(Ber om ursäkt att mitt inlägg är på svenska men min danska i skrift är lite för dålig)
Jag hoppas det är okej att jag startar en egen tråd för Halsti. Dels är jag övertygad om att han kommer att bli en spelare av betydelse för er och vara värd att diskutera. Men såklart är jag lite egoistisk också - eftersom jag skriver om Halsti för en MFF fan-site så är jag intresserad av att veta vad ni tycker om honom.
Helgen 30-31 juli reste jag till Jylland, bland annat för att se FCM:s match mot Silkeborg, och gjorde då också en lång intervju med Markus, bland annat om hans intryck av FC Midtjylland så här långt. Kanske kan det vara intressant för någon här att läsa (även om det är långa texter på svenska), lägger därför länkarna här under.
Tycker administrators att detta är för mycket egenreklam för att passa in på Ulvegraven så får ni såklart ta bort det.
Skriver "Halstihörnan" för MFF:s fansida Himmelriket http://www.svenskafans.com/fotboll/mff - en serie texter där jag följer Markus Halstis karriär. Följde därför FC Midtjylland i 2år.
Syntes også at det var meget sjovt at i var ved at blive låst inde
Jeg tror dog at Halti i første omgang mister pladsen foran bagkæden (som han selv mener passe ham godt) til Tim Sparv når han er tilbage og klar og Så kommer Halti til at skulle kæmpe hårdt for spilletid der. Men jeg tror at han vil være mere i spil til bagkæden hvor han nok primært kommer til at kæmpe med Banggaard.
pr0j3ct skrev:Godt skrevet og interessant læsning.
Syntes også at det var meget sjovt at i var ved at blive låst inde
Jeg tror dog at Halti i første omgang mister pladsen foran bagkæden (som han selv mener passe ham godt) til Tim Sparv når han er tilbage og klar og Så kommer Halti til at skulle kæmpe hårdt for spilletid der. Men jeg tror at han vil være mere i spil til bagkæden hvor han nok primært kommer til at kæmpe med Banggaard.
Lyder til at du havde en god tur.
Tack så mycket
Ja, det hade varit en udda twist på semestern - att bli inlåst på en träningsanläggning.
Vi hade en jättebra weekend hela familjen och hoppas komma tillbaks igen!
hviid skrev:Ja, virkelig godt indlæg og interview, håber at din familie kommer til at kende Herning for andet end traktorpulling
Tack så mycket. Ja, vi hoppas komma tillbaks igen och då vill vi hinna se lite mer av Herning och omgivningarna.
Skriver "Halstihörnan" för MFF:s fansida Himmelriket http://www.svenskafans.com/fotboll/mff - en serie texter där jag följer Markus Halstis karriär. Följde därför FC Midtjylland i 2år.
Administrator skrev:Du fortsætter bare, altid rart med nye skribenter.
Tack. Jag hoppas kunna bidra lite mer efter hand som jag lär känna klubben och spelarna bättre.
han er da absolut den ringeste def. midt vi har haft i tiden, masse dårlige afleveringer, dårlige placeringer som gør at Polle kommer til at arbejde alt for meget baglæns, mener også i kampen han havde mange dårlige attituder med at slå ud med armene og ryste på hovedet af medspiller. Han var signet som en leder og omdrejngspunkt, det må blive på old boys holdet da han har alderen til det.
mnm123 skrev:han er da absolut den ringeste def. midt vi har haft i tiden, masse dårlige afleveringer, dårlige placeringer som gør at Polle kommer til at arbejde alt for meget baglæns, mener også i kampen han havde mange dårlige attituder med at slå ud med armene og ryste på hovedet af medspiller. Han var signet som en leder og omdrejngspunkt, det må blive på old boys holdet da han har alderen til det.
Det må man konstatere efterfølgende og hvis dette er rigtigt, skal det rettes inden returen, for den holdning er ikke i orden i Fcm.
mnm123 skrev: mener også i kampen han havde mange dårlige attituder med at slå ud med armene og ryste på hovedet af medspiller. Han var signet som en leder og omdrejngspunkt, det må blive på old boys holdet da han har alderen til det.
Det må man konstatere efterfølgende og hvis dette er rigtigt, skal det rettes inden returen, for den holdning er ikke i orden i Fcm.
När det gäller kvalitet så kan jag konstatera att han kan betydligt mer än så här, jag tror och hoppas att det beror på lång frånvaro från spel innan han kom till FCM och en ny roll att komma in i.
När det gäller attityden är jag 100% säker på att det är misstolkning. Så länge jag har följt Markus Halsti (7 år i MFF och 1,5 i USA) har jag aldrig varit med om att han gnällt på eller visat dålig attityd mot medspelare. Hade definitivt reagerat om jag sett något sånt här. Hur bra han kommer att visa sig som spelare här kan man såklart aldrig garantera men jag vågar nästan garantera att han INTE är den som gnäller på medspelare.
Flodisar du kan sagtens have ret i, at den nye spillestil samt nye klub og nye spillere, kan være afgørende for, at han ikke præsterer som du mener at han kan. Lad os håbe du har ret og at han snart begynder, at levere god kvalitets fodbold.
Hvordan ser du Halsti i et midterforsvar? Har han spillet den position i MFF, eller vurderer du, at han er bedst på den centrale midtbane, hvor han primært har spillet i FCM (og i MFF så vidt jeg ved)?
Hvordan ser du Halsti i et midterforsvar? Har han spillet den position i MFF, eller vurderer du, at han er bedst på den centrale midtbane, hvor han primært har spillet i FCM (og i MFF så vidt jeg ved)?
Halsti började som mittback i MFF de första åren (och fick ibland även hjälpa till som ytterback). Det var i en träningsmatch 2012 som dåvarande tränaren till mångas förvåning testade honom på central midtbane. Han gjorde det bra och man kan säga att det var i och med den förändringen som det vände för Halsti i MFF och det är som mittfältare han blev riktigt stor i Malmö. Det var, ska sägas, i en 4-4-2 uppställning. Han spelade också back i ett par Europa-matcher när vi hade 5-backslinje riktigt bra.
Han har mest spelat i försvaret i finska landslaget och det är väl som back han slagit igenom där (jag har bara sett några få matcher med landslaget)
Så han kan helt klart spela på båda positionerna och göra det bra men jag personligen ser honom som bäst som mittfältare.
Nyfiken kring hur ni tänker kring Halsti. Jag inser att ni inte har sett honom spela så mycket än, läser ni intervjun så ser ni också att när han fick spela var det i en inte helt enkel situation att komma in i. Vill ni fortsatt se honom i truppen till våren? Tror ni att han kan bli aktuell i mittförsvaret?