Realisme efterlyses!

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Meyhoff

Realisme efterlyses!

Indlæg af Meyhoff »

Jeg har siden graven genopstod ikke været aktiv herinde men fulgt med i de forskellige debatter, nu har jeg dog valgt at deltage igen og komme med mit syn på diverse debatter med negativ omtale som desværre er taget til på det seneste.

I disse år gennemgår vores klub markante forandringer..

Vi har været tvunget til at skære betydeligt ned på lønninger, hvilket betyder vores trup ser tyndere ud end jeg nogensinde har set den. Vi er afhængige af helt unge og uprøvede spillere kommer ind og virkelig træder i karakter, vores trup mangler i den grad rutine medmindre vi kigger på den "på papiret" stærkeste start-11er. Det virker til vi mangler den altafgørende konkurrence om pladserne, da dem som burde byde sig på er så unge og uprøvede at det i vores situation ikke er holdbart.
Udover dette er vores hold ramt af, at vi ikke har kunne spille med samme hold 2 kampe i streg(ret mig hvis jeg tager fejl) p.g.a. skader og karantæner, det hjælper bestemt heller ikke på den kontiunitet som vi i den grad mangler.
Sidst men ikke mindst er man igang med at indføre et spilkoncept som kræver virkelig meget af hele holdet, vi vil være spilstyrende, tage initiativet i kampene og spille offensiv mindet fodbold.

Samtidig er man naturligt presset af fans og medier, da de har en forventning om klubben skal ligge i toppen og være med i guld/medaljekampen som man tidligere har kunne forvente med den trup man havde til rådighed.

Det jeg savner fra mange af jer ekstremt kritiske fans er en smule realisme i forhold til de forventninger I stiller til holdet og trænerstaben bag holdet.
Holdet har op til denne sæson sagt farvel til rutinerede kræfter som Borring, Salami, Martin A., Ipsa, Marc Møller og ikke mindst Jakob Poulsen. Specielt tabet af Jakob Poulsen kan og må ikke undervurderes, hans betydning for holdet specielt i sidste sæsons forår var enorm, han bandt holdet sammen både på og udenfor banen.
Nogle af jer vil formentlig komme ind på, at de er blevet erstattet af Petter, Kibebe, Duncan og Villafane som også har en vis rutine. Men igen savner jeg realistiske forventninger til de 4, de skal alle spilles ind i et nyt koncept, finde deres plads på holdet og ikke mindst falde til - før det er på plads kan vi heller ikke tillade os at forvente at de bidrager lige så meget til holdet som eksempelvis en Jakob Poulsen gjorde det!
Vores førsteholdstrup har i år en gennensmitalder på omkring 22,7 år og består primært af spillere fra egen avl(mener det er omkring 80 % egen avl), mange af spillerne mangler også stadig at få det endelige seniorgennembrud.

Jeg er enig med en del af jer I at vores "på papiret" stærkeste start 11er er til en topplacering, men det hjælper altså bare intet når vi ikke kan stille kontinuerligt med den og vi heller ikke har bredden i truppen til for alvor at kunne spille med om de absolutte topplaceringer. Det bedste eksempel er vel, at vi førhen kunne sætte en Salami ind i en kamp som den i første runde i Parken, hvor der skulle lukkes af og nu er nødt til at bruge en uprøvet Mads Pedersen.

Så længe bredden i truppen ikke er bedre kan vi ikke forvente en absolut topplacering, vi kan håbe og drømme om det - men at forvente det er urealistisk!
Holdet er i en udviklingsfase som FCN eksempelvis har gennemgået de seneste år, det er ikke nu vi skal stille kæmpe forventninger op til dem som de kun kan fejle på vej imod at indfri.

Lige nu har holdet brug for maksimal opbakning fra deres fans, de har brug for folk ikke stiller massive forventninger, de har brug for at fansene ikke piver dem af banen MEN bakker dem op! De har brug for OS fans måske mere end nogensinde før i en sæson som er spået til at blive en af de tætteste nogensinde..

Jeg beder jer vise tiltro til trænerstaben som efter min mening er den mest kompetente vi overhovedet kan få, samtidig har de hjertet på rette sted, hvilket bestemt ikke er ofte set i en moderne fodboldverden hvor pengene desværre har det med at købe loyaliteten.

