FCM vs. Vibår

Om FC Midtjylland og Black Wolves
BMBrandt

FCM vs. Vibår

Indlæg af BMBrandt »

fanman skrev:18/7 16.00 Mesterholdet vs. elevatorholdet!

Så er det tid til en ny sæson, vi åbner med et brag af en kamp mod ærkerivalerne fra fodsportsforeningen i Viborg!
Statistik er efterhånden blevet et "buzz-word" både her på graven og i FCM generelt og den har vi med os i opgøret her, da vi ikke har tabt til Viborg siden 2005 og skal vi sammenligne med nyere kampe mod Viborg, giver det kun mening at se på de tre sidste opgør, da fjerde og femte er fra 2008 og 2007, her parkerede Ove C bussen i den ene og spillede 0-0 hjem, så havde vi en tæt kamp vi vandt i undertal og slutteligt 5-2 kampen hvor vi spilmæssigt dominerede fra start til slut.
Det er selvfølgelig et nyt Viborg hold vi møder nu, men vi er også kun blevet styrket siden sidst!

Min største bekymring går på om udskiftningen i truppen er for stor især nu hvor vi også har skiftet ud på træner posten.

Skader: *Lad os lige se hvordan det ser ud senere*
Karantæne: Ingen

Bud på startopstilling:

*Igen vil jeg vente, til transfervinduet smækker i*

Det bliver helt klart en seværdig kamp, datoen giver alle muligheder for godt vejr, sådan som billetsalget udviklede sig, tør jeg godt håbe på 9.000 på stadion, trods ferien.
Uanset hvordan sæsonen slutter og om lige de tre point bliver afgørende, tror jeg det ville være et kæmpe boost for både spillere og os, hvis vi kunne skabe en god stemning og tæve Viborg på et tætpakket stadion.
Viborgs tilhængere plejer at være flittige med tifo arbejdet, når de gæster os, og de er vidst også klar denne gang https://www.facebook.com/sydtribunen.vi ... nref=story så jeg håber vi ligeledes får lavet en flot tifo til kampen.
Desuden har jeg et håb om at kampen afvikles uden ballade!

Slutteligt vil jeg sige, at jeg ikke kan bestemme mig for om jeg helst ser en gentagelse af sidste eller forrige opgør, vælg selv :)
https://www.youtube.com/watch?v=wZLWgGRvX-0
https://www.youtube.com/watch?v=wlJPuQa ... freload=10

BMBrandt

Re: FCM vs. Vibår

Indlæg af BMBrandt »

Mon ikke et bud på start11 er: Dahlin - Bak - Kian - Erik - Jesper - Sparv - Sisto - Poulsen - Andersson - Royer - Pusic

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

Har læst et sted, at Bak er ude. Mener Kent skrev at det stod i Herning Folkeblad, eller aoh.dk. Men ellers et godt bud på en start-11 :-) Reelt er det vel kun Duncan/Pusic der er spørgsmålstegn omkring, hvis alle andre (udover Bak) er 100% klar.
Vi kan tabe, men aldrig besejres

THenry

Indlæg af THenry »

Ja. HF har Bak ude i de næste par kampe. Han kan angiveligt være tilbage til 3. runde af CL i følge HF.

Forhåbentlig kan Pione spille 90 minutter, og overtage kanten fra Urena, og under denne forudsætning bør bør start 11 stort set give sig selv.

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

Så har de grønne svin igen været forbi MCH Arena med deres spray dåser. Enten dem, eller Esbjerg, da jeg ikke ser nogen grund til at Viborg skulle have nogen holdning til Jess Thorup.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2015-07-16 kl. 15.00.55.png

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Nu kommer jeg måske til at træde på nogle ligtorne. For mig er kampene mod Viborg ikke anderledes end kampe mod SønderjyskE eller for den sags skyld Søllerød i pokalen. Er det Herning Fremad delen af FCM hvor rivaliseren kommer fra? Jeg selv kommer fra Ikast og for mig er Viborg- og har altid været- et fuldstændigt ligegyldigt hold og klub.
Kun i damehåndbolden har Viborg været værd at bruge krudt på.

For mig ville det give mening med Aab el AGF eksempelvis. Men Viborg ...it blows my mind.

Ok, de hader os, fred være med det. Men jeg kan ikke hade Viborg. Dertil er de simpelthen for uinteressante.
Hvorfor hader du/i Viborg??. Og hvor længe har det været tilfældet?
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
PH1978

Re: RE: Re: FCM vs. Vibår

Indlæg af PH1978 »

mousebreaker skrev:Nu kommer jeg måske til at træde på nogle ligtorne. For mig er kampene mod Viborg ikke anderledes end kampe mod SønderjyskE eller for den sags skyld Søllerød i pokalen. Er det Herning Fremad delen af FCM hvor rivaliseren kommer fra? Jeg selv kommer fra Ikast og for mig er Viborg- og har altid været- et fuldstændigt ligegyldigt hold og klub.

