Jess Thorup.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
UlvenFraNord

Re: Jess Thorup.

Indlæg af UlvenFraNord »

Trænerfyringer er altså trælse. Hvornår er det den rette tid at gøre det? Svært at svare på. Men, kan nogen se noget at bygge på i det nuværende? Jeg ser og ser, men synes ikke rigtig der er et sted man kan sige der er en udvikling.. :-(

Lund7400

Indlæg af Lund7400 »

At Thorup kan udtale nedenstående i fuld alvor, er i min verden tilstrækkelig grund til fyring. Enten har han en lemfældig omgang med sandheden, eller alternativt ekstremt lave ambitioner på holdets vegne.

" Vi har egentlig spillet sprudlende fodbold i store perioder af kampene, men vi har manglet at skabe de helt store målchancer".

Brugeravatar
ThygeM

Indlæg af ThygeM »

Lund7400 skrev:At Thorup kan udtale nedenstående i fuld alvor, er i min verden tilstrækkelig grund til fyring. Enten har han en lemfældig omgang med sandheden, eller alternativt ekstremt lave ambitioner på holdets vegne.

" Vi har egentlig spillet sprudlende fodbold i store perioder af kampene, men vi har manglet at skabe de helt store målchancer".
Nu forstår i måske hvordan vi havde det med Thomas Frank? :o De eneste det ikke kunne se det var ledelsen (minus Oscar) og han fik 2 1/2 år på posten. Håber for jeres skyld at jeres ledelse snart træder i karakter og får sparket ham ud før han ødelægger mere - dk har brug for så mange stærke hold som muligt for at gøre toppen bedre!!
Internet-kriger med forkærlighed for Brøndby IF - Elsker at debattere, også på andres fanforaer :-)

TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Indlæg af TrueWolfMidt »

ThygeM skrev:
Lund7400 skrev:At Thorup kan udtale nedenstående i fuld alvor, er i min verden tilstrækkelig grund til fyring. Enten har han en lemfældig omgang med sandheden, eller alternativt ekstremt lave ambitioner på holdets vegne.

Nu forstår i måske hvordan vi havde det med Thomas Frank? :o De eneste det ikke kunne se det var ledelsen (minus Oscar) og han fik 2 1/2 år på posten. Håber for jeres skyld at jeres ledelse snart træder i karakter og får sparket ham ud før han ødelægger mere - dk har brug for så mange stærke hold som muligt for at gøre toppen bedre!!
Du har en pointe.
Det eneste der kræves er at sige. Vi /jeg tog desværre fejl. Videre. Ny træner.

Brugeravatar
UlvenFraNord

Indlæg af UlvenFraNord »

Ja Thomas Frank var helt tydeligt også en træner som ikke kunne få noget ud af sin trup. På samme måde er det vist desværre med Jess Thorup.
Mange sammenligner pointtal mellem Glen og Jess. Men Glen overtog et hold som slet ikke fungerede, og en klub med store økonomiske kvaler. I starten havde Glen det svært, men efter halvandet år kunne man tydeligt se fremskridtene, og se hvordan enkelte spillere virkelig til fulde udløste deres potentiale under hans vejledning.

Med Jess er det omvendt. Han overtog et toptunet mesterhold, og kørte videre på dets momentum det første halve år, hvor der virkelig kom mange point på kontoen og vi havde succes i EL. En klub med penge nu.
Men eftersom udskiftninger er sket, både i træner- og spillertrup, og man nu rigtig skulle se Jess Thorups FCM - og ikke bare Glens momentum - så er det hele gået i stå. Vores gamle FCM mentalitet er HELT væk. Der er ingen spillere der for alvor udvikler sig, i hvert fald ikke på et niveau hvor fx. landsholdet pludselig kommer på tale. Selv de bedste spillere har svært ved at præstere.

