FC Ebedei - afrikansk akademi

Om FC Midtjylland og Black Wolves
mousebreaker

Re: Reserveligaen 2016/2017

Indlæg af mousebreaker »

Det er heller ikke enormt mange succes'er at snakke om eftersom vi har haft den afrikanske forbindelse i 13 år
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Vi har vel tjent cirka 30 mil på Femi, 15 på Sly, 10 på Oliesh og så 2-3 mill. på diverse småbeløb (bl.a. Baba Collins, Akeem Agbetu og uddannelsespenge.)

Så det er cirka 57 millioner.
57 mill / 12 år = 4,75 mill./pr. år. + sportslig gevinst ved at have eller have haft spillerne i truppen.

Omkostningen? Pas, men mon ikke det er lidt under 4,75 mil. om året.

Nu kan jeg ikke huske hvornår de nye regler er trådt ind, men vi har helt sikkert ikke tjent penge siden da.

Vi kan vel godt konkludere med de gamle regler var det en succes, med de nye regler er det tvivlsomt eller i bedste fald en overvejelser værd, hvis i vil med til?
mousebreaker skrev: Man kan godt smide flere penge i det dernede for at øge kvaliteten, dvs ansætte en Roald Poulsen type. Efter hvad jeg kunne bedømme ud fra de dokumentarer der er blevet lavet for det område vores nigerianere kommer fra, så er det et meget farligt sted at opholde sig. Alene af den grund så er det nok ikke sagen. Så skulle man lave en form for kostskole dernede som ligger langt væk fra byerne med moderne faciliteter. Noget lignende det som FCNs ejere har gjort i Afrika. Men så snakker om vi om et helt andet omkostningsniveau, som måske kan være svært at tjene hjem igen. Der vil gå lang tid før man kan begynde at høste på sådan en investering, hvilket øger risikoen betydeligt.
Vidste jeg faktisk ikke, Right to Dream er kostskole?
Du skulle ikke ske at vide mere om hvor FCM's og FCN's satning er ens og afviger fra hinanden?

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

FC Ebedei - afrikansk akademi

Indlæg af Arff »

Jeg fortsætter lige tråden her, så vi ikke spammer reserveholds tråden. Kan admin flytte indlæggene fra den anden tråd herind? :-)
Steffen am skrev:Vi har vel tjent cirka 30 mil på Femi, 15 på Sly, 10 på Oliesh og så 2-3 mill. på diverse småbeløb (bl.a. Baba Collins, Akeem Agbetu og uddannelsespenge.)

Så det er cirka 57 millioner.
57 mill / 12 år = 4,75 mill./pr. år. + sportslig gevinst ved at have eller have haft spillerne i truppen.

Omkostningen? Pas, men mon ikke det er lidt under 4,75 mil. om året.

Nu kan jeg ikke huske hvornår de nye regler er trådt ind, men vi har helt sikkert ikke tjent penge siden da.

Vi kan vel godt konkludere med de gamle regler var det en succes, med de nye regler er det tvivlsomt eller i bedste fald en overvejelser værd, hvis i vil med til?
Så meget fik vi slet ikke for Sly, for lige at vende den. Der er reelt kun Femi og Oliseh vi tjente "store" penge på, mens Sly røg for en vennepris, og Izu smuttede ganske gratis.

Men helt generelt er det jo værd at overveje, hvor meget gavn vi får ud af vores afrikanske samarbejdspartner? Og det er selvfølgelig også et spørgsmål om, hvad vi forventer, og hvilke forventninger klubben har til samarbejdet.
Vi kan tabe, men aldrig besejres

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Fik vi 15 for Sly? Ok, jeg troede vi fik peanuts.

Jeg så den dokumentar de havde med right to dream. Kan ikke huske præcis hvordan det var.

Googlede det lige:
De har spillere på akademiet fra 7 afrikanske lande så de må jo bo der. Akademiet kostede i omegnen af 2,5 mio$ at bygge op. Så det er en helt anden liga
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"

mousebreaker

Re: FC Ebedei - afrikansk akademi

Indlæg af mousebreaker »

Det rigtige at gøre, Arff. Solid afsporing vi fik lavet der

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Beklager, mente det var mere.

I følge tipdsblavet det 6-9 mil.
http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... sk-fodbold

Godt lige at få debatten flyttet :D
Kan det virkelig passe der ikke er en general tråd med afraikanske akademi før
(søgte selv hurtigt uden at finde noget)

hviid
Geografisk sted: Tallinn/Struer

Indlæg af hviid »

Det kommer jo primært an på, hvor store omkostninger vi har på FC Ebedei. Jeg tror ikke, det er ret meget, og i hvert et godt stykke under 4,75 mio om året. Mit gæt er på omkring $1-200.000 - altså mellem 650.000-1.3 mio - det kommer man generelt meget langt med på de kanter.

