status over sæson 2012-2013

Om FC Midtjylland og Black Wolves
FCMReal

status over sæson 2012-2013

Indlæg af FCMReal »

Ser man på denne liste

http://www.bold.dk/fodbold/Danmark/Superligaen og over topscorer

hvor er janssen, duncan og Marco Larsen ? 9 mål har de lavet tilsammen, det er ganske enkelt ikke godkendt :evil:

Ser man på stillingen ser man at holdet er blandt dem der har spillet flest uafgjort, og det har vist sig, at FCM igen igen har smidt sejre væk, fordi man ikke har lukket i angrebet og fordi forsvaret har lukket 47 mål ind. Forsvaret er heller ikke godkendt.

Derimod er midtbanen med Anderson, Albæk, hassan og sly (trods lang pause) mere end godkendt, izunna gik ned i den her sæson.

Det var midtbanen der var drivkraften, og forsvaret og angrebet svigtede.

974

Re: status over sæson 2012-2013

Indlæg af 974 »

Kigger man videre på listen ser man at der som helhed er scoret fornuftigt mange mål i forhold til andre hold.
De to tophold har kun scoret forholdsvist marginalt flere mål

Så man kan vel godt konkludere at vi som sådan har scoret et ok antal mål?

Og ellers er det rigtigt at der specielt i efteråret var nogle andre tendenser

Men status må være et pivringe efterår, og et megaflot forår :-)

Skader, selvtillid mv. har givetvis været afgørende faktorer

FCMReal

Indlæg af FCMReal »

974 skrev:Kigger man videre på listen ser man at der som helhed er scoret fornuftigt mange mål i forhold til andre hold.
De to tophold har kun scoret forholdsvist marginalt flere mål

Så man kan vel godt konkludere at vi som sådan har scoret et ok antal mål?

Skader, selvtillid mv. har givetvis været afgørende faktorer
ja men det er jo primært midtbanen, der har stået for målene, og det er mere end godkendt.

9 mål tilsammen af Duncan, Janssen og Larsen, det er er sgu for lidt. :evil:

SteffenO
Geografisk sted: Thy

Indlæg af SteffenO »

FCMReal skrev:
ja men det er jo primært midtbanen, der har stået for målene, og det er mere end godkendt.

9 mål tilsammen af Duncan, Janssen og Larsen, det er er sgu for lidt. :evil:
Du kan ikke klantre Marco for ikke at scorer nok mål, han har ikke spillet fast, og han er stadig meget ung. Mener os de fleste af hans kampe har han spillet højre Wing?

Eponaj

Indlæg af Eponaj »

Jeg kigger forbi Ulvegraven engang imellem og læser hvad der bliver skrevet. Hold da kæft hvor er ham FCMReal træls at høre på? :) Er du altid så negativ? Du er vel næppe tilfreds før vi bliver danske mestre? Din kritik at vores tre angribere er jo fuldstændig unuanceret. Du tager på ingen måde højde for skader, tid til at spille sig ind på holdet m.m. Jeg tror de fleste andre vil være enige med mig i at Duncan har vist rigtig fint fremskridt? Janssen startede fint, men har haft et svært forår med sine skader. Men okay, hvis du forventer en Cornelius-agtig start på sin karriere for Marco Larsen, så er det klart du er skuffet...

Midtbanen har været noget mere stabil, samtidig med at vi har en af Superligaens dygtigste midtbanespillere i form at Andersson. Det er jo en fuldstændigt uretfærdig sammenligning.

Et skidt efterår - et fremragende forår! Masser af talenter som har spillet sig klar til salg - spørgsmålet er hvor vi står efter sommerens transfervindue... Kan vi holde på Andersson, Albæk og Hassan?

FCMReal

Indlæg af FCMReal »

Eponaj skrev:Jeg kigger forbi Ulvegraven engang imellem og læser hvad der bliver skrevet. Hold da kæft hvor er ham FCMReal træls at høre på? :) Er du altid så negativ? Du er vel næppe tilfreds før vi bliver danske mestre? Din kritik at vores tre angribere er jo fuldstændig unuanceret. Du tager på ingen måde højde for skader, tid til at spille sig ind på holdet m.m. Jeg tror de fleste andre vil være enige med mig i at Duncan har vist rigtig fint fremskridt? Janssen startede fint, men har haft et svært forår med sine skader. Men okay, hvis du forventer en Cornelius-agtig start på sin karriere for Marco Larsen, så er det klart du er skuffet...

Midtbanen har været noget mere stabil, samtidig med at vi har en af Superligaens dygtigste midtbanespillere i form at Andersson. Det er jo en fuldstændigt uretfærdig sammenligning.

