Offense sells tickets, but....

Om FC Midtjylland og Black Wolves
mousebreaker

Offense sells tickets, but....

Indlæg af mousebreaker »

Defense win championships.

Sådan siger man i amerikansk fodbold, NFL.

Jeg har længe været irritereret over hvor mange mål vi lukker ind år efter år , på trods af at vores forsvar har haft masser af rutine og talent. Nu er det selvflg hele holdet der skal forsvare og vi har haft meget unge midtbaner gennem årene. Nørd som jeg er engang imellem, kunne jeg ikke lade være med at kigge lidt på FCMs statistikker siden vi rykkede op i superligaen.

kampe For imod for gnm imod gnm point point gnm plac
2012/13 24 32 36 1,33 1,50 28 1,17 7
2011/12 33 50 40 1,52 1,21 58 1,76 3
2010/11 33 50 42 1,52 1,27 49 1,48 4
2009/10 33 45 48 1,36 1,45 47 1,42 6
2008/09 33 55 46 1,67 1,39 55 1,67 4
2007/08 33 53 36 1,61 1,09 62 1,88 2
2006/07 33 58 39 1,76 1,18 63 1,91 2
2005/06 33 42 52 1,27 1,58 41 1,24 7
2004/05 33 49 40 1,48 1,21 57 1,73 3
2003/04 33 65 51 1,97 1,55 48 1,45 6
2002/03 33 49 45 1,48 1,36 44 1,33 7
2001/02 33 47 27 1,42 0,82 57 1,73 3
2000/01 33 54 44 1,64 1,33 53 1,61 4
total 420 649 546 1,55 1,30 662 1,58 4,46

Medaljer 165 257 182 1,56 1,10 297 1,80
4-7 plads 255 392 364 1,54 1,43 365 1,43

Som det kan ses så har amerikanerne noget at have det i. Vores scoringsgennemsnit per kamp er ens over de sæsoner vi vinder metal kontra de gange vi placerer os udenfor medaljerne.

De fem gange vi har fået medaljer er de 5 gange vi har lukket færrest mål ind!

For mig at se så burde FCM koncentrere sig om at få det defensive op at stå. Så skide være med at man får et par mål færre i løbet af sæsonen. Man skal krybe før man kan gå. Så er jeg faktisk ligeglad med om man bliver ligaens kedeligste hold at se på et par sæsoner. Tilskuerne forsvinder alligevel når man ikke vinder kampe. Der har jo ikke ligefrem været tætpakket med tilskuere i denne sæson.

Er den defensive basis i orden så kan vi begynde at snakke om at give los fremad i banen. Det er jo heller ikke fordi vi scorer overvældende mange mål ifht til konkurrenterne i forvejen

Hvad mener i ?

---------------------------

Har prøvet at få listen sat op som jeg har skrevet den - letlæselig - men det her (lorte)program gør det ikke nemt. I hvert fald ikke for mig :) Har prøvet at de muligheder der bliver budt på, men det ser ikke ud til at være let tilgængeligt på nogen måde. Har nok overset et eller andet. Please let me know hvis det er tilfældet. Poster den alligevel, men ser mig nødsaget til ridse op hvad pointen var i tal.

I Medaljesæsoner har vi indkasseret 1,10 mål i snit pr kamp og scoret 1,56 mål pr kamp. 1,80 point i snit
I resten af sæsonerne har vi indkasseret 1,43 mål pr kamp og scoret 1,54 mål pr kamp. 1,43 point i snit

Vi er aldrig sluttet dårligere end nr 7 og såvidt jeg kan se så er vi det eneste hold der har formået det :)

Der er muligvis andre end mig der frembragt samme stats - beklager hvis det er tilfældet og denne post er dobbelt konfekt
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Brugeravatar
Kent

Re: Offense sells tickets, but....

Indlæg af Kent »

Der er naturligvis noget om det, al den stund at pointsystemet er på den måde, at du er garanteret point, hvis du forhindrer de andre i at score, mens det samme ikke er tilfældet, hvis du seæv scorer. Men samtidig synes jeg også, at det er meget forenklet. Der er ingen tvivl om, at defensiven er vigtig, for at skabe sejre, men ofte hænger dette jo også sammen med en offensiv, der kan holde de andre beskæftigede. Hvis man ser på mesterhold, så vil de typisk være blandt både de mest scorende hold og dem, der går færrest mål ind på.

Hvis vi ser på de to seneste mesterhold, der har snydt FCK (der jo har så mange penge, at de reelt slår de andre på større kvalitet på alle pladser), så er deres mesterskab kommet på vidt forskellige spillesystemer. AaB spillede meget defensivt, med stort fokus på omstillinger og dødbolde. De vandt reelt mesterskabet på deres defensiv, krydret med et par skarpe angribere. Den stil har vi forsøgt i FCM under Kuhn, og det havde vi bestemt også succes med. Var det i kalenderåret 2010, at vi var holdet med flest point?

