Jeg tror ikke der findes et nyt Brøndby... Det er det gamle Brøndby som forklædes og forsøges hyped og solgt under en moderigtig retro/vintage etiket. Deres økonomiske fråds (især transfermæssigt), deres mystiske beslutninger på direktionsgangene og deres manglende sportslige succes er vel stort set den samme historie. De var ved at gå konkurs og rykke ned for under et år siden og nu brænder de x mio af på Kahlenberg (gammel Brøndby?), samt andre mere eller mindre løntunge spillere. Deres økonomiske bagmænd må være ekstremt tålmodige sjæle, hvis tilstedeværelse de blågule skal prise sig lykkelige over. Tilsvarende kan velsagtens siges om fansne, der grundlæggende har skulle kigge langt efter den storhed der kendetegnende deres hold især i 1990'erne, men som (for, tror jeg, en relativ omfattende trofast kernes vedkommende), til stadighed støtter deres hold i tykt og tyndt.
Reelt set har Brøndby nok en slags identitetskrise, som bunder i at man både vil være gammelt og nyt. Dvs være alt det som med stereotype briller adskiller og tegner grundforskellen mellem de to største klubber i hovedstadsområdet - Vestegnen og den, iflg dem, kommercielt orienterede historieløse bastard fra Østerbro, altså Brøndby if med stort B, og på den neden side det som kendetegner moderne fodbold og de tendenser (økonomiske især) der gør sig gældende heri og som jo især har været med til at understøtte den succes der igennem de seneste ti år, give or take, har kendetegnet fjenden og de succeser de har haft; og som andre danske klubber i øvrigt - hvad enten det handler om gamle eller nye - tilsvarende ( førstnævnte dog typisk med samme fordomsbaserede tilgang til de yngre klubber) stort set alle søger at tilpasse sig med diverse koncepter. Hermed ikke sagt at bif ikke ved dette og gør de samme. Hermed i stedet sagt, at bif eller måske især dem der er med til at tegne billedet af denne store traditionsklub bør indse at tiderne skifter.
Som sidebemærkning til denne historie omkring spillereglerne i moderne fodbold kan jeg i øvrigt henlede opmærksomheden til et glimrende blogindlæg af Anders Lindegård omkring Emil Larsen transferen der glippede. Den har berøring med essensen i ovenstående, og omhandler virkeligheden således som den tager sig ud for henholdsvis fans og spillere:
http://betting.betfair.com/dk/fodbold/s ... 3-539.html
Slutteligt vil jeg gerne understrege, at det virkeligt gamle Brøndby, sportsligt, ville være et kærkomment gensyn for dk fodbold (objektivt set

). Fx var det en fornøjelse at se dem slå bl.a. Liverpool, selvom man i øvrigt var fan af IFS til dagligt