Jess Thorup.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Steffen am

Re: Jess Thorup.

Indlæg af Steffen am »

pr0j3ct skrev: Det kan jeg godt finde på :lol: :twisted: da det skaber debat. Meen.. ikke i det her tilfælde. Langt hen af vejen er vi enige, men der hvor jeg ser vi eks. er uenige er hvor du ser fremgang i en enkelt halvlegs godt spil, eller mener at vi har en plan A og områder som disse hvor vi ikke er helt enige, men fred være med det.
Núvel. :)

For at komme en anelse videre, vil du gå med på præmissen, som jeg præsentere tidligere med de 5 kampe og momentum i en del af kampene?
Som regel desværre dog kun efter der bliver scoret mod os, for sent og for kort tid.

Man kan sige at hvis det virkeligt er sådan at Steinlein i en hvis grad "dikterer" træneren, eller har "overtaget" for meget af trænerens område, så har vi et alvorligt problem, der også vil forblive et problem fremadrettet, uanset hvilken træner vi så har.

Og det kan så også diskuteres om det virkeligt virkede fint under Glen. Ja okay, vi vandt et mesterskab, men Glen opsagde sit job og krigen startede i medierne imellem Glen og Steinlein/Ankersen, hvor en af rygterne gik på at Glen ikke ville arbejde under Steinleins "dikteren/magt".
Har faktisk ikke tænkt det på den måde.
Men kan du da have ret i at det kan være bekymrende. Vi lærte vel aldrig hvorfor Bradley og Solskær sagde nej og hvad der fik Riddersholm til at sige op, udover noget med indkøb/talenter og noget med Danny Olsen?

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Riddersholm og Steinlein klikkede bare ikke. Glen var også træt af, at Steinlein rendte rundt i omklædningsrummet efter kampe osv. Der var nogle grænser, der ikke blev ordentligt overholdt ifølge Glen.

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

Steffen am skrev:For at komme en anelse videre, vil du gå med på præmissen, som jeg præsentere tidligere med de 5 kampe og momentum i en del af kampene?
Som regel desværre dog kun efter der bliver scoret mod os, for sent og for kort tid.
Det kan jeg da sagtens gå med til. Jeg skal bare se en kontinuerlig fremgang, om det så er 5 kampe eller mere kan jeg ikke fast lægge, da jeg "sammenligner" hvis jeg kan sige det sådan, med en meget længere periode.
Har faktisk ikke tænkt det på den måde.
Men kan du da have ret i at det kan være bekymrende. Vi lærte vel aldrig hvorfor Bradley og Solskær sagde nej og hvad der fik Riddersholm til at sige op, udover noget med indkøb/talenter og noget med Danny Olsen?
Nu er der jo så ikke nogen 100% garantier for at vi reelt har haft bud på til Bradley og Solskær, men det gik rygterne på og jeg mener også at de begge havde kommentarer i medierne omkring det, på daværende tidspunkt. Og hvorfor de så evt. sagde nej, ved vi heller ikke, ud over (igen med rygter) det skulle efter sigende bla. være grundet de skærpede indflydelse på bla. transferområdet.

Så både ang. Bradley og Solskær og hele situationen med Glen, har vi reelt set ikke nogle klare facts, men det hele går på historier og rygter, som man så kan sortere i og vælge hvad man vil og ikke vil tro på.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

pr0j3ct skrev: Det kan jeg da sagtens gå med til. Jeg skal bare se en kontinuerlig fremgang, om det så er 5 kampe eller mere kan jeg ikke fast lægge, da jeg "sammenligner" hvis jeg kan sige det sådan, med en meget længere periode.
Modtaget :)
Det med de 5 kampe var til dels også for at gøre det nemmere for mig selv, da det var nemmere at huske kampforløbene for forårskampene + at superliga.dk meds det nye momentum graf, bekræftede min hukommelse (eller omvendt). ;)

Nu er der jo så ikke nogen 100% garantier for at vi reelt har haft bud på til Bradley og Solskær, men det gik rygterne på og jeg mener også at de begge havde kommentarer i medierne omkring det, på daværende tidspunkt. Og hvorfor de så evt. sagde nej, ved vi heller ikke, ud over (igen med rygter) det skulle efter sigende bla. være grundet de skærpede indflydelse på bla. transferområdet.

