Fyr Riddersholm
Re: Fyr Riddersholm
Jeg er af princip i mod trænerfyringer - og det er lige meget om træneren hedder Bech, Thomasberg eller Riddersholm. Det er jeg, fordi det i flere omgange er bevist, at det ikke har nogen effekt. Efter min mening, er den eneste valide grund til at fyre trænere, at de har tabt spillertruppens tillid. Det ser jeg ingen indikationer på er tilfældet for Glenn.
Fans, medier, sponsorer o.a. har ofte alt for travlt med at fyre trænere. Så snart resultaterne ikke flasker sig, skal træneren fyres. For mig er det bare ikke løsningen at fyre træneren, hver gang man har tabt 3 kampe i træk. I stedet skal man erkende, at resultaterne varierer - og hvis man ser på i år, så er det altså ikke overraskende, at det går skidt. Der har været store udskiftninger i truppen, truppen er blev smal både kvantitativt og kvalitativt og oveni det, har vi så været ramt af mange skader.
Gør det så, at det er ok, at vi kun har 12 point efter 11 kampe? Nej, naturligvis ikke. Det er skuffende, men det er ikke decideret overraskende. Jeg ville være langt mere overrasket, hvis vi lå med i toppen. Hvis man tager et realistisk blik på de spillere, der har været til rådighed til hver enkelt kamp, så har det altså set særdeles tyndt ud.
Jeg vil godt minde folk om efteråret 2005, da jeg synes den på mange måder minder om i år. Dengang hed træneren Erik Rasmussen og vi havde i hans første hele sæson som træner netop vundet bronzemedaljer på sidste spilledag i sommeren 2005. Herefter fulgte et efterår med store problemer. Savnet af Zidan var tydeligt, Pimpong, Bak, Frank var præget af skader og fandt ikke deres niveau. Efter 17 runder lå vi på 9. pladsen med 17 point, ikke langt fra nedrykningsstregen. Presset var enormt fra pressen, fans mv ift at fyre Erik, og der blev stillet spørgsmålstegn ved hans facon, tilgang til spillet og taktiske evner. I runde 18 mødte vi Horsens, der lå lige under os, på udebane. Et nederlag der, ville næsten med sikkerhed betyde at Erik blev fyret (det har Erik efterfølgende selv udtalt). Jeg var selv i Horsens, og så en vanvittig kamp, som vi endte med at vinde 4-3, og selvom vi kun fik 1 point i de to sidste kampe i efteråret, så fik vi alligevel skabt det hul til bunden gjorde, at Erik ikke blev fyret. Sæsonen endte med en 7. plads, med vores laveste pointtal nogensinde. De efterfølgende to sæsoner præsterede vi klubbens bedste resultater nogensinde, da vi fik sølv med Erik ved roret.
Pointen? Det er ikke første gang, vi står i denne situation og det er forkert at tro, at trænerfyringer automatisk er svaret på en krise. Trænere lærer også noget af kriser, og nogle gange kommer man styrket ud på den anden side.
Fans, medier, sponsorer o.a. har ofte alt for travlt med at fyre trænere. Så snart resultaterne ikke flasker sig, skal træneren fyres. For mig er det bare ikke løsningen at fyre træneren, hver gang man har tabt 3 kampe i træk. I stedet skal man erkende, at resultaterne varierer - og hvis man ser på i år, så er det altså ikke overraskende, at det går skidt. Der har været store udskiftninger i truppen, truppen er blev smal både kvantitativt og kvalitativt og oveni det, har vi så været ramt af mange skader.
Gør det så, at det er ok, at vi kun har 12 point efter 11 kampe? Nej, naturligvis ikke. Det er skuffende, men det er ikke decideret overraskende. Jeg ville være langt mere overrasket, hvis vi lå med i toppen. Hvis man tager et realistisk blik på de spillere, der har været til rådighed til hver enkelt kamp, så har det altså set særdeles tyndt ud.
