Stil spørgsmål til Rasmus om transfervinduet

Om FC Midtjylland og Black Wolves
TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Re: Stil spørgsmål til Rasmus om transfervinduet

Indlæg af TrueWolfMidt »

Har der været snak om at sælge Novák til Brentford og finder du ham god nok til the championship?

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Skulle spørge fra.en ven.

"Kan du ikke spørge Ankersen om hvorfor h vi lod zakarias gå." Mvh hans
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

felisan

Indlæg af felisan »

Peter Crouch scorede igår sit Premier League mål nr 100.
Onuachu er en spiller med vilde spidskompetencer, og et horribelt bundniveau - tror I på han kan nærme sig noget lignende det Crouch har præsteret?

Noe

Indlæg af Noe »

Hej Rasmus

Tak for at du igen stiller op herinde. Der bliver sat pris på det. Jeg har to spørgsmål:

1. Både du og Steinlein har været inde på, at fodboldhold typisk udvikler sig i cyklusser: En opbygningsfase afløses af en fase, hvor man igen står med et stærkt hold. Set udefra kan det være svært at vurdere, hvor vi er lige nu. Kan du give din vurdering af hvor vi befinder os i cyklussen pt., og måske komme med dit bud på, hvad vi kan forvente af holdet næste år?

2. Der er mildt sagt delte meninger om Pauls præstationer, vi har set, hvor god han kan være som indskifter. Er det ikke at gøre Paul en bjørnetjeneste at gøre ham til førsteangriber på dette tidspunkt af hans karriere? Ville det ikke have været mere fornuftigt at indkøbe en førsteangriber til erstatning for Pusic i dette vindue, som Paul kunne læne sig op ad?

/Noe

Vijen

Indlæg af Vijen »

Hej Rasmus,

Kan du fortælle hvad expected points er for de sidste kampe før slutspil og for slutspillet, hvis den nuværende stilling holder. Gerne delt på 1 runde og retur runden for slutspillet.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Flere andre har allerede været inde på de spørgsmål jeg har til det netop ovenståde vindue. Men her lidt overvejelser.

I sommer erkendte bl.a. du selv og Steinlein at truppen ikke var sammensat helt som den skulle være, ift det fodbold man ville spille. Hvad er status på det - mener du, at vi er kommet tættere på den rette sammensætning?

Vi er en skade på Paul fra, at vi ikke har en match-fit angriber i truppen. I løbet af det sidste år har vi afhændet Duncan, Pusic, Kadlec og Urena - og erstattet dem med en kronisk skadet spiller, hvis form passer bedre til fodtennis end fodbold. Hvad sker der med det? Det kan vel ikke have været planen, at vi skulle stå i den situation? Det samme kan siges om centerforsvaret, hvor de afhændede spillere i stedet hedder Erik, Jim, Bodurov og Banggaard.
Er vi ikke for tynde på de to positioner? Jeg mindes foråret 2014, hvor skader til Izu og Erik kostede os et mesterskab. Hvis vi får en skade til Paul og Kian, vurderer jeg ikke, at målsætningen om Europa er særlig realistisk.
Overvejer man i den forbindelse at tilknytte kontraktfri spillere, som fx Vegard Forren?

Relateret til dette, har det så vist sig sværere at tilknytte topspillere til FCM end ventet? Dem vi henter virker mere som tilfældige muligheder, som opstår (fx Pusics klausul og Rafas kæreste) end som strategisk styret rekruttering, hvor vi fx vurderer at vi mangler en centerforsvarer på nordisk topniveau med lederegenskaber - og så målrettet går ud og identificerer og rekrutterer sådan en spiller.

Sniper

Indlæg af Sniper »

Hej Rasmus
Kæmpe ros for at du igen stiller dig til rådighed for os fans, det er fantastisk du gør det.

Jeg er fint tilfreds med at man sælger Banggaard og vil satse på Riis, jeg ser et stort potentiale i ham, minder utrolig meget om Erik i mine øjne. Og jeg synes også det er fint at man ikke henter en dyr lottokupon ind som erstatning. Men er I tilfredse med prisen I fik for Banggaard?-er der noget videresalgs klausul på ham? Må indrømme jeg synes han blev solgt for billigt.

