Forventninger til sæsonen 2016/2017

Om FC Midtjylland og Black Wolves
mousebreaker

Re: Forventninger til sæsonen 2016/2017

Indlæg af mousebreaker »

Steffen am skrev:
22. mar 2017, 15:32
UlvenFraNord skrev:
22. mar 2017, 15:18
Hmm synes bare at "forventede points", må være det man forventede inden kampen, udfra de kriterier der er til rådighed, ellers kan det jo ikke være forventet? :-)
Forstår godt din pointe.
Men når man snakker "forventede point" i den kontekst af kampanalyse, af det kun baseret på kampen.
Hvis hold A har haft boldbesiddelse på 65 % og 20 skudforsøg og hold B har haft boldbesiddelse på 35 % og 3 skudforsøg, desuden har bolden primært været på hold B's banehalvdel.
Hvilket udfald af resultat ville så være naturligt, logisk eller hvad ville være 'forventeligt'
Det er korrekt at dette har en indflydelse på expected points. Men hvis en expected points udregning skal give mening efter en kamp så er man først nødt til at kigge på expected goals.

Hvis de 20 skudforsøg alle har været fra meget spidse vinkler eller langt udefra så giver det ikke mange expected goals ifht modpartens 3 afslutninger der alle var 100% chancer typisk på omstillinger. Måske endda et straffe. Expected goals ville i så fald kunne være 0,6 vs 2,1 i favør til det hold med kun 3 afslutninger

I det tilfælde bør expected points være meget lille til det hold som ellers dominerede kampen og havde flest afslutninger.

En udregning af expected goals bør ikke alene tage højde for chancens størrelse men også tage højde for hvilken spiller der får chancen. Scorings ratio er forskellig fra spiller til spiller, målmandens kvalitet har indflydelse, det har også indflydelse om spilleren er presset i afslutningsøjeblikket. I fodbold kontra andre idrætter, akkumulerer de forskellige situationer meget langsomt til at give statistisk værdi, derfor vil jeg tro at man i højere grad bruger empiriske data til at fastsætte en scoringfrekvens i den givne situation
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
PH1978

Indlæg af PH1978 »

Steffen am skrev:
Hvad fra nu til sommer skal der ske, før JT skal fortsætte efter sommeren?
Der skal glæde, vision og vildskab tilbage i spillet. Spillerne skal vise, at de vil spillet, fansene og klubben. De skal vinde kampe, de skal kæmpe så de kaster op efter kampen. JT skal vise hans vision med spillet, han skal overbevise os.

Fansene er ikke nødvendigvis blevet forvænte efter en mesterskabssæson. Men vi forventer, med rette, at klubben identificerer sig selv som topklub. At klubben tager ansvaret for dårlige resultater, ikke accepterer så voldsomme udsving og kræver alt af spillere og klub.

At de er loyale overfor fans, sponsorer og presse. Udtalelser som, at vi tilfredse med uafgjort mod bundhold på hjemmebane er acceptabelt, for spillet var godt. Nej. Det var to tabte point, og huden skal stribes efter en sådan kamp.

Modstanderen vælter ikke klubbens spillere. Det er spillerne selv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

PH1978 skrev:
25. mar 2017, 11:32

At de er loyale overfor fans, sponsorer og presse. Udtalelser som, at vi tilfredse med uafgjort mod bundhold på hjemmebane er acceptabelt, for spillet var godt.
Gider du ikke finde et sted, hvor de har udtalt det? Så skal jeg finde udtalelser om, at de aldrig er tilfredse med ikke at vinde på hjemmebane. Fx https://youtu.be/Cj9yjb41Dfw
Verden er jo ikke sort/hvid. Fordi man ikke vinder, er alt jo ikke lort - og omvendt. Jeg foretrækker udtalelser der viser, at fx Thorup har er nuanceret blik for hvad der er godt og skidt i den enkelte kamp - uanset resulatet.