Jeg vil godt minde folk om efteråret 2005, da jeg synes den på mange måder minder om i år. Dengang hed træneren Erik Rasmussen og vi havde i hans første hele sæson som træner netop vundet bronzemedaljer på sidste spilledag i sommeren 2005. Herefter fulgte et efterår med store problemer. Savnet af Zidan var tydeligt, Pimpong, Bak, Frank var præget af skader og fandt ikke deres niveau. Efter 17 runder lå vi på 9. pladsen med 17 point, ikke langt fra nedrykningsstregen. Presset var enormt fra pressen, fans mv ift at fyre Erik, og der blev stillet spørgsmålstegn ved hans facon, tilgang til spillet og taktiske evner. I runde 18 mødte vi Horsens, der lå lige under os, på udebane. Et nederlag der, ville næsten med sikkerhed betyde at Erik blev fyret (det har Erik efterfølgende selv udtalt). Jeg var selv i Horsens, og så en vanvittig kamp, som vi endte med at vinde 4-3, og selvom vi kun fik 1 point i de to sidste kampe i efteråret, så fik vi alligevel skabt det hul til bunden gjorde, at Erik ikke blev fyret. Sæsonen endte med en 7. plads, med vores laveste pointtal nogensinde. De efterfølgende to sæsoner præsterede vi klubbens bedste resultater nogensinde, da vi fik sølv med Erik ved roret.
Pointen? Det er ikke første gang, vi står i denne situation og det er forkert at tro, at trænerfyringer automatisk er svaret på en krise. Trænere lærer også noget af kriser, og nogle gange kommer man styrket ud på den anden side.
Jeg er egentlig meget enig i det, du skriver, Kent, men jeg synes også vi er nødt til at se, hvor vi står.
Jeg kan IKKE spore nogen fremgang på den defensive organisation, de offensive løbemønstre eller evnen til at spille short passing - jo, Løssl,sætter da spillet i gang med forsøg herpå - og med stor risiko gang på gang.
Jeg kan IKKE se at nogen af spillerne blomstrer op og tager det næste skridt, der er så afgørende for, at vi kan skyde ham af og få nogle hårdt tiltrængte grunker i den slukne klubkasse.
Faktisk ser jeg kun tegn på det modsatte i øjeblikket. Hvis ikke det falder tilbage på træneren, hvem falder det så tilbage på?
Riddersholm har haft lang tid, som i rigtig lang tid, til at implementere sine ideer i spilfilosofi. Status på det projekt imponerer mig på ingen måde og derfor tillader jeg mig altså, at sætte spørgsmålstegn ved om han nu også er den rette mand til jobbet.
Uden sammenligning i øvrigt så er det jo tankevækkende, hvor meget en mand som Jacobs i FCK har nået i den relative korte tid, han har haft ansvaret for hovedstadsholdet.
/Cortez
Jeg kan IKKE spore nogen fremgang på den defensive organisation, de offensive løbemønstre eller evnen til at spille short passing - jo, Løssl,sætter da spillet i gang med forsøg herpå - og med stor risiko gang på gang.
Jeg kan IKKE se at nogen af spillerne blomstrer op og tager det næste skridt, der er så afgørende for, at vi kan skyde ham af og få nogle hårdt tiltrængte grunker i den slukne klubkasse.
Faktisk ser jeg kun tegn på det modsatte i øjeblikket. Hvis ikke det falder tilbage på træneren, hvem falder det så tilbage på?
Riddersholm har haft lang tid, som i rigtig lang tid, til at implementere sine ideer i spilfilosofi. Status på det projekt imponerer mig på ingen måde og derfor tillader jeg mig altså, at sætte spørgsmålstegn ved om han nu også er den rette mand til jobbet.
Uden sammenligning i øvrigt så er det jo tankevækkende, hvor meget en mand som Jacobs i FCK har nået i den relative korte tid, han har haft ansvaret for hovedstadsholdet.
/Cortez
http://www.bold.dk/nyt/FCM-Har-ikke-bru ... enerskifte
I øvrigt, godt indlæg Kent, jeg er helt enig med dig. Man skal bide tænderne sammen i sådan en situation som denne, historien har vist at man kan komme styrket ud på den anden side.I starten af sæsonen snakkede folk begejstret om, at vi var det bedst spillende hold i Superligaen efter, at vi havde spillet FCK ud af Parken i 70 minutter og slået FC Nordsjælland, siger Steinlein til Ekstra Bladet.
- Vi har ikke brug for et trænerskifte. Vi har mere brug for at få det gode humør tilbage i truppen.
