OPTAKT: FCM VS. FCN

Om FC Midtjylland og Black Wolves
mousebreaker

Re: OPTAKT: FCM VS. FCN

Indlæg af mousebreaker »

Jeg kan ikke sige at jeg er overrasket. Vi spiller skidt men ikke markant dårligere end i de andre kampe i SL i år, bortset fra OB og Aab kampen. Vi er solide defensivt og tandløse fremad. Vi scorer ca 1 mål mindre i snit per kamp end vi gjorde sidste år. Og vi skaber laaaaangt færre chancer. I særdeleshed de store. Vores angribere har virkelig svære kår for at score. Vi spiller med Sisto fra start hver gang - og selvom jeg er vild med den knægt, så har jeg det som om vi spiller med en mand i undertal fra start.

Vores spil som det er nu, er fint i Europa, fordi vi er underdogs og fremfor alt skal lukke af bagude og kan satse på dødbolde. Forventningerne er ikke større end at det bliver godtaget som værende udansk, modent og kynisk. Men i superligaen er forventningerne større - med rette. Vi har fået heldigvis fået vores point pga defensiven og en ikke helt lille portion good old LUCK. NU gik den ikke længere og et sløjt hold fra FCN kunne samle 3 point op. Et hold som FCK udstillede og hamrende ufortjent kun fik 1-1 imod trods 9 mod 11 til slut. Vi er langt efter FCK spillemæssigt som jeg ser det. Men vi er a point og det skal vi være glade for. Kommer vi i gang offensivt så skal vi nok følge FCK til dørs.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Konsulen

Indlæg af Konsulen »

Spørgsmålet er jo, om vi kommer igang offensivt. I mine øjne har Thorup glemt alt om at tænke offensivt siden han tog over. Der er lukket af bagude, men samtidig er alt kreativitet forsvundet fremad. Det ser jo ikke ud til, at spillerne ved hvordan de skal løbe for hinanden når de kommer op på modstandernes halvdel.
Vores tre angribere er jo ikke nogen der selv skaber chancerne ved at sætte modstanderne af, dertil er de jo også for langsomme. Jeg forstår slet ikke, at man ikke forsøger at få gang i Urena. Han har måske ikke leveret optimalt siden han kom, men har han reelt fået chancen for at spille sig i form?. Der er vel flere spillere på holdet der får chancen uge efte uge, selvom de ikke leverer?. Som det er nu har vi jo ingen trusler i dybdeløb, det hele skal komme på dødbolde, hvilet jo reelt set er temmeligt fattigt at se på. Det er vel ikke afgangen i Igboun der er hele årsagen? - i så fald har man da ikke formået at indkøbe en passende erstatning.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Så er det heller ikke værre. Vi spillede så vidt jeg husker, heller ikke ligefrem sprudlende offensivt fodbold i foråret. Vi skal helt tilbage til efteråret sidste år, for at finde decideret champagnefodbold.
Når vi ikke lukker så mange mål ind, behøver vi heller ikke score så mange. Heldigvis.

Jeg er yderst tilfreds med det holdet leverer.

Vi er blevet meget dygtige til at kontrollere kampe, noget FCM ALDRIG har kunne før.
Vi lukker ufatteligt få mål ind!
Vi har haft en fantastisk sæsonstart, samtidig med at vi har spillet 7 europæiske kampe, og kort forinden stod med armene i vejret som mestre. Det er faktisk ret fantastisk at vi har kunne levere så stabilt i to turneringer.
Vi fik en ny træner i sommers, selvom han har været træner i Esbjerg og for U21 landsholdet, er han stadig rimelig uerfaren men har flot formået at få holdet til at præstere. Jess tog nok Danmarks sværeste job, da han skulle fylde Glens sko ud, alle elsker jo Glen, det kan søreme ikke være let at skulle løfte den opgave at træde ind i en situation hvor man næste kun kan fejle.

Jeg er ikke tilhænger af så meget rotation som desværre er nødvendigt ligenu. Det havde givet mere pondus at sætte Petter Andersson ind i dag, end Marco Larsen. Men med alle de kampe vi spiller, er det simpelthen nødvendigt.

