Økonomien

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Steffen am

Re: Økonomien

Indlæg af Steffen am »

Ulvefar skrev:
mousebreaker skrev:Selvom det ikke lader til at bloggeren har læst sin tekst igennem en ekstra gang inden han sendte den, så forstår man godt essensen i det han skriver.

- og jeg er helt enig

Alarmklokkerne ringer i hvert fald også hos mig
http://www.tipsbladet.dk/blog/oliveroks ... er-fra-fcm
Jeg synes, det er så godt som spot on. En fodboldklub i Herning - tilmed uden en klar plan - har i min bog ikke grundlag for at drive en fodboldklub på det økonomisk opskruede niveau, som FCM har gang i pt. Man er i 'vind nu'-mode, men når Benham en dag mister interessen, så ender det i en katastrofe, hvis man ikke har fået rettet økonomien til inden da.

For selvfølgelig vil Benham ud af det igen en dag. Og hvem har så lyst til at smide så mange millioner ind i en dårligt drevet underskudsforretning?
Ikke fordi jeg er uenig, men tror man skal huske "de rette briller".

Benham er i FCM MINDST til 2020. Hvorfor det ikke er det overståede regnskab der er det mest spændende, det er de 2-3 næste og udviklingen deri.

Benham tror på akademiet og i fremtiden skulle vi ikke gerne hente så mange seniorspillere som vi har gjort nu her, læg dertil Dempo, spillerinvest osv. som nu er en overstået historie.

Fair og relevant bekymring, men tror ikke på sidste regnskab kan bruges til at sige noget konkluderende.

Ulvefar

Indlæg af Ulvefar »

Steffen am skrev:
Ulvefar skrev:
mousebreaker skrev:Selvom det ikke lader til at bloggeren har læst sin tekst igennem en ekstra gang inden han sendte den, så forstår man godt essensen i det han skriver.

- og jeg er helt enig

Alarmklokkerne ringer i hvert fald også hos mig
http://www.tipsbladet.dk/blog/oliveroks ... er-fra-fcm
Jeg synes, det er så godt som spot on. En fodboldklub i Herning - tilmed uden en klar plan - har i min bog ikke grundlag for at drive en fodboldklub på det økonomisk opskruede niveau, som FCM har gang i pt. Man er i 'vind nu'-mode, men når Benham en dag mister interessen, så ender det i en katastrofe, hvis man ikke har fået rettet økonomien til inden da.

For selvfølgelig vil Benham ud af det igen en dag. Og hvem har så lyst til at smide så mange millioner ind i en dårligt drevet underskudsforretning?
Ikke fordi jeg er uenig, men tror man skal huske "de rette briller".

Benham er i FCM MINDST til 2020. Hvorfor det ikke er det overståede regnskab der er det mest spændende, det er de 2-3 næste og udviklingen deri.

Benham tror på akademiet og i fremtiden skulle vi ikke gerne hente så mange seniorspillere som vi har gjort nu her, læg dertil Dempo, spillerinvest osv. som nu er en overstået historie.

Fair og relevant bekymring, men tror ikke på sidste regnskab kan bruges til at sige noget konkluderende.
Men én ting er det seneste regnskab... Har du set en bæredygtig plan for, hvordan man vil blive en veldrevet forretning? Jeg har ikke. Det er ikke nok, at man vil klare sig godt sportsligt. Det er ikke en holdbar strategi for nogen.

Og jeg tror i øvrigt ikke på den med akademiet. FCM har et andet fokus nu, selvom man prøver at sælge ideen om, at talenterne er vejen frem. Det var jo blandt andet også derfor, Riddersholm smuttede. Man sagde et og gjorde noget andet.

Og ja, måske er Benham i klubben til 2020. Men jeg har før sagt, at jeg tror, FCM er konkurs om fem år. Det holder jeg fast i.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

@ ulvefar

Man kan jo bare håbe at den dag Benham ikke gider mere (jeg tror at der trods alt går 5+år til at det bliver aktuelt, medmindre han bliver hårdt ramt økonomisk) at han vil aflevere klubben i en ordentlig udgave. Eller i det mindste gøre det i så god tid at klubben kan nå at regulere ambitionsniveauet. Det er selvflg et problem hvis han har et syn på tingene som Onkel Kurt som jo bare lader til at være en kynisk bankmand uden reelle følelser for det han foretager sig. Jeg tillader mig at være så naiv at tro på at følelserne hos Benham er mere udviklet. At han dermed måske allerede har taget os ind i hjerteregionen eller at han gør det med årene. De oplevelser han opnår med os er jo ret modsat det han kan opnå med Brentford, selvom vi aldrig ville kunne konkurrere med den klub om hjerterum :)

Den dag han vælger at stoppe må vi håbe at der kommer en ny sugardaddy forbi. Jeg har ca nul komma nul tillid til at FCM kan stille en ledelse på benene der, som de eksempelvis i SønderjysE gør det, sætter tæring efter næring og som samtidig kan holde sig i den bedste række. Nu hjælper 14 hold godt nok på det problem, men jeg tror stadig at en tid uden Benham eller ny sugardaddy, mest af alt ligner en tvangsnedrykning på sigt
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Ulvefar skrev:Men én ting er det seneste regnskab... Har du set en bæredygtig plan for, hvordan man vil blive en veldrevet forretning? Jeg har ikke. Det er ikke nok, at man vil klare sig godt sportsligt. Det er ikke en holdbar strategi for nogen.