Jacobs præstation skal jo også ses i lyset af, at FCK i den grad underpræsterede i foråret (hvilket også er et glimrende eksempel på, at det sker for alle hold - ikke kun os). Lige nu præsterer FCK sådan set 'bare' som de plejer. Uden at vide, hvad der er foregået på de interne linier mellem spillerne og Roland Nilsson, så vil jeg da påstå, at fyringen af ham var en af de væsentlige årsager til, at de IKKE vandt mesterskabet sidste år. Udefra ligner det et klart eksempel på en forkert trænerfyring (i hvert fald når man valgte at erstatte ham med CV).Cortez skrev:Uden sammenligning i øvrigt så er det jo tankevækkende, hvor meget en mand som Jacobs i FCK har nået i den relative korte tid, han har haft ansvaret for hovedstadsholdet.
Som jeg ser det, lignede det mere en reaktion på, at man ikke havde scouted ordentligt. Man havde ikke den rigtige mand til jobbet.
Efter CV som overgangsfigur fandt man så det i Jacobs, som virkelig lader til at have internationalt format.
Mon pointe er blot at Riddersholm i min optik ikke ligner en mand, der kan gennemføre de forandringer, klubben igangsatte for 2 år siden.
/Cortez
Efter CV som overgangsfigur fandt man så det i Jacobs, som virkelig lader til at have internationalt format.
Mon pointe er blot at Riddersholm i min optik ikke ligner en mand, der kan gennemføre de forandringer, klubben igangsatte for 2 år siden.
/Cortez
Lad nu være med at hæle vand ud af ørerne !Kent skrev:Jeg er af princip i mod trænerfyringer - og det er lige meget om træneren hedder Bech, Thomasberg eller Riddersholm. Det er jeg, fordi det i flere omgange er bevist, at det ikke har nogen effekt. Efter min mening, er den eneste valide grund til at fyre trænere, at de har tabt spillertruppens tillid. Det ser jeg ingen indikationer på er tilfældet for Glenn.
Du har før udtalt at det kun var et spørgsmål om taktik at hindre modstanderne at scorer mål.
Men Glen har ikke hørt efter dig
Glen burde fyres nu af flere grunde:
1) Alene at se ham i aftes på tv, hvor kameraet blev sat på ham under kampen, han er alt for emotionel en person, man kunne se i ansigtet på ham, at han selv er ramt, han mangler lederskab.
Ved interview retter han altid fokus væk fra sig selv af, det vil klæ Glen bare en gang, at rette fokus på sig selv. Selv retter han kritik mod dette forum her, mod kritikerne af ham. jf. efter Horsens kampen.
2) Steinlin efterlyser humør, jamen er en mand, der er mislykket her i efteråret, manden der kan genbringe humør ? jeg har min tvivl
3) Antallet af skader her i efteråret alene viser en vis sandsynlighed for en forkert træning, hvad er meningen med at Bak spiller med en brækket tå mod AGF og så er væk bagefter
4) Glen formår ikke ændringer, selv tv journalisterne undre sig over konceptet, Glen kører i den samme gænge. Han reagere konstant for sent i kampene.
5) Glen tør ikke sætte en mand af som Bak, selv om alt har peget mod en fair udskiftning i midterforsvaret.
Det meste negative er egentlig ikke spillet, men det at der ikke sker en skid fremskridt.
Hvornår har man sidst været stolt af at støtte FCM efter en flot kamp ???
Unge spiller???
Prøv at se på holdet mod SønderjydskE. De fleste har jo spillet utallige kampe, men undskyldningerne er jo altid "det er et ungt hold, vi er inde i en proces o.s.v. o.s.v."
Hvorfor kan Aab pludseligt frembringe et "vindunderhold af unge spillere" når FCM har slået sig op på at have Danmarks bedste talentudvikling???????????????????????????????????
Hvornår har man sidst været stolt af at støtte FCM efter en flot kamp ???
Unge spiller???
Prøv at se på holdet mod SønderjydskE. De fleste har jo spillet utallige kampe, men undskyldningerne er jo altid "det er et ungt hold, vi er inde i en proces o.s.v. o.s.v."