Hvad med Olsson?-er man tilfreds med det beløb man fik ind når nu vi kunne læse om I forlangte et noget højere beløb?

Pusic er jeg rigtig fint tilfreds med vi fik afskibbet da jeg ikke mener han har bidraget med noget positivt siden mesterskabs sæsonen. Men hvorfor hulan får vi ikke en ny angriber ind når vi er så tynde deroppe? Alle i hele DK skriger på vi mangler en angriber, kan I ikke selv se det? Poul har efterhånden fået chancen. Det er alm. offentlig kendt at Steinlein elsker den slags spillere med hans statur og han ynder at tale hans kvaliteter i vejret ved hver eneste lejlighed han får, det virker bare ikke mere. Det er eddermame sidste udkald for Poul, det håber jeg både I og Poul selv kan se.
Jeg ville ikke turde satse på Bruninho efter det sidste halve år, tænk et trælår kan tage 3 måneder at komme sig over og manden var i forvejen ikke fit. Efter min mening er det en eklatant fejl at man ikke henter en angriber. Det siger de også i Brentford så måske skulle man bare smide det en angriber koster i stedet for at snakke udenom?

Det er ret så påfaldende at vi kan sælge spillere for næsten 100 mill( Erik,Pione,Kadlec,Banggaard og Olsson) og stadig er der ikke penge til nyindkøb. Hvorfor er det at vi bliver lovet at penge fra salg bliver geninvisteret og alligevel sker der ikke noget?-det er jo ikke fordi I overføre penge fra vindue til vindue.
Var der ikke noget med at man sparede på pengene i sidste vindue fordi man ville se nogle spillere an?-f.eks Poul? I mener simpelthen at det Poul har vist det sidste halve år er nok til at satse 100% på ham?? Mesterholdet er skilt ad i atomer og for os fans virker det som om der udelukkende tænkes i profit, men det får altså hurtigt en ende hvis holdet og spillerne ikke præstere på banen, så er det bedre at invistere og holde kadencen.

Sidst vil jeg gerne høre lidt til hvordan man i ledelsen ser på træningskulturen og banerne man træner på.
Snakker man overhovedet vindermentalitet i klubben mere?-det var noget Glen havde stor fokus på og noget der virkede. Spillerne ville dø for at vinde men det tror jeg ikke der er ret mange fans der føler de vil mere.
Hvornår indser man i ledelsen at det kunstgræs der trænes på ikke er optimalt for fodboldspillere? Kig på vores mange lange skader. Der sker ALT for tit at en spiller får en skade som han er ALT for længe om at komme sig over i forhold til andre spillere i andre klubber. Og jeg ved fra en insider at man også bander over det i truppen, burde man ikke snart få kigget på hvad det plastikgræs gør ved spillernes ben og led?

Håber ikke jeg er alt for skeptisk i det jeg skriver men jeg er ærligtalt en smule bekymret over de manglende signinger og truppens tilstand p.t. men håber du kan give mig svar på tiltale, ser frem til dit svar Rasmus.

Sniper

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Vil du ikke sætte nogle ord på, hvorfor du mener Claus Steinlein (med hans meritter og personlige erfaring) er dygtig nok som sportsdirektør for en klub med de ambitioner, som FCM har meldt ud.

Sahl

Indlæg af Sahl »

Hej Rasmus

Den 2 september 2016 skrev du " FCM skal spille fremadrettet, direkte og offensivt fodbold, og det må I gerne holde os op på." Hvordan synes du denne statement hænger sammen med de indkøb og salg vi har lavet i dette vindue og ser du intet problem i vores angrebs konstellation ?

Du skriver også den 2 september 2016
1. Vi skal kvalificere til europæisk gruppespil tre gange inden 2020.
2. Og vi skal gøre det, mens der står akademispillere bag min. 35% af alle spilleminutter.

