Økonomien

Om FC Midtjylland og Black Wolves
tgjensen

Re: Økonomien

Indlæg af tgjensen »

Hvis man tager oplandet med har vi vel et tilhængergrundlag på niveau med AaB og OB, hvilket også er reflekteret i tilskuertallene. Men at FCK og BIF har et langt bedre grundlag kan der vel ikke være så meget tvivl om. På lang sigt tror jeg også, der skal en del til - enten misvedligeholdelse fra københavnerklubberne a la AGF eller held fra vores side - før vi kan håbe på oprigtigt at være på deres niveau.

Jeg går ud fra det også er derfor, den officielle målsætning er baseret på europæisk gruppespil, og ikke mesterskaber. At være stabilt med i top tre eller fire, og så forhåbentlig kæmpe med om guldet en gang imellem, er mere realistisk. En mere stabil version af AaB, i virkeligheden.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Nu har vi - bortset fra to "katastrofale" syvendepladser - været fast inventar i Superligaens bedste halvdel siden oprykningen i 2000. Vi har vundet bronze og sølv flere gange, og nu står vi øverst på podiet.

Der er ingen garanti for, at vi holder momentum, men det vil i så fald have uendelig lidt med Hernings indbyggertal at gøre. Hvis fodbold og indbyggertal hænger så uløseligt sammen, bliver det svært at forklare fænomener som f.eks. AGF, FCN, Hobro og Kolding, der alle trækker i en helt skæv retning i forhold til byernes indbyggertal.

Og som du siger, Noerum, er FCM så meget mere end bare Herning. Først og fremmest er klubben jo fra Herning OG Ikast. Derudover har FCM den vel nok stærkeste og største regionale forankring i suppen overhovedet. Vores samarbejdsklubber breder sig over et stort område og et godt stykke ind i andre klubbers gamle jagtmarker. FCM har for længst knægtet både Viborg og Silkeborg, selvom deres udgangspunkt var lige så godt for femten år siden. FCM har bare været bedre til at gå nye veje. Det har gjort os upopulære, men det har også givet os resultater, der trodser CBS-Troels' logik. Det har ikke bare været sportsligt "held", som han formulerer det.

I øvrigt lyder det slet ikke som om, ham Troels har hørt om Matthew Benham. Det er lidt useriøst ikke at nævne klubbens pt. væsentligste økonomiske faktor i en sådan analyse.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Acebone skrev:Nu har vi - bortset fra to "katastrofale" syvendepladser - været fast inventar i Superligaens bedste halvdel siden oprykningen i 2000. Vi har vundet bronze og sølv flere gange, og nu står vi øverst på podiet.

Der er ingen garanti for, at vi holder momentum, men det vil i så fald have uendelig lidt med Hernings indbyggertal at gøre. Hvis fodbold og indbyggertal hænger så uløseligt sammen, bliver det svært at forklare fænomener som f.eks. AGF, FCN, Hobro og Kolding, der alle trækker i en helt skæv retning i forhold til byernes indbyggertal.

Og som du siger, Noerum, er FCM så meget mere end bare Herning. Først og fremmest er klubben jo fra Herning OG Ikast. Derudover har FCM den vel nok stærkeste og største regionale forankring i suppen overhovedet. Vores samarbejdsklubber breder sig over et stort område og et godt stykke ind i andre klubbers gamle jagtmarker. FCM har for længst knægtet både Viborg og Silkeborg, selvom deres udgangspunkt var lige så godt for femten år siden. FCM har bare været bedre til at gå nye veje. Det har gjort os upopulære, men det har også givet os resultater, der trodser CBS-Troels' logik. Det har ikke bare været sportsligt "held", som han formulerer det.

I øvrigt lyder det slet ikke som om, ham Troels har hørt om Matthew Benham. Det er lidt useriøst ikke at nævne klubbens pt. væsentligste økonomiske faktor i en sådan analyse.
Jeg er enig i mange af de ting som I skriver, men jeg synes måske også I pynter lidt på sandheden omkring oplandet, hvor jeg synes økonomen har en væsentlig pointe.

