status over sæson 2012-2013

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Holger

Re: status over sæson 2012-2013

Indlæg af Holger »

Udmærket indlæg, Kent. :D

Jeg synes dog stadig, at vi allerede er igang med/har repareret fejlene med at modtage sene mål. ud af de 30 andenhalvlegsmål, vi modtog i sæsonen, var de 17 inden for de første 11 spillerunder (3 vundne, 5 uafgjort 3 nederlag). I de næste 8 runder modtog vi kun 3 andenhalvlegsmål, men spillede 4 uafgjort og vandt kun 1.

De sidste 14 runder (8-4-2) scorede modstanderne 10 mål i 2. halvleg, heraf FCK 2 og AaB 2, til trods for, at vi vel egentlig havde spillet noget af det bedste i netop de 2 kampe. Til gengæld havde vi 6 clean sheets i samme periode.

Jeg synes stadig det er forkert at reparere på noget, som måske slet ikke er i stykker mere. Afhængig af transfervinduet kan der selvfølgelig opstå huller, men generelt set synes jeg nu, vi er dækket fint ind med de spillere, vi har.

Holger

Noe

Indlæg af Noe »

Kent skrev: I hvert fald kan det siges, at trænerne bliver nødt til at finde ud af, hvad det er, som sker de sidste 15-20 min af kampene:
- Er det kræfterne, der slipper op, så vi ikke får nok returløb, pres mv?
- Er indskifterne for dårlige?
- Er det de forkerte indskiftninger der laves? (skulle vi fx have sat en midtbanespiller ind i stedet for en forsvarer?)
- Er det taktikken, der fejler? - står vi forkert på banen
- Får vi ikke justeret godt nok til de ændringer modstanderne laver i sidste del af kampen?

Tror man vil kunne lære meget af at se på de sidste 15-20 min af alle sæsonens kampe, og så analysere lidt på hvad der sker taktisk og spillemæssigt. Udover at der er scoret mange mål i mod os i den periode, mindes jeg også, at vi har givet rigtig mange store chancer væk, som modstanderne ikke har scoret på - fx mod SE i forårets første kamp og mod OB. Jeg har en oplevelse af, at modstanderne kommer alt for let til det i den periode. Vi har simpelthen brug for nogle nye taktiske greb til den periode i kampene til den nye sæson.
Jeg tror du har ret i, at det ikke kan reduceres til kondition (eller rettere en konditionskrævende spillestil) alene. Jeg håber at problemet er højt på trænerteamets to-do liste. I portugal skiftede vi med vilje ikke ud mod Helsingborg (og smed føringen til sidst) for at øve at have ryggen mod muren, så mon ikke der skal ske noget?

@974: Meget enig i, at de faktorer spiller ind. Jeg tror desværre bare ikke, at det er løst med mindre nedrykningspres og bedre fysisk/mental form.

Jeg synes 'altid' vi har haft problemet. F.eks. i efteråret 2010, hvor vi smed flere 2-0 føringer (efb 2-2, Odense 2-3).
Jeg har kigget lidt på forår/efterår i denne sæson, og vi har stadig minus i anden halveg: Vi tabte netto fem points i efteråret i 2 halveg (20 kampe) og netto to points i foråret (13 kampe). Det er altså bronzen vi smider i anden halveg. For mig at se, er det en FCM-sygdom, vi skal have slået ned på så hurtigt som muligt.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Holger skrev: Jeg synes dog stadig, at vi allerede er igang med/har repareret fejlene med at modtage sene mål. ud af de 30 andenhalvlegsmål, vi modtog i sæsonen, var de 17 inden for de første 11 spillerunder (3 vundne, 5 uafgjort 3 nederlag). I de næste 8 runder modtog vi kun 3 andenhalvlegsmål, men spillede 4 uafgjort og vandt kun 1.

De sidste 14 runder (8-4-2) scorede modstanderne 10 mål i 2. halvleg, heraf FCK 2 og AaB 2, til trods for, at vi vel egentlig havde spillet noget af det bedste i netop de 2 kampe. Til gengæld havde vi 6 clean sheets i samme periode.
Det smukke ved statistik er, at man jo altid kan vende det, så det passer med det, man vil sige :-)
Indenfor de sidste 11 runder smed vi føringer mod FCK, AaB og SIF. Spillemæssigt burde de kampe have givet 9 point, i stedet for 2, hvilket ville have givet os bronze. Og det er vel netop det, der er problemet. At vi kan dominere kampene, komme foran og så alligevel ende med ikke at vinde. Det er et bundholds-syndrom at spille godt, men ikke få point. Topholdene er kendetegnet ved, at de får point, selv når det spiller dårligt. Og det er vi meget langt fra. Derfor synes jeg ikke, at problemet er løst endnu.

Desuden synes jeg også, at man ikke kun skal fokusere på de scorede mål (selvom jeg selv lige lavede et langt indlæg om det :-)), men også de chancer vi giver væk. Det kan godt være, at vi fx havde clean sheets mod SE i forårets første kamp samt mod OB. Men i alle de kampe gav vi nogle gevaldige chancer væk i slutminutterne, som vi var heldige med, ikke endte i scoringer. Så vi skal passe på med ikke at konkludere, at vi ikke har noget problem fordi modstanderne brænder 100% chancer.

Besvar