Og jeg tror i øvrigt ikke på den med akademiet. FCM har et andet fokus nu, selvom man prøver at sælge ideen om, at talenterne er vejen frem. Det var jo blandt andet også derfor, Riddersholm smuttede. Man sagde et og gjorde noget andet.

Og ja, måske er Benham i klubben til 2020. Men jeg har før sagt, at jeg tror, FCM er konkurs om fem år. Det holder jeg fast i.
Igen er jeg som sådan enig i din bekymring, men synes nu klubben har været ærlig omkring der kunne ske at være nogle mellemår i og med bl.a. Asger Sørensen og Joachim Andersen blev solgt tidligere end de ville have gjort post-Benham.

Lad os se hvordan det næste hold akademister klarer sig, Duelund er jo som du ved gået ind på holdet, Munksgaard og Thycosen har fået debut og jeg tror på der er flere der kommer i spil. Udover de 2-3 i Skive er Marco (og Gemmer forhåbentlig) er kommet afsted på lejeaftaler, hvorledes der må være tiltro til dem i et eller andet omfang.

Økonomisk er der også taget initiativer til at øge de kommercielle indtægter bl.a. med en ambassade i KBH.

En bekymring eller i hvert fald en skepsis kan du få mig med på, men en dommedagsprofeti, den køber jeg nu ikke.

Ulvefar

Indlæg af Ulvefar »

mousebreaker skrev:@ ulvefar

Man kan jo bare håbe at den dag Benham ikke gider mere (jeg tror at der trods alt går 5+år til at det bliver aktuelt, medmindre han bliver hårdt ramt økonomisk) at han vil aflevere klubben i en ordentlig udgave. Eller i det mindste gøre det i så god tid at klubben kan nå at regulere ambitionsniveauet. Det er selvflg et problem hvis han har et syn på tingene som Onkel Kurt som jo bare lader til at være en kynisk bankmand uden reelle følelser for det han foretager sig. Jeg tillader mig at være så naiv at tro på at følelserne hos Benham er mere udviklet. At han dermed måske allerede har taget os ind i hjerteregionen eller at han gør det med årene. De oplevelser han opnår med os er jo ret modsat det han kan opnå med Brentford, selvom vi aldrig ville kunne konkurrere med den klub om hjerterum :)

Den dag han vælger at stoppe må vi håbe at der kommer en ny sugardaddy forbi. Jeg har ca nul komma nul tillid til at FCM kan stille en ledelse på benene der, som de eksempelvis i SønderjysE gør det, sætter tæring efter næring og som samtidig kan holde sig i den bedste række. Nu hjælper 14 hold godt nok på det problem, men jeg tror stadig at en tid uden Benham eller ny sugardaddy, mest af alt ligner en tvangsnedrykning på sigt
Det er præcis den der "nu må vi håbe"-naivitet, der præger den plan, FCM kører pt.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Ulvefar, du køber ikke præmisen om overgangsår?

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Vi må heller ikke være blind for at det er begrænset hvad klubben kan gøre for at klargøre sig til den dag Benham forlader skuden. Det er slet ikke sikkert at Benham er interesseret i det, fordi så skal overliggeren sættes ned og det er ikke derfor han er her. Han er her for at prøve at have en klub der spiller om trofæer og i Europa og muligvis også for at teste sine ideer omkring data. Hvis han ikke ønsker at klubben kører på lavere blus økonomisk, så er det bare sådan det er. Det er trods alt ham der punger ud. I bund og grund er det jo ham der skal sige stop når han synes toget er kørt af sporet i den her tid
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
DenStolteJyde

Indlæg af DenStolteJyde »

Men noget helt andet er jo at hvis benham ønsker at smutte så er der 2 muligheder:
1: han kan forsøge at sælge sine aktier i klubben (hvilket nok ikke bliver så nemt endda sådan lige fra den ene dag til den anden)
2: Han kan via sin store aktiemajoritet bare lukke foretagendet helt ned.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

DenStolteJyde skrev:Men noget helt andet er jo at hvis benham ønsker at smutte så er der 2 muligheder:
1: han kan forsøge at sælge sine aktier i klubben (hvilket nok ikke bliver så nemt endda sådan lige fra den ene dag til den anden)
2: Han kan via sin store aktiemajoritet bare lukke foretagendet helt ned.
1. Kommer an på prisen du fastsætter ;)
2. Husk nu at Ankersen er hans højre hånd og en rådgiver han lytter til, vil han ikke lade ske. Fornemmer nu også Benham er ret fornuftig tænkende og en mand med kærlighed til sporten.
Giver jeg lige så meget for, som dommedagsprofetierne med ragnerok, atomkrig, død ved radiobølger, udløb af en indianer stammes kalender, skiffergas der kommer og æder os osv. Man kan være bange for alt ting hvis man vil.