Et skidt efterår - et fremragende forår! Masser af talenter som har spillet sig klar til salg - spørgsmålet er hvor vi står efter sommerens transfervindue... Kan vi holde på Andersson, Albæk og Hassan?
hmmm det er hvad selve Riddersholm siger efter dagens kamp:

I anden halvleg lukkede vi så igen to mål ind helt unødvendigt. Men ser man kampen i et helt perspektiv, er det en fuldt fortjent sejr til os, siger Glen Riddersholm.

FCM har forsvarsproblemer længere er den ikke.

Brugeravatar
Holger

Indlæg af Holger »

De sidste 14 kampe har vi været mest scorende (delt med SdE), tredjemindst scoret imod (delt med BIF og under RFC og EfB), næstflest sejre (8 - under EfB), højest pointgennemsnit ( delt med EfB) og færrest nederlag (2).

Så, ærlig talt FCMReal, hvilken vej vender din pil? Min vender klart op!

Jeg har ingen statistik med brændte chancer, men jeg er faktisk fint tilfreds med at målscorer"forpligtelsen" er delt ud over en stor flok, fremfor en enkelt topscorer.

Men selvfølgelig kan vi ikke bare skære de 19 første kampe væk, som jeg tror ALLE er enig i ikke var godt nok.

Prøv at være lidt nuanceret bare en gang imellem - det klæder debatten.

Holger

FCMReal

Indlæg af FCMReal »

Holger skrev:De sidste 14 kampe har vi været mest scorende (delt med SdE), tredjemindst scoret imod (delt med BIF og under RFC og EfB), næstflest sejre (8 - under EfB), højest pointgennemsnit ( delt med EfB) og færrest nederlag (2).

Så, ærlig talt FCMReal, hvilken vej vender din pil? Min vender klart op!

Jeg har ingen statistik med brændte chancer, men jeg er faktisk fint tilfreds med at målscorer"forpligtelsen" er delt ud over en stor flok, fremfor en enkelt topscorer.

Men selvfølgelig kan vi ikke bare skære de 19 første kampe væk, som jeg tror ALLE er enig i ikke var godt nok.

Prøv at være lidt nuanceret bare en gang imellem - det klæder debatten.

Holger
nej det er det, en sæson er 33 kampe, stabilitet og det er netop det der mangler i toppen af dansk fodbold hvis man ser borte fra FCK og tildels FCN.

Tallene lyver ikke Duncan, janssen og Larsen har lavet 9 mål over en sæson, det er for tyndt.

Forsvaret lukker igen og igen dumme mål ind.

Midtbanen er holdets styrke set over hele sæsonen, det er den der redder FCM fra nedrykning.
Senest rettet af FCMReal 20. maj 2013, 23:59, rettet i alt 1 gang.

Sylvester

Indlæg af Sylvester »

I overskrifter:

Et helt horribelt ringe efterår og et rigtigt flot forår. Desværre fyldte efteråret 60% af kampene, hvilket betyder vi sluttet 11 point under sidste sæson og 3 placeringer under. HELDIGVIS slutter vi med pil op og det er ufatteligt vigtigt.

Målsætningen omkring Europa blev ikke nået, selv om vi kun var ét sølle mål fra.

Svært at spille elementer ud, når nu det var ringe over hele linien i efteråret og modsat i foråret, men:

Spidsangriberne fandt aldrig for alvor niveauet og dumpede kollektivt. Havde Janssen eller Duncan levet op til en brøkdel af det forventede, havde vi fået medaljer.

Når vi alligevel scorede ét mål mere end sidste sæson, skyldes det en fremragende midtbane som virkelig løftede sig hen over foråret. Andersson er vores bedste indkøb i mange år, ham kan vi ikke holde på tror jeg.

Forsvaret var generelt for ustabilt og lavede for mange individuelle fejl som kostede mange mål. Lige som med resten, slutter de dog med pil op.

Hvad vendte så det hele? Tror der er flere meninger omkring det, men mit bud er da man endelig vågende op og fraveg den forkrampede spillestil som tydeligt hindrede spillerne i at gøre det de kan finde ud af. Fra da af, gik det fremad.

Nu står Riddersholm i dag og fortæller at vores comeback vidner om den udvikling holdet har været i. Præcist det samme sagde han for ét år siden, men efter det leverede vi det dårligste efterår i FCMs historie. Jeg er spændt på hvad der venter :lol:

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Jeg har lavet lidt målstatistik og analyse, og beklager at det bliver lidt langt, for at komme frem til en konklusion, som vi alle kender: Vi er for ringe det sidste kvarter. Men her er lidt data, til at understøtte det:

Vi scorede 51 mål, hvilet var det 5. højeste i ligaen.