Puha, det blev et langt indlæg, men håber I fik fat i meningen med det ;)

Vis drengene den støtte de har brug for, INGEN er nogensinde blevet bedre af kritik/buh-råb!

I medgang og modgang, Midtjylland for altid!

Poulsgaard

Re: Realisme efterlyses!

Indlæg af Poulsgaard »

Meyhoff skrev:Det jeg savner fra mange af jer ekstremt kritiske fans er en smule realisme i forhold til de forventninger I stiller til holdet og trænerstaben bag holdet.

Jeg beder jer vise tiltro til trænerstaben som efter min mening er den mest kompetente vi overhovedet kan få, samtidig har de hjertet på rette sted, hvilket bestemt ikke er ofte set i en moderne fodboldverden hvor pengene desværre har det med at købe loyaliteten.

Vis drengene den støtte de har brug for, INGEN er nogensinde blevet bedre af kritik/buh-råb!

Like +1
Mvh.
Peder Poulsgaard
--------------------------------------------
Festbyen - Alt til din børnefødselsdag

Brugeravatar
levis

Indlæg af levis »

I bund og grund syntes jeg, at det er et virkelig sympatisk indlæg du laver; ros for det!
Omvendt syntes jeg ikke helt du tager højde for hvad kritikken egentlig går ud på.

Jeg ved ikke hvor du få gennemsnitsalderen fra, men i følge http://www.superstats.dk/spillere/alder-start så er det ikke os der har det yngste hold. Her skal vi i stedet kigge på AAB, en klub der lig os har haft store økonomiske kvaler og vel egentlig har haft et mere tvivlsomt spillermateriale end os. Forskellen på AAB og os, er så at man i AAB har formået bygge et koncept op omkring nogle rutinerede spillere(Augustinussen, Lasse Nielsen og Würtz), der har taget ansvar og vist stabilitet. Det prøver man også på i FCM.
Kristian Bak blev hentet tilbage for netop at være en bærende spiller, en som går forrest og tager ansvar. For tiden er Bak meget kritiseret og et blevet lidt en syndebuk, men det er netop fordi han illustrerer et for os gennemgående problem; stabiliteten.
Store dele af holdet har altså 50-100 superliga kampe på cv'et, men det er bare ikke til at se. De personlige fejl hober sig op, og desværre er dette begyndt at ligge i selve vores DNA.

Jeg har tiltro til trænerstaben. De første 70 minutter mod FCK var fremragende, 1. halveg mod OB og sejren over FCN viste hvor stort potentialet er i holdet. Spiller for spiller ligger vi, i følge min mening, i top 3 i ligaen. Riddersholm har været ved roret i ca. 16 måneder, de måneder har vi set en stor fremgang. Lige for øjeblikket frygter jeg bare at de personlige fejl og det manglende ansvar er vores største forhindring for yderligere fremgang.

FCMReal

Indlæg af FCMReal »

Jeg holder mig til forretningen FCM, og kan konstatere at den øverste i FCMs sportslige ledelse, CS, har meldt ud, at FCM skal spille med om medaljer i år, med forbehold for salg, det samme har Riddersholm.

Det er jo også det man går ud til sponsorerne med, og hvor den tidligere konstituerede direktør har meldt ud at man skal holde hvad man lover.

Sådan er det i erhverslivet og sådan skal det være i en prof fodboldforretning, man skal stille mål op for forretningen, nåes de ikke, jamen så kan det i yderste konsekvens betyde varme stole.

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Poulsgaard skrev:
Meyhoff skrev:Det jeg savner fra mange af jer ekstremt kritiske fans er en smule realisme i forhold til de forventninger I stiller til holdet og trænerstaben bag holdet.

Like +1
Like +2
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

Leeds

Indlæg af Leeds »

Man må jo nok bare erkende, at det at samle en flok talentfulde ungdomsspillere i talentafdelingen ikke har båret frugt. (måske en lille smule finansiel, men hvad har talentakademiet kostet?)
Forklaringen kunne jo være, at de i deres opdragelse alene har oplevet succes, og ikke mødt modgang og lært hvordan dette skal behandles. Det er vel den samme forklaring som man kan komme med om Brøndby.
Hos f.eks. Horsens har man nogle MÆND der har lært at kæmpe.
Skulle Kristian Bak Nielsen være en rollemodel for de unge, når har sjældent kan fuldføre en kamp????