Og så er der den famøse 2-halvleg, som vi har fået for vane at gå helt ned i. Det er altså det tidspunkt en træner kan justere taktikken, det er i pausen man skal have læst modstanderen og have fundet nogle svar. Men det eneste svar, er at holdet falder kollektivt sammen og bliver trykket helt tilbage.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Ja, det giver slet slet ikke nogen mening at bruge argumenter som at Thorup har det bedste snit af samtlige FCM trænere. Udgangspunktet har været helt forskelligt. Ingen har haft en bedre trup at arbejde med fra start og ingen har overtaget et mesterhold. Ingen træner har overtaget en trup med så klar og tydelig profil. Hvis Thorup IKKE havde det bedste snit af alle så havde selv ledelsen formodentligt set lyset forlængst og fundet en ny.

Jeg har desværre ikke den store tro på at de skifter Thorup. Måske et klart nederlag til Brøndby vil få dem til at åbne øjnene. I så fald ville en ordentlig en på frakken i Brøndby måske vise sig at være det bedste der er sket meget længe
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Christian

Indlæg af Christian »

UlvenFraNord skrev:Og så er der den famøse 2-halvleg, som vi har fået for vane at gå helt ned i. Det er altså det tidspunkt en træner kan justere taktikken, det er i pausen man skal have læst modstanderen og have fundet nogle svar. Men det eneste svar, er at holdet falder kollektivt sammen og bliver trykket helt tilbage.
For ikke lang tid siden, var det 1. halvleg den var gal med og 2. halvleg der kørte langt bedre.

Måske er det hele Thorups skyld, jeg ved det ikke.

NB. Det er ikke Thorups filosofi at spille med lange bolde frem til Paul. Som jeg ser det, er det primært Kian der praktiserer de lange bolde, og jeg håber virkelig snart han finder en anden måde at slippe af med bolden på.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Christian skrev:
UlvenFraNord skrev:Og så er der den famøse 2-halvleg, som vi har fået for vane at gå helt ned i. Det er altså det tidspunkt en træner kan justere taktikken, det er i pausen man skal have læst modstanderen og have fundet nogle svar. Men det eneste svar, er at holdet falder kollektivt sammen og bliver trykket helt tilbage.
For ikke lang tid siden, var det 1. halvleg den var gal med og 2. halvleg der kørte langt bedre.

Måske er det hele Thorups skyld, jeg ved det ikke.

NB. Det er ikke Thorups filosofi at spille med lange bolde frem til Paul. Som jeg ser det, er det primært Kian der praktiserer de lange bolde, og jeg håber virkelig snart han finder en anden måde at slippe af med bolden på.
Apropos Kents fine tråd omkring det emne - "80% chance for at vi bliver mestre - og 0% for FCK!"
viewtopic.php?f=1&t=97189

Den der vinder 2. halveg får resultaterne, så kan godt være det 'bare' er det der skal gåes tilbage til ;)

Poulsen siger det er noget mentalt, kan i huske hvornår det var vi mistede vores mentaltræner, Rene Petersen(?)?
http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/jako ... t-mentalt/

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Faldt over den her klip fra Esbjergs situation.
Der er masser af forskelle, men også lighedspunkter, hvor jeg tænker vi ikke behøver at lave en Esbjerg 2.0
http://www.bold.dk/video/?id=22703

henker

Indlæg af henker »

Esbjerg træner er fyret, og efb savner dig thorup.. Går dog nu dernede og arbejde dernede for dem..

EnSurUlv

Indlæg af EnSurUlv »

Nogle af jer skriver at i i ikke tror at Thorup bliver fyret.....jeg får squ helt ondt i maven af at tænke på hvis det er sandt!!!

Han har været i klubben nu i 1,5 år.
Og der kan vel ikke være nogle tvivl eller grund til debat om at han ikke er den rigtige.....helt seriøst !

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

EnSurUlv skrev:Nogle af jer skriver at i i ikke tror at Thorup bliver fyret.....jeg får squ helt ondt i maven af at tænke på hvis det er sandt!!!