FCN vandt mesterskabet på helt andre dyder, hvor fokus var på boldbesiddelse og hurtige kombinationer. Det interessante er dog, at den store forskel fra de tidligere år, hvor de var bund-/midterhold lå i deres defensiv, hvor de lukkede markant færre mål ind i sidste sæson sammenlignet med tidligere (22 mål kontra ca 50 i snit de 4 foregående sæsoner), så også hos dem, kan successen spores til forsvaret.

Den spillestil vi forsøger, er vel en blanding af AaBs og FCNs, men problemet er, at for at kunne spille offensivt kræver det, at man tager nogle chancer, og hvis man skal undgå at det koster i den anden ende, så kræver det meget høj kvalitet hos forsvarsspillerne. Hvis vi kigger på de bagerste 6 hos FCN i sidste sæson, så er det næsten lutter landsholdsspillere (Hansen, Parkhurst, Bjelland, Okore, Mtiliga og Stokholm) og altså mindst et niveau over hvad vi kan præstere på samtlige pladser. Så det vi mangler i individuel kvalitet bliver vi nødt til at opveje i kollektiv styrke - og det har vi ikke været i stand til i denne sæson.

Konsulen

Indlæg af Konsulen »

Som jeg ser det, er vores forsvar helt OK, det er målmanden der er problemet. Vi har en målmand der ikke er meget for at gå ud i feltet ved indlæg, og det har vores modstandere set. Dette medfører, at de kan slå indlæggene langt tættere mod mål, end de kan tillade sig at gøre mod hold der er bedre besat på målmandsposten end FCM, i sikker forvisning om, at Løssel ikke går ud af målet for at sikre sig bolden. Derfor er vi så sårbare i forsvaret. Det er ikke midterforsvaret der er noget i vejen med, det er simpelthen fordi de har vanskeligere betingelser ift. mange af deres kollegaer fra andre hold.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Konsulen skrev:Som jeg ser det, er vores forsvar helt OK, det er målmanden der er problemet. Vi har en målmand der ikke er meget for at gå ud i feltet ved indlæg, og det har vores modstandere set. Dette medfører, at de kan slå indlæggene langt tættere mod mål, end de kan tillade sig at gøre mod hold der er bedre besat på målmandsposten end FCM, i sikker forvisning om, at Løssel ikke går ud af målet for at sikre sig bolden. Derfor er vi så sårbare i forsvaret. Det er ikke midterforsvaret der er noget i vejen med, det er simpelthen fordi de har vanskeligere betingelser ift. mange af deres kollegaer fra andre hold.
Har du set de første kampe i år? I 3 ud af 4 kampe har Løssl reddet point til os. Så din kritik kommer på et ret underligt tidspunkt.

Konsulen

Indlæg af Konsulen »

Du skal jo læse hvad jeg skriver. Jeg mener at vores forsvar lider under, at Løssel ikke er en målmand der kan lide at gå ud i feltet ved indlæg. Dette gøres meget sårbare ved indlæg, der derfor kan lægges tættere mod mod mål, af vores modstandere.
Jeg skriver jo intet om Løssels øvrige evner som målmand. Jeg anerkender fuldt hans evner, men jeg mener at hans svaghed er medvirkende til at vores forsvar til tider ser vakkelvornt ud og smider points i kampenens sidste minutter

Starbucks

Indlæg af Starbucks »

Konsulen skrev:Du skal jo læse hvad jeg skriver. Jeg mener at vores forsvar lider under, at Løssel ikke er en målmand der kan lide at gå ud i feltet ved indlæg. Dette gøres meget sårbare ved indlæg, der derfor kan lægges tættere mod mod mål, af vores modstandere.
Jeg skriver jo intet om Løssels øvrige evner som målmand. Jeg anerkender fuldt hans evner, men jeg mener at hans svaghed er medvirkende til at vores forsvar til tider ser vakkelvornt ud og smider points i kampenens sidste minutter
Det er en yderst spændende problem-stilling du bringer frem.. Helt for din egen regning, ligesom mit kommende svar er..

Jeg har umiddelbart ingen statistik omkring hvor mange mål der er blevet scoret på FCM og herunder Lössl på hjørne eller indlæg, hverken i denne sæson eller i den sidste.. Hvis du har, må du meget gerne dele..

Der skal ikke flere kandidatgrader til at vide, at Lössl´s stærke side ikke er hans indgreb ude i feltet og ligeledes skal man heller ikke være særlig tæt på FCM og deres træninger for at vide, at det er noget som der bliver arbejdet og presset på omkring..

Jeg synes, på nær et enkelt eller to indgreb, at Lössl i forårssæsonen har gjort det over middel i hans indgreb i feltet.. For mig at se, forsøger han at afveje hvornår han skal ud og hvornår at risikoen bliver for stor..

