re: Mandskabsbehandling

Indlæg af Steffen am »

Acebone skrev:
19. maj 2017, 12:48
På samme måde forstår jeg ikke Thorups politik om at enten vente med udskiftninger til meget sent i kampene eller helt at undlade at bruge alle tre. Vi har en hel trup, der gerne skulle være motiveret for at være her. Ikke kun 11 mand.
Interessant diskussion, og der er bestemt noget at snakke om frem og tilbage.

Lige i forhold til hvem der er på banen er jeg dog helt overbevist om det er de på det tidspunkt 11 bedste.
Træneren har ingen interesse i at ikke bruge de bedste. Og træneren må jo have vurderet at de der spillede var de bedste til det pågældende kampbillede. Hvis man tager den seneste kamp deler jeg også den analyse træneren lavede, med de 4-6 spillere der sad ude.

Jeg bliver først skuffet over træneren hvis han begynder at bruge bestemte spillere for at undgå konflikter og holde sig gode venner med X og Y.

Der er stadig lidt familie, Borring er i hvert fald tilpas :)
http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/assi ... vi-vinder/

Det gør nu ikke emnet ikke er interessant og relevant

FCM2000

Indlæg af FCM2000 »

Jamen jeg er faktisk rigtig glad for det emne du bringer frem her.

Som jeg egentlig lige for tiden har peget lidt på under andre faner.

Vedr. Thorup

De problemer vi så på U 21 landsholdet med Thorup's behov for selvprofilering i forhold til holdet, mærkelig udskiftninger osv. og omgivelsernes reaktioner synes at pege på en mand med "manglende kommunikations evner". Vi har spillere fra begge mandskaber, der gik direkte i bad, som Fischer gjorde og som Olsson gjorde osv. Jeg så selv en vdv blive skiftet ud i Odense sidste år, og hvor en Thorup ikke gav ham et klap på vejen ud, men blot stod 2 meter fra vdv. Det er er dårlig mandskabsbehandling.

I den tid FCM har bestået synes jeg ikke at man har kunnet læse i medierne om spillers utilfredshed eller set spillere gå direkte i bad.

Jeg har egentlig længe holdt mig tilbage med kritik af Thorups manglende resultater, men jeg ser mere og mere en mand, der åbentbart har problemer med at afstemme med spillerne og "sætter sig måske over holdet", hvorfor gik det galt med Pusic ? kunne en bedre kommunikation mellem træner og spiller ikke forebygge konfrontationer ?

Flere eks. stjerner / kommentatorer som Graulund, Thygesen osv. har undret sig over den manglende spilletid vdv har fået, og at det er uholdbart.

Man ser en tydelig irriteret vdv på bænken, jamen snakker Thorup ikke med sine spillere ??

Vedr. Steinlein

Jamen man ser den kritik Flemming Poulsen og Jacobsen kommer med til Steinlein dumsmarte bemærkninger, det er folk med erfaring fra udlandet, som har respekt for topspillere, og ja så står der en dansker og kommer med en dumsmart bemærkning,som lynhurtig kan blive fordrejet i pressen, og som man allerede har set, det er dårlig ledelse ikke kun vedr. vdv men også vedr. Lindegaard / kontra de målmænd man har og lige har købt.

Steinlein burde være rutineret nok til at kommunikere bedre for offentligheden.

På mig virker Steinlein slidt, jeg synes på det sidste, at man har set en presset Steinlein.

Steinlein har lavet et kæmpearbejde for FCM i gennem tiden > 15 år, men det er farligt at have sådan en mand på ledende poster i så lang tid i samme virksomhed, ikke kun for FCM men også for ham selv.

Jeg har skrevet det før, jeg tager hatten af for Ørgaard, han rejste på det rigtige tidspunkt, jeg var måske den eneste i dette forum her, der før opsigelse forudsagde, at han var en færdig mand i FCM og jeg egentlig godt kunne se ham selv sige op, på det tidspunkt havde Ørgaard kult status herinde og det var meget ilde set det jeg skrev dengang, kort efter sagde han op.

