Overordnede set bør evalueringen af Thorup i mine øjne tage udgangspunkt i de opstillede sportslige mål i klubbens strategi. Jeg har desværre ikke kunne finde strategien på nettet(jeg modtager den gerne, hvis nogen finder den), men ud af de vist 6 punkter, som den indeholder er følgende målsætninger opsat for den sportslige sektor bl.a. jf. RA i september her på Graven:
viewtopic.php?f=1&t=97166&start=30
1. Vi skal kvalificere til europæisk gruppespil tre gange inden 2020.
2. Og vi skal gøre det, mens der står akademispillere bag min. 35% af alle spilleminutter.
I det halvandet år JT har været cheftræner for klubben har han performet på den første målsætning om europæisk gruppespil hvert andet år. Han har kvalificeret os til 1 ud af 2 gruppespil(og tak for nogle store og fede oplevelser på store fodboldadresser rundt om i Europa!), og dermed er han bestået på denne målsætning.
Jeg har ikke lavet en opgørelse over om den anden målsætning er realiseret, men målsætningen er vist tidligere blevet diskuteret i en anden tråd(dog uden jeg lige kan finde den).
JT havde en flot 1. sæson i klubben med historiske bedrifter i Europa og opnåede et pointgennemsnit på 1,79 points/pr. kamp i suppen. Til sammenlignelig opnåede Glen "kun" én gang (og I ved i hvilken sæson det var

) et højere snit igennem 4 fulde sæsoner.
Alt i alt mener jeg derfor, at JT bør have længere snor, og derfor giver det ikke mening at skifte træneren i denne vinterpause, da han har skabt dokumenteret resultater i år 1 (i hvert fald målt på målsætning 1).
Er jeg tilfreds med resultaterne i det sidste halve år?
Nej. Spillet har været for svingende og JTs pointsnit for efteråret på 1,53 points/pr. kamp er for lavt. Til sammenligning havde Glen "kun" et år med et dårligere snit (1,42 i 2012/13 sæsonen). Pointsnittet skal op i foråret, og sker dette ikke, så skal vi igen evaluere på hans præstationer, og hvordan han performer på klubbens målsætning frem mod næste sommer.
Jeg mener dog også, at man er nød til at holde sig for øje, at vi har været ramt af skader til nøglespillere i efteråret, hvilket har haft en medvirkende årsag til den skuffende halvsæson.
Sparv, der i min bog er vores vigtigste spiller(og den vi har sværrest ved at erstatte), har været ude stort set hele efteråret. Vi har derudover manglet den topangriber(Bruninho har nærmest ikke spillet og Pusic har været en del ramt af skader + han mentalt virker til at være videre), der var udset til at score målene. Wikheim har set spændende ud, og ligner den kreative kraft som kan løfte vores offensiv, og byde ind med den individuelle klasse, som vi har manglet efter salget af Sisto og i mindre grad Kadlec. Desværre har Gustav kun deltaget i 6 kampe grundet skader. Ydermere har VdV været en del skadet/i dårlig form.
Derudover har vi solgt store og markante profiler over de sidste 2 vinduer. Salgene har skabt store indtægter, hvilket er en central del af klubbens forretningsmodel, men salget af profiler som Sisto, Kadlec, Duncan, Erik, Petters overgang til Hammarby (og Baks karrierestop) har betydet, at vi har mistet et halvt hold og masser af lederskab over en kort periode, og det medfører naturligt, at vi skal integrere og spille et halvt hold af nye spillere ind, hvilket desværre tager tid.
På grund af de førnævnte skader til "profilerede" spillere betyder det, at de ovenstående profiler hovedsageligt er blevet "erstattet" af egne talenter i dette efterår. Når man ser på antal spillede kampe i efteråret har erstatningerne for de tidligere profiler i runde tal været:
Paul (20 kampe) for Duncan
Banggaard (20 kampe) for Erik
Rømer (18 kampe) for Sparv
Duelund (18 kampe)/Borring (19 kampe) for Sisto og Kadlec
http://www.superstats.dk/hold/sason?id=5
Baseret på hvem der faktisk har spillet kampene i efteråret, så er det klart at spillermaterialet har været dårligere i denne halvsæson, og vi er vel nød til at tage disse faktorer med i bedømmelsen af JT, herunder om han skal fyres eller ej?