FCM2000

Indlæg af FCM2000 »

Steffen am skrev:
25. mar 2017, 03:14
Undskyld, men det provokerer mig lidt.
FCM2000 skrev:
25. mar 2017, 02:42
WBW skrev:
25. mar 2017, 00:30

Det er ikke til at forstå at fans, sponsorer, redaktører osv, er blevet så forvente ovenpå et enkelt mesterskab, at man ikke kan klare en smule modgang. Ikke underligt der er så mange skilsmisser nu til dags..
Det er noget fis at fyre af, FCM/bestyrelsen har selv udråbt 3 gange europa liga inden 2020, så vidt jeg husker, man har et af ligaens dyreste sæt op, med investering i en verdensstjerne.

Det er i så fald ikke nedrykningspillet FCM sætter næse og økonomi efter.
Enig så langt at vi har ligaens 3. største budget og dermed vil være en 'naturlig' eller logisk bronzevinder.
Fodbold er som bekendt ikke altid logisk, og ligesom vi og Leicester kan vinde mesterskabet, er der jo også afvigelse den anden vej.

Uanset, vi ER i mesterskabsslutspillet. Og om vi har en sæson hvor i hvert fald resultaterne er under middel er vel ikke grund til at vende klubben ryggen eller kræve hele organisation fyret?

FCM2000 skrev:
Hvis man udråber sig selv som mesterskabs aktuel, så må man tage imod tæsk.
Det har man jo heller ikke, man har en målsætning der hedder Europa hvor kravet derfor er top 3.
Men har nu indtryk af at ledelsen lytte til meget kritk, både saglig og usaglig kritik.

Bl.a. stiller ledelsen rigtig flot op til fanforum, hvor der desværre ikke var nogle af de negative herinde fra eller i hvert fald ikke gjorde væsen af sig, men det er selvfølgelig også nemmere at være en internet kriger og uden selv at møde op eller undersøge om situationen kunne have et andet perspektiv.

FCM2000 skrev:
Bestyrelsen skal måske lærer at handle lidt mere resolut.
Bestyrelsen har hele tiden sagt at de vil ændrer måden at tænke fodbold på. Altså bl.a. kigge på dataer for at undgå at handle i følelelsernes vold.
Fans er i måske højere grad styret af deres følelser, og det er jo fair nok og det ved jeg ikke om andre har følt, men synes jeg har forstået flere gange at ledelsen har vist forståelse for fansenes frustation. Men det er jo ikke det samme som at lade sig styre af det. De har naturligvis en anden indsigt, nogle flere informationer osv. som gør det kan give mening ikke at reagere som nogle/mange fans ønsker.

Mit formål er ikke nødvendigvis at påvirke folk til at være enige, men kunne være fedt hvis der i hvert fald var en forståelse.
Klubben har hele tiden statistik er et væsentlig element og at der bliver kigget langsigtet, det kan man simpelthen ikke blive overrasket over.
Hvis man gør, har man i hvert fald ikke fulgt med.

FCM2000 skrev:
JT må også selv se tingene som de er, og på sig selv. Og seriøst burde han max have frem til sommerferien til at vise, at man også skal satse på ham i efteråret 2017. Det burde han acceptere.
Steffen AM

Jeg synes du burde sætte dig ind i virkeligheden i stedet for at leve i din egen verden

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... -guld-igen

en ny spiller der er kommet til FCM ved godt hvad der er blevet lovet ham

http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/dal- ... uld-i-fcm/

vdv ved det vel også ?

http://footy.dk/2016/08/10/van-der-vaar ... ing-i-fcm/

Brugeravatar
Holger

Indlæg af Holger »

FCM2000 skrev:
[/quote]

Steffen AM

Jeg synes du burde sætte dig ind i virkeligheden i stedet for at leve i din egen verden

vdv ved det vel også ?

[/quote]

Jeg forstår vist ikke helt, hvad du ser i de 3 artikler, som er helt uopnåeligt i den virkelighed, vi oplever lige nu, FCM2000. Vil du forklare?

Steinlein mener, vi er i en opbygningsfase og at det nuværende hold med mange 97ere skal sikre europabilletten, som er sæsonmålet. Dal Hende vil gerne vinde mesterskabet, mens han er her (det bliver nok ikke i år! 😁). VdV vil også gå efter mesterskabet mens han er her og han vil give sine erfaringer videre til de unge.