Niklaes

Indlæg af Niklaes »

Er jeg den eneste der er vildt tændt på ideen om, at vi skal prøve at samle så mange til en træning som overhovedet muligt, for at vise vores fantastiske gutter vores støtte? det jo absolut nu de har brug for det og evt. med et lagen med skriften "Sorry Lössl". De har brug for det og vi holder jo med det fedeste hold, så de er sgu også det værd. Kan i huske hvor begejstret de blev sidst? Jeg undskylder for stavefejl, svært med sådanne pølsefingre på en smartphone (nogle kender det nok)

Sylvester

Indlæg af Sylvester »

Meyhof

Syntes det er en farlig ting at diskutere denne realisme, men må sige, at jeg ikke ligefrem syntes der er en diskussion der falder ud i "realisternes" favør.

For hvad er realistisk? Tja, vi kan ihvertfald forholde os til hvad klubben mener er realistisk, målsætningen, og her halter vi ihvertfald gevaldigt efter her tidligt på sæson. Med mindre vi ikke må være så ambitiøse som FCM, så virker det vel okay at forvente?

Var det desuden realistisk at forvente mere mod Young Boys? Riddersholm snakkede ihvertfald om hvor god en lodtrækning vi fik og Steinlein var vist også optimist og snakkede løs om alle de millioner vi kunne vinder. 90 minutter senere var drømmen skudt i sænk og vi, tja vi havde 2 hærdelige frispark fra Danny Olsen att berette om :evil: Var det realistisk at forvente mere end en ydmygelse på hjemmebane? Det syntes jeg faktisk det var.

Er det heller ikke realistisk at forvente mandfolk og vilje på banen og et hold som da i det mindste viser nosser og kæmper for sagen, også selv om det ikke kører og vi taber? Også her vil jeg være skuffet hvis nogen mener andet, for jeg mener faktisk det er det allermindste vi kan forlange?

Er det realistisk at forvente at vores spillere ikke laver fejl på samlebånd og på et niveau hvor selv seriespillere ville blive flove :?: Det syntes jeg faktisk også er rimeligt at forvente af så mange rutinerede spillere.

Er det realistisk at forvente vi ikke havde det dårligste forsvar i ligaen og lukkede mere end 2 mål ind pr kamp?

Det er realistisk at forvente at spillerne som minimum spiller kampene til ende og ikke kollapser som en ballon hver gang vi møder lidt modgang?

Angående vores forstærkninger. Anføreren fra Heerenveen, en notorisk målscorer og anføreren fra FCN, langt mere end 600 førsteholdskampe tilsammen + spilleren med en fortid i Real. Er det virkelig så urealistisk at forvente de havde haft større gennemslagskraft på nuværede tidspunkt? Det syntes jeg faktisk ikke.

Alt i alt, så syntes jeg faktisk ikke jeg er så urealistisk endda :roll:

5915

Indlæg af 5915 »

Niklaes skrev:Er jeg den eneste der er vildt tændt på ideen om, at vi skal prøve at samle så mange til en træning som overhovedet muligt, for at vise vores fantastiske gutter vores støtte? det jo absolut nu de har brug for det og evt. med et lagen med skriften "Sorry Lössl". De har brug for det og vi holder jo med det fedeste hold, så de er sgu også det værd. Kan i huske hvor begejstret de blev sidst? Jeg undskylder for stavefejl, svært med sådanne pølsefingre på en smartphone (nogle kender det nok)

Fantastisk ide :idea: de har virkelig brug for støtten lige nu!! :|
FCM- always

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Sylvester skrev:Er det heller ikke realistisk at forvente mandfolk og vilje på banen og et hold som da i det mindste viser nosser og kæmper for sagen, også selv om det ikke kører og vi taber? Også her vil jeg være skuffet hvis nogen mener andet, for jeg mener faktisk det er det allermindste vi kan forlange?
Ovenstående er i bund og grund det eneste, du kan forvente af dit fodboldhold.
Alting i fodbold bliver besværliggjort af modstandernes tilstedeværelse, så at gå ind til et opgør med en forventning om sejr, er - i mine øjne - en snotforkælet holdning, der ikke hører hjemme i Midtjylland.