Selvom FCM har en lokal forankring som spænder vidt, så er det jo også en del af Danmark, som er relativt sparsomt befolket. At folk skal rejse en smule for at se fodbold er måske ikke et decideret problem, men det gør da en forskel at skulle tage bilen i 30 - 45 min. for at se fodbold. Det gælder naturligvis også for Aab, men min pointe er mere den om vi reelt kan skabe et kontinuerligt højt tilskuerantal igennem en hel sæson - der har jeg mine tvivl.

Derudover så har vi jo heller ikke entydig opbakning fra alle steder i regionen, her tænker jeg eks. på Holstebro, som på alle måder "kæmper" med Herning. Jeg synes da personligt det var sigende at HB blev samarbejdesklub med Brøndby. Noget som absolut ikke behager mig, både ifht. talentudvikling konkret, men også fordi det gør en stor forskel om man har en by som Holstebro på sin side i FCM.

Jeg tror i høj grad at en højere omsætning i FCM skal findes i bedre sponsorater, hvilket forudsætter høj eksponering. Så jeg ser vores europæiske spil som afgørende for om vi kan indfri de kommercielle mål der er sat.

Men igen, jeg er helt enig i at økonomen rammer helt ved siden af når han kalder det held.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Kent skrev:
Noe skrev:Vældig åbenmundet potentiel sponsor i Jyske Bank:
Anders Dam ‏@DamAnders 44 min.44 minutter siden

God drøftelse om samarbejde mellem @fcmidtjylland og @jyskebank i går #sldk #dkmedier #dkbiz @RasmusAnkersen
Ja, det må man sige. Så godt han i går twettede, at de skulle mødes. Spørgsmålet er, hvad mødet har handlet om. Det er klart, at Jyske Bank er en potentiel sponsor (som jo ellers tidligere i den grad har været involveret i Silkeborg, så det vil være en kæmpe bét for SIF, hvis de ender som fx hovedsponsor hos os), men kan bare ikke tro, at sådanne overvejelser luftes på Twitter.
Det handler så om et muligt tv-samarbejde:
@DamAnders: .@fcmidtjylland og @jyskebankTV drøfter tv-samarbejde #mesterskabskanalen #sldk #dkmedier #dkbiz http://t.co/btwxZSkzkZ

Mikael Lyk Madsen

Indlæg af Mikael Lyk Madsen »

Kent skrev:Ja, det må man sige. Så godt han i går twettede, at de skulle mødes. Spørgsmålet er, hvad mødet har handlet om. Det er klart, at Jyske Bank er en potentiel sponsor (som jo ellers tidligere i den grad har været involveret i Silkeborg, så det vil være en kæmpe bét for SIF, hvis de ender som fx hovedsponsor hos os), men kan bare ikke tro, at sådanne overvejelser luftes på Twitter.
I seneste tweet meldes der om et potentielt samarbejde om tv, altså næppe noget hovedsponsorat. Kan heller ikke forestille mig man ville nævne den slags offentligt inden en aftale var underskrevet.

Edit: Kan se jeg var for langsom...:)

Noerum

Indlæg af Noerum »

Det kan godt være, at HB er med i et samarbejde med Brøndby, men der er massere af fcm fans i Holstebro. HB har ikke nogen opbakning i Holstebro, faktisk er de gået sammen med Mejdal, bare for at kunne stille hold på nogle niveauer. Måbjerg IF er faktisk den største klub i Holstebro, mål på medlemstal, og de er med i FCM samarbejdet.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Opbakningen er enorm fra hele regionen, helt ud i de små landsbysamfund. Det er KLUBSAMARBEJDET som virkelig giver pengene igen, udover at uddanne fodboldspillere er klubsamarbejdet i den grad kulturskabende, alle de her små drenge og piger får en solid FCM-indsprøjtning med alle de fremragende arrangementer klubberne kan deltage i. Jeg taler af erfaring da jeg selv er Klubrepræsentant for en lille landsbyklub nord for Struer, her oppe ved Limfjordens vande går alle ungerne i FCM trøjer og stemningen er lige så høj over det her mesterskab som den er i Herning. Det er her FCM løfter sig udover bare at være Herning og Ikast, FCM er langt mere fordi man i den grad har succes med at sælge og formidle fællesskabet i regionen, helt ud i de små klubber. Det er fremtidens supportere, dem som skal fylde MCH Arena op om 5-10 år. Det er et enorm potentiale :-)