Holger

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

mousebreaker skrev:
25. mar 2017, 11:27
Steffen am skrev:
22. mar 2017, 15:32
UlvenFraNord skrev:
22. mar 2017, 15:18
Hmm synes bare at "forventede points", må være det man forventede inden kampen, udfra de kriterier der er til rådighed, ellers kan det jo ikke være forventet? :-)
Forstår godt din pointe.
Men når man snakker "forventede point" i den kontekst af kampanalyse, af det kun baseret på kampen.
Hvis hold A har haft boldbesiddelse på 65 % og 20 skudforsøg og hold B har haft boldbesiddelse på 35 % og 3 skudforsøg, desuden har bolden primært været på hold B's banehalvdel.
Hvilket udfald af resultat ville så være naturligt, logisk eller hvad ville være 'forventeligt'
Det er korrekt at dette har en indflydelse på expected points. Men hvis en expected points udregning skal give mening efter en kamp så er man først nødt til at kigge på expected goals.

Hvis de 20 skudforsøg alle har været fra meget spidse vinkler eller langt udefra så giver det ikke mange expected goals ifht modpartens 3 afslutninger der alle var 100% chancer typisk på omstillinger. Måske endda et straffe. Expected goals ville i så fald kunne være 0,6 vs 2,1 i favør til det hold med kun 3 afslutninger

I det tilfælde bør expected points være meget lille til det hold som ellers dominerede kampen og havde flest afslutninger.

En udregning af expected goals bør ikke alene tage højde for chancens størrelse men også tage højde for hvilken spiller der får chancen. Scorings ratio er forskellig fra spiller til spiller, målmandens kvalitet har indflydelse, det har også indflydelse om spilleren er presset i afslutningsøjeblikket. I fodbold kontra andre idrætter, akkumulerer de forskellige situationer meget langsomt til at give statistisk værdi, derfor vil jeg tro at man i højere grad bruger empiriske data til at fastsætte en scoringfrekvens i den givne situation
Du har naturligvis ret, prøvede at simplificer mit eksempel.

Men god uddybning, og tror du har helt ret :)

PH1978 skrev:
25. mar 2017, 11:32
Steffen am skrev:
Der skal glæde, vision og vildskab tilbage i spillet. Spillerne skal vise, at de vil spillet, fansene og klubben. De skal vinde kampe, de skal kæmpe så de kaster op efter kampen. JT skal vise hans vision med spillet, han skal overbevise os.

Fansene er ikke nødvendigvis blevet forvænte efter en mesterskabssæson. Men vi forventer, med rette, at klubben identificerer sig selv som topklub. At klubben tager ansvaret for dårlige resultater, ikke accepterer så voldsomme udsving og kræver alt af spillere og klub.

At de er loyale overfor fans, sponsorer og presse. Udtalelser som, at vi tilfredse med uafgjort mod bundhold på hjemmebane er acceptabelt, for spillet var godt. Nej. Det var to tabte point, og huden skal stribes efter en sådan kamp.

Modstanderen vælter ikke klubbens spillere. Det er spillerne selv.
Modtaget
Hvis nu man skal gøre det lidt mere målbart, vi skal hvad du skriver her og evaluere til sommer.

Hvad er kriteriet?
Vil du se opkast, en spiller slår dommeren ned, begynder at græde, Thorup skrige sig hæs og hoppe til en fiberspræning?

Hvad er vigtigst, spillet eller resultat? HVad kan du bedst leve med, en grim sejr eller et flot nederlag?

Point, eller placering? HVad skal vi opnå der kan godkendes?

Hvordan skal klubben tage ansvar, gå ud at sige det ikke er godt nok ala Gravgaard eller Jakob Nielsen?

De skal være mindre loyale overfor trup og træner ved at svine dem?
Mere loyal overfor fans ved at gøre hvad og i modsætning til hvornår de har været illoyale?

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

FCM2000 skrev:
25. mar 2017, 13:15
Steffen AM

vdv ved det vel også ?

Synes du sniger dig noget om mine modargumenter, men det er selvfølgelig også nemmere at skifte emne.

Der er jo KÆMPE forskel på et øjebliksbillede og på en målsætning.

