Jess Thorup.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
mousebreaker

Re: Jess Thorup.

Indlæg af mousebreaker »

JBT skrev:Jeg er delvist uenig i kritikken af det finsk landshold og at han er slået af Rømer. Finland er ikke langt fra Danmarks niveau selvom materialet ikke er prangende, men dog under, desuden har manden behov for en indkørselsfase det betyder minutter på banen kontinuerligt og ikke engang i mellem. Reserve rollen passer heller ikke helt da halsti også kunne spille forsvar og have be gjort sig på den plads hvis man havde tiltænkt sig den ide. Han er desværre ikke faldet ordentlig til på nogle punkter, men kan i min verden ligeså være Jess thorups skyld. Deraf den manglende spilforståelse når han så har fået lov.
Sidst jeg så en opstilling fra det finake landshold hvor Halsti spillede, da var han inmidterforsvaret. Jeg undrer mig lidt over at manikke har prøvet ham af der i FCM (har jeg overset noget?), men det kan da sagtens være at han ikke er god nok der. Jeg synes Halsti startede fint ud mod dårligere hold i starten af sæsonen, men siden faldt han helt af på den. Skal ikke sige hvorfor. Måske han bare er over the hill.

Edit: ups, det her kan vist hurtigt starte en afsporing. Måske det er Thorups skyld?! Sådan! Så er vi på sporet igen :)
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

mousebreaker skrev: Ja, det var et hold der sejlede rundt men på forunderlig vis alligevel fik resultaterne til at komme i semifinalen mod et semi-svagt svensk hold der intet kunne offensivt.
Nu var en ikke uvæsentlig pointe i mit indlæg, samme holds tidligere præstationer under anden træner.

mousebreaker skrev:
JBT skrev:Jeg er delvist uenig i kritikken af det finsk landshold og at han er slået af Rømer. Finland er ikke langt fra Danmarks niveau selvom materialet ikke er prangende, men dog under, desuden har manden behov for en indkørselsfase det betyder minutter på banen kontinuerligt og ikke engang i mellem. Reserve rollen passer heller ikke helt da halsti også kunne spille forsvar og have be gjort sig på den plads hvis man havde tiltænkt sig den ide. Han er desværre ikke faldet ordentlig til på nogle punkter, men kan i min verden ligeså være Jess thorups skyld. Deraf den manglende spilforståelse når han så har fået lov.
Sidst jeg så en opstilling fra det finake landshold hvor Halsti spillede, da var han inmidterforsvaret. Jeg undrer mig lidt over at manikke har prøvet ham af der i FCM (har jeg overset noget?), men det kan da sagtens være at han ikke er god nok der. Jeg synes Halsti startede fint ud mod dårligere hold i starten af sæsonen, men siden faldt han helt af på den. Skal ikke sige hvorfor. Måske han bare er over the hill.

Edit: ups, det her kan vist hurtigt starte en afsporing. Måske det er Thorups skyld?! Sådan! Så er vi på sporet igen :)
Hvis der ønskes et svar på dette kan man også læse det fremragende interview med ham i Halsti tråden, men kan godt se det selvføgelig er sjovere at give Thorup skylden.

I øvrigt godt lavet Mousebreaker, du forstår at holde trådene i deres rette ånd ;)

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

2 steder hvor træneren kan være ked af af Sparv har været skadet så længe og Sparv selvfølgelig ligeså.
http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... e-skraldet

Må være en mærkelig følelse hos Sparv, hvis han skade kan ende med direkte eller indirekte at skylde 2 fyrringer.
Håber det dog ikke, hverken for Thorup eller Sparv.

Flodisar
Geografisk sted: Eslöv, Sverige

Indlæg af Flodisar »

Steffen am skrev:
mousebreaker skrev: Ja, det var et hold der sejlede rundt men på forunderlig vis alligevel fik resultaterne til at komme i semifinalen mod et semi-svagt svensk hold der intet kunne offensivt.
Nu var en ikke uvæsentlig pointe i mit indlæg, samme holds tidligere præstationer under anden træner.

mousebreaker skrev:

Hvis der ønskes et svar på dette kan man også læse det fremragende interview med ham i Halsti tråden, men kan godt se det selvføgelig er sjovere at give Thorup skylden.