Jeg vil skide folks realisme et langt stykke. Folks subjektive vurderinger af klubbens realistiske muligheder er intet værd. Hvis folk så bare 2 træninger i ugen - det har ingen herinde gjort de seneste 4 uger, så vidt jeg ved; jeg har selv været der - så kunne vi begynde at snakke. Når folk hagler Glens dispositioner i Aalborg ned, havde det været en idé at overvære træningen. Når folk klager over det ene og det andet, så tag lige helikopter-blikket og overvej alternativerne. JA, der er vanvittigt mange skader. Alt for mange, kan vi hurtigt blive enige om. Men det er jo ikke Glen, der står og sparker dem ned. Han bliver blot efterladt med de kampklare og må sætte det bedst mulige hold ud fra de givne forudsætninger. Det er simpelthen det mest pinlige grundlag folk ofte kritiserer ud fra. Det mindste man kan forvente, er vel, at folk sætter sig ind i stoffet, inden man leverer kritikken? Ellers ender det bare som brok..

Folk har i øjeblikket travlt med at lægge afstand til deres FCM-tilhørsforhold. Jeg synes, det er pinligt at se på. Især når man ved, de selvsamme folk gerne står i forreste række, så snart vinden vender og resultaterne går vores vej igen. Den grundlæggende forskel på passionerede fans og så de fans, der i øjeblikket har travlt med at svine klubben til, er at de passionerede fans følger klubben pga. kærlighed og stolthed, mens de øvrige følger klubben pga. resultater. Derfor bliver det for mig ALDRIG pinligt at følge Midtjylland, uanset hvordan resultaterne end former sig.

Det er en sindssyg mærkelig tilgang til verden, at man tror den ændrer sig, hvis bare man sviner nogle til længe nok. Dette er et ærligt og oprigtigt spørgsmål: Tror I, det har en gavnlig effekt? Bliver Bak en bedre forsvarer, fordi man er på nakken af ham? Tager Lössl flere bolde, fordi 2000 mennesker pifter af ham? Scorer Duncan flere mål, fordi man kalder ham tyk?

For mig siger det mere om de pågældende menneskers format, end det siger om spillernes evner på banen. Hvis folk havde nosser til at møde op til træningen og konfrontere spillerne, ville jeg tage hatten af, men at folk sidder hjemme bag skærmen med anonyme brugernavne og sviner folk til, det er under lavmålet. Især når de selvsamme folk hyler op over, Glen ikke tager deres meninger seriøst. Kom ud i virkeligheden! Spillerne står gerne til rådighed efter træningerne, hvis nogle har så store problemer med deres formåen, at det skal påtales.

Det blev en ustruktureret omgang, men pointen er ikke til at tage fejl af: Sæt jer ind i klubbens dagligdag og læg nogle kræfter i at blive klogere, i stedet for bare at kritisere helt hovedløst. Så risikerer I oven i købet måske at blive taget seriøst en eller anden dag!

Resultaterne varierer - kærligheden er konstant!

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Vel talt :)

Sylvester

Indlæg af Sylvester »

Peter Ross skrev:
Ovenstående er i bund og grund det eneste, du kan forvente af dit fodboldhold.
Alting i fodbold bliver besværliggjort af modstandernes tilstedeværelse, så at gå ind til et opgør med en forventning om sejr, er - i mine øjne - en snotforkælet holdning, der ikke hører hjemme i Midtjylland.
Der er ingen der forlanger, men som jeg er inde på, så må vi som minimum kunne forlange fight og vilje og du må have bedre øjne end os andre, hvis du har kunnet få øje på det på det sidste?

Og så kan vi så absolut også forlange et højere bundniveau og slutningen på den ufattelige mængde uprovokerede fejl spillerne laver. Mener du ikke det, vil jeg kalde dig uambitiøs 8-) Syntes du virkelig det er urealistisk det jeg forlanger?