Han har været i klubben nu i 1,5 år.
Og der kan vel ikke være nogle tvivl eller grund til debat om at han ikke er den rigtige.....helt seriøst !
Ved ikke om jeg tror han bliver fyret eller ej, men jeg kan i hvert fald forstå både argumenterne for og argumenter imod.

Fair nok at være af holdning at han skal fyres, men eftersom det er et debatforum, kan jeg ikke se hvorfor en evt. fyrring ikke kan diskuteres.

Argumenterne for fyrring er hvis blevet gentaget, så ingen grund til at jeg også kommer ind på.
Argumenter imod fyrring, ja lad os tage dem om ikke andet så for debattens skyld.

Jeg lavede en længere skriv på s. 14, jeg gerne vil invitere dig til at læse, hvis du ikke mener at det kan diskuteres.

3 punkter jeg kom i tanke om siden.
1. Hård hund
Der var et indslag i "Superliga XL" omkring superligaens hårde hunde, ikke en eneste Midtjylland spiller var overhovedet nævnt. Det tætteste vi kommer er måske Rømer, men en Tøfting er han ikke.
Lidt en forlængelse af diskussionen om at vi spiller for spiller har en god trup, men den måske ikke er perfekt sat sammen, som træneren ikke kan få skylden for.

2. Mentalt
Top niveauet er fornuftigt, bundniveauet er katastrofalt.
Det kan man sagtens mene er trænerens skyld og det er helt sikkert også i hvert fald en del af skylden/grunden,
men ser også at truppen mangler et svin eller en vokal leder (som f.eks. Erik og KBB) til at gå forrest når det ser træls ud,
ligesom at truppen også har mistet den mentale coach, som udefra set godt kunne være en mangelvare nu.
Petter Anderson er tilknyttet som mentalcoach på deltid, men måske der kan skrues op på den front siden Réne Petersen smuttede.

(Begge i forlængelse af min 2. pointe om Thorups forudsætninger fra s. 14)

3. Pointsnit
Det siges at være et krav når Thorup overtager truppen fra et mesterskab forventes det også at han har det højeste point snit i klubbens historie
Og det er måske også rigtig nok, men hvis klub fodbold foregår i 3 eller 4 års cyklusser, endte en cyklus sammen med mesterskabet og Riddersholm hvor også en stor del af truppen forsvandt.
Thorup er begyndt på en ny cyklus, parrallet med klubben aldrig har spillet så mange kampe (Europa eventyr osv) og trods alt stadig har det højeste snit i klubbens historie.

(Forlængelse af min pointe om kontinuitet)

Med det sagt vil jeg hverken gå i chok hvis det bliver en fyrring eller hvis Thorup bliver.

Men hælder nok imod at tro på det bedste for klubben er at ride stormen af og komme stærkere ud på den anden side.
Bl.a. en lang vinteropstart jeg tror der kan være god for spillere som VdV, som jeg ikke tror vi har set toppen fra endnu,
både på det individuelle plan og måske specielt i samspillet.

THenry

Indlæg af THenry »

Debatten om JT er egentlig ganske interessant og naturligt baseret på følelser (tit i kølevandet på ringe kampe og dumme pointtab, som i den forgangende uge), men i virkeligheden afhænger JTs fremtid sikkert i høj grad af, hvad en række interne stats viser.

RasmusA har i tidligere indlæg skrevet om the halo effect og expected points vs actual points her på Graven, og jeg fandt dette citat fra Rasmus, da jeg kiggede lidt på årsager til trænerfyringer i Brentford (der har jo været en del udskiftninger der i MBs ejerskabsperiode):

"We redesigned the club based on a question," Ankersen told Michiel de Hoog of De Correspondent. "What would a football club look like if it had no human eye and ear? Of course, it turns out you need a human element but if you say from the start it has to be a combination of stats and humans, you won't be radical enough to make a difference."
http://www.skysports.com/football/news/ ... n-football

Erfaringerne fra Brentford viser, at statistikker har en spillet en rolle ift. ikke at tilbyde Warburton en ny kontrakt samt fyring af Dijkhuizen. På den baggrund vil jeg ikke spå om sæddet er brandhedt under JT eller om han sidder sikkert i sadlen ;-)

Derfor er debatten stadigvæk interessant, og et centralt spørgsmål må også være, om der er en trænerkapacitet på markedet, som kan hentes til klubben, og som man tror kan flytte klubben mere end JT?