Kigger man nærmere på det, viser det sig:
1) Vi var det hold, der scorede flest mål i det første kvarter (12)
2) Vi var det 3. mest scorende hold i første halvleg (27) - kun overgået af FCK (29) og FCN (28)

Hvad kan vi få ud af det? Tja, det ser ud til, at vi er rigtig gode til at komme i gang med kampene. Det tyder på, at vi taktisk er rigtig godt indstillet på modstanderne, og hvordan vi skal udnytte deres svagheder. Vores første halvleg matcher de bedste i ligaen scoringsmæssigt.

3) Vi var det hold, der scorede 8. flest mål i anden halvleg (24)
4) Vi var det hold, der scorede 9. flest mål i det sidste kvarter (8) - procentvis er vi faktisk dem, der scores færrest af vores mål i den periode.
5) Vi var det eneste hold, der scorede færre mål i anden halvleg end i første (27><24)

Hvad kan vi få ud af det? Tja, det ser ud til, at gassen går af ballonen i anden halvleg. I anden halvleg præsterer vi som et bundhold rent scoringsmæssigt. Årsagerne kan være flere: Grundet vores gode første halvleg er vi ofte foran, og skal forsøge at forsvare en føring hjem, og har derfor ikke brug for en scoring i slutningen af kampene (det argument ser dog ikke ud til at holde helt, da FCK og FCN på den ene side faktisk er dem, der scorer mest det sidste kvarter (og de vil ofte også skulle forsvare en føring) - mens SIF og BIF på den anden side faktisk er dem, der scorer den største procentdel af deres mål i den periode (og de skulle ofte jage en scoring)). En anden mulighed er, at vi har brugt for mange kræfter i vores gode første halvleg, og derfor går døde. En sidste kunne være den manglende bredde i truppen der gør, at holdet svækkes når vi skifter ind.

Der blev scoret 47 mål imod os, hvilket var det 6. højeste i ligaen.

Kigger man nærmere på det, viser det sig:
6) Vi var det hold, der blev scoret 8. flest mål mod i første halvleg (17)
7) Vi var det hold, der blev scoret 5. flest mål mod i anden halvleg (30)
8) Vi var det hold, der indkasserede den 3. mindste andel af mål i første halvleg (36,2%) og 3. største andel af mål i anden halvleg (63,8%)
9) Vi var det hold, der blev scoret flest mål mod det sidste kvarter (16), ligesom vi var det hold, der indkasserede den største andel af vores mål i det sidste kvarter (34%)
10) Samlet har vi en positiv målscorer på +10 for første halvleg (fordel på kvarter: 6, -1,5), mens vi har en negativ målscorer på -6 for anden (1,1,-8).

Hvad kan vi få ud af det? Ja, det viser lidt det samme som ovenfor. Vi knækker sammen i anden halvleg – især det sidste kvarter, hvor mere end 1/3 af alle mål scoret mod os kommer. Generelt er det ikke underligt, at der bliver scoret flere mål det sidste kvarter – da det jo er længere end de andre, da overtiden tæller med (det samme ses det sidste kvarter i første halvleg). Men samlet har vi en målscore på -8 (8 mål scoret, 16 indkasseret) i den periode, hvilket er det helt store problem (til sammenligning har vi +5 det sidste kvarter af første halvleg). Vi er dermed det hold, der har den dårligste målscore det sidste kvarter – mens FCK (+9) og FCN (+7) suverænt er de hold, der har den bedste målscore i den periode. Dermed er en væsentlig lære, at det er det sidste kvarter af kampene, at vi har noget at rette op på.

Og så er vi tilbage til den konklusion, som vi kendte på forhånd: Vi er for ringe det sidste kvarter. Den nuance, der måske er kommet på, er at det ikke kun er defensivt vi er for ringe det sidste kvarter, men også offensivt. Vi indkasserer for mange mål i den periode, men vi scorer også selv for lidt. Sidste sæson så det lidt bedre ud, der havde vi -1 i det sidste kvarter (9 scoret, 10 imod), mens FCK (+13) og FCN (+10) igen var suveræne topscorere. Så noget kunne tyde på, at det er i det sidste kvarter, at mesterskabet afgøres – så der skal vi blive skarpere, i begge ender. Det bør være et fokuspunkt frem til den nye sæson, at bedre kunne lukke ned defensivt og forsvare en føring hjem.