Så både ang. Bradley og Solskær og hele situationen med Glen, har vi reelt set ikke nogle klare facts, men det hele går på historier og rygter, som man så kan sortere i og vælge hvad man vil og ikke vil tro på.
Ja sådan er det desværre.

Nu har vi sådan rimelig fundet ud af hvor vi er enige og uenige omkring problemet.

Men hvad med løsning? Er nok ikke overbevist om en fyring er det bedste for klubben, men det er jo klart at noget skal ske.

En ny anføre, et kulturkursus/overlevelsestur og 10 timers strafrengøring hvis vi ikke vinder 3-0 over Brøndby?

Brugeravatar
tatoo

Indlæg af tatoo »

Er der nogen der har set Bak til de 2 sidste kampe ?. Synes at han udtalte at selvom han var skadet tog han med til kampene og støttede op om holdet.

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

Steffen am skrev:Ja sådan er det desværre.

Nu har vi sådan rimelig fundet ud af hvor vi er enige og uenige omkring problemet.

Men hvad med løsning? Er nok ikke overbevist om en fyring er det bedste for klubben, men det er jo klart at noget skal ske.

En ny anføre, et kulturkursus/overlevelsestur og 10 timers strafrengøring hvis vi ikke vinder 3-0 over Brøndby?
En fyring er aldrig godt for en klub, da det koster penge og en ny træner, skal have lidt tid, spillere ligeså osv. Men sætter man det op overfor en træner, der måske ikke har respekten fra holdet, ikke kan tilføre holdet noget nyt eller noget 3,4 og 5. problem og det kun går ned af bakke. De forventede store salg man har regnet med, ser ud til at fuse ud i ingenting, fordi den enkelte spiller ikke kan præstere under en given træner, et kriseramt hold der er på vej til at smide alt det de har opnået i europa på gulvet osv. så ved jeg godt hvad jeg vælger at se som det mindst dårlige.

Til løsningen:

Hvis jeg havde den og det bare var en simpel ting, så sad jeg nok ikke her og skrev mine bud ned ;)
Men Jeg var imod at ansætte Thorup, ikke fordi jeg har noget imod manden, men fordi jeg ikke syntes at han er nogen speciel god træner. Men jeg har alligevel ville give manden lidt tid til at overbevise mig om at jeg tager fejl og at han er den rette til at tage over efter Glen og videreudvikle holdet i en positiv retning. Det har han ikke gjort, tvært imod, så er min skepsis blevet forværet. Vores offensiv har ikke rykket sig overhovedet og i mange kampe har vi spillet med overdrevet mange lange bolde, selv på hjemmebane. Holdet er ikke blevet bedre som hold, men man ser at der satses på dødbolde og enkeltmands præstationer. Flere af vores profiler er blevet markant dårligere. Heri tænker jeg specielt Sisto og Poulsen og flere spillere falder ud i tide og utide i kampene og går og kigger bold, istedet fro at vise den vilje og fight der skal til. Jeg ser spillere som er ukoncentreret, måske endog på kanten til en arrogance og selvtilfredshed som ikke klæder nogen. Jeg ser spillere skændes indbyrdes, pege fingre og skyde skylden på alle andre end dem selv, når den enkelte fejler. Lauridsen bliver skubbet fra at spille fast på et stabilt godt niveau, ud på sidelinjen og væk fra start, for en Novak der ikke spiller bedre. Pusic holdes fra holdet grundet noget personligt imellem Thorup og Pusic som det ser ud og det ser ud til at Thorup prøver at markere sig og pisse territorie af. Han laver en imellem nogle underlige taktiske ændringer på nogle forkerte tidspunkter (efter min mening) som mest af alt virker som om han prøver at opfinde den dybe tallerken en gang til.

Jeg tvivler på om Thorup har den respekt der skal til i omklædningsrummet. Derud over ser jeg et problem i forhold til at sætte holdet op, samle holdet op fra hullet de er i og ikke mindst den enkelte spiller, som eks. Sisto der på intet tidspunkt har spillet godt under Thorup. Ja okay ManU spillede han godt i perioder, men det var primært hans soloture der lykkedes og så er vi tilbage til enkeltmands præstationerne. Jeg tror ikke at Thorup kan samle Sisto op som eks. Glen kunne og det er da også et overset problem, når nu Sisto er det kæmpe talent han nu engang er og er en spiller der kan vinde kampe, for os. Derud over en potentiel fremtidig landsholdsspiller og ikke at forglemme at han kan blive vores allerstørste salg, hvis ikke andet han når at falde endnu længere ned i hans personlige krise, så han bare ender som en fuser.

