hvad med at lave en lillebror?

Om FC Midtjylland og Black Wolves
henker

hvad med at lave en lillebror?

Indlæg af henker »

har faktiske gået og tænker på at jeg kan se at der er rigtige mange unge spillere på anden hold U19 - spillere de højst niveau nok? eller kunne det være at de kan udvikles sig bedre hvis vi har en lillebror klubben på heden.. FC LUPUS :D

og spiller på 1-2 division niveau at de kan udvikles sig bedre og kommer op til først hold...

er det tilladelse i danske fodbold??

bare en tanker

Chiquizito92

Re: hvad med at lave en lillebror?

Indlæg af Chiquizito92 »

Det tror jeg bestemt aldrig kommer til at ske.

Jeg tror, at man generelt må sige, at det ville virke temmeligt usmageligt at oprette en ny fodboldklub, der udelukkende skal fungere som feeder-klub. Det er for meget business og for lidt fodbold. Sporten mister sin ånd på den måde - Tænk hvis alle de større superligaklubber gjorde det ...

Man har jo netop skubbet andenholdende ned i max. danmarksserien samt oprettet en reserveholdsliga for at skabe flere kampe og derigennem styrke udviklingen.

Nevertheless, så er temaet om hvordan man får skabt flere udfordringer og flere (betydende og vigtige) kampe med en vis intensitet og derigennem styrket talentudviklingen - både i FCm og i andre klubber generelt - bestemt interessant. Især, med hensyn til FCM, fordi vi i flere årgange har særdeles mange spændende talenter, der let kan "komme til at stå i vejen for hinanden".

Der er umiddelbart to muligheder.

Jeg synes, at FCMs tilgang med udlejning til 1. division er fin. Vi har flere spillere i Skive, en enkelt i Horsens og en enkelt i Vejle som det ser ud lige nu. Her er det for mig at se interessant at opbygge gode relationer med et par solide midterklubber, der ikke umiddelbart er på vej hverken ned eller op. Som eksempelvis Skive (selv om de nok har en hvis risiko for nedrykning). En anden mulighed kunne være et hold som Fredericia. Herudover kunne man måske også prøve at få gang i lidt udlejning til Tippeligaen, da den er lidt et mellemniveau mellem 1.division og superligaen, som jeg ser det.

Den anden mulighed er flere turneringer og dermed flere kampe. Flere runder i pokalturneringen, en ligapokal eller en genoplivelse af Royal ville være muligheder i denne kategori. Jeg kunne personligt godt lide ideen bag Royal League - en regional turnering for de bedste hold i regionen. Problemet er bare, at de ikke indeholder den store, attraktive økonomiske dimension, og så kommer der netop ikke den intensitet, der skaber udviklingen hos de unge spillere, i kampene.

Jeg så dog, personligt, gerne Royal League genoplivet i en lidt anderledes udgave med bedre økonomi, flere sportslige perspektiver samt en inkludering af Finland og (og Island/Færøerne, dog mere af sentimentale end sportslige årsager - så det kunne blive en "ægte" nordisk turnering)

Nå, nu må jeg heller stoppe mit tankespind inden det bliver for langt :)

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Chiquizito92 skrev:Nå, nu må jeg heller stoppe mit tankespind inden det bliver for langt :)
Det er dog mere end tilladt her på graven :D

Og helt enig at det jo netop er hvad reserveligaen er til. Ikke mange år siden at holdene blev hevet over fra 2. division til denne struktur. Synes egentlig det er en god ide både af årsager som at det er nemmere at placere kampene og det er mere fair over for de andre hold, da nogle uger på reserveholdene kan være superligamandskaber og andre uger være u19 spillere osv.
*der er også en fordel med spillerlicens for prøvespillere og f.eks. den med David.