Konsulen

Indlæg af Konsulen »

Jeg vil da sige, at det er skidt, meget skidt endda, når vi ikke kan kreere en eneste reelle chance på hjemmebane mod FCN

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

Ravnen skrev:Så er det heller ikke værre. Vi spillede så vidt jeg husker, heller ikke ligefrem sprudlende offensivt fodbold i foråret. Vi skal helt tilbage til efteråret sidste år, for at finde decideret champagnefodbold.
Det er det vel værre. Du pointerer meget godt at vi heller ikke spiller sprudlende offensivt i foråret og dermed bakker det op som andre herinde snakker om, nemlig at vores offensiv har været særdeles dårlig i snart en lang periode. Dertil skal så også lige nævnes de mange mål vi scorede på dødbolde. Vi kan jo prøve at fjerne dem fra udregningen, eller bare halvdelen og så se om vi stadig formåede at blive mester. Vi har et problem og har haft det længe. Det bliver i særdeleshed mere iøjnefaldende nu vi heller ikke scorer på dødbolde.
Når vi ikke lukker så mange mål ind, behøver vi heller ikke score så mange. Heldigvis.

Korrekt, men scorer vi ingen mål, vinder vi heller ingen kampe.
Jeg er yderst tilfreds med det holdet leverer.
Det er ikke for at være flabet eller fræk eller noget og undskyld min kommentar, men hvornår er du ikke det?
Vi er blevet meget dygtige til at kontrollere kampe, noget FCM ALDRIG har kunne før.
Begynder snart at lyde som det danske landshold og Morten Olsen, Jamen vi kontrollerede jo kampen!
Personligt er jeg ligeglad med kontrollerende spil, så længe det bare er ligegyldig boldflytteri på tværs af banen og bagud. Det kontrollerende spil, skal munde ud i chanceskabende spil og afslutninger på mål, ellers er det ikke meget bevendt og vi kan flytte bolden nok så meget rundt uden at blive farlige.
Vi lukker ufatteligt få mål ind!
Fuldstændig enig. Vores defensiv har været særdeles stærk, Ihvertfald med Kian og Svia.
Vi har haft en fantastisk sæsonstart, samtidig med at vi har spillet 7 europæiske kampe, og kort forinden stod med armene i vejret som mestre. Det er faktisk ret fantastisk at vi har kunne levere så stabilt i to turneringer.
Vi fik en ny træner i sommers, selvom han har været træner i Esbjerg og for U21 landsholdet, er han stadig rimelig uerfaren men har flot formået at få holdet til at præstere. Jess tog nok Danmarks sværeste job, da han skulle fylde Glens sko ud, alle elsker jo Glen, det kan søreme ikke være let at skulle løfte den opgave at træde ind i en situation hvor man næste kun kan fejle.
Ja vi startede fantastisk ud og har gjort det flot i europa, hvis vi lige glemmer Apoel. Men de seneste kampe, ligger en dæmper på den flotte start og man kan snakke om at vi i særdeleshed også har haft heldet med i europa kampende, for spillet har ikke altid været lige godt og offensiven, har stadig haltet gevaldigt.
Jeg er ikke tilhænger af så meget rotation som desværre er nødvendigt ligenu. Det havde givet mere pondus at sætte Petter Andersson ind i dag, end Marco Larsen. Men med alle de kampe vi spiller, er det simpelthen nødvendigt.
Helt enig. Jeg er heller ikke for meget for alt for meget rotation og udskiftning generelt. kontinuitet er vigtigt og er en stor del af den fremgang Fcm har haft de senere år.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Tak for alle svarene. Jeg synes da nok jeg også lufter min utilfredshed, når det er nødvendigt. Det synes jeg bare ikke at det er nu, med de resultater vi har leveret i efteråret og vores placeringen i superligaen. Hvis vi begynder at tabe flere kampe i træk, skal jeg nok tage mig sammen og blive mere kritisk, men indtil videre vi jeg forholde mig positivt indstillet :mrgreen:

Man siger altid det sværeste er at følge op på succes. Glen havde advaret om at det kunne give mæthed i truppen, at man skulle have armene ned igen efter triumfen. Så stod vi pludselig med en ny træner, og derfor var det også en overraskelse da vi igen i år, startede pointmæssigt som lyn og torden. Vi har haft marginalerne med os i lang tid, i går var de så i mod os, vi kunne ligeså godt have vundet.

