Rasmus Ankersen

Om FC Midtjylland og Black Wolves
THenry

Re: Rasmus Ankersen

Indlæg af THenry »

O skrev: Det skulle ikke lyde sig, at jeg imod generel analyse. Det er hvad jeg laver til dagligt. For mig giver det bare ikke mening, at se på en hændelse, og "ændre" variablene for at nå frem til et andet udfald, end hvad der er realiseret. Den form for analyse der hyppigt foretages er enten for at måle effekten ud fra noget som er realiseret, eller et forsøg på at forudsige resultater ved forskellige tiltag. Det er her, jeg mener expected points adskiller sig, ved at man tager noget der er realiseret, og ændrer på dette, for derved at opnå et andet resultat end hvad der egentlig er realiseret - igen, min opfattelse af expected points kan være helt i hampen. Den øvrige analyse af kampe, bl.a. hvordan man kommer til chancer, hvilke opspilsmønstre man taber bolden i etc. har jeg kæmpe fidus til - men en analyse, hvor man på baggrund af ren og skær forestilling og fornægtelse af egentlige hændelser siger, at hvis nu det ikke var gået sådan, men i stedet sådan, havde vi haft X antal point, er værdiløs.
Jeg kan sagtens se, hvor du vil hen med, "at man tager noget der faktisk er realiseret, og ændrer på dette resultat". Jeg tror i den forbindelse, at man skal holde sig øje, at expected points er et værktøj, der er udviklet til en helt særlig branche (sportsbetting), der adskiller sig fra de brancher, som vi normalt opererer i og kender. Indenfor sportsbetting tænker jeg, at det giver god mening, at opererer med expected points (selvom kampene faktisk er spillet og virkeligheden har vist andre resultater end de expected points), da det kan anvendes til at sige noget om, hvilke klubber der er undervurderet i markedet(dem der har fået færre points end de har fortjent i de spillede kampe) af oddssættere i forhold til kommende kampe over en helt sæson, da det er en metode til at "rense" og minimere tilfældigheder i de spillede kampe.

F.eks. når RA udtaler, at OB havde "fortjent" 10 points mere jf. Smartodds expected points, end de faktisk har opnået i efteråret, så må man forvente, at man kan få et højere odds hos bookmakeren på sejr til OB i kommende kampe i efteråret (da bookmakerens oddssætning på OB i højere grad er baseret på OBs faktisk placering som nr. 13 i tabellen med 18 points efter 21 kampe) end hvis oddssætning havde været baseret på "Smartodds interne data med udgangspunkt i expected points (hvor OB i så fald ville ligge nr. 7 med 28 points). Hvis man tror på Smartodds metode med at finde undervurderede klubber i marked baseret på expected points (MB har opnået dokumenterede resultater herved), så er der større sandsynlighed for at "vinde" over bookmakeren i det lange løb.

Det interessante er naturligvis, om man kan overføre den viden, metoder og big data, der er opbygget i Smartodds (ift. sportsbetting) til at finde klubber, der er undervurderet i markedet, således at det kan anvendes til f.eks. at scoute gode spillere, der er undervurderet i markedet (prissat for lavt ift. deres kompetencer og værdi) er det store og interessante spørgsmål.

Der ligger helt sikkert et stort arbejde i at finde ud af, hvordan de store datamængder anvendes bedst muligt, og hvordan man kan stykke formler og metoder sammen til at anvende data i forhold til scouting af nye spillere.

Personligt synes jeg det er meget interessant, at MB og RA har bragt dette element ind i FCM og en dansk fodboldverden, der typisk er meget følelsesmæssigtbetonet. I øvrigt er brugen af "analytics" stærkt voksende og meget anvendt i amerikansk sport og i øvrigt er anvendelse af Big Data en stor trend indenfor erhvervslivet, da det kan give markedsfordele ift. konkurrenterne, hvis man kan finde gode metoder og formler til at omsætte de store datamængder, der indsamles til at forudsige fremtidige tendensen og markedstrends.