I øvrigt godt lavet Mousebreaker, du forstår at holde trådene i deres rette ånd ;)
Tänkte skriva ett svar på detta (Mousebreaker, JBT, Steffen am) men gör det i Halsti tråden för att inte gå in för mycket på fel ämne. ;)
Skriver "Halstihörnan" för MFF:s fansida Himmelriket http://www.svenskafans.com/fotboll/mff - en serie texter där jag följer Markus Halstis karriär. Följde därför FC Midtjylland i 2år.

Sander

Indlæg af Sander »

Fcm! Stop nu missionen med at gøre en ordinær defensiv orienteret træner til en toptræner.

Manden mangler
Karisma
Mod
Erfaring
Respekt
Drive

Det er nu ledelsen skal vise vejen og få den negative stemning om vores klub vendt.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Karisma og drive, nej han er ikke nogen ny Riddersholm, Bo Henriksen eller David Nielsen og udadvendt på samme måde

Erfaring har han så tilgengæld i hvert fald mere end de 3 for at sammenligne med noget :)

Respekt, pas

Mod, der er jeg tabt, hvordan mener du han mangler mod?

Brugeravatar
Lupus1999
Kontakt:

Indlæg af Lupus1999 »

Ro på drenge!

Thorup henter DBU Pokalen og bronzemedaljer, og så bygger vi på og tager i EL gruppespillet til sommer.

Det tager tid at implementere de unge og det har vi brugt dette efterår på. Til foråret skal pilen så gå op af og fra næste sæson så skulle vi gerne være en hel del tættere på FCK.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Faldt lige over denne artikel fra da Thorup startede i klubben.
Synes den er interessant at læse igen, nu set i bakspejlet.

http://www.bt.dk/superligaen/det-er-kra ... pekt-i-fcm

hviid
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Indlæg af hviid »

Interessant artikel, han bliver beskrevet som en moderne og imødekommende leder, hvilket jo sådan set er meget positivt - og nødvendigt i dag. Men fodbold er en lidt anden branche, og spørgsmålet er, om hans ledelsesstil passer til en klub som FCM.

Jeg var tæt på klubben, da Troels Bech var træner, og han virkede lidt på samme måde. Han var meget åben og imødekommende, og jeg tror faktisk, at spillerne godt kunne lide ham i starten. Men måske manglede han lidt karisma, og jeg tror, at mange af spillerne mistede noget af respekten for ham hen af vejen. Han var meget veltalende, og spillerne blev måske lidt trætte af, at han aldrig kaldte en spade for en spade.

I hvert fald er det lidt pudsigt, at det er lidt atypiske trænerprofiler som Ove P, Erik Rasmussen og Glen, der har haft størst succes som trænere i klubben. Ingen af dem havde før haft et job som cheftræner i en topklub, men af en eller anden grund blomstrede de i FCM. Jeg tænker lidt, at de måske har forsøgt at holde sig til en forholdsvis simpel spillestil, hvor fokus var på det fysiske og omstillinger, og det har passet spillerne fint. Her prøvede Thorup og til dels også Troels Bech at prøve at udvikle på holdet, så vi blev lidt bedre i opspillet, men den form for fodbold er af en eller anden grund aldrig lykkedes i FCM.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Har tænkt på den der og synes den er lidt sjov.
Jeg tror i mit stille sind på at både Troels Bech og Jess Thorup er taktiske genier, eller i hvert fald på et noget højere plan, men er måske ikke de store motivatorer.

Tror egentlig Riddersholm er ok stærk taktisk, men lad os for eksemplets skyld putte ham i samme kasse som Erik Rasmussen, der ikke skulle være noget taktisk geni.