Mener du stadigvæk den første er realistisk? Er vores sats på nogle af de unge talenter et udtryk for, at man ikke bare stoler på dem men tror på dem og dermed også kommer til, at ligge højere i % satsen i % af spilleminutter for akademispillere.

Hvor mener du vi står stærkest og svagest efter vores transfervindue ? Jeg er meget bekymret for vores angreb og ser det som meget satset kun, at have Paul og Bruninho. Sidstnævnte har vi jo intet set til og en uheldig skade eller dårlig form til/på Paul kan vel sende os i krise. Har i nogle planer i forhold til hvad der skal ske hvis dette sker?

Jeg er begejstret for tilgangen af Kroon, da jeg mener han er en kvalitets spiller med udviklingspotentiale. Kan du beskrive hvorfor man netop har valgt, at hente ham sammen med de to andre fra SønderJyske.

WBW

Indlæg af WBW »

Hej Rasmus

Fedt du endnu engang stiller op! Respekt herfra!

Mine spørgsmål lyder som følge:

- Hvordan rater i Riis i forhold til Banggaard? Både i forhold til nuværende niveau men også potentialet.

- Hvordan er jeres transfertilgang generelt?
Synes ofte vi skal sent hen i vinduet end FCM rykker på tingene, hvorimod FCK oftest er tidligt ude. Ligeledes har Ståle allerede været ude og fortælle om hvad der skal ske i næste transfervindue. Er i ligeså proaktive, og hvis ja, hvad er da grunden til at tingene altid sker til sidst så?

- Hvordan ser du den nuværende trups mulighed for at byde FCK op til dans i næste sæson?

Og sidst men bestemt ikke mindst
- Er grunden til at i ikke har hentet en ny angriber, i virkeligheden at det er gået op for dig at langt hår er gået af mode? ;)

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Hej Rasmus.
Fedt du gør det her igen.

- Kan du sige noget om hvordan transferbudgettet ud, for det næste vindue, er der penge og bruge, skal der sælges inden der kan bruges eller sælges for at holde forretningen kørende?

- Målsætningen om de 35 % akademi tid på banen, bliver den evalueret for efteråret og hvordan ser det ud for forårssæsonen, samme målsætning?

THenry

Indlæg af THenry »

Hej Rasmus,

Endnu engang ros for et fedt og proaktivt initiativ :D

1) Jeg bemærker, at de sidste 4 signings (de 3 fra Søderjyske + Falkesgaard) er hentet i andre danske klubber. Er det udtryk for, at vi har droslet ned på brugen af Smart Odds eller er det udtryk for tilfældigheder?

2) Kan du sige noget om, hvad strategien har været for dette transfervindue?

3) Sparv spillede nærmest hver eneste kamp i de første 2 år i FCM på den vigtige 6'er positionen, indtil han desværre blev ramt af et springerknæ. Skal indkøbet af Drachmann ses som en forsikring (i tilfælde af følgeskader, nye problemer med springerknæet, eller hvis Sparv ikke kan spille lige så mange minutter som tidligere), eller ser I også Janus som 8'er eller tiltænkt andre positioner?

Derudover har jeg to spørgsmål relateret til Fan Forum her på Graven efter sidste transfervindue:

4) Efter sidste transervindue skrev du, "at både Steinlein og jeg selv har meldt ud, at vi i hvert vindue går efter at blive 5-10% stærkere".

Der er nu gået en halv sæson siden sidste vindue, så spørgsmålet er, om vi kan evaluere på det transfervindue, og mener du i givet fald, at vi gik 5-10% stærkere ud af det?
Jeg går udfra, at der stadigvæk fremadrettet er en målsætning om, at gå 5-10% stærkere ud af hvert vindue, inklusiv det netop overståede vintervindue?