Så for at sige det kort. Jeg tror ikke på Thorup kan samle os op og tage os videre og jeg ser ingen fremskridt under Thorup og derfor er jeg nu nået til den konklusion at han skal væk, inden korthuset for alvor falder helt sammen.

Men Thorup er ikke det eneste problem efter min mening. Vi har et andet og et mindst lige så alvorligt et problem, så frem der er noget om rygterne ang. Steinleins og måske Ankersen der bestemmer "for meget" ang. holdet og set i forhold og ligeledes bevæger sig for meget ind over en træners "normale" job områder. For så vil vi have problemer fremadrettet uanset træner og vil evt. have store problemer med bare at finde trænere der reelt vil træne i vores klub. Men det må vi tage i en anden tråd ;)

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Det har ikke var nemt for Thorup. Overtage efter Glen som alle elskede og lige havde leveret guldet. Samtidig er staben sevet ud, så næsten hele guldstaben er smuttet (?) - Fansene (inkl. mig selv) har krævet resultater, forvænte som vi er, men også ud fra klubbens egne udmeldelser.
Alt i alt synes jeg Thorups første sæson har været ok. Bronze i superligaen var mindstemålet men samtidig krydret med et flot EL-eventyr hvor vi som den eneste danske klub har tjent gode point ind til dansk fodbold. Og ikke mindst, leveret nogle mindeværdige resultater med sejre over Southampton, Brugge, Legia og ikke mindst mægtige Manchester United sejr 2-1 på hjemmebane.
Absolut en værdig side til historiebogen om FC Midtjylland.

Forventningerne til næste sæson er store. Det er guldet det handler om.. Men lige nu og her, trods nedture undervejs: Well done Jess Thorup :-)

Christian

Indlæg af Christian »

Godt skrevet ravnen og jeg er enig.
Jeg havde selvfølgelig gerne set at vi havde været inde i guldkampen til det sidste, men med de mange udskiftninger i truppen var det måske aldrig realistisk.
Når enden er god er alting godt, og lige nu er jeg ærgerlig over at sæsonen ikke har 5 kampe mere. Vi er begyndt at spille flot flydende angrebsfodbold, og er langt mere aggressive end tidligere på sæsonen. Så hvis vi kun mister Bodurov og Hassan i dette vindue, har jeg håb om at vi både kan være med i guldkampen og samtidig gentage succesen i Europa. Og så håber jeg FCK kan følge os til dørs europæisk. Både så der kommer point til DK, og så konkurrencen i ligaen bliver mere fair :D

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Ravnen skrev:Det har ikke var nemt for Thorup. Overtage efter Glen som alle elskede og lige havde leveret guldet. Samtidig er staben sevet ud, så næsten hele guldstaben er smuttet (?) - Fansene (inkl. mig selv) har krævet resultater, forvænte som vi er, men også ud fra klubbens egne udmeldelser.
Alt i alt synes jeg Thorups første sæson har været ok. Bronze i superligaen var mindstemålet men samtidig krydret med et flot EL-eventyr hvor vi som den eneste danske klub har tjent gode point ind til dansk fodbold. Og ikke mindst, leveret nogle mindeværdige resultater med sejre over Southampton, Brugge, Legia og ikke mindst mægtige Manchester United sejr 2-1 på hjemmebane.
Absolut en værdig side til historiebogen om FC Midtjylland.

Forventningerne til næste sæson er store. Det er guldet det handler om.. Men lige nu og her, trods nedture undervejs: Well done Jess Thorup :-)
Jeg er enig i stort set det hele. Men jeg skal samtidig indrømme, at jeg er en af dem, som har været bekymret og forsat har mine tvivl om fremtiden under Thorup.

Din analyse bunder - fornuftigt nok - i det resultat, som vi står med efter en hel sæson. Men jeg synes også, det er værd at huske, hvordan vi så ud i perioder i slutningen af efteråret og det tidlige forår (hvilket du også gør). Hvor vi havde store problemer med resultaterne. Det tjener Thorup til ære, at han fik sine sejre, da disse var allermest nødvendige, så vi nu kan se tilbage på en god sæson samlet og en fantastisk sæson i EL.