Du tager et øjebliksbillede fra den nuværende 16/17 sæson og siger at sådan er det helt genelt og for altid.
Sådan er det selvfølgelig ikke, fodbold er som mange andre ting i livet processer og udvikling der ligger bag. En klub i en udviklings liga som den danske har op og nedture der som regel kører i 3-4 års cyklusser.

FCM2000

Indlæg af FCM2000 »

Holger skrev:
25. mar 2017, 15:00
FCM2000 skrev:
Steffen AM

vdv ved det vel også ?

[/quote]

Jeg forstår vist ikke helt, hvad du ser i de 3 artikler, som er helt uopnåeligt i den virkelighed, vi oplever lige nu, FCM2000. Vil du forklare?

Steinlein mener, vi er i en opbygningsfase og at det nuværende hold med mange 97ere skal sikre europabilletten, som er sæsonmålet. Dal Hende vil gerne vinde mesterskabet, mens han er her (det bliver nok ikke i år! 😁). VdV vil også gå efter mesterskabet mens han er her og han vil give sine erfaringer videre til de unge.

Holger
[/quote]

Jamen vi er vel enig i, at det er hvad ledelse og nye spillere ønsker "et mesterskab" ?. Nej det opnår de ikke i år, men som jeg startede med at skrive, så har JT i mine øjne et halvt år til at vise, at han også skal starte i efteråret / den nye sæson.

Jeg bemærker at den samlede presse, skriver / siger at JT er en presset mand. Han starter nu med Brøndby ude og Aab ude i pokal. 2 nederlag her så begynder det at se ret skidt ud for JT for at sige det mildt.

Så kom Steffen Am noget med 3 europa liga kvalificering.

Hvor jeg så gør ham opmærksom på Steinlein video. Man må gå ud fra at Steinlein siger det der er klubbens ønske / målsætning.

At Steinlein og JT også, gør meget i at fortælle at de er i opbygningsfasen :-) jamen i min øjne er det en bortforklaring, som meget snart indhenter dem begge, hvis der ikke sker udvikling.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

FCM2000 skrev:
25. mar 2017, 16:48
Jeg bemærker at den samlede presse, skriver / siger at JT er en presset mand. Han starter nu med Brøndby ude og Aab ude i pokal. 2 nederlag her så begynder det at se ret skidt ud for JT for at sige det mildt.
Det er der jo heller ikke nogen der fornægter.
Det, i hvert fald jeg, gerne vil advokere for, er at der er lidt flere nuancer og at man også godt kan støtte klubben, når det ikke nødvendigvis går så godt.

FCM2000 skrev:
25. mar 2017, 16:48
At Steinlein og JT også, gør meget i at fortælle at de er i opbygningsfasen :-) jamen i min øjne er det en bortforklaring, som meget snart indhenter dem begge, hvis der ikke sker udvikling.
Ved du hvor mange fra guldsæsonen der er tilbage?

Noe

Sådan ser et mesterhold ud ;)

Indlæg af Noe »

Dette er ikke en kritik af Thorup
Dette er ikke et forsvar af Thorup
Dette er ikke en kritik af kritikerne af Thorup
Dette er ikke et forsvar af kritikerne af Thorup

Hvordan ser et dansk mesterhold ud?
Når man ser på alderssammensætning, altså. Hvis man ikke tager højde for øvrige spillemæssige kvaliteter.

Den rigtige alderssammensætning giver naturligvis ikke automatisk et mesterhold, men er der mon nogle aldersmæssige karakteristika, som kendetegner tidligere tiders mesterhold?

FC Midtjylland 2016/17
Vi starter et helt andet sted (desværre). Nemlig med vores eget FCM anno 2016/17. Hvordan fordeler spilleminutterne i Superligaen sig indtil videre på forskellige aldersgrupper? Superstats.dk er et fremragende site, og kan give svar:

FCM17.jpg
FCM17.jpg (15.24 KiB) Vist 3947 gange

Det ses, at vi spiller med en del teenagere. Faktisk giver vi klart flest spilleminutter til teenagere af alle hold i Superligaen, nemlig 16% af alle minutter.