Jeg synes derfor bestemt, at det er værd at give de metoder, som MB har taget med fra England en chance for at se, om vi på lignende vis kan få en fordel i forhold til vores konkurrenter i den danske Superliga.

O

Indlæg af O »

Kent og THenry - Tak for nogle gode indlæg ☺

Jeg er helt enig i, at det store analyseapparat, kan anvendes til at finde undervurderede spillere. Jeg køber stadig ikke præmissen om, at man kan påstå, at man havde fortjent flere point, end hvad man egentlig har spillet sig til. Det synes jeg, i mangel på bedre udtryk, er en tabermentalitet. Tabellen viser hvor dygtig man har været og at modificere det antal point den viser er at modificere virkeligheden. Tilhængere af metoden, mener tabellen lyver og, at man ikke skal stirre sig blind på resultatet. Tabellen lyver sikkert til en vis grad, men at have en fantasi tabel, som man stirrer sig blind på, kan for mig sidestilles med førnævnte. Når expected points mener, at vi har fortjent mere og man bruger det som et barometer for, at vi er velfungerende, falder konceptet endnu mere til jorden for mig, da vi ikke har udviklet os positivt det sidste halvanden år.

Arbejder man med big data, bør man være bevidst om, at det kun fortæller den halve historie og derfor tror jeg ikke på, at der kan sættes formler for metrics op, som kan andet end indikere noget, hvorefter en subjektiv vurdering, af kompetente individer, skal foretages. Sådanne metrics vil uomtvisteligt også være guld værd, så på den front synes jeg også, at det er virkelig spændende med big data i fodbold.

Helt enige bliver vi nok ikke, og det behøver vi jo heldigvis heller ikke være.

Godt nytår! :-D

henker

Indlæg af henker »

Sådan noget pis at meddele ud med at tabellen lyver!!
Tabellen lyver vis ikke, den beviser på hvordan vores formkurve realistisk er. Jeg vil simpelthen ikke støtte fcm så længe thorup eller steinlein er stadigvæk under fcm.

henker

Indlæg af henker »

henker skrev:
3. apr 2017, 06:59
Tabellen lyver vis ikke, den beviser på hvordan vores formkurve realistisk er. Det hjælper ikke meget på at udarbejde efter statistik, tabel siger jo meget, og individuelle spiller har simpelthen ikke blomstre siden thorup overtager chef posten. Jeg vil simpelthen ikke støtte fcm så længe thorup eller steinlein er stadigvæk under fcm.

WBW

Indlæg af WBW »

henker skrev:
3. apr 2017, 06:59
Tabellen lyver vis ikke, den beviser på hvordan vores formkurve realistisk er. Jeg vil simpelthen ikke støtte fcm så længe thorup eller steinlein er stadigvæk under fcm.
Fint, så smut. Da dette er et forum for FCM fans, forventer jeg heller ikke at se dig herinde længere. Hyg dig.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Hvis nogen skulle have overset den, kan den udsendelse med Ankersne i hvert fald anbefales
https://www.facebook.com/fodboldmagasin ... =2&theater

Mike80

Indlæg af Mike80 »

Rasmus har hele perioden efter Benham snakket expected points som et internt redskab i klubbens evaluering. I min verden udstiller den danske medie verden med Peter Bruchmann i spidsen sig pt. Godt og grundigt i deres forsøg på at latterliggøre grundlaget.

Man har altid kunne bruge træner floskler som: "vi havde fortjent flere point", "spillet har været til mere" og "det de små marginaler som lige nu er imod os" osv. Osv. Alle med bare lidt indsigt i fodbold har indtil nu kunne se at der selfølgelig i perioder er sandhed i ovennævnte postulater, da fodbold afgøres af de små marginaler. Iøvrigt et igen ivrigt brugt udtryk, fodbold afgøres af små marginaler. Denne vurdering bygget på mavefornemmelse har alle dage været legitimt i processen mod bedre resultater lige indtil man fra Ankersen og FCM valgte at underbygge "mavefornemmelse" med ligefrem at komme med konkrete vurderinger bygget på statistik, som faktisk reelt viser at "vores spil har været til mere" og at "vi burde have flere point". Det kaldte man "table og justice" og det udtryk har efterfølgende vist sig for hipt og smart til st danske medie og twitter kunne tage til sig uden behovet for det sikre valg, og synge i samlet kor med latterliggørelse.