Hvorfor kan Aab pludseligt frembringe et "vindunderhold af unge spillere" når FCM har slået sig op på at have Danmarks bedste talentudvikling???????????????????????????????????
Aab har jo også haft et par særdeles jævne sæsoner, intet tydede på at de skulle klare det så godt i denne sæson. Jeg vil sige at det er "charmen" ved superligaen, holdende er så tæt på hinanden at der ikke skal meget til for at vende ligaen på hovedet, det gør så også at man ikke skal have meget formkrise før man ender i skidtet, det er faren ved en liga med så få hold og så stor jævnbyrdighed..
Men Aab holdt ved Kent Nielsen da det gik mindre godt, og det nyder de godt af nu.
Men Aab holdt ved Kent Nielsen da det gik mindre godt, og det nyder de godt af nu.
For mig at se må præmissen for din konklusion være, at alle trænerne er stort set lige dygtige til deres arbejde? Det er garanteret ikke det du mener, men det er vel det du siger når du mener at den eneste grund til at fyre en træner, kan være manglende tillid fra truppen? Ellers så kan jeg ikke få det til at give mening overhovedet..Kent skrev:Jeg er af princip i mod trænerfyringer - og det er lige meget om træneren hedder Bech, Thomasberg eller Riddersholm. Det er jeg, fordi det i flere omgange er bevist, at det ikke har nogen effekt. Efter min mening, er den eneste valide grund til at fyre trænere, at de har tabt spillertruppens tillid. Det ser jeg ingen indikationer på er tilfældet for Glenn.
Vi står stille Kent! Spillerne kæmper ikke for det, fungerer ikke som et hold, underpræsterer kollektivt og det eneste Riddersholm gør, er at lyve for sig selv og omgivelserne. Han sagde til kampstart at vi ville komme blæsende. Nøjagtigt det modsatte skete og vi spillede noget af det mest fejlbehæftede fodbold i FCMs historie og spillerne lignede en flok skræmte får. Når man har gået en hel uge og lagt taktik og spillerne gør det stik modsatte, så må det da få nogle alarmklokker til at ringe?
Så undskyldte han sig i går med nogle manglende lederne. Hvem snakker han om?? Kolja har han jo selv sat af efter underpræstationer. Petter Andersson, som kom med et af de flotteste CVer i klubbens historie, ligner en spiller man har hentet i FC Fyn og ikke Holland og har intet aftryk sat. Og Bak, som vel efterhånden har udviklet sig til stående joke med sin kæmpe hyre og evindelige skader, er det ham han mangler? Så må han åbenbart have glemt hvordan Bak og forsvaret har spillet og det har han da trods alt gjort en del. Han leder ikke en skid. Ja han kan skælde ud og brøle op i frustration og sin egen formåen når han endnu engang sælger sit forsvar, men det gør ham ikke til en leder
Spillerne har et hav af kampe på CVet og er, med undtagelse af 2-3 stykker, ikke urutinerede novicer længere og nu må de hanke op i sig selv og tage noget ansvar. Også her bør Riddersholm gå forrest, men hver eneste gang er han ude med undskyldninger, tuden over dommeren og tomme floskler. Det er trælst at høre på og det giver et helhedsindtryk af en træner som ikke tror på sig selv eller har løsningerne.
"Eksperterne" tippede FCM til en topplacering og det er der altså en årsag til. Desuden så var det vist dig selv der sagde for kort tid siden, at vi skulle have 13-15 point i de næste 5 kampe. Nu er de overstået og udbyttet blev 5 point, endda selv om de 4 var i Herning. Det er ganske enkelt ikke godt nok.