Ligeledes efter Youth League er kommet til, er det lidt sjovere med et stærkt u19 hold, så håber ikke alle talenter forsvinder herfra :)
Chiquizito92 skrev:Jeg synes, at FCMs tilgang med udlejning til 1. division er fin. Vi har flere spillere i Skive, en enkelt i Horsens og en enkelt i Vejle som det ser ud lige nu. Her er det for mig at se interessant at opbygge gode relationer med et par solide midterklubber, der ikke umiddelbart er på vej hverken ned eller op. Som eksempelvis Skive (selv om de nok har en hvis risiko for nedrykning). En anden mulighed kunne være et hold som Fredericia. Herudover kunne man måske også prøve at få gang i lidt udlejning til Tippeligaen, da den er lidt et mellemniveau mellem 1.division og superligaen, som jeg ser det.
Også enig med udlejning virker som en god mulighed. Synes det er en sjov løsning med David i Thisted der ikke er fultidsprofessionel, men så har en træning i Midtjylland og også spiller i reserveligaen.

Udlejning til Norge, er af de årsager du nævner også interessant.
Det er vel kun ved Lasse Heinze det har været brugt?
Chiquizito92 skrev:Den anden mulighed er flere turneringer og dermed flere kampe. Flere runder i pokalturneringen, en ligapokal eller en genoplivelse af Royal ville være muligheder i denne kategori.
I den nye ligastruktur er der 3 kampe mere, så kan da være et lille skridt på vejen ;)
Chiquizito92 skrev:Jeg så dog, personligt, gerne Royal League genoplivet i en lidt anderledes udgave med bedre økonomi, flere sportslige perspektiver samt en inkludering af Finland og (og Island/Færøerne, dog mere af sentimentale end sportslige årsager - så det kunne blive en "ægte" nordisk turnering)
Er enig i det kunne være sjovt med en nordisk trænings turnering. Ingen tvivl om den Færøske, Islandske og Finske liga er knap så stærk, måske de fik en færre plads.

Kan godt huske turneringen, men kan ikke huske hvordan den lagde placeret.
Lå træningslejren så tidligere og turneringen lå op til ligastart?

I øvrigt, stillede mandskaberne ikke rimelig stærkt op, i hvert fald de første par år den kørte?
Jeg tænker på om den gik under at 'bare' være en træningsturnering eller?

Chiquizito92

Indlæg af Chiquizito92 »

Steffen am skrev: Er enig i det kunne være sjovt med en nordisk trænings turnering. Ingen tvivl om den Færøske, Islandske og Finske liga er knap så stærk, måske de fik en færre plads.

Kan godt huske turneringen, men kan ikke huske hvordan den lagde placeret.
Lå træningslejren så tidligere og turneringen lå op til ligastart?

I øvrigt, stillede mandskaberne ikke rimelig stærkt op, i hvert fald de første par år den kørte?
Jeg tænker på om den gik under at 'bare' være en træningsturnering eller?
Jeg synes ideen har/havde noget potentiale - Det er trods alt sjældent , at mere end 1-2 hold spiller Europa League gruppespil (for slet ikke at tale om CL ;) ) i såvel DK som resten af Norden.

Trueneringen var jo skabt som en form for Nordisk / Skandinavisk Mesterskab - men den udviklede sig lidt til en mellemting mellem pokalkampe og træningskampe, desværre. Den ide synes jeg er interessant, netop fordi vi ikke ser så meget international fodbold i norden.

Problemet var måske især den manglende økonomi i turneringen. Man fik nok ikke tilstrækkeligt ud af at prioritere turneringen som klub, da den hverken trak mange tilskuere eller stor TV-interesse.

Måske spillede det også en rolle, at turneringen var placeret i slutningen af efteråret/starten af foråret (Det kan der dog nok ikke ligefrem ændres meget ved, da EL/CL selvfølgelig altid vil have større prioritet)

Der har været snak om at genstarte turneringen med eksempelvis en CL-plads til vinderen, og det ville bestemt være særdeles interessant, men det er nok mest et udtryk for urealistisk ønsketænkning. Desværre, for jeg så gerne en regional turnering igen :)

OT: On a side note, når vi nu snakker om turneringen, synes jeg også at DBU og klubberne burde sætte sig ned og finde en måde at gøre noget mere ud af pokalturneringen og få "magien" tilbage i den turneringen - Få den gjort til en prioritet igen.

Besvar