Jeg har ikke én gang hørt Ankersen eller FCM udtrykke at vi fejrer mesterskabet, hvis vi vinder table of justice, så hvorfor man i mediekredse bliver ved med at tage den drejning når udtalelsen skal vendes, peger kun en vej! -Nej table og justice giver ikke metal eller udbetaler tv penge, den tror jeg Ankersen og co. Har regnet ud. Tilgengæld viser den at Thorup måske laver et bedre arbejde end pointene pt. Retfærdigører, og så er det jo, at den slags sjovt nok over tid kan udligne sig til reele point, metal og tv penge.

At man nægter at forstå den forskel fortæller mig mest af alt, at man hører, hvad man ønsker at høre i den debat.
Mike80

Everybody hates us we don't care...

henker

Indlæg af henker »

Zorniger har fuldstændig ret i at den tabellen afspejler thorups arbejde! Som han udtaler om i tipsbladet.dk. Det giver jo mening. Jeg synes at det giver ingen mening i det du sagde om tabellen lyver.. Fyr nu thorup!!!

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

henker skrev:
15. apr 2017, 07:58
Zorniger har fuldstændig ret i at den tabellen afspejler thorups arbejde! Som han udtaler om i tipsbladet.dk. Det giver jo mening. Jeg synes at det giver ingen mening i det du sagde om tabellen lyver.. Fyr nu thorup!!!
Man er dummere end vådt bølgepap hvis man tror på floskler som "tabellen lyver aldrig".

Det er stort set det samme som at sige at man ikke tror på varians - eller i det mindste en så grov undervurdering af varians at man bør få sine skolepenge tilbage. Hvis du slår plat og krone 36 gange - så ender du ikke ud med 18 plat og 18 krone hver gang.

Alle beslutninger på og uden for banen er til syvende og sidst alle foretaget ud fra sandsynlighedsregning. Bevidst eller ubevidst. Det er for længst gået op for de fleste pengestærke sportsgrene at man ved at bruge matematik så ender man med at foretage bedre beslutninger på sigt.
Nu har jeg ikke gidet se de seneste interviews med Rasmus Ankersen hvor han prøver at forklare det, fordi han er nødt til at gentage sig selv. Alt hvad han har sagt hidtil omkring dette emne har været fint i mine øjne. Der er blot et stort problem med at komme med disse udtalelser. Du taler til folk der enten ikke KAN forstå det eller bevidst er ignorante med et formål. Det ved RA udmærket godt.

Timingen er ikke den bedste hvis man vil tages seriøst, men det tror jeg nu heller ikke er Ankersens formål. Når man med en trup og målsætning som FCMs sent i turneringen kun har opnået små 1,5p i snit, så hviler der et stort pres på organisationen i alimndelighed og på træneren i særdeleshed. RA ved godt at uanset hvor gode hans ræsonnementer er, så vil de blive udlagt som klynk. Det tror jeg han er bedøvende ligeglad med. Han vil blot lette presset på træneren og få mediedækningen ført over på sig selv. Dermed får trænerteamet mere ro på og dermed bedre mulighed for at skabe fremgang. Om det lykkedes på banen må tiden vise, men udenfor er det i høj grad en succes. Kommentatorer på tv, skribenter i dagbladene og fodboldfans tværs over suppen har rettet fokus på ham og giver ham tørt på. Thorup får ikke den store opmærksomhed.
Det er fremragende gjort i min bog - og det endda ved udelukkende at tale sandt og udnytte at sportsjournalister generelt er fanget i et sort/hvidt øjebliksbillede og vinkler sine historier derefter.