Men udviklingen i spillet henover sæsonen har ikke huet mig. Det er tydeligvis vigtigt for Thorup med et solidt defensivt fundament, hvilket jeg synes er lykkedes i det store hele. Problemerne har dog særligt stået tydeligt i vores opbyggende spil. Vi har i virkelig mange kampe endt med at slå lange bolde frem og så håbe på, at kunne vinde 2. bolde. Det er en alt for banal beskrivelse, men jeg mangler fodboldfaglig indsigt til at beskrive det nærmere. Problematikken, som jeg oplever, er den, at holdet ikke har udviklet sig henover sæsonen, sådan at det står tydeligere og tydeligere hvad Thorup egentlig vil med holdet (udover en solid defensiv).

Vi ligner mest af alt et hold, som er langt svagere end da vi gik ind til sæsonen. En del af dette er naturligt med afgang af trænere og spillere, men jeg synes omvendt også vi har set tilføjelser til truppen, som burde kunne maskere en hel del af dette qua deres lønniveau og "navn"/tidligere hold. Her tænker jeg særligt på Kadlec og Bodurov. Jeg ved man konkret kan gå ind og forsvare, hvorfor eks. Kadlec ikke betød mere. Men der er også tilfældet Sisto, som har haft en dårligt sæson. Jeg synes Thorup har forsøgt mange ting og man kan ikke kræve magi, men faktum er, at en vores allerbedste spillere slet, slet ikke har præsteret under Thorup. Udover det individuelle så har vi i mange kampe manglet nerve og vilje. Kampen i Haderslev, hvor vi smider 0 - 2 væk, irriterer mig forsat.

Samlet set står vi altså med en sæson, hvor jeg mener, at de fantastiske europæiske resultater maskerer nogle grundlæggende problemer ved Thorups start som træner.

dejligeikast
Geografisk sted: 9280 Storvorde

Indlæg af dejligeikast »

Enig i ovenstående betragtninger. Jeg har også været ret bekymret over trænersituationen hen over året, og midt i denne sæson så jeg ikke anden mulighed end en ny træner, denne sommer. Men der er sluttet godt af, og det bliver spændende at se hvad den nye sæson bringer.

Man skal passe på med statistik. Der ligger mange forskellige sandheder bag, og derfor skal det tages med et gran salt. Men jeg synes nu egentlig det er sjovt, med alt den tæsk Jess Thorup har fået her på graven hen over året, at man sort på hvidt kan se, at Jess er den bedste Superligetræner i FCM's historie, med det højeste pointsnit pr. kamp ;)

http://www.ligafodbold.dk/?cat=statsClu ... D=11&tID=0

Vijen

Indlæg af Vijen »

dejligeikast skrev:Enig i ovenstående betragtninger. Jeg har også været ret bekymret over trænersituationen hen over året, og midt i denne sæson så jeg ikke anden mulighed end en ny træner, denne sommer. Men der er sluttet godt af, og det bliver spændende at se hvad den nye sæson bringer.

Man skal passe på med statistik. Der ligger mange forskellige sandheder bag, og derfor skal det tages med et gran salt. Men jeg synes nu egentlig det er sjovt, med alt den tæsk Jess Thorup har fået her på graven hen over året, at man sort på hvidt kan se, at Jess er den bedste Superligetræner i FCM's historie, med det højeste pointsnit pr. kamp ;)

http://www.ligafodbold.dk/?cat=statsClu ... D=11&tID=0
Ja, hvis man bare bruger stats, så er Thorup den bedste træner på alle fronter. Win%, point, scoret mål, mål imod.

Problemet for denne sæson var bare at fra runde 13-22 lavede vi kun 8 point, og spillede elendigt i flere kampe udover dem. Hvis det havde været kamp 1-10 vi havde haft de stats er der vidst ingen tvivl om at vi ville have haft en fyring.

Jeg håber at kampen imod Nordsjælland har overbevidst Thorup om hvor gode spillerne er, når de er aggressive fra kampstart og konstant jagter modspillerne.

Og så vil jeg gerne se noget mere engagement fra sidelinjen under kampene. Men mon ikke KBB vil ændre på det til den nye sæson.

TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Vijen skrev:Jeg håber at kampen imod Nordsjælland har overbevidst Thorup om hvor gode spillerne er, når de er aggressive fra kampstart og konstant jagter modspillerne.
Det er jo lige nøjagtigt det vi skriver herinde hver gang, at spillerne skal gøre, for så er vi rigtig gode som hold og når man så tilfører vores presspil og pres på boldholderen, så kan / er vi skræmmende som hold. Det kan ingen være i tvivl om.