Min umiddelbare indskydelse var, at det alt i alt ser meget fornuftigt ud. Spilletiden er fordelt ud på forskellige aldersgrupper. Lyder som en god idé, idet forskellige aldersgrupper sikkert kan tilbyde noget forskelligt til fællesskabet.

Eller hvad?

De seneste mesterhold
Problemet er måske, at sådan ser et mesterhold slet ikke ud. Sammenligner man med de seneste tre mesterhold, er fordelingen en helt anden:

Mestre 14-16.jpg
Mestre 14-16.jpg (18.92 KiB) Vist 3947 gange

Det ses, at gruppen af de 20-24 årige er i klar overvægt på mesterholdene, incl. vores eget i 15. Succes-formlen ser ud til at være en stærk gruppe af modnede talenter, suppleret med lidt ældre spillere. Vi ser ikke mange teenagere få spilletid, og ligeledes få over 30. Baseret på spilletiden, ser det ud til at et mesterhold skal have en god del flyvefærdige profiler, klar til udlandet. Eksempler kunne være Kasper Kusk i 14, Sly i 15 og Nicolai Jørgensen i 16.

De seneste tre år har FCK ikke været så dominerende som tidligere, må vi erkende. Derfor kunne det være interessant at se, hvordan et mesterhold er sammensat , som et gennemsnit over en længere periode. Jeg har kigget på de seneste 10 afsluttede sæsoner.

Som forventet, er der forskel på FCK og os andre. FCK har økonomien til at holde længere på spillerne, og muligheden for at hente ældre profiler til klubben. Derfor er FCKs mesterhold gennemsnitligt ældre end andre mesterhold.

I grafen har jeg både gennemsnittet af alle mesterhold, samt et gennemsnit uden FCK:

mesterhold.jpg
mesterhold.jpg (20.78 KiB) Vist 3947 gange

Det ses, at mønsteret med en stærk stamme af 20-24 årige bekræftes for ”ikke-FCK-mestre”, mens FCK trækker aldersgennemsnittet i vejret. Ikke overraskende.

Lad os vende tilbage til FCM anno 2017. Hvor står vi, hvis vi skal sammenligne os med tidligere mesterhold? Tjae, vi er for unge. Og for gamle. Vi mangler i høj grad den stamme af dygtige 20-24 årige, som ser ud til at være forudsætningen for et ”provinsmesterskab”. Det kan tiden løse. Om få år er NK, Due, Andersson og Riis i den kategori. Afgørende bliver det, hvem Poulsen og VdV erstattes af. Kommer der nye teenagere ind, bliver det svært. Kommer der profiler ind i den rigtige alder, har vi en chance.

Hvem bliver mester næste år?
FCK bliver mester i år, er der vist ikke meget tvivl om. Deres udfordring er, hvor mange der har lyst til at prøve lykken i udlandet til sommer. Går FCK ned i kadence, viser historien, at vi andre har gode chancer. Men hvem af forfølgerne har så bedst chancer?

Lad os kigge på den nuværende sammensætning:

2017_top.png

Umiddelbart ser det ud til at ligge til Brøndby. De ”ligner” mest et klassisk mesterhold. FCN ligner en særdeles farlig outsider. FCNs ulempe kan være, at de mangler lidt ældre spillere at støtte sig til (som Nikolaj Stokholm i 12).

FCM ser ud til at have lidt længere vej, aldersmæssigt. Baseret rent på aldersfordelingen, skal vi nok håbe på at FCK venter to sæsoner med at falde sammen ;)

Al data er hentet på superstats.dk

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Så er en lang sæson slut, og det er tid til at evaluere. Indlægget endte med at blive ret langt, så for twitter-generationen er hermed en kort opsummering :D :
:fcm: 1 ud af 5 forventninger opfyldt
:fcm: Karakter for sæsonen: 02 ('Skuffende, men lige nøjagtig ikke dumpet.')
:fcm: Manglende kvalitet og bredde i truppen har været problemet
:fcm: Thorup skal ikke fyres.
:fcm: Borring, Paul, Rafa, table of Justice, FCK-kampen, Sønderjyske-kampen samt en scoring mod AaB modtager priser i forskellige kategorier.

