Økonomien

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Kent

Re: Økonomien

Indlæg af Kent »

974

Indlæg af 974 »

Og endnu bedre, hele artiklen :-)

FCM udstikker mål: Sorte tal over tre år
Efter to år med investeringer og tilretning er FC Midtjylland nu gearet til at jagte sportslig succes og økonomisk balance på samme tid
16. juni 2016, 13.01
Af Jørn Just Kristensen
Sportsredaktør

FODBOLD Røde regnskaber har været en årligt tilbagevendende begivenhed i FC Midtjylland igennem flere år. Men det skal være slut nu. Over de næste tre år skal FCM samlet set opnå økonomisk balance.
Den udmelding kommer fra bestyrelsesformand Rasmus Ankersen.
- Vi har over de seneste to sæsoner, siden Matthew (Benham, storaktionær, red.) kom ind i klubben, foretaget massive investeringer, som var nødvendige for at løfte FC Midtjylland til næste niveau. Man skal huske, at vi kom til et FCM i en skrabet udgave. Klubben ejede ikke transferrettigheder på en række af sine spillere, den kommercielle afdeling var underbemandet, og akademiet trængte til et løft.
Men nu er vi nået til et punkt, hvor de ting er på plads. Næste skridt er nu at blive en bæredygtig forretning. Vi har sat os et konkret mål om økonomisk balance over de næste tre år samlet set - og gerne et lille overskud. Det, mener vi, er realistisk uden at gå på kompromis med vores sportslige ambitioner, fastslår Rasmus Ankersen.
Det er ifølge formanden et logisk næste skridt i strategiplanen. Allerede da Matthew Benham trådte ind i klubben, blev det meldt ud, at målet efter nogle års tilløb var at opnå økonomisk balance via et højere sportsligt niveau med indtægter fra tre europæiske gruppespil inden 2020.
- Der er ikke tale om et kursskifte. Det er en naturlig forlængelse af den forretningsmodel, der blev fremlagt, da vi gik ind i klubben. Der skulle nogle store investeringer til i de første to år, men herefter var målet, at klubben skulle være stort set selvfinansierende, understreger formanden.

Intet ultimatum fra Benham
Målet om økonomisk balance er nøje afstemt med storaktionæren. Men der ligger ifølge formanden ingen form for ultimatum fra Matthew Benham, som indtil videre har skudt tæt på 100 millioner kroner ind i klubben.
- Matthew er indforstået med de risici, der er forbundet med en investering i fodbold. Han er gået ind i det som et længerevarende projekt. Men det er vigtigt for ham, at det er et fælles projekt, hvilket han jo også har sagt fra starten. Hvis FCM skal blive ved med at levere de resultater, som vi har gjort gennem de seneste to år, kræver det fortsat stor opbakning fra det lokale erhvervsliv, pointerer Rasmus Ankersen.
FCM gav et underskud på 64,7 millioner kroner i guldsæsonen 2014/15. Det er det seneste regnskab, der er blevet offentliggjort.
I det regnskabsår, der slutter 30. juni, budgetteres der med et overskud på fem millioner kroner. Der er ikke meldt nogen mellemregninger ud på vejen mod det regnskabsmål. Men de godt 40 millioner kroner, der er kommet i hus fra Europa League, må hjælpe godt på vej.

Modellen er stadig risikobetonet
I guldsæsonen var der vel at mærke ekstraordinære udgifter til hjemkøb af transferrettigheder for over 20 millioner kroner samt 10,4 millioner kroner til indiske Shrinivas V. Dempo for at vige pladsen for Benham.
- Vores forretningsmodel er risikobetonet, og det vil den fortsat være. Fodboldbranchen er jo kendetegnet ved, at de største udgiftsposter er faste - her tænker jeg primært på lønninger til spillere og medarbejdere - mens de største indtægtsposter er variable. Spillersalg og europæiske gruppespil er jo en usikker størrelse.
- Der findes klubber, som lægger deres budgetter med udgangspunkt i en økonomisk balance før indtægter fra transfers og europæiske kampe. Det kunne vi også gøre. Men min påstand er, at så bliver det næsten umuligt at komme ud i Europa, for budgettet bliver simpelthen for skrabet, forklarer Rasmus Ankersen.
FCM's model er både mere ambitiøs og mere risikobetonet. Netop fordi der budgetteres med indtægter fra transfers og europæisk fodbold, er der mulighed for at skyde forbi, men også for at skabe nogle bedre rammer.
- Vi har lagt et rullende budget for tre år, fordi vi godt ved, at der er nogle usikre faktorer, som gør en meget stor forskel, påpeger Rasmus Ankersen med henvisning til spillersalg og ikke mindst europæiske gruppespil.