Håber vi starter den nye sæson med en strategi, hvor alle spillere kender vores måde at gribe kampene an på. Her tænker jeg ikke på Fcm's måde at spille på. Nu skal vi se Thorup og assistenttrænernes arbejde folde sig ud.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Det er måske rigtigt at JT har det højeste snit, men statistik skal man som du (@ dejligeikast) selv siger passe på med at bruge.

Ingen af Thorups forgængere har haft tilnærmelsesvis så god en trup ifht ligaen, som vi har haft i denne sæson. Mesterskabsæsonen undtaget hvor vi fik klart over 2p i snit. I denne sæson har vi fået 1,79. Det betyder meget i den her sammenligning at Thorup har en færdig trup, mens alle andre trænere dels har skullet udvikle og dels haft en dårligere trup.

Ståle Solbakken har i sine år som superligatræner fået 2,11 point i snit som træner. Det har han opnået selvom de har haft deres kriser og selvom de har præsteret i Europa. Han har så også altid haft en noget bedre trup end alle andre og selv en blind høne ville kunne have ledet FCK til flere af de mesterskaber han har fået. Det Thorup har fået at arbejde med er dog ikke væstentlig dårligere end det Ståle har fået. 1,79 i snit er bare ikke godt nok i min verden, men jeg køber argumentet med de skift der har været både på og uden for banen, har givet sæsonen svære betingelser.

Ret skal være ret, Thorup skal have ros for at få truppen tilbage på sporet efter vi var helt ude i tovene. Som jeg har skrevet herinde før, så var der et tidspunkt hvor jeg så os som favorit til 5. pladsen, fordi vores program var så meget sværere end vores konkurrenters. Heldigvis taber åb sutten og Brøndby var tæt på at gøre det samme, så vi ender med en sikker 3. plads. Vi gjorde dog selv det ønskede og var tæt på at gøre rent bord de sidste 5 kampe hvor vi også hævede vores niveau betydeligt. Det tjener absolut Thorup til ære.

Hvorfor vi var i den ubehagelige situation er dog i lige så høj grad Også Thorups skyld. Han fejlede undervejs på så mange parametre at man ikke kunne blive andet end frustreret. Jeg tvivler stadig stærkt på om Thorup kan give os noget på sigt og om han har lært af sine fejl tidligere på sæsonen. Det vil efteråret vise, for der er ikke nogen tvivl om at han sidder sikkert i trænersædet og vi er heldigvis igen at finde i Europa. Denne sæson ender med at være godkendt. Vi fik færre point end ønskeligt, men ender med en acceptabel bronze og en super sæson i Europa.

Næste sæson skal vi være tættere på FCK og hvis vi stadig har Benham og hans økonomi bagved til den tid, så må det være målsætningen at vi skal blive mestre igen om to sæsoner. Ellers bliver det for uambitiøst i min verden. Vi har de næstbedste betingelser af alle holdene i ligaen og det skal også afspejles i vores målsætning
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Jeg vil godt lige tilføje at næste år godt kunne blive en ny mesterskabsæson hvis Thorup får sat tingene sat rigtigt sammen. For at vi skal blive mestre kræver det at FCK ikke er på top. Sådan er det bare når man ikke har den bedste trup eller økonomi.

Næste år er FCK uden Nicolai Jørgensen og mere vigtigt, måske også uden Thomas Delaney. Delaney er limen der holder tingene sammen for Ståle Solbakken og NJ er den skabende kraft offensivt. Ståle ved, at næste sæson bliver svær hvis også Delaney forsvinder til udlandet og derfor har han også tæppebombet Delaney med tilbud, så han ikke skal miste de to spillere op til samme sæson. Jeg tror han får held med sine frierier, men hvis han ikke gør, så er det næste år vi har en større chance end normalt for et nyt mesterskab og ikke om to år.

Så må man krydse fingre for at Thorup fremviser sit godt gemte trænergeni. Det håber jeg han gør :)

Jeg tror dog at Delaney forlænger og rykker til udlandet efter næste sæson, så Ståle for sine glidende overgange og derfor bliver det først om 2 år chancen bliver større end normalt. Meget kan selvflg ske i transfervinduerne og på skadesfronten der kan ændre det billede.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Vijen

Indlæg af Vijen »

Thorup fik en 3-årig kontrakt i 2015, så vi har kun overstået det første af 3 år.

Låst