Noe

Indlæg af Noe »

Stoffer skrev: Derudover så har vi jo heller ikke entydig opbakning fra alle steder i regionen, her tænker jeg eks. på Holstebro, som på alle måder "kæmper" med Herning. Jeg synes da personligt det var sigende at HB blev samarbejdesklub med Brøndby. Noget som absolut ikke behager mig, både ifht. talentudvikling konkret, men også fordi det gør en stor forskel om man har en by som Holstebro på sin side i FCM.
Så var det der Masterclass åbenbart ikke federe: http://fcm.dk/nyheder/holstebro-boldklu ... m-familien

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Noe skrev:
Stoffer skrev: Derudover så har vi jo heller ikke entydig opbakning fra alle steder i regionen, her tænker jeg eks. på Holstebro, som på alle måder "kæmper" med Herning. Jeg synes da personligt det var sigende at HB blev samarbejdesklub med Brøndby. Noget som absolut ikke behager mig, både ifht. talentudvikling konkret, men også fordi det gør en stor forskel om man har en by som Holstebro på sin side i FCM.
Så var det der Masterclass åbenbart ikke federe: http://fcm.dk/nyheder/holstebro-boldklu ... m-familien
Dejlig nyhed. Jeg står rettet. Det er i al fald en vigtig forudsætning for opbakning i byen tror jeg personligt.

Noe

Indlæg af Noe »

Sagen kalder måske på lidt nuancer. Måbjerg IF, Mejrup GU, Mejdal-Halgård Fodbold og Holstebro Boldklub har indgået et talentsamarbejde, og da de andre var medlem af FCM-klubsamarbejdet, var derfor en forudsætning, at HB også var med. For HB var det derfor mere et valg mellem det nye samarbejde og Brøndby, end egentlig BIF vs. FCM. Glædeligt er det dog under alle omstændigheder, at HB valgte den lokale talentudvikling (og dermed FCM), fremfor Brøndbys prestigeprojekt.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

http://www.bt.dk/superligaen/fc-midtjyl ... nyt-kontor

Man må forstå at når man som jysk hold åbner et kontor i landets hovedstad, så er det fordi man indleder en sponsorkrig. Det er nemlig sådan at hovedstaden er visse klubbers baghave, hvorfor det faktum at det er her særdeles mange af landets virksomheder har kontor er underordnet.

Nå, mere seriøst: Fint tiltag af klubben. Jeg synes Ankersen laver mange af de rigtige manøvre på den komercielle side, som kan sikre at vi i al fald har økonomien med os ifht. at indfri de sportslige målsætninger. Der udover så synes jeg han fremstår god når han bliver spurgt til noget i medierne. Han er afmålt men lader ikke tvivl om at vi ved hvad vi vil.

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Om to uger: Brøndby åbner kontor i Holstebro.

Brugeravatar
Stoffer

Indlæg af Stoffer »

Acebone skrev:Om to uger: Brøndby åbner kontor i Holstebro.
:lol: En krig kræver vel udveksling af slag. Så kan vi antage at hvis ingen nye FCK/BIF kontorer åbner i Herning, så har vi vundet krigen? Eller er kamppladsen indskrænket til en radius på 10 km fra BT's redaktion?

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Det er et interessant tiltag, men jeg er ikke sikker på, at det giver pote. Men helt fair at forsøge, men naturligvis noget, som københavnerklubberne vil holde øje med og glæde sig over, hvis det ryger på røven.

Cortez

Indlæg af Cortez »

Kent skrev:Det er et interessant tiltag, men jeg er ikke sikker på, at det giver pote. Men helt fair at forsøge, men naturligvis noget, som københavnerklubberne vil holde øje med og glæde sig over, hvis det ryger på røven.
Og Københavnerpressen, hvilet reelt vil sige mediemøllen i DK. Men fedt at de forsøger, men også et vink med en vognstang til virksomhederne her på egnen om at steppe op.

/Cortez

Besvar