974

Indlæg af 974 »

Ingen tvivl om at der kan og bør gøres noget i eks. de sidste 20 minutter

Det er vist ret logisk i en fodboldkamp :-)

Man skal forsvare et brugbart resultat, og går derfor i en solid defensiv
Det er der mange hold der kan
Jeg tænker at det som FCK og FCN har været gode til når de har været foran er, at bruge modstandernes offensiv til at lave en eller 2 gode omstillinger, og det gør at netop de har scoret mange mål til sidst
og JA det skaber mestre :-)

Hvis vi derimod har skulle jagte et brugbart resultat, så har vi været svækket bagude, hvilket hos os har kostet mange point

Så ja Kent; der er bestemt noget at arbejde med

Tak for analysen iøvrigt !

Mike80

Indlæg af Mike80 »

Fremragende indlæg Kent! Tror ikke jeg tidligere har set et så højt niveau og dybde iforhold til analyse her på forummet.. Så som altid en stor fornøjelse at læse dine indlæg:)

Mike
Mike80

Everybody hates us we don't care...

Noe

Indlæg af Noe »

Super gennemarbejdet indlæg. Tak for det. Det er jo lidt fattigt at svare med få linjer, men som du selv skriver:
Kent skrev:Jeg har lavet lidt målstatistik og analyse, og beklager at det bliver lidt langt, for at komme frem til en konklusion, som vi alle kender: Vi er for ringe det sidste kvarter.
Problemet er tæt på åbenlyst. Vi er bare for ringe, når det skærper til. En 'stilling' som underbygger det (ikke for sarte sjæle): http://superstats.dk/stilling/index?vis ... 012%2F2013

Hvis kampene varede 45 min, kunne vi fejre sølv i år..

Jeg tror at både bredden og spillestilen har meget at sige. I efteråret specielt var vi for tynde på bænken, når der skulle skiftes ind. Samtidig koster vores høje pres altså voldsomt til sidst. Jeg er bange for, at vi skal finde samme doktor som Barcelona og Bayern ;), for at kunne eksekvere den for for spil. Alternativt må vi finde en variant, hvor vi kan lette på pedalen i perioder, og samtidig holde stand defensivt.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Noe skrev:Jeg tror at både bredden og spillestilen har meget at sige. I efteråret specielt var vi for tynde på bænken, når der skulle skiftes ind. Samtidig koster vores høje pres altså voldsomt til sidst. Jeg er bange for, at vi skal finde samme doktor som Barcelona og Bayern ;), for at kunne eksekvere den for for spil. Alternativt må vi finde en variant, hvor vi kan lette på pedalen i perioder, og samtidig holde stand defensivt.
I hvert fald kan det siges, at trænerne bliver nødt til at finde ud af, hvad det er, som sker de sidste 15-20 min af kampene:
- Er det kræfterne, der slipper op, så vi ikke får nok returløb, pres mv?
- Er indskifterne for dårlige?
- Er det de forkerte indskiftninger der laves? (skulle vi fx have sat en midtbanespiller ind i stedet for en forsvarer?)
- Er det taktikken, der fejler? - står vi forkert på banen
- Får vi ikke justeret godt nok til de ændringer modstanderne laver i sidste del af kampen?

Tror man vil kunne lære meget af at se på de sidste 15-20 min af alle sæsonens kampe, og så analysere lidt på hvad der sker taktisk og spillemæssigt. Udover at der er scoret mange mål i mod os i den periode, mindes jeg også, at vi har givet rigtig mange store chancer væk, som modstanderne ikke har scoret på - fx mod SE i forårets første kamp og mod OB. Jeg har en oplevelse af, at modstanderne kommer alt for let til det i den periode. Vi har simpelthen brug for nogle nye taktiske greb til den periode i kampene til den nye sæson.

974

Indlæg af 974 »

Jeg tror ikke at man bare kan sige at det er fordi vi ikke er gode nok de sidste 15-20 min.

Som jeg oplevede efteråret, så haltede en række spillere bagud i deres form

Nogle havde lidt personlige ting, og andre var ikke kommet hertil i bedste form
Dertil at der i høj grad var en række spillere der var jævnligt skadede

Det gjorde at vi måske godt kunne starte godt ud, men når det så lakkede mod enden, så kneb det med kræfterne - noget jeg ikke ser kun som et direkte spillemæssigt problem, men mere et problem affødt af nogle "eksterne besværligheder"

Når man så kigger på en trup der ikke har været specielt bred, så synes jeg faktisk at man ret nemt kan finde nogle af årsagerne, og hvis man i den sammenhæng lægger til, at der måske i den svære tid har været et vist psykologisk pres, så tror jeg at det er nok :-)

Besvar