Min præmis er ikke, at alle trænere er stort set lige dygtige, men at trænerens indflydelse i sidste ende er relativt begrænset ift andre parametre som spillertruppens kvalitet og sammensætning. Ligegyldigt hvilket hold, som Mourinho blev træner for i superligaen, så blev FCK stadig mester 8 ud af 10 år, fordi de er så langt foran på trup-parameteret. Mit eget - helt uunderbyggede - gæt er, at træneren måske er ansvarlig for 10-20% af præstationen, mens spillernes kvalitet står for 70-80% (og så er der ca. 10% til andre faktorer). Dermed er det til en vis grad ligegyldigt, om træneren hedder Bech, Thomasberg eller Riddersholm (medmindre der er et decideret misforhold mellem spillere og trænere). Det vigtigste for mig er kontinuiteten, hvor træneren får lov at arbejde med truppen over lang tid. Og i løbet af sådanne perioder, vil der helt naturligt kommer down-perioder, hvor holder underpræsterer - ligegyldigt om du hedder Riddersholm eller Mourinho.Sylvester skrev: For mig at se må præmissen for din konklusion være, at alle trænerne er stort set lige dygtige til deres arbejde? Det er garanteret ikke det du mener, men det er vel det du siger når du mener at den eneste grund til at fyre en træner, kan være manglende tillid fra truppen? Ellers så kan jeg ikke få det til at give mening overhovedet..
Den eneste ekspert, som jeg giver noget for, er mig selvSylvester skrev:"Eksperterne" tippede FCM til en topplacering og det er der altså en årsag til. Desuden så var det vist dig selv der sagde for kort tid siden, at vi skulle have 13-15 point i de næste 5 kampe. Nu er de overstået og udbyttet blev 5 point, endda selv om de 4 var i Herning. Det er ganske enkelt ikke godt nok.
Hmmmm jeg er, med forbehold for en grundlæggende mangel på matematisk forståelse og viden, ikke sikker på man kan stille det op som procenter (med eller uden misforhold - herunder også dem der gør sig gældende mellem FCK og andre hold målt på især økonomiske parametre).Kent skrev: Min præmis er ikke, at alle trænere er stort set lige dygtige, men at trænerens indflydelse i sidste ende er relativt begrænset ift andre parametre som spillertruppens kvalitet og sammensætning. Ligegyldigt hvilket hold, som Mourinho blev træner for i superligaen, så blev FCK stadig mester 8 ud af 10 år, fordi de er så langt foran på trup-parameteret. Mit eget - helt uunderbyggede - gæt er, at træneren måske er ansvarlig for 10-20% af præstationen, mens spillernes kvalitet står for 70-80% (og så er der ca. 10% til andre faktorer). Dermed er det til en vis grad ligegyldigt, om træneren hedder Bech, Thomasberg eller Riddersholm (medmindre der er et decideret misforhold mellem spillere og trænere). Det vigtigste for mig er kontinuiteten, hvor træneren får lov at arbejde med truppen over lang tid. Og i løbet af sådanne perioder, vil der helt naturligt kommer down-perioder, hvor holder underpræsterer - ligegyldigt om du hedder Riddersholm eller Mourinho.
I mine øjne, og det er ligeledes en personlig teori, er træneren og dennes rolle og indflydelse (fagligt som menneskeligt) altafgørende - eller i det mindste essentiel - for kollektivets såvel som den enkeltes præstationer. Kvalitet er afgørende på begge sider, men træneren skal målt på flest parametre være autoriteten der får tingene til at hænge sammen. Han er ansvarlig 'rammen', dvs. for de handlinger der imødegår forudsete såvel som uforudsete aspekter vedrørende spillet på banen og de forberedelser der ligger til grund herfor, samt udgør (om end med varierende handlerum og ansvar) tilsvarende en mellemmand og repræsentant for såvel sig selv som især de krav og forventninger der kommer fra de både øvre og nedre dele af hierarkiet i organisationen. Være det sig fx en yngre spiller som gør sig forventninger om kampe og en karriere på et højere niveau, anbefalinger af spillere der kan forstærke eller understøtte holdets kvaliteter og bredde, gennemførelsen af en bestemt klubideologi etc. Desuden tegner træneren til en vis grad klubbens ansigt udadtil - han er således en frontfigur der fx skal agere buffer og tage imod pressens og offentlighedens beskyldninger eller lovprisninger mv. og sørge for at effekten heraf ikke påvirker de interne forhold i en sådan grad, at det bliver forstyrrende for projektet.
Derfor er træneren også ensvarlig politisk set - hvad enten det nu er fornuftigt og eller retfærdigt eller ej - og således en figur som man kan eller i visse tilfælde bør ofre for at vise ansvarlighed og autoritet på andre niveauer i organisationen og hermed understøtte fx sponsorers ønsker om præstationer, profil, markedsføring, eller klubbens selvsamme og den identitet man ønsker....