5) Efter sidste vindue beskrev du, at visionen for FCM 2.0 er med fokus på "en bedre struktur i vores opspil og gøre, at vi ville skabe flere chancer i åbent spil" i modsætning til FCM 1.0, hvor vægten har været på powerfodbold med stor fysik. Jeg synes der har været meget snak om, at vi har manglet "FCM DNA" på det seneste bl.a.: http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... fervinduet

Spørgsmålet er derfor, om vi i højere grad skal tilbage til FCM Powerfodbold med fart, fysik, stor aggressivitet og presspil, eller om visionen stadigvæk er et 2.0 FCM, der i højere grad bygger på possesionfodbold og skabelse af flere chancer i åbent spil? Hvilken retning bevæger vi os i ift. spillestillen?

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Nogle af svarene på vores spørgemål kan vist allerede findes her: http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... staerkning

RasmusA

Indlæg af RasmusA »

Tak for gode spørgsmål. Lad mig forsøge at forklare transfervinduet fra min stol, og så håber jeg, at jeg får dækket de fleste af jeres spørgsmål undervejs.

HVAD VAR MÅLSÆTNINGEN MED TRANSFERVINDUET?

1. At tilføre holdet mere lederskab
2. At tilføre holdet mere aggressivitet og mere defensiv balance
3. At cashe ind på de spillere, der ikke skal være en del af fremtidens FCM: enten på grund af deres attitude eller deres kontraktsituation
4. At gøre plads til, at de bedste unge spillere kan steppe op

Den måde vi har ageret i vinduet skal analyseres op mod disse fire parametre.

Lad mig starte med at kommentere på de tre afgange:

KRISTOFFER OLSSON: Kris har udviklet sig flot i sin tid i FC Midtjylland, men han har som bekendt fået begrænset spilletid gennem efteråret. Hans situation blev heller ikke forbedret af, at han valgte at udtale sig på bekostning af klubben og sine holdkammerater i pressen. Med halvandet år tilbage af sin kontrakt havde vi reelt set tre valg. Enten kunne vi sælge ham nu, vi kunne leje ham ud og sælge ham til sommer, eller vi kunne beholde ham og sælge ham til sommer efter U21 EM. Vores vurdering var, at han ville få svært ved at få spilletid i foråret, og blev det tilfældet ville hans markedsværdi være yderligere reduceret til sommer, når han ville have ét år tilbage af sin kontrakt. Derfor var vores plan, at kunne vi få en god pris og en høj videresalgsprocent var det bedre at sende ham til et sted, hvor han var garanteret en vigtig rolle. Der var tre svenske klubber, der var meget interesserede, og det betød, at vi var i stand til at få en flot pris for ham og en meget flot sell-on %, hvis han sælges videre fra AIK.

PATRICK BANGGAARD: Vi havde besluttet i december, at vi ville forsøge at sælge Patrick af to årsager. For det første ville han gerne selv prøve noget nyt. For det andet var vores vurdering, at niveauforskellen på ham og Kristian Riis/Rasmus Nicholaissen blev mindre og mindre. I det lys gav det god mening at sælge Banggaard, hvis vi kunne få den rigtige pris og – som i Kristoffers i tilfælde – en god videresalgsprocent, blandt andet fordi Patrick jo også skal spille U21 EM til sommer.

MARTIN PUSIC: Pusic har gjort meget godt for FCM de seneste par sæsoner, men det har vel været tydeligt for de fleste, at klubben og ham efterhånden var kørt lidt metaltrætte i hinanden. Egentligt ville vi helst have solgt ham, men vi kunne ikke få den pris, vi ønskede, og når vi endelig fik et tilfredsstillende bud, ville Pusic ikke derhen. Derfor vurderede vi, at det var bedst at leje ham ud (mod at få et loan fee) til en vel eksponeret liga, hvor han vil spille fast og så satse på at få et større transfer-fee ved at sælge ham til sommer.

Disse afgange afføder naturligvis en række spørgsmål, så lad os starte med dem omkring CENTERFORSVARET.

Vores indstilling var fra starten, at vi kunne erstatte Banggaard på to måder:

1. Vi kunne erstatte ham direkte ved at købe en ny central forsvarsspiller. Men vi var også afklarede med, at gik vi den vej, skulle det være en central forsvarsspiller på Kians niveau eller bedre – og til en ydmyg pris. Vi skal ikke have en middelmådig forsvarsspiller ind, der kommer til at blokere for, at to af Danmarks bedste unge midtstoppere kan få chancen.