Jeg synes alt erfaring viser, at kontinuitet er vejen frem (også en væsentlig forklaring på vores mesterskab under Glen), så derfor tror jeg heller ikke meget på teorier om, at fyre træneren for at skabe en trodseffekt osv., eller fordi man spiller dårligt i en periode. Med andre ord der bør være en klar plan for, hvad en ny træner skal kunne (dette kan jo f.eks. være stærkt inspireret af, hvad den tidligere er/var dårlig til) ift. de ansættelseskriterier som opstilles for en evt. kommende træner. Kriterier kan være spillestil (da JT blev ansat ønskede man f.eks. ikke at rekkrutere en "skabelontræner" , spilfilosofi (RasmusA har tidligere nævnt et ønske om en mere boldbesiddende stil fremfor powerfodbold), mandskabsbehandling, talentudvikling, staben omkring holdet(vil man gerne beholde de nuværende assistenter og klubbens DNA eller tillade en ny træner hiver sine "egne" folk med osv.), en dansker vs udlænding, ungt trænertalent eller gammel erfaren rotte med f.eks. erfaring fra europæisk fodbold osv., så jeg håber også et evt. trænerskifte vil være baseret på, at den rette kandidat kan rekrutteres ift. de kriterier(hvad end de så er - noget af dette vil sikkert også være baseret på statistik), som man kigger efter, således man undgår en "EFB-situation" (i mine øjne virker det ganske planløst, hvad de har haft gang i ift. trænere på det seneste...).

Gubbi77

Indlæg af Gubbi77 »

Hvis man udelukkende ser på spillernes udvikling, så er det meget svært at finde en spiller, der har udviklet sig positivt under Thorup.

Christian

Indlæg af Christian »

Gubbi77 skrev:Hvis man udelukkende ser på spillernes udvikling, så er det meget svært at finde en spiller, der har udviklet sig positivt under Thorup.
Jeg ved ikke om jeg skal tale for at Thorup fyres eller ej, men ovenstående argument, som jeg efterhånden har set flere kopiere, synes jeg ikke holder.
Det kan være svært at huske to år tilbage, så jeg må basere mine udtalelser på hukommelse, med fare for at huske forkert.

Holdninger er jo altid til diskussion, men her en liste med spillere jeg synes har udviklet sig:
- Novak. Scorer flere mål
- Paul. Er blevet en slags bærende kraft i angrebet.
- Nissen. Fast mand på pladsen
- Mikkel Andersen. Er blevet en stabil målmand med et semi-højt niveau.
- Kristian Riis. Fuldgod erstatning.
- Banggaard. Stadig enkelte store fejl, men en solid forsvarspiller.
- Rømer. Har fået en del kritik, men jeg synes han har løftet sig, sammen med mere tid banen og større ansvar.
- Hassan. bedre overblik og bedre afleveringer.

Under Thorup synes jeg kun det er Kian og Pusic, der præsterer dårligere end vi tidligere har set dem. Delvist Olsson, som måske også er ramt af VdV´s ankomst til klubben.
I en længere periode synes jeg heller ikke Poulsen gjorde det særligt godt, men jeg synes han den sidste tid har taget ansvar og vist et højt niveau og særligt når det gælder energi-niveauet skiller han sig positivt ud.

Det er selvfølgelig ikke ok at tabe først til Silkeborg (som vi kørte ud af banen i den modsatte kamp) og derefter til AGF, men vi ligger stadig nr 3 i en meget lige liga, og jeg har stadig fornemmelsen af, at vi kan mere end det vi har vist indtil nu i denne sæson og at det ligger og venter lige om hjørnet.

Tro på det og bak holdet op - så skal ledelsen nok tage de nødvendige beslutninger.

Låst