Nogle af de mest succesfulde trænere i FCM. Erik Rasmussen og Riddersholm der hver især havde et sidekick som Thomas Thomasberg og Brian Priske der var stærke taktisk.

Kan ikke huske hvem der var assistenttræner under Troels Bech, men i hvert fald ved Thorup kan man sige at rollerne er byttet rundt.
Cheftræneren er det taktiske geni, mens sidekicken, Kristian Bach Bak skal stå for det motivationsmæssige.
Så man kan sige hvis det er motivationen der mangler, er det så ham der har fejlet?
(Det smerter mig lidt at skrive det, da KBB ikke er en man kritiserer)

I hvert fald er det sikkert at udafvendte type der hopper og danser som Bo Henriksen, David Nielsen, Riddersholm, Klopp og Simone er nemme at elske fordi de viser deres følelser. Mere indafvendte typer som f.eks. Thorup tror jeg egentlig ikke føler mindre, men han viser det i hvert fald ikke på samme måde og af natur indadvendt. Som artiklen skriver, den stiller kriger. Gør det ham til en dårligere træner?

Cortez

Indlæg af Cortez »

Vi kan vel nøjes med at kalde KBB for en uerfaren assistenttræner? Så har man jo ikke sagt noget forket. Men jeg har tænkt samme tanke som dig...

/Cortez

Brugeravatar
b
Geografisk sted: 7000

Indlæg af b »

Steffen am skrev:I hvert fald er det sikkert at udafvendte type der hopper og danser som Bo Henriksen, David Nielsen, Riddersholm, Klopp og Simone er nemme at elske fordi de viser deres følelser. Mere indafvendte typer som f.eks. Thorup tror jeg egentlig ikke føler mindre, men han viser det i hvert fald ikke på samme måde og af natur indadvendt. Som artiklen skriver, den stiller kriger. Gør det ham til en dårligere træner?
Umiddelbart ja, er der nogen af de "store" trænere der har deres assistent til at hoppe og danse for dem på sidelinien?, er der nogen af dem som blot sidder på deres flade og ikke lever sig ind via blot en anelse følelser?. Er Thorup et taktisk geni (som du kalder ham), så lad ham sidde med blok og pen som assistenttræner. Motivation og gejst skal komme fra cheftræner (synes jeg), og det er da nok det sidste Thorup udstråler!

Muligt der findes disse typer, som har succes, men vil vove at påstå at det max er 1 ud 10. Vil da godt starte med at smide SImeone, Klopp, Pep, Mou, Fergie og Conte i den diametrale-modsætning til Thorup pulje.
Ikke at det er nok at råbe og skrige, man skal naturligvis have truppens respekt før det virker.

THenry

Indlæg af THenry »

Overordnede set bør evalueringen af Thorup i mine øjne tage udgangspunkt i de opstillede sportslige mål i klubbens strategi. Jeg har desværre ikke kunne finde strategien på nettet(jeg modtager den gerne, hvis nogen finder den), men ud af de vist 6 punkter, som den indeholder er følgende målsætninger opsat for den sportslige sektor bl.a. jf. RA i september her på Graven: viewtopic.php?f=1&t=97166&start=30

1. Vi skal kvalificere til europæisk gruppespil tre gange inden 2020.
2. Og vi skal gøre det, mens der står akademispillere bag min. 35% af alle spilleminutter.

I det halvandet år JT har været cheftræner for klubben har han performet på den første målsætning om europæisk gruppespil hvert andet år. Han har kvalificeret os til 1 ud af 2 gruppespil(og tak for nogle store og fede oplevelser på store fodboldadresser rundt om i Europa!), og dermed er han bestået på denne målsætning.

Jeg har ikke lavet en opgørelse over om den anden målsætning er realiseret, men målsætningen er vist tidligere blevet diskuteret i en anden tråd(dog uden jeg lige kan finde den).