Det er træls at miste 1. pladsen. Vi har vænnet os til at den er vores. Men vi er altså også vant til succes, tænk hvordan OBs fans har det i øjeblikket, eller Brøndbys. Vi kan ikke bare forvente at vi partout vinder alle kampe. Bolden er rund, og nogle gange går det bare ikke vores vej.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Ravnen skrev:Tak for alle svarene. Jeg synes da nok jeg også lufter min utilfredshed, når det er nødvendigt. Det synes jeg bare ikke at det er nu, med de resultater vi har leveret i efteråret og vores placeringen i superligaen. Hvis vi begynder at tabe flere kampe i træk, skal jeg nok tage mig sammen og blive mere kritisk, men indtil videre vi jeg forholde mig positivt indstillet :mrgreen:

Man siger altid det sværeste er at følge op på succes. Glen havde advaret om at det kunne give mæthed i truppen, at man skulle have armene ned igen efter triumfen. Så stod vi pludselig med en ny træner, og derfor var det også en overraskelse da vi igen i år, startede pointmæssigt som lyn og torden. Vi har haft marginalerne med os i lang tid, i går var de så i mod os, vi kunne ligeså godt have vundet.

Det er træls at miste 1. pladsen. Vi har vænnet os til at den er vores. Men vi er altså også vant til succes, tænk hvordan OBs fans har det i øjeblikket, eller Brøndbys. Vi kan ikke bare forvente at vi partout vinder alle kampe. Bolden er rund, og nogle gange går det bare ikke vores vej.
Jamen, vi har da alle grund til at være positive over resultaterne. Men det er kritisabelt i mine øjne hvis man pga resultaterne er blind overfor spillet som det har set ud. Hvis vi havde tabt til SønderjyskE da vi stillede med mælketænder. Hvis vores modstandere Aab og OB havde været bare en anelse skarpe så havde vi også mistet point i de to eneste kampe hvor vi har vist niveau. De havde begge klart større chancer end vi havde. Og ja - en sidste sekunds scoring fra Duncan.
Det er kun held at vi har 18p - reelt burde vi kun have måske 10-12 ifht den dominans vi har haft i kampene - i hvert fald offensivt. Så var der sgu nok flere der havde fået øjnene op.
Heldigvis er jeg helt sikker på at Thorup er 100% bevidst om det, men han har bare ikke haft nogen tid overhovedet med holdet på træningsbanen. Royer havde store forcer offensivt i Østrig. Novak den mest scorende forsvarspiller nogensinde i Tjekkisk fodbold sidste sæson. De spiller i samme side. Jeg forestiller mig at det nok skal blive godt når de finder hinanden. Lige nu kommer der dog intet.
Jeg var meget skeptisk mhb på Thorup da han fik jobbet, men han har overrasket mig positivt overall, selvom jeg var rasende over hans valg af opstilling mod SønderjyskE

Jeg er enig i at vi ikke kan forvente at vinde alle kampe - naturligvis. Men vi kan forvente og kræve en større spildominans og mere chanceskabende spil end det vi har set indtil nu. Vores trup er alt for stærk til at vi på nogen måde skal nøjes med mindre. VI har en trup der er den eneste der kan konkurrere med FCK - og det skal kunne ses på banen hver gang - også ifht til det FCK kommer med.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Jalokin1990

Indlæg af Jalokin1990 »

Nu tillader jeg mig at bringe min mening i spil også ;).
Jeg må langt henad vejen lægge mig op af Ravnen. Jeg er meget enig i, at vi hurtigt lader os forblænde i, at vi er vant til at lægge nummer 1. Jeg skal da gerne indrømme, at jeg også i lang tid har haft følelsen af, at den førsteplads er vores, men nu er klubben bare kommet på et niveau, hvor den aldrig har været før. Der er gang i to turneringer, og torsdag starter den tredje. Med det antal kampe, rejser frem og tilbage, meget begrænset forberedelsestid til hver kamp og Thorup's manglende tid til at sætte sit præg på tingene, så må jeg bare sige, at jeg er super overrasket, hvor godt vi ligger til! Trætheden i spillerne vil (og er måske så småt) begynde at melde sig i spillerne. Jeg ved godt, at budgettet i vores klub er større end AaB, EfB og hvem der ellers har været i europæisk gruppespil de senere år, men jeg synes bare klubben viser, at der er fundament til at være med i europæisk gruppespil, og stadig være med i den hjemmelige liga på et langt højere niveau end AaB og EfB, bl.a. var i stand til. Jeg medgiver også gerne at heldet har været der i nogle kampe, men det kendetegner vel et tophold, som må lave justeringer i holdopstillingen til hver kamp. Der vil komme udsving, når der roteres hele tiden! Selvfølgelig skal vi ikke acceptere et nederlag, men man må bare erkende at fodbold er sådan :)