Brugeravatar
UlvenFraNord

Indlæg af UlvenFraNord »

Min fornemmelse er at Jess Thorup har et stort behov for at vise han bestemmer, og derfor bliver stjernerne ofret i noget der sikkert skal ligne kollektivets interesse.

Men det startede jo allerede med Pione Sisto, som kampklar måtte sidde på bænken. Han var blevet solgt anyway.

Og så vores eneste topscorer i mands minde, Pusic. Olsson som unægteligt har en stor fremtid foran sig. Duncan, hvad i alverden skete der lige der, han var i årevis vores nøglespiller. Kadlec kunne ikke falde til, men da det endelig var ved at ske blev han solgt, hvorfor var det så svært at få ham til at falde til? Så har vi Wikheim som jeg også synes viser noget særligt. Samt også delvist Awer Mabil. Bruninho er pludselig en latterlig dårlig spiller her i FCM.

Og nu er det så Rafael van der Vaart, den største stjerne i Superligaens historie, som fuldstændig vildt besluttede at han ville til FCM. For pokker, den mand har bevist sig i de største ligaer i verden. Han gør en klar forskel i pasningsspillet. Javel han er ikke så hurtig, men det må vi da for dælen have vidst da vi hentede ham, han har aldrig været noget hurtigløber hvorfor skulle han blive det som 34 årig??

Jeg synes den her tråd har sin berettigelse, for der tegner sig et mønster..
Senest rettet af UlvenFraNord 19. maj 2017, 13:37, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Jacob

Indlæg af Jacob »

FCM2000 skrev:
19. maj 2017, 13:27
Jeg har skrevet det før, jeg tager hatten af for Ørgaard, han rejste på det rigtige tidspunkt, jeg var måske den eneste i dette forum her, der før opsigelse forudsagde, at han var en færdig mand i FCM og jeg egentlig godt kunne se ham selv sige op, på det tidspunkt havde Ørgaard kult status herinde og det var meget ilde set det jeg skrev dengang, kort efter sagde han op.
Det er vist en offentlig hemmelighed at Ørgaard fik valget mellem selv at gå, eller blive sagt op.

FCM2000

Indlæg af FCM2000 »

Jacob skrev:
19. maj 2017, 13:37
FCM2000 skrev:
19. maj 2017, 13:27
Det er vist en offentlig hemmelighed at Ørgaard fik valget mellem selv at gå, eller blive sagt op.
ahhh ja konspiration, men kan ikke se forskellen, ørgaard var færdig og det indså han selv.

Ørgaard havde lavet en del fejlindkøb, men han lod også Erik Rasmussen få sin vilje, og fik købt Dadu, Ørgaard havde en anden han heller vil have og det var Edin Džeko, som ingen kendt noget til på det tidspunkt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det er så det ene forhold, det andet forhold er, at det slider hårdt på helbredet at være sportsdirektør, og ja jeg mener at et kropssprog fortæller meget.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Steffen am skrev:
19. maj 2017, 13:15
Interessant diskussion, og der er bestemt noget at snakke om frem og tilbage.

Lige i forhold til hvem der er på banen er jeg dog helt overbevist om det er de på det tidspunkt 11 bedste.
Træneren har ingen interesse i at ikke bruge de bedste.
Det vil jeg jo også gerne tro. Alligevel bliver de her situationer med spillere, der ikke trives og ryger ud i kulden, ved med at opstå. En ting, jeg særlig godt kunne lide ved Riddersholm som træner, var, at han var god til at give folk chancer, og hvis nogen lavede lort i den, blev der talt ud om tingene, og man kunne starte på en frisk.

Husker tydeligt en batalje mellem Riddersholm og Lössl til træning, men det kostede ikke Lössl pladsen som førstemålmand. Vi husker nok også dengang, hvor Sisto lavede et kæmpe fuckup i Odense og ret direkte var skyld i et nederlag. Han fik hårtørreren på stadion, men trådene blev redt ud, og Sisto fik chancen igen i næste kamp, hvor han klædte FCK af i Parken. Glen forstod virkelig spillerne.

