Nu ligner dette jo en ret kraftig afsporing af kamptråden, men jeg vælger at skrive mine 50 cent her alligevel.
Jeg er af natur et menneske som ser et halvtomt glas mere end jeg ser et halv fyldt. Derfor tenderer mine indlæg herinde også til at være overvejende negative. Når jeg til gengæld læser de efterhånden ret stereotype indlæg en del "debatører" kommer med her på graven så føler jeg mig provokeret til at komme med andre vinkler. Der mangler i den grad nuancer i kritikken som de fleste kommer med og ordvalgene er meget følelsesladede for at sige det pænt
Javist - jeg har selv bidraget til dette flere gange, det indrømmer jeg blankt.
Der er forhåbentlig ikke nogen der har læst mine indlæg der ikke ved at jeg ikke ligefrem er pro Thorup, men hvis man skulle være i tvivl så ville jeg ikke græde mange tårer over et trænerskifte. Man bør dog også kigge på de muligheder manden har haft og de betingelser han er ansat under.
1) Der har været gang i svingdøren så det basker i den tid han har været her. Det har ødelagt kontinuiteten.
2) Vi har mistet alle vores reelle ledertyper (jeg ser ikke Jacob Poulsen som en leder eller indpisker, men i mangel af bedre er han anfører) og det kan ses når tingene ikke kører under kampene.
3) De sidste 3 indkøb af profiler til start formationen er ikke i form endnu. Desuden er Sparv langtidsskadet (noget som jeg mener er selvforskyldt men lad det nu ligge)
4) Han er ansat til at køre et system der er indgroet i klubben. Han ville måske hellere spille et andet system med de spillere han har, men han skal muligvis følge en forudlagt rød tråd som klubben har fastlagt.
5) Thorup har ikke nødvendigvis selv ret meget at sige når det kommer til indkøb. Man må dog tro på at der er en dialog mellem ham og Steinlein, men faktum er at der kom spillere ind i Ridderholms tid som han ikke ønskede, men fik trukket ned over ørerne. Det samme kan være sket under Thorup og det er også noget han var blevet fortalt kunne ske inden ansættelsen.
Punkt 4 og 5 er mere spekulation fra min side end faktum og hvis nogen derude ved at det er forkerte påstande så sig frem. Efter Rafael van der Vaart kom til er der i hvert fald sket en taktisk ændring på banen når han spiller. De forhold jeg nævner i punkt 4 og 5 ser jeg også som mulige blokeringer for en træner til at være kreativ. Tænke i nye baner.
Måske mere fodboldkyndige end jeg vil postulere at Jess Thorup rent faktisk har gjort det godt for FCM, omstændighederne taget i betragtning. Det er i hvert fald en mulighed og noget som vi stort set aldrig ser nævnt - i hvert fald ikke hos de stereotype. Derfor er det også fedt at Rasmus Ankersen laver sit indlæg herinde efter transfervinduets lukning. Det skabte en anden vinkel at se tingene fra. Det havde vi i høj grad brug for. Det samme med Fan Forum som man for nyligt afholdte.
Nu kan Kent svare for sig selv, men jeg har ofte set Kent komme med kritik af tingenes tilstand. Hvis jeg skulle tage et gæt så er Kent også træt af den meget unuancerede debat og forsøger at anskue tingene fra andre vinkler.
For mit eget vedkommende er jeg enig i at:
1) Ansættelsen af Thorup var en fejl. Jeg kender dog ikke alternativerne. Ret specielle forhold, som tidligere nævnt, som en ny træner skulle acceptere
2) Svært at finde spillere som er på/over en forventet udviklingkurve - i hvert fald min forventede kurve. Novak er vel den der er tættest på. NKs udvikling indtil sin debut tildeler jeg ikke rigtig Thorup, uretfærdigt eller ej, men hans udvikling derefter er Thorups
3) Der er forvundet en masse aggressivitet siden hans ansættelse - måske fordi vi mangler indpiskere på holdet ??
4) Brugen af truppens bredde har været dubiøs. Thorup har dog specielt med rotationen været bedre i denne sæson end han var sidste år efter min mening - jeg ved godt at der er andre opfattelser.
Det er jo nemt at kritisere, men jeg er også nødt til at kigge de betingelser han er ansat under og jeg må indrømme at forholdene for at skabe resultater har langtfra været ideelle. Når de nye spillere kommer i form og den mere "jordnære" spillestil får mere tid, så kan det være at vi begynder at blomstre. Desværre så er det ikke spil langs jorden som er det nemmeste efterhånden som banerne bliver dårligere pga årstiden. Skulle ikke blive et problem på hjemmebane. Jeg tror stadig på at vi kan komme på 2 point i snit i denne sæson selvom vi er 4 sejre efter i øjeblikket.
Siden det nu er en kamptråd:
Lad os for nu give de nordjyder en huskekage. Specielt Würtz når han tangerer superliga rekorden for flest kampe. Endda i den mest ulækre af alle trøjer i suppen - åb's.
3-0 ville være en udsøgt fornøjelse at overvære