Tilgengæld synes jeg der er noget, der er langt mere alarmerende omkring klubben i øjeblikket, og det er fansene og stemningen! Jeg er simpelthen så skuffet over den attitude, som folk kommer med på stemningstribunen. Netop, når spillet ikke flyder, spillerne begynder at blive trætte og resultaterne begynder at blive lidt tvivlsomme, skal vi fans steppe op, og vise vejen for spillerne ved at råbe dem frem, eller i det mindste lægge pres på dommeren for at få muligheden, der tipper det til vores side. Men jeg synes ikke vi ser nogen trods-reaktion fra os. I stedet holder vi kæft, og håber på, at heldet er med os! Vi så det mod Legia, hvor folk i stedet for at lægge armene om skuldrene på medfans ved siden af og hoppe med, stiller sig med korslagte arme og kigger fodbold, som om man sad på Faxe Kondi. Mod netop FCN var stemningen ikke-eksisterende i en kamp, som ikke er nem pga. europæisk kamp torsdagen forinden, rokeringer på holdet og måske mindre forberedelse end normalt! Man plejer at snakke om mæthed hos spillerne, men i dette tilfælde virker det til at mætheden er større hos os fans! Det virker til, at man forventer en masse uden selv at ville yde noget. Og lad os endelig tage den med det samme: "Jamen mange af de andre fans råber eller danser ikke, så hvorfor skal jeg?". Altså, hvis det er indstillingen blandt os fans, så vil det tage lang tid inden vi bliver en vedvarende magtfaktor i danskfodbold, for vi skal skubbe spillerne de sidste 5-10%, selvom det er professionelle fodboldspillere vi har med at gøre :).
Jeg håber vi kan finde noget af den appetit frem igen, som jeg ved at vi fans har, for vi kan skabe en god lydkulisse og gøre det svært for mange modstandere, hvis vi vil hjælpe holdet fremad.

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

Fint indlæg Jalokin1990

Men jeg tror at du overfortolker lidt, som jeg også tillader mig at sige ligesom Ravnen, som du læner dig op ad. Ihvertfald ang. mine lidt kritiske ryster, skal ikke kunne tale for andre.

Jeg snakker om at vores offensiv har problemer og har haft det i lang tid. Vi har problemer med at skabe spillet og spille os frem til målchancer i åbent spil. Og jeg er nervøs for at vi stadig ikke har fundet en løsning på dette problem, eller at det ikke ser ud til at blive bedre.

Her kommer jeres overfortolkninger så ind. For det jeg snakker om har intet, med at vi har vundet et mesterskab, det har intet med om det er Glen eller Thorup der er træner (går jeg da ikke ud fra, da problemet har været under begge trænere) Det har intet med om vi ligger nr. 1, 3 eller 12. det har intet med om vi spiller i europa eller ikke. Det har intet at gøre med at være forblændet af dit eller dat.

Det er ganske såre simpelt. Det har at gøre med at jeg mener at vores offensiv har alvorlige problemer, vi skaber som sagt ikke nok og har store problemer derved. Vi falder hurtigt til at smide lange bolde op i hovedet på vores modstandere. Vi scorer ikke så mange mål ved dødbolde som vi tidligere har gjort og derved fremstår vores offensive problem, nu ret åbenlyst og jeg ser ingen fremskridt i oven nævnte og det undrer mig og det syntes jeg er et alvorligt problem.

Ang. fansene og stemning er jeg egentligt enig.
Ravnen skrev:Tak for alle svarene. Jeg synes da nok jeg også lufter min utilfredshed, når det er nødvendigt. Det synes jeg bare ikke at det er nu, med de resultater vi har leveret i efteråret og vores placeringen i superligaen. Hvis vi begynder at tabe flere kampe i træk, skal jeg nok tage mig sammen og blive mere kritisk, men indtil videre vi jeg forholde mig positivt indstillet :mrgreen:

Det er nok her du og jeg går lidt skævt af hinanden. Jeg snakker ikke Glen, mesterskaber, førstepladser, champagnefodbold osv. osv. men det gør du eks. selv. Som du kan læse ovenfor, snakker jeg i bund og grund om et problem jeg syntes at vi har og har haft en tid og har som sagt intet med mesterskaber, førstepladser eller et krav om partout at skulle vinde alle kampe.

Hvad OB og Bif fan føler for og omkring deres klub, kan jeg ikke se har nogen relevans, da dette omhandler det hold jeg er fan af og det problem "mit" hold har.