I mine øjne har vores bedste trænere (Rasmussen og Riddersholm) også haft den bedste mandskabsbehandling. De var ikke bange for at beskytte spillerne og selv tage tæskene i offentligheden. Det er desværre ikke den fornemmelse, jeg har med Thorup. Det må jeg ærligt sige.

Brugeravatar
PH1978

Indlæg af PH1978 »

Umiddelbart er jeg mest skuffet over CS dumsmarte bemærkninger.

VdV i f.t. plejehjem. Wikheim som blev Gustav Winkler i stedet, og ti-hi-bemærkningen om at vi købte en fjerde spiller i SønderjyskE.

CS er på den højeste pind i hierakiet blandt sportsdirektører i DK. Pressen giver ham masser af taletid. Og så skal han spille dumsmart. Det duer bare ikke..

Det er ok overfor sponsorer og i korridorerne. Det duer bare ikke på tv...

Sent from my iPhone using Tapatalk

hviid
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Indlæg af hviid »

Man kan vel også sige, at der er få trænere, der har det godt med at være så tætte på spillerne, som Glen og Erik var. Der er jo flere spillere, som har fået aftensmad hjemme hos Glen gennem årene, og Erik var lidt af en hygge-onkel med spillerne. De havde så succes med den form for mandskabsbehandling i FCM, mens det ikke fungerer (og fungerede) så godt for de to efterfølgende i AGF. Det er en svær balance for en træner, vil jeg mene.

Ove P havde en større distance til spillerne (ikke kun fordi nogle af dem var lune på hans datter, he-he), og han lykkedes nu meget godt i FCM.

Er svært at vurdere Thorups mandskabsbehandling vurderet ud fra nogle få episoder, men fælles for dem alle er, at spilleren har vist utilfredshed under kampen eller lige efter. Et par dage efter hører man ikke mere til historien (tro mig, journalister følger op på den slags historier), og det tyder på, at han får snakket det igennem med spilleren. Alligevel ender der med at ligge lidt utilfredshed under overfladen (f.eks. Olsson), og her bør Thorup (og klubben) nok være bedre til at nurse de spillere.

FCM2000

Indlæg af FCM2000 »

PH1978 skrev:
19. maj 2017, 15:22
Umiddelbart er jeg mest skuffet over CS dumsmarte bemærkninger.

VdV i f.t. plejehjem. Wikheim som blev Gustav Winkler i stedet, og ti-hi-bemærkningen om at vi købte en fjerde spiller i SønderjyskE.

CS er på den højeste pind i hierakiet blandt sportsdirektører i DK. Pressen giver ham masser af taletid. Og så skal han spille dumsmart. Det duer bare ikke..

Det er ok overfor sponsorer og i korridorerne. Det duer bare ikke på tv...

Sent from my iPhone using Tapatalk
fuldstændig enig, og ja det kan tyde på, at CS er ved at miste lidt af respekten for det hele, og det er da at pisse på de sponsor der har givet en ekstra klejne for at få det her til at lykkes, vdv siger han er klar til 60-65 min nu og ja så sidder han guddømme på bænken i kampene uden af blive skiftet ind.

Nogle vil nok påpege, at CS måske trænger til noget efteruddannelse i mediehåndtering.

Selv tror jeg på at han snart er færdig i FCM, at han formentlig selv trækker stikket ud og vil prøve noget nyt.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Mhb på kommentarerne om at stille det bedste hold. Kontraktligt er der indgået en bonusaftale med JT, der giver ham ham større incitament til IKKE at stille det bedste hold. Opfylder han klubbens mål om at 40% af spilleminutterne skal være af spillere af egen avl, så udløser det en bonus.
Så hvis valget står mellem RvdV og Duelund eks på midten så er valget let selvom om Rafael måske vurderes til at være 10% bedre. Det må jo være ideen med at lave sådan en bonusaftale. Det kan sagtens give anledning til frustrationer hos erfarne spillere og i sidste ende være en dealbreaker.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