Lavere spillerbudget
Fast ligger det dog, at spillerbudgettet bliver lavere i den kommende sæson. Løntunge spillere som Petter Andersson, Kristian Bach Bak, Jim Larsen og Nikolay Bodurov har forladt truppen. Rilwan Hassan følger måske efter. Samtidig høster man frugterne af godt talentarbejde. En stribe spillere rykker op fra årgang 1997.
- Det er korrekt, at vi får et lavere spillerbudget. Men det er ikke et udtryk for ændrede ambitioner. Det handler mere om, at vi har haft mange »døde« lønkroner i vores trup, som nu er forsvundet. Altså udgifter til dyre spillere som på grund af skader ikke kunne bidrage til vores sportslige niveau. Det hjælper også på spillerbudgettet, at vi får nogle lovende spillere op fra årgang '97, siger Rasmus Ankersen og fastslår:
- Vi mener ikke, at vi går svækkede ind til den nye sæson. Min ambition er, at vi som minimum er ved uændret styrke.

Sponsorindtægter skal stige
De kommercielle indtægter er steget markant i FCM over de seneste år. I runde tal er omsætningen på sponsorater, indtægter på kampdage, events og merchandise steget fra cirka 35 millioner kroner i 2013/14 til godt 60 millioner kroner i den forgangne sæson. Indtægterne fra de europæiske kampe - ikke mindst Manchester United-opgøret - spiller dog også mærkbart ind.
- Vi er tilfredse med den udvikling, vi har set kommercielt. Der er god opbakning til FC Midtjylland lokalt og regionalt. Men vi skal have de kommercielle indtægter løftet endnu mere, hvis vi også på den lange bane skal være i stand til at spille med på den europæiske scene, pointerer FCM-formanden.
Efter sine første to år i formandsstolen er han stolt og glad over de resultater, der er blevet nået. FC Midtjylland har fået det løft, som var planen, da han og engelske Benham ankom.
Nu skal fodboldflagskibet skubbes i balance på bundlinjen.

TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Næsten 4 millioner ved Victor Fisher skiftet og nu 2 millioner ved Jonas Løssl ' s skifte til Mainz. Rigtig dejligt at der også tilfalder klubben penge den vej, så vi kan komme frem til sorte tal på bundlinjen asap.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Jeg kan ikke lade være med at tænke tilbage på West Ham som bød 54 mille for Sisto. Tilsvarende tilbud får vi bare aldrig igen på ham. Hvis jeg var kasserer i klubben vil jeg få det dårligt af at tænke på det. Lad os sige at vi får Sisto skudt flot afsted for 24 mille i dette transfer vindue, så er det lige en gennemsnitlig sæson i EL-gruppespillet mindre !!

Vi kan jo håbe at Sisto genfinder storformen og at hans markedsværdi igen vil stige. Tidligere tiders værdi tror jeg dog ikke på. Stor forskel på om han er 20 eller 22
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Mike80

Indlæg af Mike80 »

mousebreaker skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke tilbage på West Ham som bød 54 mille for Sisto. Tilsvarende tilbud får vi bare aldrig igen på ham. Hvis jeg var kasserer i klubben vil jeg få det dårligt af at tænke på det. Lad os sige at vi får Sisto skudt flot afsted for 24 mille i dette transfer vindue, så er det lige en gennemsnitlig sæson i EL-gruppespillet mindre !!

Vi kan jo håbe at Sisto genfinder storformen og at hans markedsværdi igen vil stige. Tidligere tiders værdi tror jeg dog ikke på. Stor forskel på om han er 20 eller 22
Sisto havde en stor andel i vores Europa succes og jeg tror ikke vi havde inkasseret de præmiepenge vi gjorde uden Sisto i truppen, så på den måde kan man som kasserer i klubben vel godt glæde sig over salget mislykkes. Det var iøvrigt Sisto som takkede nej.

Mike
Mike80

Everybody hates us we don't care...

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Det er rigtigt, og målene mod United tror jeg nu stadig tæller en del. Men reelt tror jeg Pione skal videre for at udvikle sig mere, han virker til at være kørt fast.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Målene mod United er også det jeg håber kan holde interessen i live fra de engelske klubber. Der findes vel ikke en bedre klub at score to mål mod efter iøvrigt glimrende solo aktioner. Sisto havde en stor andel i vores succes, mest af alt fordi han kan holde på bolden og har hurtige vendinger som skaber ham plads. Det gav os en vis ro i kampene som var vigtig. Der er dog ingen der kan sige at vi ikke ville være kommet i gruppespillet eller videre derfra hvis Sisto havde accepteret budet fra WH. Sisto har på ingen måde været en altdominerende faktor hverken i Europa eller Superligaen. Hvis vi ser bort fra MU kampene så var hans scoringer som jeg husker det, afrettede skud og et dårligt indlæg. Det tæller dog lige godt og gav rigtig nok penge på kontoen. Men vi kan bare ikke tage ham ud af ligningen og sige at vi aldrig var kommet i gruppespillet eller videre derfra uden ham.