At du er positiv indstilling er da bare fint og det skal du da have lov til. Men da jeg er mere realistisk i min tankegang og ikke altid kan følge den "i min verden overdrevne positive" tankegang, brummer jeg lidt i ny og næ ;)

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Det problem har vi vel haft siden Erik Rasmussen stoppede. I årene med ham spillede vi en omgang offensiv seværdig, måske lidt naiv, fodbold. Skidt med at modstanderne scorede to mål, hvis vi bare scorede tre. Men dengang kunne vi simpelthen ikke tage point på udebane. Selvom vi var suverænt det bedste hjemmehold, så fik vi to gange sølv og ikke guld, primært fordi vi kun kunne slippe af sted med den heftige offensiv på hjemmebane.

Man vinder ikke mesterskaber på offensiv fodbold. Man vinder det på vilje og hårdt arbejde, på en stærk defensiv. Vi har en tæskestærk defensiv i øjeblikket, bedre end nogensinde. Det er det der gør at vi kunne slå Southampton ud, og vinde over Legia. Der skal nemlig kun ganske få mål til sejre, når man kan lukke af bagude. Derfor er jeg også meget positiv. Vi har spillerne der kan score de mål, Duncan har vist det flere gange og Pusic blev trods alt topscorer i sidste sæson.
Vores dødbolde har vundet sig et ry, der gør at alle modstanderens spillere er hjemme i feltet så snart vi får så lidt som et indkast. Der er ingen der skal nyde noget.

Fans SKAL have lov at brumme, når holdet taber ;) Tro mig, jeg bandede det også langt væk. Men man må op på hesten igen :-)

Jalokin1990

Indlæg af Jalokin1990 »

Ja, offensivt har det haltet nogle gange, det kan vi godt blive enige om. Men jeg synes nu ikke, at det er så galt, når vi har en defensiv, som nærmest ikke giver én chance væk (Bortset lige fra Apoel hjemme). I Aalborg spiller vi AaB ud af banen i 75 minutter, og spiller os til en del chancer, og mange kampe har vi spillet en middelmådig (nogle gange ligefrem dårlig) første halvleg, men er så kommet ud med det nødvendige i anden halvleg og fået skabt chancerne til tre point :).

Selvfølgelig ville det være lækkert med et hold, som ikke giver chancer væk i defensiven, og en offensiv som skaber chance på chance hver gang det har bolden, men jeg foretrækker så helst en solid defensiv. Som NFLming og Falkeøje så tit sagde, da de kommenterede NFL; Offensiven sælger billetter, mens defensiven sikrer mesterskaber ;)

Samtidig synes jeg også, at det virker som om vi er ved at få noget af DNA som kendetegnede FCK, da de skød deres dominans igang, hvor det også var bygget op om en stærk defensiv, hvor alle hold skulle løbe sig selv halvt ihjel for at skabe én stor chance i løbet af kampen. Vi har alle vores idé om hvordan vi gerne vil se holdet spille, og det har Thorup også! Lad os nu endelig bare håbe, at hans er den rigtige ;)

Brugeravatar
Lupus1999
Kontakt:

Indlæg af Lupus1999 »

Her er lidt til jeres betragtninger.

http://www.bt.dk/fodbold/guldkampen-er- ... fck-og-fcm

Jeg bider mærke i at vores defensiv i denne sæson er markant bedre end FCK's var i sidste sæson, hvor de fik meget ros for deres defensiv.

Det er dog lidt alarmerende med vores offensiv.

Men en bedre defensiv end FCK's i sidste sæson må rent hypotetisk jo så give lidt flere point end FCK fik og dermed burde vi samle omkring 70 point i denne, hvilket i langt de fleste tilfælde er nok til et mesterskab.

Fcmrose

Indlæg af Fcmrose »

Når Petter ikke er i form, og det har han ikke været længe, så er vi offensivt svagere end når han er i form, og vel er en af de bedste på sin plads i superligaen. Når Pione heller ikke er i den form som han var i før sin skade, så er vi offensivt svagere. Når vi har solgt Sylvester, så mangler vi noget fremadrettet agressivitet, som ingen af nyindkøbene indtil nu har kunnet levere. Når Hassan sidder ude, mangler vi også speed og aggresivitet. Når så samtidig vi ikke scorer så stabilt på dødbolde, som vi gjorde sidste år, så laver vi ikke mange mål. Det ser ud til, at Thorup i førsteomgang har valgt, at focusere på defensiven, og få stabilitet der, med de nye opstillinger. Jeg har på fornemmelsen, at Pione har fået større defensive pligter, end han havde før, det sammenholdt med manglende form, har heller ikke gavnet hans spil. Vi må håbe, at holdet bliver spillet bedre sammen offensivt og holder fast i de gode takter defensivt. Vi skal til at score flere mål, ellers løber FCK fra os.

Besvar