JT havde en flot 1. sæson i klubben med historiske bedrifter i Europa og opnåede et pointgennemsnit på 1,79 points/pr. kamp i suppen. Til sammenlignelig opnåede Glen "kun" én gang (og I ved i hvilken sæson det var :D) et højere snit igennem 4 fulde sæsoner.

Alt i alt mener jeg derfor, at JT bør have længere snor, og derfor giver det ikke mening at skifte træneren i denne vinterpause, da han har skabt dokumenteret resultater i år 1 (i hvert fald målt på målsætning 1).

Er jeg tilfreds med resultaterne i det sidste halve år?

Nej. Spillet har været for svingende og JTs pointsnit for efteråret på 1,53 points/pr. kamp er for lavt. Til sammenligning havde Glen "kun" et år med et dårligere snit (1,42 i 2012/13 sæsonen). Pointsnittet skal op i foråret, og sker dette ikke, så skal vi igen evaluere på hans præstationer, og hvordan han performer på klubbens målsætning frem mod næste sommer.

Jeg mener dog også, at man er nød til at holde sig for øje, at vi har været ramt af skader til nøglespillere i efteråret, hvilket har haft en medvirkende årsag til den skuffende halvsæson.

Sparv, der i min bog er vores vigtigste spiller(og den vi har sværrest ved at erstatte), har været ude stort set hele efteråret. Vi har derudover manglet den topangriber(Bruninho har nærmest ikke spillet og Pusic har været en del ramt af skader + han mentalt virker til at være videre), der var udset til at score målene. Wikheim har set spændende ud, og ligner den kreative kraft som kan løfte vores offensiv, og byde ind med den individuelle klasse, som vi har manglet efter salget af Sisto og i mindre grad Kadlec. Desværre har Gustav kun deltaget i 6 kampe grundet skader. Ydermere har VdV været en del skadet/i dårlig form.

Derudover har vi solgt store og markante profiler over de sidste 2 vinduer. Salgene har skabt store indtægter, hvilket er en central del af klubbens forretningsmodel, men salget af profiler som Sisto, Kadlec, Duncan, Erik, Petters overgang til Hammarby (og Baks karrierestop) har betydet, at vi har mistet et halvt hold og masser af lederskab over en kort periode, og det medfører naturligt, at vi skal integrere og spille et halvt hold af nye spillere ind, hvilket desværre tager tid.

På grund af de førnævnte skader til "profilerede" spillere betyder det, at de ovenstående profiler hovedsageligt er blevet "erstattet" af egne talenter i dette efterår. Når man ser på antal spillede kampe i efteråret har erstatningerne for de tidligere profiler i runde tal været:
Paul (20 kampe) for Duncan
Banggaard (20 kampe) for Erik
Rømer (18 kampe) for Sparv
Duelund (18 kampe)/Borring (19 kampe) for Sisto og Kadlec
http://www.superstats.dk/hold/sason?id=5

Baseret på hvem der faktisk har spillet kampene i efteråret, så er det klart at spillermaterialet har været dårligere i denne halvsæson, og vi er vel nød til at tage disse faktorer med i bedømmelsen af JT, herunder om han skal fyres eller ej?

Brugeravatar
Stainalive
Geografisk sted: Herning Centrum

Indlæg af Stainalive »

Sander skrev:Fcm! Stop nu missionen med at gøre en ordinær defensiv orienteret træner til en toptræner.

Manden mangler
Karisma
Mod
Erfaring
Respekt
Drive

Det er nu ledelsen skal vise vejen og få den negative stemning om vores klub vendt.
Helt enig Sander

Det her lyder helt vildt, men hvad med man lod Steinlein prøve kræfter med trænerposten, han har alle de egenskaber plus den rette ulve dna, det er vildt men jeg tror det kunne blive godt

henker

Indlæg af henker »

Er godt træt af at ledelsen og bestyrelse beskytte thorup. Er det ikke på tid at vi fans gøre noget ved det?

Låst