Sniper

Indlæg af Sniper »

Man må bare erkende at siden vi først kan hente spillerne op når de er fyldt 18 år er det begyndt at se skidt ud både med indtjening og udvikling af afrikanerne. Tror efterhånden man overvejer projektet. Det kan ikke blive ved med at være rentabelt når vi ikke tjener noget på spillerne. Iøvrigt lidt påfaldende at disse regler skulle være til for at beskytte de unge afrikanere men i virkeligheden bliver de langt dårligere stillet jo ældre de er før de kommer op i en ordentlig skole.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Ellers kan vi vel bare hente 73 mindreårige og så bare tage 2 vinduers transferban ligesom Barcelona og Real Madrid? ;)

Men ja, tankevækkende at det er lavet for at hjælpe specielt afrikanerne. Er i hvert fald tvivl om hvorvidt Musse, Razak, Paul og David sender varmer hilsner til FIFA/UEFA pga. den nye regel.

Brugeravatar
Administrator

Indlæg af Administrator »

Jeg har flyttet nogle indlæg, hvis der er noget der ikke passer, kan i kopiere indlægget og citere i den anden tråd.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Sniper skrev:Man må bare erkende at siden vi først kan hente spillerne op når de er fyldt 18 år er det begyndt at se skidt ud både med indtjening og udvikling af afrikanerne. Tror efterhånden man overvejer projektet. Det kan ikke blive ved med at være rentabelt når vi ikke tjener noget på spillerne. Iøvrigt lidt påfaldende at disse regler skulle være til for at beskytte de unge afrikanere men i virkeligheden bliver de langt dårligere stillet jo ældre de er før de kommer op i en ordentlig skole.

Jeg er ikke uenig, men hvis man skal spille djævlens advokat på argumentet, så handler det vel om, at man forsøger at modvirke en strukturel udvikling, hvor der drives rovdrift på meget unge spillere, og man derved lægger pres på familier mv. Men jeg er enig med dig. Den strukturelle udfordring kunne være løst ved at opsætte krav om tilbud om uddannelse e.lign., så hvert individ får noget med sig, uanset om de får succes med fodbold.

Igboun
Geografisk sted: København

Indlæg af Igboun »

Enig i at det er en kæmpe udfordring at vi nu først kan få talenterne herop når de er 18. Det giver meget kortere tid til kulturtilpasning, sprog, taktisk skoling, professionel fysisk træning, ernæring osv osv.

Resultaterne er desværre også sigende. Hvor vi før næsten hvert år i en 4-5 år producerede førsteholdsspillere, har vi siden 18 års reglen kun produceret Paul.

Derfor ville jeg, hvis jeg var i den sportslige ledelse enten lukke engagementet eller skrue engagementet op.

Et højere engagement vil formentlig koste et par millioner om året. Selv med bygninger, baner, trænere og forplejning. Jeg har boet i Afrika, og man kommer bare utrolig langt for meget små penge. Især hvis akademiet ligger udenfor Lagos.

Men et højere engagement ville som et mindstemål kræve at der er en kompetent europæisk træner til stede lokalt, da den taktiske skoling ville være min første prioritet. Dette ville udgøre langt den største omkostning.

Men der er jo utrolig meget læring at tage fra vores eget akademi, og derfor vil det være forholdsvist let for os et optrappe engagementet dernede. Jeg ville tro et vi kunne få nogle af de yngre træner talenter til at drive akademiet dernede, det vil også være en fantastisk læring for dem.

Det vill kræve fokus på først og fremmest den daglige træning, men alt hvad det indeholder af fysisk og taktisk træning. Men dertil skal man ligge, ordentlige baner, logi, ernæring, skole. Men alt det lokale er super billigt i Afrika.

Tænk også på perspektivet i at drive en meget bedre skole i Nigeria. Du kan tiltrække de største talenter i et land med 150 mill indbyggere, hvor fodbold er kæmpe stort. Hvis vi kan tiltrække og udvikle de største talenter i Skandinavien og gøre dem til vindere her. Hvorfor skulle vi så ikke kunne i Nigeria. ?

Måske et retorisk spørgsmål, men det er altså et kæmpe potentiale som vi med vores baggrund har gode muligheder for at udvikle.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Igboun skrev: Men et højere engagement ville som et mindstemål kræve at der er en kompetent europæisk træner til stede lokalt, da den taktiske skoling ville være min første prioritet. Dette ville udgøre langt den største omkostning.
Kan være der skulle ringes til Erik Rasmussen (igen).
Ved ikke om han er helt færdige med det fuldtidsproffesionelle fodbold liv.
Men i dag skulle han styre et akademi, et lidt fattigere sted i Afrika, hvor der er ligeså meget fokus på uddannelse.

Desuden stod han i sommeren for nogen af spillerforeningens træninger for kontraktløse spillere.

Ved ikke om han evt. ville gide, lyder som om han er glad for at være hvor han er, men tror han er god til den del, og vil helt sikkert gerne de unge afrikanere succes. Da han var træner i FCM og AGF mener jeg også efterfølgende har sagt at han måske ville det lidt for meget, men i denne rolle kan man sige det ikke er ham der skal sætte holdet i A-truppen.

Igboun
Geografisk sted: København

Indlæg af Igboun »

:D Det kunne være en god ide Steffen. Hans akadeni er dog nok mest af alt et sted hvor børn og unge via fodbold kommer væk fra gaden, får undervisning og mad. Så intet elite fokus. Men et fantastisk projekt der fortjener stor ros.

Han har den rigtige baggrund og viden og har både akademi, Afrika og elite viden. Men han er oppe i årene så jeg tror desværre ikke at man kan lokke ham permanent til Nigeria. Men du har ret han er perfekt til jobbet

Besvar