Det er intelligent udført og eks langt bedre end hvad Oscar gjorde :) , men det holder ikke evigt. Det er nu at Thorup skal betale tilbage.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

CasperBW

Indlæg af CasperBW »

henker skrev:
At der er noget du ikke forstår, gør ikke at det ikke giver mening. Vi har vel netop set betydelige fremskridt, også resultatmæssige, over de sidste par kampe.

Edit: alt det Mousebreaker skrev er rigtigt. Det orkede jeg bare ikke på en lørdag. Well Said.

Sniper

Indlæg af Sniper »

Zorninger står og spiller smart fordi alt lykkedes for ham i denne sæson, lad os snakkes ved i næste når de har mistet Mukhtar og Phiri om han mener tabellen taler sandt. Gad vide om han havde samme holdning da han blev fyret i Tyskland?

Jeg er lidt splittet omkring Ankersen, på den ene side kan jeg godt se hvad det er de prøver på men jeg kan også godt se hvorfor han og Thorup får tæsk i medierne. F.eks når han siger at spillet er blevet betydeligt bedre under Thorup, det er vel kun de sidste to-tre kampe man kan se fremgang i spillet ellers er vi vist mange der mener at spillet har været rædderligt. Og jeg forstår udemærket de tæv han får i pressen, som jo kun husker omkring 6-7 dage tilbage af gangen.
Men jeg synes egentlig at mange af de ting der bliver meldt ud også holder stik. Jeg kan godt li at man arbejder langsigtet, selvom det må være svært i en branche som denne hvor medier og os fans kun husker hvad der skete igår. Jeg synes også det er fint at man har erkendt at man ikke udelukkende kan hente spillere baseret på data, men det må alligevel have givet lidt skår i glæden. Jeg kan også godt li at man kigger på egne parametre og ikke lader sig kyse af medier og fans. Så længe de kan se fremgang så må vi andre vel også ku se det på et tidspunkt.
Skal jeg være ærlig så ville jeg ikke bytte ledelse med nogen andre klubber i DK. Jeg synes vi har en ledelse der tør gøre noget anderledes og som tør stå på mål for det. Og med Ankersens egne ord så er det sq da bedre end at være sådan nogle "kedelige nordjyske nisser" der ikke tør tage en chance.
Med Ankersen og Benhams indtog har vi endelig fået en position i Dansk fodbold som vi fans kan være stolte over, vi bliver betragtet som 'en af DK´s største og bedste klubber, top 3, det har vi vel aldrig været før?
Men er man 'en af DK´s største klubber så må man også tage presset der følger med og her er et par stykker herinde som mener de er mere oplyste og nuancerede end andre og at andres kritik er unuanceret. Der kan være lidt om snakken til tider, men generelt skal der være plads til forskellige holdninger i en topklub som vores.

Brugeravatar
Administrator

Indlæg af Administrator »

mousebreaker skrev:
15. apr 2017, 09:59
henker skrev:
Man er dummere end vådt bølgepap hvis man tror på floskler som "tabellen lyver aldrig".

Det er stort set det samme som at sige at man ikke tror på varians - eller i det mindste en så grov undervurdering af varians at man bør få sine skolepenge tilbage. Hvis du slår plat og krone 36 gange - så ender du ikke ud med 18 plat og 18 krone hver gang.

Alle beslutninger på og uden for banen er til syvende og sidst alle foretaget ud fra sandsynlighedsregning. Bevidst eller ubevidst. Det er for længst gået op for de fleste pengestærke sportsgrene at man ved at bruge matematik så ender man med at foretage bedre beslutninger på sigt.
Nu har jeg ikke gidet se de seneste interviews med Rasmus Ankersen hvor han prøver at forklare det, fordi han er nødt til at gentage sig selv. Alt hvad han har sagt hidtil omkring dette emne har været fint i mine øjne. Der er blot et stort problem med at komme med disse udtalelser. Du taler til folk der enten ikke KAN forstå det eller bevidst er ignorante med et formål. Det ved RA udmærket godt.