Og så til den lange version..... Inden sæsonen gik i gang opstillede jeg 3 forventninger til sæsonen:

1) Vi skal kvalificere os til EL-gruppespil
Den kommenterede jeg allerede før forårssæsonen, da den jo desværre var misset på det tidspunkt.

2) Vi skal kvalificere os til europæisk fodbold næste sæson
Dette er den vigtigste forventning at leve op til for klubbens langsigtede målsætning, og den blev heldigvis opnået i går, ved allersidste lejlighed.

3) Vi skal have medaljer

Kiksede som bekendt i weekenden efter en svag bronzekamp

Før forårssæsonen supplerede jeg med to yderligere målsætninger:

4) Vi skal vinde pokalen

Den røg i overtiden i semifinalen mod BIF

5) Vi skal have et højere pointsnit end i efteråret.

I efteråret fik vi 32 point i 21 kampe = 1,52. I foråret har det heddet 22 point i 15 kampe = 1,47 (hvis vi medregner Randers-kampen hedder den 25 i 16 = 1,56).

Så samlet er kun 1 ud af de 5 forventninger jeg havde til sæsonen blevet opfyldt, hvilket naturligvis er skuffende, og forklarer hvorfor man sidder med en lidt flad følelse efter sæsonen. Heldigvis var den forventning, som blev indfriet, den vigtigste for klubben. De forventninger, der ikke blev indfriet, var alle i lige-ved-og-næsten kategorien. Gruppespil røg i playoffen, pokalen i semien og medaljerne med en plads i sidste kamp. Derfor er min vurdering af disse heller ikke i 'katastrofe'-kategorien. Det ville være en katastrofe, hvis vi var røget ud til Suduva, Fremad Amager/Kjellerup og var endt som nr. 6 eller helt uden for mesterskabsspillet. Så når jeg skal give sæsonen karakter, er jeg i tvivl om den skal have 02 eller 00. Jeg hælder dog til 02, da sæsonens vigtigste mål trods alt blev indfriet, mens vi ikke fald totalt igennem på de andre parametre. Så det har vel været en præstation, der lige netop har indeholdt det minimalt acceptable. Skuffende, men lige nøjagtig ikke dumpet.

Hvad er der så gået galt? I en anden tråd diskuterede jeg forklaringer på hvorfor, det er gået så galt. Min holdning handler grundlæggende om manglende kvalitet og bredde i truppen. Manglende kvalitet af indkøbene (Bruninho, Rafa, Halsti, Kroon) gjorde at vi ikke fik lukket de åbenlyse huller i truppen, især i midterforsvaret og angrebet. Da vi så er blevet ramt af skader, hos fx Sparv, Kian og Pusic, har vi ikke haft nogen kvalificerede afløsere. Vi har i for høj grad været afhængige af at en række rustne gamle spillere (Halsti, Rafa), unge uprøvede (Nicolaisen, Andreas Poulsen, Andersson, Thycosen) eller unge talenter (Due, Nissen, Riis) absolut skulle præstere. Det har de ikke gjort kontinuerligt. Det har været alt for svingende, hvilket ikke er overraskende, når man spiller med så mange unge spillere. Især defensiven har været katastrofal i mesterskabsspillet, men der har heller ingen kontinuitet været, og vi har spillet med spillere, der ikke har niveauet til top3. Dette er dog også gjort af nød og ikke af lyst. Der har simpelthen ikke været alternativer at tage af. Fx har det her i foråret ikke været en mulighed at skifte til 4-4-2 i løbet af kampene eller på anden måde aflaste Paul, fordi Paul har været den eneste kvalificerede angriber i truppen. Det er for dårligt. Jeg konstaterer med glæde, at vi allerede har lukket to af de væsentligste huller i truppen frem mod næste sæson - jeg er dog sikker på, at hvis man havde gjort det i vinters i stedet, så havde vi fået en sikker bronze. Hvis vi kan få den centrale akse (Dahlin (?) - Kian - Zsolt - Sparv - Poulsen - Paul) til at fungerer i næste sæson, så vil de unge have noget rutine at læne sig op af, og så er jeg ikke i tvivl om at vi vil lukke færre mål ind - og dermed få flere point.