2. Den anden måde at erstatte Banggard på ville være at tro på Riis/Nicholaisen/Halsti, men samtidig tilknytte Janus Drachman allerede nu. Selvfølgelig er der en risiko forbundet med at give helt unge spillere som Riis og Nicholaisen chancen permanent, men en måde at håndtere det på ville være at tilføre den defensive midtbane en dygtig balancespiller mere – og på den måde beskytte vores centerforsvar bedre.

Nu er det sådan, at i transfervinduet kan man ikke altid selv bestemme, hvornår tingene sker, og da vi kunne se, at salget af Banggaard ville trække ud til det allersidste, besluttede vi at gå efter at få Drachman ud af Sønderjyske, før vi vidste, om interessen for Banggaard ville manifestere sig i et salg. På den måde undgik vi at stå i en situation i de sidste 24 timer, hvor vi var ”tvunget” til at handle.

I forhold til Zsolt Korcsmar, som vi har fulgt gennem de seneste par år, så er det korrekt, at vi havde en dialog med ham i forhold til muligheden for at købe ham til sommer, hvis vi først solgte Banggaard efter U21 EM. Undervejs opstod muligheden for, at han måske kunne komme allerede nu, og for os var det – hvis Banggaard blev solgt - en chance for at tilknytte en rigtig dygtig forsvarsspiller, der kan dække flere positioner, og samtidig leje Riis eller Nicholaissen ud et halvt år til fast spilletid. Den mulighed undersøgte vi, men det blev aldrig helt konkret, fordi hans klub gjorde det klart, at de ikke ville lade ham gå. Og med Drachman allerede på plads, var det ikke noget, vi ville sætte hele jorden i bevægelse for at få til at ske.

En sidste ting at knytte til det er, at bestyrelsen i FCM har sat en meget klar ambition om, at der skal stå akademispillere bag min 35% af alle spilleminutter (i efteråret var vi over 40%). Når vi gør det, er det fordi, at det ofte er meget sværere at have et valg end ikke at have et valg. Hvis du ingen penge har, har du ikke noget valg. Du er tvunget til at give de unge chancen. I England bliver Southampton for eksempel ofte fejret som en fantastisk talentudviklingsklub, der giver de unge chancen, bedst eksemplificeret af Gareth Bale, Luke Shaw, Adam Lallana og den generation. Faktum er bare, at grunden til de spillere fik chancen var mere på grund af nød end mod. Dengang var Southampton bankerot og havde ikke andet valg at give de unge chancen. Det samme var reelt set tilfældet for FCM i de år, hvor Rilwan, Sly, Sviatchenko, Pione, Løssl etc fik deres gennembrud. I dag er vi en situation, hvor vi har et valg på grund af et bedre økonomisk fundament. Vi kan købe en central forsvarsspiller, hvis vi vil. Og det er altid fristende, fordi man aldrig helt ved, om de unge står distancen, før de har spillet 30 kampe. Tag NK for eksempel. Hvor mange kampe tror I, han ville have spillet i dag for førsteholdet, hvis ikke Andre havde fået rødt kort i FC Nordsjælland? Formentligt nogle færre end han har i dag, for ofte er det mere eller mindre tilfældige omstændigheder der gør, at unge spillere får chancen. Men man ved bare ikke, om de unge har det, der skal til, før de får chancen, og når vi i bestyrelsen har sat ambitionen om 35%, så er det fordi, at det ikke skal tilfældigheder, der afgør om de unge får chancen, men en bevidst beslutning. Viser det sig til sommer, at hverken Riis eller Nicholaisen var klar til at slå til på et top 3 hold i Superligaen, så vil alle sige, at vi har været naive, og selvfølgelig skulle vi have købt en direkte erstatning for Banggaard. Men det er også en reel mulighed, at der til sommer er ingen, der kan huske, hvem Banggaard var, og den chance skal vi som klub turde tage.