FCM2000

Indlæg af FCM2000 »

mousebreaker skrev:
19. maj 2017, 15:47
Mhb på kommentarerne om at stille det bedste hold. Kontraktligt er der indgået en bonusaftale med JT, der giver ham ham større incitament til IKKE at stille det bedste hold. Opfylder han klubbens mål om at 40% af spilleminutterne skal være af spillere af egen avl, så udløser det en bonus.
Så hvis valget står mellem RvdV og Duelund eks på midten så er valget let selvom om Rafael måske vurderes til at være 10% bedre. Det må jo være ideen med at lave sådan en bonusaftale. Det kan sagtens give anledning til frustrationer hos erfarne spillere og i sidste ende være en dealbreaker.
Den kritik KOM Martin Albrechtsen med da han var i FCM og blev bænket, spillerne selv må jo også vide hvor de står, da de træner hver dag.

Så jeg er fuldstændig enig med dig i at den der 40 % aftale den er giftig, FCM leder efter en der kan presse Paul til at blive bedre :lol: men Paul bliver jo ikke bedre af at sidde på bænken, der er da ingen der vil skrive med FCM med den udsigt, at de måske er bedre en Paul, men at Paul vælges fordi han høre til 40 pct gruppen og at han skal opfylde målet om det største salg.

Jeg mener virkelig, at FCM med den aftale har skudt sig selv i foden. "FOR VÆLGERE THORUP DET BEDSTE HOLD ???"

Brugeravatar
UlvenFraNord

Indlæg af UlvenFraNord »

Hvor har I det med den 40% aftale fra? Det lyder da helt vanvittigt.

Fcm5600

Indlæg af Fcm5600 »

FCM2000 skrev:
19. maj 2017, 15:57
mousebreaker skrev:
19. maj 2017, 15:47
Den kritik KOM Martin Albrechtsen med da han var i FCM og blev bænket, spillerne selv må jo også vide hvor de står, da de træner hver dag.

Så jeg er fuldstændig enig med dig i at den der 40 % aftale den er giftig, FCM leder efter en der kan presse Paul til at blive bedre :lol: men Paul bliver jo ikke bedre af at sidde på bænken, der er da ingen der vil skrive med FCM med den udsigt, at de måske er bedre en Paul, men at Paul vælges fordi han høre til 40 pct gruppen og at han skal opfylde målet om det største salg.

Jeg mener virkelig, at FCM med den aftale har skudt sig selv i foden. "FOR VÆLGERE THORUP DET BEDSTE HOLD ???"
Hvad er det for en konspirationsteori du har gang i? Man kan have den mening om Thorup man vil, men han er stadig træner. At tro han ikke vil vinde er for langt ude. Han stiller med det hold han tror på. Hvis han kan gøre det samtidig med at han opfylder 40% kriteriet. Er det så ikke positivt på langt sigt, fremfor at stille med aldrende stjerner.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Acebone skrev:
19. maj 2017, 12:48
Der var ikke plads til Pusic eller Olsson. Nu måske heller ikke van der Vaart. Jeg kunne forklare det, hvis holdet bare vandt og vandt, men for mig at se bliver der skabt en ringere kultur i klubben, når der hele tiden skal statueres eksempler fra Thorups side, eller hvis Steinlein skal joke om spillernes fysiske form på tv.

En harmonisk trup performer bare bedre i det lange løb. Det er virkelig vigtigt, at lederfigurerne husker det.
Jeg synes der over- og fejltolkes en hel del på dette område. Pusic, Olsson og Rafa ser jeg ikke, som eksempler på dårlig mandskabsbehandling.

Pusic: Prøv at kigge på hans klubhistorik. Han er en klubnomade, der ikke har været nogen steder ret lang tid. Kunne det være Pusic, som er besværlig? Kunne det være Pusic, der har et ønske om at komme væk? Han var jo ikke ligefrem elsket i Esbjerg. Vi ved også fra vores egne forhandlinger med ham - både ift køb og salg - at han ikke er let at have med at gøre (ændrer sine krav i sidste sekund mv - hvilke fik ham bandlyst i belgisk (?) fodbold sidste sommer). Så der er i hvert fald rigelig med indikationer på, at problemer med Pusic mest af alt handle om Pusic - og ikke så mange andre. https://da.wikipedia.org/wiki/Martin_Pu%C5%A1i%C4%87