For mig ville det give mening med Aab el AGF eksempelvis. Men Viborg ...it blows my mind.

Ok, de hader os, fred være med det. Men jeg kan ikke hade Viborg. Dertil er de simpelthen for uinteressante.
Hørt.... Jeg fanger den heller ikke.

Brugeravatar
Arff
Kontakt:

Indlæg af Arff »

Mousebreaker: Nej, det er Ikast-delen, hvor jeg også selv stammer fra. Men faktisk tror jeg ikke at der er én eneste, hverken VFF'er eller FCM'er der kan forklare, hvorfor de hader den anden part - udover "fordi det gør jeg". Personligt kan jeg heller ikke tage trykket af dem, og samtidig elsker jeg den stemning det medbringer, og den fællesskabsfølelse man får, når man står i modsatte ende og jorde dem verbalt og på banen.

Men som jeg husker det, er det noget lignende dette:
Viborg mener de er det rigtige Midtjylland, og derfor opstod rivaliseringen. Der kom en trods reaktion fra Midtjylland-fansene, og det hele eskalerede en dag inde i Herning, hvor grupperinger fra begge klubber stod på hver sin side at politiet og kastede brosten og flasker på hinanden. Det lykkedes nogle enkelte at snige sig uden om politiet, og fik derved startet en slåskamp.
Efterfølgende har Viborg haft ret travlt med sende personlige trusler i folks postkasser, på deres personlige adresser - uden frimærker. Viborg har et par gange haft folk til nogle af vores udekampe, hvor der er opstået ballade, og senest (da deres steroide-drenge har taget over, som sikkert intet aner om noget!) er det blevet til hærværk på stadion, de er flere gange mødt op i Herning.

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

mousebreaker skrev:Nu kommer jeg måske til at træde på nogle ligtorne. For mig er kampene mod Viborg ikke anderledes end kampe mod SønderjyskE eller for den sags skyld Søllerød i pokalen. Er det Herning Fremad delen af FCM hvor rivaliseren kommer fra? Jeg selv kommer fra Ikast og for mig er Viborg- og har altid været- et fuldstændigt ligegyldigt hold og klub.

Jeg hader heller ikke Viborg og du siger det egentligt meget godt selv. Det er en uinteressant og ligegyldig klub, i min verden.

Jeg er selv fra Ikast delen af FCM og kender til "hadet" fra før FCM. Dog var det førhen mere en intern "konkurrence", imellem byerne Ikast-Viborg, med fodbold, håndbold, håneret og div. stikpiller og giftigheder i lokalmedier, som aviser radioer osv. og for nogle udviklede det sig til et "lille" had/rivallisering. Det blomstrede så senere op igen og blev forværet, specielt fra Viborg fansenes side, grundet det som Arff skriver oven over.

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

@Arff

Jeg kan egentlig godt huske at Thomas Frandsen fik en masse ret alvorlige trusler da han skiftede til FCM i starten af nullerne. Det siger jo så lidt om deres fan kultur - eller mangel på samme. De lider formodentlig af mindreværd hele bundtet :)

Så må vi jo håbe at vi kan give dem anledning til at grave sig længere ned i mismodet på lørdag. Well, jeg kan som sagt ikke hade dem fordi jeg finder dem ret så ligegyldige - men det er da godt at ikke alle har det som mig. Det giver da noget interesse for kampen i det mindste. Også i medierne.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

THenry

Indlæg af THenry »

Jeg mener også rivaliseringen for alvor eskalerer efter FC Midtjylland bliver etableret, og særligt navnet navnet pirer folk fra Vibår. Efterfølgende er der "Maskot-slagsmålet", hvor Lupus æder Willy, inklusiv konfirmanden indeni ;) Det smider lidt ekstra kul på rivaliseringen, og så er der Thomas Frandsens skifte mellem de to klubber, hvilket får VFF fans til at hadede os endnu mere. Jeg husker også, at der fra Viborgs side var meget ballede efter en kamp, hvor vi vinder på et mål af Christian Olsen, hvor de mente det var unfair at vi spillede videre.

Derudover tror jeg også vores succes har været en torn i øjet på dem. Til at starte med var det to mere ligelige klubber i det samme geografiske område, og de kunne grine lidt af vores (urealistiske) høje ambitioner, som vi ikke kunne opnå, men i dag er det to klubber på to forskellige niveauer. Lillebror mod storebror, herunder plukkede vi i en periode flere af deres gode spillere bl.a. Furuseth, hvilket sikkert også gør hadet fra VFFs side endnu større.