SØNDERJYSKE-SPILLERE
Som flere af jer har kommenteret på, har både jeg selv og Steinlein sagt, at trupsammensætningen har været lidt skæv i forhold til, hvordan vi gerne vil spille i FCM. Vi har manglet noget aggressivitet, mobilitet, lederskab og fart. De tre Sønderjyske-spillere er købt til at fylde det hul.

Dal Hende er hentet som erstatning for Filip Novak, der formentligt bliver solgt til sommer, hvis vi får det rigtige bud. I modsætning til det sidste vindue har vi denne gang haft mulighed for at handle proaktivt ind, og det gør en stor forskel.

Med hensyn til Drachman, så har det været tydeligt for de fleste, at vi har været meget sårbare i fraværet af Tim Sparv. Ved at hente Drachman håber vi at skabe en situation som i mesterskabssæsonen (med Tim og Izunna), hvor vi har to topspillere på 6’er positionen, der er den måske vigtigste position i vores system.

Simon Kroon har vi fulgt i længere tid. Vores vurdering er, at han er blandt de allerbedste kantspillere i ligaen og samtidig med et stort re-sell potentiale. Da muligheden for at hente ham til en fornuftig pris opstod, tøvede vi ikke.

ANGRIBER-SITUATIONEN

Jeg kan forstå, at der er en vis frustration over, at vi ikke har købt en angriber. Og det bunder langt henad vejen i, at der – som jeg kan læse - er radikalt forskellige meninger om Poul Onuacho.

Min forventning er, at Poul bliver international topspiller. Som en klub, der hævder, at vi har talent-DNA, ville vi ikke kunne se os selv i øjnene, hvis vi troede så meget på Poul, og så samtidig gik ud og købte en topangriber, der ville blokere for ham. Tiden må jo vise, hvem der får ret med hensyn til Onuacho, men hvis det ikke bliver mig, så kan I jo selv møde op, når sæsonen er slut, og hjælpe med at klippe mit hår.

Bruninho har ganske rigtigt været skadet i det meste af efteråret. Vores indstilling før transfervinduet var, at hvis der var tvivl om, hvorvidt Bruninho ville være klar til sæsonstarten, var det grund til at købe en angriber. Derfor har vi lavet en grundig undersøgelse og scanning, og den viste, at der fra et lægefagligt synspunkt ikke er grund til bekymring. Selvfølgelig er der altid en risiko for, at spillere bliver skadet, men der er umiddelbart ikke noget, der forhindrer Bruninho i at være klar, når det gælder mod Viborg. Kan vi ham at se i den udgave, som han har vist sig frem i til træning, når han ikke har været skadet, bliver han en profil i ligaen.

I det lys kan man spørge, hvorfor vi ikke har hentet en tredje-angriber? Det har vi ikke af forskellige årsager.
1. Af de grunde jeg har nævnt over for ville vi ikke gå ud og sprænge banken for at hente en angriber. Det kan godt være, at vi ikke har en enkelt spiller, der har hamret kasser ind i efteråret, men vi har scoret et tilfredsstillende antal mål, og det er i sidste ende det, der betyder noget.
2. Vi har kigget en del på at tilføre en ung tredjeangriber, der havde stort potentiale og som samtidig var relativt billig. Faktisk var vi enige med en ung ghanesisk angriber, der var meget dygtig, men få timer før han skulle skrive under på sin kontrakt, blev han kidnappet af en agent fra sit værelse til Ikast og kørt til Tyskland, hvor han skrev under med en anden klub (det er vist en historie til næste fanforum). Der er ikke meget det overrasker mig længere i fodbold, men den havde jeg alligevel ikke set komme.
Så var der selvfølgelig Zacharias, men vores vurdering var, at han ikke er klar endnu, prisskiltet på at købe ham fri fra Man City var lidt pebret, og samtidig ønskede han selv at komme til et sted, hvor der var større chance for spilletid.
3. Vi er ikke så nervøse for situationen, fordi vi har forskellige muligheder i truppen, hvis uheldet er ude, og Poul/Bruninho bliver skadet. Mark Dal Hende har for eksempel spillet mere angriber i sin karriere end han har spillet venstre back. Men samtidig vil jeg ikke udelukke, at vi stadigvæk tilknytter en tredjeangriber. Pt har vi dialog med et par emner.