Syntes i øvrigt din mening er voldsomt sovset ind i den holdning som jeg beskrev i den anden tråd. Vi snakker ikke et ligeværdigt forhold mellem klub og publikum, ikke i nærheden endda og der er en forsvindende lille gruppe der forventer at skulle yde eller bidrage med noget som helst. Den holdning bør du i langt højere grad forholde dig til, den er fremherskende hos 97-98% af FCMs publikum.

Og så syntes jeg dine holdninger tydeligt bærer præg af du nærmest føler dig personligt forudrettiget, noget som måske handler om personlige relationer til spillere og trænere? ;)

I hvert fald syntes jeg holdningen om at konfrontere spillerne til træning er useriøs. Skal jeg gøre det samme med Pia K. fordi jeg er uenig med hendes politik, opsøge Mærsk for at røfle ham for fyringer eller finde Bruce Willis fordi den nyeste Die Hard var lort?

Nærmest at blive venskabelig med spillere og trænere, tror jeg ikke hjælper en til at bevare en kritisk distance. Kan du sige du har det?

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Peter Ross skrev: Alting i fodbold bliver besværliggjort af modstandernes tilstedeværelse, så at gå ind til et opgør med en forventning om sejr, er - i mine øjne - en snotforkælet holdning, der ikke hører hjemme i Midtjylland.
Like +1
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Sylvester skrev:Der er ingen der forlanger, men som jeg er inde på, så må vi som minimum kunne forlange fight og vilje og du må have bedre øjne end os andre, hvis du har kunnet få øje på det på det sidste?
I Odense og Aalborg, nej. Mod Young Boys og Silkeborg, ja. I de seneste kampe er der blevet arbejdet hårdt i alle 90 minutter. Spillet har ikke kørt i samtlige 90 minutter, men arbejdsindsatsen har været upåklagelig. Tro mig, jeg skal nok være den første til at påtale, hvis ikke arbejdsindsatsen er okay.
Sylvester skrev:Og så kan vi så absolut også forlange et højere bundniveau og slutningen på den ufattelige mængde uprovokerede fejl spillerne laver. Mener du ikke det, vil jeg kalde dig uambitiøs 8-) Syntes du virkelig det er urealistisk det jeg forlanger?
Jeg vil betegne din holdning som uholdbar. Du forventer en masse, men bidrager ikke selv. Jeg kan da også selv håbe på et højere bundniveau og færre fejl, for der er vitterligt plads til forbedring, men tingene sker ikke bare natten over - og da slet ikke, hvis du vender dig mod truppen. Arbejder du bedst i et klima, hvor der er tro på dine evner, eller i et klima, hvor folk konstant er på nakken af dig ved selv de mindste fejl?
Sylvester skrev:Syntes i øvrigt din mening er voldsomt sovset ind i den holdning som jeg beskrev i den anden tråd. Vi snakker ikke et ligeværdigt forhold mellem klub og publikum, ikke i nærheden endda og der er en forsvindende lille gruppe der forventer at skulle yde eller bidrage med noget som helst. Den holdning bør du i langt højere grad forholde dig til, den er fremherskende hos 97-98% af FCMs publikum.
Det du beskriver er det grundlæggende problem med fankulturen i Midtjylland. Folk forventer en masse, men bidrager ikke det fjerneste. Det er en syg kultur. Hvad hæver mig til en position, hvor jeg kan sidde og kritisere andre, hvis ikke jeg selv bidrager? Noget for noget.
Sylvester skrev:Og så syntes jeg dine holdninger tydeligt bærer præg af du nærmest føler dig personligt forudrettiget, noget som måske handler om personlige relationer til spillere og trænere? ;)
Ja, jeg kender flere af spillerne og trænerne, men som skrevet længere oppe, afholder det mig ikke fra at kritisere dem, hvis det er berettiget. Man må som et minimum forvente, at folk sætter sig ind i de forhold, som de kritiserer. Ellers er det jo bare useriøst.
Sylvester skrev:I hvert fald syntes jeg holdningen om at konfrontere spillerne til træning er useriøs. Skal jeg gøre det samme med Pia K. fordi jeg er uenig med hendes politik, opsøge Mærsk for at røfle ham for fyringer eller finde Bruce Willis fordi den nyeste Die Hard var lort?
Hvis du er mand nok til at gøre det anonymt herinde, er du vel også mand nok til at gøre det face to face? Eller slippet modet op der?
Sylvester skrev:Nærmest at blive venskabelig med spillere og trænere, tror jeg ikke hjælper en til at bevare en kritisk distance. Kan du sige du har det?
Jeg har måske lidt flere perspektiver på tingene qua mine relationer, end de fleste folk har, men det afholder mig bestemt ikke fra at være kritisk, hvis det er berettiget. Jeg behøver bare ikke sidde herinde og bræge op om det, for det nytter ingenting. Spillerne læser næppe med. Jeg er mand nok til at tage diskussionen face to face, så spillerne oven i købet har mulighed for at forsvare sig.