Skal Thorup fyres? Det er det hotte spørgsmål. Jeg synes, det er helt fair at stille spørgsmål ved træneren, når en sæson er skuffende. Jeg har dog sjældent set en mere unuanceret kritik af en træner, end det Thorup har været ude for. Han har fået skylden for alt dårligt, der er sket. Han er blevet kritiseret i øst og vest. Naturligvis har Thorup en del af ansvaret, men med en 30% nedskæring af spillerbudgettet, dårlige indkøb, kompetencetab i trænerstaben og en trup fuld af teenagere, peger pilen altså ikke alene mod ham. Han har haft dårlige vilkår. Jeg synes, at han virker taktisk stærk. Tallene viser også, at vi er blandt de allerbedste til at skabe chancer og forhindre de andre i at få dem. Det viser, at vi er i stand til at analysere modstanderne og få lagt en gameplan, der giver os gode muligheder for at vinde. Han har fået spillere som Due, Nissen, Paul og Novak til at udvikle sig til profiler i ligaen. Jeg synes derfor ikke, at det er så elendigt, som mange vil gøre det til. Desuden er jeg stor fortaler for kontinuitet. Så hvis man skal skifte Thorup, skal det være fordi man kan få noget, der er markant bedre. Og det kan jeg ikke se derude (og det er incl David Nielsen). Så jeg hælder til tålmodighed. Det plejer at belønne sig. Ligesom da vi holdt fast i Erik Rasmussen og Glen. Og da AaB holdt fast i Kent Nielsen og FCK i Ståle, selv da han med ligaens suverænt største budget ikke kunne levere guld i to sæsoner i træk, samt missede europæisk gruppespil.

Til sidst et par kåringer:

Årets comeback: Jonas Borring. Fantastisk comeback i klubben til en gammel mand, der har imponeret stort, og har været afgørende her i foråret.
Årets gennembrud: Paul. 24 mål i alle turneringer er en fantastisk bedrift af en spiller, som for få måneder siden var udskældt. Han har i den grad steppet op, og gjort kritikerne til skamme - incl mig. Han blev hurtigere klar til at være førsteangriber end jeg regnede med.
Årets transferhit: Borring. Se ovenfor.
Årets transferflop: Rafa. Desværre har han vist sig at være mere slidt, end man regnede med.
Årets nye ord: Table of justice.
Årets kamp: Det har været en tynd omgang i år synes jeg. Jeg hælder til 3-2 kampen mod FCK, grundet comebacket og glæden over at spolere FCKs ubesejrede sæson. Det tæller dog ned, at de ikke havde så meget at spille for, men synes ikke, at der har været så mange andre mindeværdige kampe.
Årets sammenbrud: 5-2 i SønderjyskE. Et godt gammeldags kollektivt sammenbrud med selvmål, rødt kort og forsvarsspil på serieniveau, som bragte minder om udekampe i Esbjerg før forbandelsen blev brudt.
Årets mål: Det naturlige valg er nok Rømers mod FCK, men for diskussions skyld, vil jeg pege på 1-0 scoringen mod AaB på udebane i pokalen, hvor vi kører bolden rundt i egne rækker i 1½ minut inden vi scorer. Tror aldrig vi har scoret et mål på den måde før, og er jo en indikation på, hvordan det er, vi også gerne vil kunne spille.

Brugeravatar
UlvenFraNord

Indlæg af UlvenFraNord »

Godt indlæg Kent. Er ikke helt enig i din vurdering af Jess Thorup, som jeg synes har mere ansvar for fx. de mange mål der er gået ind. Men ellers rammer du hovedet på sømmet i et læseværdigt indlæg ;-)

Christian

Indlæg af Christian »

Flot indlæg Kent.

Modsat mesterskabssæsonen har vi i denne sæson ikke haft marginalerne med os. Som du skriver har vi været meget tæt på både pokalfinale og medaljer i ligaen. Var kampen mod Lyngby og kampen mod Brøndby begge endt med sejr, havde vi på papiret haft en god sæson.