Olsson: Ung spiller med stort ego. Jeg ved godt, at nogle ser et stort lys i ham, men jeg mener simpelthen ikke, at han præsterede godt nok. Han var bare ikke dygtig nok. Det synes jeg også, at data helt klart viser. Lad os sammenligne ham med Duelund, da de spiller ca. samme position og har gjort det i samme periode: Olsson spillede 50 SL-kampe for os: 2 mål - 4 assists. Duelund: 59 kampe: 13 mål og 4 assists. Fordelt på spilleminutter har Olsson enten mål/assist per ca. 500 spilleminutter, hvor Due har for ca. hver 180 spilleminut. Læg dertil at Due er 2 år yngre end Olsson! Olsson var simpelthen ikke god nok offensivt, til at spille 8'er for os. Længere er den ikke. Når han så samtidig har en dårlig attitude (bliver sur over udskiftningen mod AGF) og ego'et ikke var til en bænkeplads, ja så er det sådan set fint gået, at få ham solgt til en del penge. Det er fair nok, at Olsson ønsker spilletid, og også rigtigt af ham, at han skal være et sted, hvor han får det, for at udvikle sig. Men han er bare ikke god nok, til at få spilletiden i FCM. Så vil kritikere måske sige, at det er Thorups skyld, at Olsson ikke præsterede, men så må det jo så også være Thorups skyld, at Due præsterer. Jeg er ikke i tvivl om, at Due får en langt større karriere end Olsson, og derfor er det helt fint for mig, at det er Due der er på vores hold.

Rafa: Rafa har (naturlig nok - han har trods alt noget at have det i) et stort ego og et brændende ønske om at spille kampe. Det er helt fair. Men vi har også set ham spille en hel del i efteråret. Og alle kan vel se, at han på den ene side har nogle visioner i sit spil og afleveringer, som vi sjældent ser på disse breddegrader. På den anden side er han mildest talt i en skidt fysisk forfatning og ligner en halt oldboysspiller. Desværre ser det ikke ud til, at vi er i stand til at få ham i tilstrækkelig fysisk forfatning til, at han kan passe ind i vores spillesystem (og inden man så kritiserer vores fysiske stab for det, så skal man huske, at han har haft de samme problemer i Real, Tottenham, HSV og Betis - så miraklet ville nok være større, hvis vores fysiske sektor kunne klare en opgave, som disse klubbers fysiske sektorer ikke kunne. Det handler ikke om kvaliteten af den fysiske sektor - men af kvaliteten af Rafas fysik). Den manglende fysik gør, at Rafa er en kæmpe hæmsko i vores presspil, og derfor passer han typemæssigt kun til kampe, hvor vi er dominerende og fx skal lukke en lavtstående modstander op. Det ville fx være taktisk selvmord at skifte ham ind mod FCK i onsdags, hvor vi de sidste 20 min stod lavt og forsvarede og midtbanespillerne hele tiden skulle stemple ud i pres. Det er ikke hans spidskompetence. Så Rafa er desværre reduceret til en luksusspiller, der kan anvendes i specielle situationer. Og det ændrer sig ikke, så længe hans fysiske form er, som den er. Det bliver han nødt til at acceptere - det ville da først være et mandskabsmæssigt problem, hvis Thorup begyndte at bruge ham pga hans navn. Rafa skal, lige som alle andre, vurderes ud fra hans præstationer og hvordan han passer ind i det taktiske koncept. Det har han naturligvis svært ved at affinde sig med.

Så når jeg kigge på det, så kan jeg altså ikke se nogen problemer med Thorups mandskabspleje overfor disse personer. Jeg kan ikke se, at han statuerer eksempler på nogen måder. Det er Thorups job, at sætte holdet - og det er ham, og ham alene, som bestemmer, hvem der skal spille. Sådan skal det være.

Ovenstående er ikke et forsvar for Thorup, men en opfordring til at kigge lidt mere nuanceret på tingene, end bare at sige: "Der var ikke plads til Pusic eller Olsson".

Besvar