At du implicit giver Lössl skylden for, at FCM bliver "vakkelvorn" i den sidste spilface stiller jeg mig lidt uforstående overfor... I min optik er det den samlede ro på holdet i slutfasen som fejler.. Tager vi FCK kampen som eksempel som den der står friskes i hukommelsen, sidder jeg hvert i fald på station med følelsen af, at FCK er tættere på 1-1 end FCM er på 2-0.. Der bliver losset lange og svære bolde frem til Tim eller senere Duncan, og viljen til at satse og skabe overtal er meget ofte ikke til stede.. Efter 2-0 scoringen falder FCM fuldstændig tilbage og overlader 100% initiativet til FCK..
2-1 målet på Erik tage på sin kappe, det er simpelthen ringe clearet, uagtet om bolden får et sjov opspring eller ej.. 2-2 målet kan det argumenteres for, om Lössl skal blæse ud i Corner, men bolden er slået rigtig godt og Corner bliver slet ikke presset af sin opdækker..

Problemet er i min optik ikke Lössl´s manglende evner i at dominerer feltet, men det ekstrem store antal personlige fejl, som der over en bred kam er blevet leveret af FCM de sidste par sæsoner.. Der er mange spillere som simpelthen koster flere point end de redder, og det er for mig at se det største problem på FCM..

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Starbucks skrev:
Konsulen skrev:Du skal jo læse hvad jeg skriver. Jeg mener at vores forsvar lider under, at Løssel ikke er en målmand der kan lide at gå ud i feltet ved indlæg. Dette gøres meget sårbare ved indlæg, der derfor kan lægges tættere mod mod mål, af vores modstandere.
Det er en yderst spændende problem-stilling du bringer frem.. Helt for din egen regning, ligesom mit kommende svar er..

Jeg har umiddelbart ingen statistik omkring hvor mange mål der er blevet scoret på FCM og herunder Lössl på hjørne eller indlæg, hverken i denne sæson eller i den sidste.. Hvis du har, må du meget gerne dele..
Har set en statistik et sted der viste, at FCM sammen med FCK var det hold, der er scoret færrest mål imod på hjørne.

Konsulen

Indlæg af Konsulen »

Tjah, efter dagens kamp fastholder jeg nu min kritik af Løssl. Ved det første mål burde han være kommet nu af sit mål noget før.
Droppet til sidst er jo hvad der kan ske.

ArneR

Indlæg af ArneR »

Konsulen skrev:Tjah, efter dagens kamp fastholder jeg nu min kritik af Løssl. Ved det første mål burde han være kommet nu af sit mål noget før.
Ved dagens kamp, må vi også samtidig give Løssel den kredit, at han flere gange reddede kastanjerne ud af ilden for forsvaret. Måske sov han på deres første mål, det er svært at afgøre, den fremlægning tog jo trods alt også fusen på vores (stærke) Forsvar. Droppet er der ikke noget at sige til, den må Løssel tage på sin kappe. Men generelt var det ikke hans skyld vi tabte i dag, men en generel sløv indsats fra hele holdet. Måske skulle dette indlæg have været i en anden tråd. Men vi mangler stabilitet i vores forsvar.

Starbucks

Indlæg af Starbucks »

Konsulen skrev:Tjah, efter dagens kamp fastholder jeg nu min kritik af Løssl. Ved det første mål burde han være kommet nu af sit mål noget før.
Målet til 1-1 er efter min mening 80% Erik og 20% Jonas..

Ja der kan agumenteres for, at Jonas skulle have stået længere ude af sit mål og måske have reageret hurtigere, men det er Erik der misstimer det fuldstændig og skaber situationen.. Jonas kunne måske have været mere fremadsynet men fejlen er efter min mening ikke hans..

Jeg synes til gengæld, at han kommer fint ud til flere bolde som forsvaret igen misstimer..
Droppet behover vist ikke flere kommentarer..

mousebreaker

Indlæg af mousebreaker »

Nu fik jeg ikke set dagens kamp, men under sidste rundes kamp mod FCK sagde kommentatoren at FCM var det hold i ligaen der havde lukket flest mål ind i det sidste ... kvarter - tror jeg han sagde. 10 minutter måske.... Det kan jo hænge sammen med at vores meget fysiske stil kører os døde - og som bekendt så laver man langt flere fejl når man kæmper med det sidste man har.

Ved 2-2 målet var det også tydeligt at se at der ikke var ret meget mere at give af imo. FCK fik alt den tid i verden til at slå indlægget (og komme i position i feltet) da Kojle bare står og kigger på, på laaang afstand, og i feltet står der 3 mand oven i hinanden. Det er en hård stil specielt på de her tunge baner.

Jeg ved selvflg godt at GR & co træner masser af forsvar m.m. og spillerne gør det bedste de kan. Men sålænge vi ikke magter at kreere flere chancer og score mere end vi gør, så mener jeg ikke taktikken har vist sig at være rigtig. Vi får ikke nok udbytte af de kræfter der bliver brugt.

Kan da godt være jeg er en sortseer og GR får det optimale ud at holdet med en taktik der sparker numse. Jeg er bare ikke i stand til at se det.
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -

Besvar