Generelt virker hadet fra Vibårs side bare stort, hvilket igen bl.a. blev ekseimpliceret i tirsdags, hvor de tog til Herning for at ville slås..

Endelig har de to klubber vel også være gode til at hype netop dette lokalopgør, hvilket kommercielt sikkert har været godt for begge klubber, da ingen af klubberne tidligere havde en naturlig arvefjende. Personlig synes jeg det er nogle af de fedeste opgør, da der er gang i den på lægterne, der kommer mange på stadion og det smitter også af på banen med intense kampe. TV-stationer og medier har også - særligt i de senere år - fået øje på dette lokalopgør, og været med til at bygge det op til et stort opgør i DK.

Det er interessant, når man tænker tilbage på disse opgør for en 12-15 år siden, hvor man kunne stå skulder ved skulder med VFF fans på Ikast Stadion til fredelige opgør, der ikke havde Kjøwenhavner-pressens interesse. Dagens lokalderbys er bare langt sjovere!

Ser frem til at give den gas på på lægterne på lørdag!

admin 3

Indlæg af admin 3 »

Jens Ørgaard har da også i tidernes morgen kastet brænde på bålet, da han udtalte nået i stil med at der kun var plads til en klub i det midtjyske, hvilket var en hentydning til både sif og VFF. Det kan jo så tyde på at han havde ret da de 2 andre vel nærmest er elevatorhold i dag.

Personlig kommentar

Noe

Indlæg af Noe »

admin 3 skrev:Jens Ørgaard har da også i tidernes morgen kastet brænde på bålet, da han udtalte nået i stil med at der kun var plads til en klub i det midtjyske, hvilket var en hentydning til både sif og VFF. Det kan jo så tyde på at han havde ret da de 2 andre vel nærmest er elevatorhold i dag.
Frit fra hukommeneren, så var den kommentar afledt af den oprindelige diskussion omkring fusionen, der handlede om at der ikke var plads til endnu en topklub i området, udover Viborg og SIF. Begge parter havde ret - der var kun plads til en topklub ;)

For mig har Viborg-opgørene altid været tæt på. Jeg er som Ikast-fan opvokset i Viborg. Jeg husker ikke rivaliseringen IFS-VFF som særlig intens, selvom klubberne fulgtes op og ned de år. For mig at se, tog det fart, da en lille gruppe grønne sikkert havde set et program om Ultras i det store udland, misforstået en historiebog og havde brug for et modbillede. Kredit til dem, for de har virkelig fået hele byen med på rivaliseringen. Selvom deres retorik virkelig er grinagtig. Og opgørene er blevet noget særligt i de seneste år.

Når det er sagt, så er det ÅB, jeg bryder mig mindst om. Jeg kan virkelig ikke li' Ålborg.

THenry

Indlæg af THenry »

Lige et par citater fra dagens HF, hvor Erik viser at han er klar til lokalderbyet, og hvad kampene betyder :D

"De her lokalopgør mod Viborg betyder mere for mig nu, end de har gjort før. Jeg er blevet ældre, og jeg har også fundet ud af, hvad kampene betyder for klubben, for fansene og for os spillere. Det er kampe, der kommer helt ind under huden på os, forklarer 23-årige Erik Sviatchenko."

"Uden at forklejne dem, så havde jeg ikke opnået det, som jeg har allerede opnået, hvis jeg var blevet i Viborg. Så havde jeg stadig spillet højre kant - og det er jeg jo bestemt ikke. Perspektiverne var ganske enkelt større i FCM, forklarer Erik Sviatchenko."

Lund7400

Indlæg af Lund7400 »

Puha. Sindssygt spændende og vigtig kamp allerede i første runde. Jeg tror, at den kamp på mange måder kan definerer om ikke sæsonen, så i hvert fald begyndelsen herpå (inklusiv Europa). Forskellen på en sejr og et nederlag er enorm i forhold til selvtillid og arbejdsro.

Kommer sejren så? Tjah, på papiret er vi ikke voldsomt svækket, vel kun Royer som er en nedgang i fht. Igboun, mens Kian omvendt er et plus. Vi har et bedre hold på 10-11 positioner, og det bør give en sejr. Det største tvivlsspørgsmål kommer sig af kampen i tirsdags, men anskuer man de andre danske holds præstationer, var vi altså ikke ene om at leverer langt under lavmålet spillemæssigt.

Jeg tror på, at drengene og Thorup viser styrke, og banker Viborg hjem ned en sæk på 3-0.

Besvar