UDLEJE
Hvorfor endte vi ikke med at udleje flere spillere ud end Jakub, Marco Larsen og Hagelskjær? Nu er det svenske og norske vindue stadig ikke lukket, så det kan godt være, at vi kommer til at se en enkelt udlejning mere, måske David. Men Mikael Anderson tror vi har en god mulighed for at få kampe for førsteholdet. Kaan og Frank har begge haft længere skadesforløb, og vi mente, at det var bedre for dem at blive i vores miljø.

BUD
Var der bud på nogle af vores spillere, som vi valgte at afvise? En af de unge kom der et pænt stort bud på, som vi afviste, og så har vi også haft lidt interesse fra Skandinavien på nogle af vores ældre spillere, men hvor vi valgte at sige nej.

ØKONOMI
Økonomisk set forlader vi vinduet med et overskud. Vi synes, at vi lavede en meget god aftale med Sønderjyske, og samtidig fik vi både fine beløb og videresalgsprocenter for Kris og Patrick. Som sådan var det ikke et mål at lave overskud i vinduet, men var det muligt at opnå det vi ønskede og stadig lave overskud, er det naturligvis ikke så dårligt, for generelt set har vi jo en forretningsmodel i FCM, hvor vi skal lave et overskud på spillerhandler for at få butikken til at løbe rundt.

SMARTODDS
Flere spørger, hvor meget Smartodds har været involveret i dette vindue. Svaret er, at de faktisk har været meget involverede, selvom vi tilknyttede tre spillere vi kendte fra den danske liga. Vi er ved at udvikle en ny model, der skal hjælpe med at objektivt analysere en spillers betydning for et hold. Det vi kalder ”contribution to winning”. Det er stadig på et tidligt stadie, men den viste nogle interessante ting specielt i forhold til Kroon og Drachman, som var en af grundene til, at Matthew også synes det var en god ide at hente dem. Men som sagt er Smartodds bare én komponent af scouting- og due dilligence processen - men aldrig det eneste værktøj.

GENERELT
Min vurdering er, at vi er kommet tættere på den ideelle trupsammensætning. Vi har fået tilført nogle af de kvaliteter, vi har manglet, og i det lys forventer jeg, hvis vi kan holde os nogenlunde skadesfri, at se et stærkere FCM i foråret end i efteråret. Vores målsætning er uændret: tre gange gruppespil inden 2020. Vi er ved at bygge en nyt hold op, som ikke kommer til at toppe allerede i år, men det bør være godt nok til at kvalificere sig til Europa igen.

God forårssæson til alle!

Rasmus

Brugeravatar
JEP

Indlæg af JEP »

RasmusA skrev:
3. feb 2017, 12:16

2. Vi har kigget en del på at tilføre en ung tredjeangriber, der havde stort potentiale og som samtidig var relativt billig. Faktisk var vi enige med en ung ghanesisk angriber, der var meget dygtig, men få timer før han skulle skrive under på sin kontrakt, blev han kidnappet af en agent fra sit værelse til Ikast og kørt til Tyskland, hvor han skrev under med en anden klub (det er vist en historie til næste fanforum). Der er ikke meget det overrasker mig længere i fodbold, men den havde jeg alligevel ikke set komme.
Hej Rasmus,
Tak for de mange fine og velformulerede svar.
Håber du har tid til et par opfølgende spørgsmål:
1. Hvilken ung ghanesisk angriber drejer det sig om? Kan vi få et navn, nu han alligevel har skrevet under med en anden klub?
2. Hvilke mål har I for sommerens transfer-vindue? Udover at sælge Filip Novak til fordelagtig pris?
Mvh Jacob
Sandor Clegane aka The Hound: "Fuck the King!" :evil:

Besvar