-
FobbieRowler
Sidste sæson var efter min mening mere end godkendt af Riddersholm, med en 3 plads til følge... så mister vi Ipsa, Albrechtsen, Salami, Borring, Jude og spiller alligevel flot fodbold i sæsonens første par kampe, dog uden at få point, vores centerforsvar bliver så gennemhullet af skader (Bak, Svia, Kibebe, Koch, Kolja) de 5 står efter min mening, mere eller mindre, foran Noah og Juelsgaard til spilletid i centerforsvaret + Ipsa og Albrechtsen stod også foran! altså er vi ude i 6-7 (8-9) valget i midten af forsvaret, Noah har ikke ro til at spille den plads, på et superligahold endnu og sejler rundt, og i 2 valget på backpladserne (selvom Lauridsen er ved at slå Juelsgaard af!) og Villafanê mangler endnu noget i kommunikation med sine medspillere!
Samtidig er vores angreb eller mangel på samme usandsynligt uskarpt! Duncan er ikke ligefrem en bomber, som det ser ud lige nu, Jannsen er skadet, Marco Larsen gjorde et fint indhop, men mangler stadig noget i at nå 100% superliga niveau, Sylvester burde efter min mening smides helt frem igen, da han er vores nuværende farligste angriber/målscorer.... når alt kommer til alt, bliver vi sgu' nødt til at have tålmodighed med holdet og støtte det, istedet for at sige Glenn er dum og skal smides til Brøndby! Det er ikke sjovt lige nu, men jeg ser trods alt lys for enden af tunnellen... eller efteråret!
Samtidig er vores angreb eller mangel på samme usandsynligt uskarpt! Duncan er ikke ligefrem en bomber, som det ser ud lige nu, Jannsen er skadet, Marco Larsen gjorde et fint indhop, men mangler stadig noget i at nå 100% superliga niveau, Sylvester burde efter min mening smides helt frem igen, da han er vores nuværende farligste angriber/målscorer.... når alt kommer til alt, bliver vi sgu' nødt til at have tålmodighed med holdet og støtte det, istedet for at sige Glenn er dum og skal smides til Brøndby! Det er ikke sjovt lige nu, men jeg ser trods alt lys for enden af tunnellen... eller efteråret!
- Bjarne Fonnesbech
- Geografisk sted: Herning
På aoh.dk har 39% af 677 afgivne stemmer stemt "JA" til at fyre Riddersholm...
Selv mener jeg dog, at han skal have efterårssæsonen ud. Men som mange andre her på sitet er det også træls at høre de sædv. undskyldninger fra træneren så som skader, mangl. erfaring og unge spillere, salg osv.
Og så er jeg også mega træt af, at spillestilen ikke er det mindste offensiv fra første dommerfløjt. Tænker lige her på SønderjydskE kampen. FCM virkede nærmest bage. Først til sidst kom der virkelig gang i den. Alt det tilbagespilsning til Lössl gør mig nervøs hver eneste gang og det er gået galt et par gange, det var kun held, at det ikke kostede et mål i mandags...
Selv mener jeg dog, at han skal have efterårssæsonen ud. Men som mange andre her på sitet er det også træls at høre de sædv. undskyldninger fra træneren så som skader, mangl. erfaring og unge spillere, salg osv.
Og så er jeg også mega træt af, at spillestilen ikke er det mindste offensiv fra første dommerfløjt. Tænker lige her på SønderjydskE kampen. FCM virkede nærmest bage. Først til sidst kom der virkelig gang i den. Alt det tilbagespilsning til Lössl gør mig nervøs hver eneste gang og det er gået galt et par gange, det var kun held, at det ikke kostede et mål i mandags...
Efter endnu et elendig resultat skal der nok komme gang i debatten igen.
Har ikke helt besluttet mig endnu om jeg står i den ene eller den anden lejr, lod mærke til at når han blev filmet i løbet af de sidste 10 minutters tid, så sad han bare på sin stol og så fodbold, det er bare ikke i orden.
Har ikke helt besluttet mig endnu om jeg står i den ene eller den anden lejr, lod mærke til at når han blev filmet i løbet af de sidste 10 minutters tid, så sad han bare på sin stol og så fodbold, det er bare ikke i orden.