Noerum

Indlæg af Noerum »

Mangler 30-40 millioner
Det manglende Sisto-salg kan få konsekvenser for årsregnskabet. Umiddelbart mangler der dermed 30-40 millioner kroner. Men så simpelt vil sportsdirektøren ikke stille det op.
- Hvis vi havde solgt Pione, havde vi også hentet noget mere, så sådan kan man ikke sige det. Der er også stadig mulighed for at sælge ham til sommer, inden regnskabsåret slutter, pointerer Claus Steinlein.
I mine øjne en vanvittig strategi. Klubben har simpelthen budgetteret med, at Sisto bliver solgt for mindst 30-40 mil. Så hvis vi skal komme ud med det plus på 5 mil, så skal Sisto sælges stort til sommer. Det var måske fint nok hvis man snakkede om ejendomme, hvor man ved nogenlunde hvad man kan få. Men med en fodboldspiller? Vanvid. Hvad gør klubben, hvis Sisto ikke får et stærkt forår? Så er der næppe klubber der vil smide den slags penge?

Iøvrigt er det vildt, at selv med 30+ mil fra Europa League, kan man ikke få forretningen til at gå i nul. Hvorved klubben stadig skal sælge for 30-40 mil om året.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Lidt off-topic, men må dog have positiv økonomisk konsekvens for Midtjylland eller måske nærmere MCH.

Aftale om 4 landskampe til MCH og "En Del af Noget Større" partnerskab
http://www.dbu.dk/Nyheder/2016/Februar/ ... muneaftale

Godt arbejde af Lars Krarup, hans folk og/eller hvem der skal have æren for dette :)

Noe

Indlæg af Noe »

Ja, ja: Sten og glashus og alt det der. Men Hørsholt og co. har jo fået os alle sammen til at tro på, at FCK bare hamrede derudaf på økonomien. Den eneste grund til at vi kunne blive en trussel, var fordi vi på ufin vis tillod os at overforbruge.

Problemer er bare, at FCKs overforbrug pt. er endnu større end vores. Sidste år havde fodbolddelen af PS&E et underskud på 73,9 mio kr. Heraf et driftsunderskud på -27,1 mio og et transferunderskud på -46,8 mio! Det kan godt være, at deres omsætning er større, men de bruger også uendeligt mange flere penge end vi gør.

http://www.parken.dk/files/aarsrapporte ... t_2015.pdf (side 11)

Overskuddet i Lalandia dækkede i øvrigt næsten fodbolddelen, så hermed endnu en grund til at holde sig langt væk derfra.

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Op til denne 22. spillerunde er tipsbladets gamle økonomi oversigt blevet gentrykt.
http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... ne/6001442

Siden denne artikel blev skrevet (første gang) er det dog ændret således 1. valg og 2. valg får samme beløb, under markedspuljen.
http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... ge/5766716

Altså kan en sejr over SønderjyskE være 2,3 mio værd (2,1 + 0,2 mio.) i forhold til et nederlag (og AaB og BIF tager point).
FORZA FCM!

Nogen der ved noget om hvordan økonomien bliver med den nye struktur fra næste sæson. Gætter på at tv-pengene vil blive udbetalt efter 13., 26. og 36. spillerunde.

Fordelingen ligner formentlig, men er delt ud på 2 hold mere, samt at for FCM og FCK ville sige god for den, skulle der flere penge i mesterskabs slutspillet.
Hørte lidt løst om faldskærmspenge fra nedrykkerne i stedet går til placeringer i mesterskabsslutspillet. Så fremt det er rigtigt er det endnu mere træls for Hobro at rykke ned denne sæson.
http://www.bt.dk/superligaen/et-kig-i-k ... a-struktur

Steffen am

Indlæg af Steffen am »

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Der er et interview med Ankersen i dagens HF:
- Efter et par år med investeringer, skal økonomien nu i balance
- Målet er et overskud over de næste 3 år
- Spillerbudgettet falder i denne sæson, som en konsekvens af løntunge afgange (Bak, Petter, Jim, Bodurov) og billige erstatninger (U19'erne)
- Vil fortsat køre en risikobetonet strategi, hvor der budgetteres med spillersalg og Europa.
- Der er fremgang i de kommercielle indtægter, men stadig behov for lokal og regional opbakning

Besvar