Spillet i efteråret var ikke prangende og når man konstaterer at noget ikke fungerer, må man prøve sig frem indtil det gør. Når det ikke fungerer i en længere periode er det også fornuftigt at sætte sig nye mål for sæsonen. Det er vel også derfor mange nu er rigtig glade for at vi endte med en europæisk mulighed.
Jeg siger ikke vi skal glemme de oprindelige mål, og de to nederlag mod Lyngby og Brøndby gjorde rigtig ondt på mig. Men jeg kan alligevel sagtens være positiv efter denne sæson og synes at spillet er blevet langt bedre i løbet af foråret.
Mit håb for næste sæson er el-gruppespil og at vi kan følge Brøndby til dørs gennem hele sæsonen og gerne ende med at være dem der tager sølvet.
Jeg tror det er muligt - også med Thorup ved roret.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

UlvenFraNord skrev:
3. jun 2017, 00:39
Er ikke helt enig i din vurdering af Jess Thorup, som jeg synes har mere ansvar for fx. de mange mål der er gået ind.
Det defensive har bestemt været ekstremt dårligt, og man kan sagtens diskutere hvor meget, der er trænerens og spillernes ansvar. Den første halvsæson under Thorup stod vi fantastisk defensivt, og satte fx ny rekord i superligaen, da der kun gik 3 mål ind på os i de første 11 runder. Siden dengang er det gået voldsomt ned af bakke, og nu lukker vi jo næsten 3 mål ind i hver kamp :(
Den gang hed bagkæden Bak - Kian - Erik - Lauridsen/Novak og så med Sparv på 6'eren. Den kvalitet i bagkæden har vi været langt fra at kunne matche her i foråret, og når vi spiller med så offensive backs som vi gør, så er vi ekstremt afhængige af, at vores midterstoppere har kvalitet nok til at klare sig mand-mand og får nok støtte af 6'eren. De vil ofte blive fanget i svære situationer, som de skal løse. Jeg vil ikke pege fingre af de unge, for man må acceptere at 19-årige laver fejl. Når man så har mange unge inde, så laves der mange fejl og hvis de unge spiller på udsatte positioner, så koster fejlene mål. I foråret har vi i min vurdering indkasseret et to-cifret antal mål, grundet personlige fejl af de unge spillere i bagkæden. Det har været et kæmpe problem, som ikke kunne løses grundet skader (Kian) og manglende niveau (Halsti) hos de eneste to rutinerede midterstoppere. Hvis Okore- eller Zsolt-transferen var lykkedes sidste sommer/vinter havde situationen været anderledes.
Man kan diskutere, om Thorup så skulle have reageret ved at ændre taktikken og spille med mindre offensive backs, for at styrke forsvaret. Ingen af vores backs har dog deres styrke i det defensive, og der var ikke mulighed for at skifte over til en 4-4-2, fordi Paul var truppens eneste angriber. Så der var ikke rigtig nogen ideel løsning.
Jeg har store forventninger til, at Zsolt og en tilbagevendt Sparv kan højne det defensive niveau.

974

Indlæg af 974 »

Jeg tror faktisk at Klubben i de dybt interne snakke er nogenlunde tilfredse med sæsonen!

Det absolutte højdepunkt var naturligvis at vi vitterligt kvalificerede os til Europa, og endda har den glæde af at være seedede langt frem :-)

Steinlein skitserede selv op forleden, at vi i år måtte spille med et hold præget af mange unge spillere (med meget lidt senior-erfaring), hvilket har været med til at denne sæson blev et magert år.
Vi fik heller ikke den rutinerede ungarske forsvarsspiller i vinterpausen, som vi så først får nu

Med den fede kamp i torsdags som førte til Europa, de forbedringer jeg synes at jeg ser i mange af kampene i foråret, og ligeledes de gennembrud vi har set fra Nissen og Onaucho krydret med lidt hår på brystet til nogle af de andre helt unge, så vil jeg faktisk erklære mig ganske tilfreds med denne sæson!
De mere forfærdelige oplevelser og nedture der trods alt også har fyldt noget over hele sæsonen, opvejes helt klart af forventningerne til næste sæson og det faktum at vi nu spændt kan følge med i lodtrækningerne til europæisk fodbold til sommer :-)

Besvar