Sylvester

Indlæg af Sylvester »

Ross
Jeg vil betegne din holdning som uholdbar. Du forventer en masse, men bidrager ikke selv. Jeg kan da også selv håbe på et højere bundniveau og færre fejl, for der er vitterligt plads til forbedring, men tingene sker ikke bare natten over - og da slet ikke, hvis du vender dig mod truppen. Arbejder du bedst i et klima, hvor der er tro på dine evner, eller i et klima, hvor folk konstant er på nakken af dig ved selv de mindste fejl?
Jeg skal sgu ikke bidrage selv, lad nu være med at bringe det der forvrængede perspektiv ind i debatten og forhold dig til virkelighede. Der findes maks 200-300 aktive fans i FCM og resten deler ikke din ædle syn på hvad fodbold er og hvordan den skal opleves.

Den der "hvad bidrager du selv med?" er en klassisk kommentar, men decideret latterlig at feje kritik væk med. Og den holdning jeg beskriver er fremherskende her, men så sandelig også i FCK, BIF, Aab, OB osv osv. Du har vel selv set hvad kriser og succesbølger har gjort ved deres tilskuertal?

Du må gerne kalde det en syg kultur. Jeg mener slet ikke der er tale om en kultur, men en fremherskende holdning som ikke deler dit syn på hvad fodbold er.

Og nu siger jeg det igen, sådan du er også er med. GU FANDEN kan jeg forvente at Lössl ikke dropper ud det niveau og det uden jeg står i bar mave eller med solbriller på en overskyet dag. Det kan vi med ret og rimelighed FORVENTE.

Min chef FORVENTER også noget af mig og laver jeg fejl i det omfang som Lössl præsterede i søndag, så ville det også få konsekvenser og min chef ville rette kritiske øjne mod mig.

Du strander fuldstændigt her Peter, for selvfølgelig kan vi forvente mene end det vi har set. Selvfølgelig kan vi med ret og rimelighed forvente færre fejl og foræringer. FCM har selv nogle forventninger til holdet og dem går jeg ud fra du er indforstået med vi forholder os til?
Hvis du er mand nok til at gøre det anonymt herinde, er du vel også mand nok til at gøre det face to face? Eller slippet modet op der?
Hvad med tid, lyst og vilje? Jeg har fuldtidsarbejde, familie og diverse venner og interesser der skal plejes. Skulle jeg virkelig bruge tiden på at se træninger :roll:
Ja, jeg kender flere af spillerne og trænerne, men som skrevet længere oppe, afholder det mig ikke fra at kritisere dem, hvis det er berettiget. Man må som et minimum forvente, at folk sætter sig ind i de forhold, som de kritiserer. Ellers er det jo bare useriøst.
Jeg har forklaret hvad jeg mener vi realistisk kan forvente af holdet, det har jeg meget svært ved at se skulle være useriøst?
Jeg har måske lidt flere perspektiver på tingene qua mine relationer, end de fleste folk har, men det afholder mig bestemt ikke fra at være kritisk, hvis det er berettiget. Jeg behøver bare ikke sidde herinde og bræge op om det, for det nytter ingenting. Spillerne læser næppe med. Jeg er mand nok til at tage diskussionen face to face, så spillerne oven i købet har mulighed for at forsvare sig.
Det er jo et debatforum det her. Det er såmænd intet der nytter noget, kritik eller ros, men der er nu en årsag til de eksisterer.

Besvar