Siden Sistos gennembrud i 2014 har jeg håbet vi fik ham skudt afsted i hvert eneste vindue. Han er et enormt talent og jeg mener der skal luftforandring til hvis han skal slå igennem på den helt store scene. Venter han endnu et år så bliver han bare endnu et dansk talent som kun kan komme til en sub top klub i en af de blødere ligaer, hvilket er synd og skam. Var han kommet afsted som 19/20 årig så var der en lille mulighed for at Danmark endelig igen ville få en offensiv spiller i de helt store klubber. Den mulighed bliver mindre for hver dag han er i FCM som jeg ser det.

Var han kommet afsted dengang til West Ham og havde indfriet sit potentiale. Tænk lige tanken hvad senere transfers havde gjort for klubbens økonomi med diverse klausuler i kontrakten udover de 5% man allerede er garanteret :)

Det er dog ikke premier league jeg tror vil passe ham bedst. Det er den Iberiske halvø - Gibraltar undtaget :)
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Brüchmann har kigget i superligaens budget til spillerlønningerne. Egentlig meget interessant, men har svært ved at se hvor pengene kommer fra til vi har samme spillerbudget som Brøndby, ja udover hvis vi lever over evne. http://www.mediano.nu/oversigt/2016/6/2 ... ssante-tal

Den nye trup må formentlig også betegnes som værende billigere end den gamle, så kan være vi allerede er ved at rette lidt op. Spændende at se hvad der sker resten af vinduet, også i forhold til økonomien.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Der er nu kommet indkaldelse til generalforsamling: http://d36clw4gosn82w.cloudfront.net/Fi ... 5_2016.pdf
Jeg bemærker at der i bestyrelsens forslag står at man anbefaler, at underskuddet overføres til næste år. Dermed indikeres det kraftigt, at vi endte sidste regnskabsår med et underskud, hvilket står i modsætning til at man indtil videre har meldt ud om et forventet overskud på 5 mio.
Det må siges at være skuffende. I en sæson med EL-gruppespil mv burde vi være i stand til at præstere et overskud. Kan måske være en forklaring på den ændrede risiko-profil fra Benhams side denne sommer: livremmen skal strammes, for at få økonomien til at hænge sammen.

Sniper

Indlæg af Sniper »

Altså hvis ikke vi kan præstere et overskud ovenpå det sidste års indtægter så ser det eddermame skidt ud for fremtiden.
Min. 50 mill for EL, min. 40 mil for Sisto og 20 mill for Kadlec uden at købe nævneværdigt ind, det skal sq gi overskud ellers overlever vi aldrig som klub.

Brugeravatar
DenStolteJyde

Indlæg af DenStolteJyde »

Sisto og Kadlec salg kommer vel ikke til at indgå i det resultat? Midtjyllands regnskabsår følger sæsonen, og jeg forestiller mig at man har regnskabsafslutning i forbindelse med sæsonafslutning. Det vil betyde at indtægter fra transfervinduet i sommer først kommer til at påvirke regnskabet for 2016-17

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

DenStolteJyde skrev:Sisto og Kadlec salg kommer vel ikke til at indgå i det resultat? Midtjyllands regnskabsår følger sæsonen, og jeg forestiller mig at man har regnskabsafslutning i forbindelse med sæsonafslutning. Det vil betyde at indtægter fra transfervinduet i sommer først kommer til at påvirke regnskabet for 2016-17
Regnskabet slutter ultimo juni. Så hverken Pione eller Kadlec er med. Det er salgene af Erik, Duncan og Lauridsen. Så der er ikke de store salgsindtægter, men i stedet er der store EL-indtægter.

974

Indlæg af 974 »

At spille i Europa League er vel ikke kun forbundet med indtægter?
Forestiller mig da også at der er en del udgifter:-)
Tænker ikke at ophold diverse steder er billige - det er jo ikke kun spillerne der skal indkvarteres
Ligeledes forestiller jeg mig også at der bliver skruet lidt op for at diverse sponsorer og andre VIP´s får lidt ekstra ud af det i sådanne situationer

Indkøb af spillere har jo også en høj omkostning, så det er måske slet ikke så nemt at få det hele til at gå op endnu :-)

974

Indlæg af 974 »

Hvor svært det er at spille med i toppen kontra det at få økonomien til at gå op afspejler denne artikel fra Idrættens Analyseinstitut vel ganske glimrende:

Eks. er det da fint at Silkeborg havde et overskud et år, men de rykkede så også ned det år

http://www.idan.dk/nyhedsoversigt/nyhed ... iv-vaekst/

Lund7400

Indlæg af Lund7400 »

Af uransagelige årsager er årsregnskabet for sidste sæson blevet tilgængeligt.. (http://www.fcm.dk/Admin/Public/DWSDownl ... apport.pdf)

Jeg har kun læst det overfladisk, men det er IKKE positiv læsning.. En ting er, at vi selv i et år med gruppespil (OG UNITED KAMP) og som forsvarende mestre taber penge, men at vi også budgetterer med underskud på tocifret millionbeløb i denne sæson er beskæmmende.. Det er altså på trods af en væsentlig reduktion i lønudgifter og indtægter fra Sisto og Kadlec.. Jeg gruer for, at vi aldrig vil blive tilnærmelsesvis rentable. Trist læsning..

Besvar