Timingen er ikke den bedste hvis man vil tages seriøst, men det tror jeg nu heller ikke er Ankersens formål. Når man med en trup og målsætning som FCMs sent i turneringen kun har opnået små 1,5p i snit, så hviler der et stort pres på organisationen i alimndelighed og på træneren i særdeleshed. RA ved godt at uanset hvor gode hans ræsonnementer er, så vil de blive udlagt som klynk. Det tror jeg han er bedøvende ligeglad med. Han vil blot lette presset på træneren og få mediedækningen ført over på sig selv. Dermed får trænerteamet mere ro på og dermed bedre mulighed for at skabe fremgang. Om det lykkedes på banen må tiden vise, men udenfor er det i høj grad en succes. Kommentatorer på tv, skribenter i dagbladene og fodboldfans tværs over suppen har rettet fokus på ham og giver ham tørt på. Thorup får ikke den store opmærksomhed.
Det er fremragende gjort i min bog - og det endda ved udelukkende at tale sandt og udnytte at sportsjournalister generelt er fanget i et sort/hvidt øjebliksbillede og vinkler sine historier derefter.

Det er intelligent udført og eks langt bedre end hvad Oscar gjorde :) , men det holder ikke evigt. Det er nu at Thorup skal betale tilbage.
Hvis vi skulle lave en top 3 over indlæg for 2017, så nominerer jeg dette indlæg.

Brugeravatar
Administrator

Indlæg af Administrator »

henker skrev:
Forklar lige hele fodbolddanmark at denne tabel så var rigtig:

http://www.bold.dk/fodbold/danmark/supe ... 1999-2000/

og denne

http://www.bold.dk/fodbold/england/prem ... 2015-2016/

og em 1992 og em 2004

Fælles for dem alle var at de havde tur i den, selv vores eget mesterskab var et resultat af for mange point i forhold til spillet.

Inden du svarer, så tænk lige over dine begrundelser, de skulle gerne være mere end trolling.

Brugeravatar
ThygeM

Indlæg af ThygeM »

Administrator skrev:
15. apr 2017, 13:04
henker skrev:
Forklar lige hele fodbolddanmark at denne tabel så var rigtig:

http://www.bold.dk/fodbold/danmark/supe ... 1999-2000/

og denne

http://www.bold.dk/fodbold/england/prem ... 2015-2016/

og em 1992 og em 2004

Fælles for dem alle var at de havde tur i den, selv vores eget mesterskab var et resultat af for mange point i forhold til spillet.

Inden du svarer, så tænk lige over dine begrundelser, de skulle gerne være mere end trolling.
Nu kommer i ind i kampen - hvilken liga vil i helst vinde - Superligaen eller Ankersens alternative "Expected points-liga?
Hvilken liga giver adgang til Europa - Superligaen eller Ankersens alternative "Expected points-liga?
Hvilken liga danner grundlag for fordeling af TV-penge - Superligaen eller Ankersens alternative "Expected points-liga?

Tabellen lyver aldrig - dem der har flest point efter en sæson er dem der hat gjort det bedst ifht det fodbolden drejer sig om nemlig at få bolden i kassen og lave point. Alt andet er dårlige undskyldninger og forsøg på at retfærdiggøre sig selv og sine handlinger (eller mangel på samme). Ankersen er ikke andet end varm luft i nye klæder - inden længe bliver han klædt af og alle hans diciple vil stå som vi andre har gjort fra dag 1 og sige: Jamen han har jo ikke noget tøj på :o
Internet-kriger med forkærlighed for Brøndby IF - Elsker at debattere, også på andres fanforaer :-)

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Du har stadig intet forstået, ThygeM. Der er ingen, der betvivler, at den faktiske tabel er den, der gælder.

Besvar