Kom ind i kampen!

Om FC Midtjylland og Black Wolves
NiCUBM

Re: Kom ind i kampen!

Indlæg af NiCUBM »

sebastian94 skrev:Hvis vi mangler inspiration, skal man bare tag et kig på den polske klub Lech Poznan, har dog aldrig set noget så vildt i mit liv, hold da op en vokal de har.

Her er bare et eksembel http://www.youtube.com/watch?v=WPrTK_5f5Xk
Øhm... :roll:

ArneR

Indlæg af ArneR »

Jesper - BW415 skrev: I øvrigt er det også pinligt, at der kun kommer 6000 tilskuere til en kamp med et utal af fribilletter i omløb - omvendt ville jeg hellere, at de 5500 der alligevel var ligeglade med kampen var blevet hjemme!

Det er sgu da den mest snotdumme kommentar jeg længe har læst i dette forum.
Jeg gad godt at se stadion med kun 500 tilskuer, det ville nok blive en tam forestilling, uanset hvor entusaistiske de 500 er.
Fakta er som tidligere at vi der sidder på FK tribunen, er lige så store fans, som de der står på Nordea. Vi har måske ikke den samme måde at vise det på.
Men vi kan sagtens engageres, hvis Nordea koger, så smitter det som regel af på FK, men hovedparten af os der sidder der ovre er blevet for gamle til smæde sange, men vi klapper gerne, synger lidt med osv.
Husk at FCM er en ung klub, på kun 12 år. Den har et enormt opland, og en del unge/Børn i sin fanskare. Det er der i som lidt ældre og engagerede fans skal præge og sætte jeres lid til at opbakningen vil blive bedre gennem tiden.
At satse på FK hvor alle vi ´´gamle`` hunde sidder er tåbeligt, og det er endnu mere tåbeligt at skælde os ud for ikke at bidrage til stemmningen, vi gør hvad vi kan og vil, men kommer fortrinsvis for at se godt fodbold.
Sats på ungdommen.
Livet er en gave, man skal bare først have oplevet det, før man opdager det.

master1

Indlæg af master1 »

Jeg kunne ikke være mere enig med Peter Ross. - Et super godt indlæg !

Især sætningen " Vi skal væk fra kræver-kulturen, hvor alle andre skal gøre arbejdet - det her handler om dig og din indsats!" synes jeg er god.

Var desværre ikke i stand til at se kampen på stadion, men fulgte med på tv, og undrede mig over, ikke at kunne fornemme FCM-fans være til stede.

Jeg forstår ikke helt, hvordan man kan kalde sig "12.mand", men kun være det, i medgangs-tider. - "12.manden" må vel siges, at være en del af holdet !!??

Håber, at alle mand vil tænke lidt over det, og troppe op igen til de næste kampe, og bakke op om det , vi alle holder af.

Mazter81
Geografisk sted: Paphos, Cypern
Kontakt:

Indlæg af Mazter81 »

ArneR er spot on i min optik

Ting tager tid.

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Mazter81 skrev:ArneR er spot on i min optik

Ting tager tid.
Så vi skal sætte os ned og trille tommelfingre, fordi der om 10 år forhåbentligt er nogle børn, der er blevet opdraget til at tage over rent stemningsmæssigt?
Stemningen på Nordea Tribunen har været absolut godkendt over flere omgange gennem de 7½ år, hvor vi har spillet i Herning - så hvorfor stille sig tilfreds eller være opgivende, når man ved, at potentialet i højeste grad er til stede?

Det handler om, at folk skal hanke op i sig selv! Man er blevet møghamrende forkælet som FCM-fan gennem hele klubbens levetid. Vi har konstant ligget stabilt i den øverste halvdel af ligaen, vi har spillet (og spiller) noget af det mest underholdende fodbold, vi har en trup med masser af fremtidsperspektiv og vi har et lækkert stadion - det er åbenbart så tilpas meget, at folk er blevet magelige og ikke vil bidrage. For at bruge lidt af en kliché, kan man spørge: Hvordan skaber man sult i Paradis?

Mazter81
Geografisk sted: Paphos, Cypern
Kontakt:

Indlæg af Mazter81 »

Peter Ross skrev:
Mazter81 skrev:ArneR er spot on i min optik

Ting tager tid.
Så vi skal sætte os ned og trille tommelfingre, fordi der om 10 år forhåbentligt er nogle børn, der er blevet opdraget til at tage over rent stemningsmæssigt?
Stemningen på Nordea Tribunen har været absolut godkendt over flere omgange gennem de 7½ år, hvor vi har spillet i Herning - så hvorfor stille sig tilfreds eller være opgivende, når man ved, at potentialet i højeste grad er til stede?

Det handler om, at folk skal hanke op i sig selv! Man er blevet møghamrende forkælet som FCM-fan gennem hele klubbens levetid. Vi har konstant ligget stabilt i den øverste halvdel af ligaen, vi har spillet (og spiller) noget af det mest underholdende fodbold, vi har en trup med masser af fremtidsperspektiv og vi har et lækkert stadion - det er åbenbart så tilpas meget, at folk er blevet magelige og ikke vil bidrage. For at bruge lidt af en kliché, kan man spørge: Hvordan skaber man sult i Paradis?
Absolut ikke - det er der vel heller ikke nogen der har sagt.

Der er blevet skrevet at det tager sin tid at opbygge en fankultur - også mere end 7½ år.

Man skal heller ikke være blind for, at der på tidspunkter har været nogen få enkeltpersoner på banen som virkerlig har hevet folk op samtidig med der sikkert også har været en nyhedens værdi.

Min pointe er blot at man ikke kan forcere interesse og lysten til at skabe stemning - og slet ikke ved at kalde andre "dårlige fans" - ikke at jeg siger, du decideret er ude med den besked.
Men man kan skræmme folk væk på den måde.

NH

Indlæg af NH »

Folk i Herning er blevet forvent med mere eller mindre konstant succes og har ikke det der skal til, når det ikke kører 100 %.

Dette er noget med mentalitet, og den stemningsmæssige mentalitet har folk bare ikke på Heden. Så simpelt er svaret.

Dette kan muligvis skyldes at firmaet kun er 12 gammel - ingen traditioner eller lign.
Man kan skæve til firmaet i hovedstaden, som også er forvent med succes, men hvor fanbasen er super kørende - i hvert fald i sidste sæson inden der kom grus i maskineriet derovre mellem firmaet og gruppen.

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Mazter81 skrev:
Peter Ross skrev:Så vi skal sætte os ned og trille tommelfingre, fordi der om 10 år forhåbentligt er nogle børn, der er blevet opdraget til at tage over rent stemningsmæssigt?
Absolut ikke - det er der vel heller ikke nogen der har sagt.

Der er blevet skrevet at det tager sin tid at opbygge en fankultur - også mere end 7½ år.

Min pointe er blot at man ikke kan forcere interesse og lysten til at skabe stemning - og slet ikke ved at kalde andre "dårlige fans" - ikke at jeg siger, du decideret er ude med den besked.
Men man kan skræmme folk væk på den måde.
Jeg er slet ikke ude på en mission, der går ud på at stemple folk - men jeg vil til enhver tid fastholde, at man ikke er meget fan, hvis man blot støtter i de gode tider. Så er man højest medgangsfan eller ganske almindelig tilskuer, der bare kommer for at blive underholdt - hvilket absolut er helt fair, men så skal man ikke plante sig midt på Nordea, hvorfra stemningen skabes.

Mit opråb kommer, fordi jeg ved, at folk kan gøre det bedre! Til en kamp som i søndags, vil jeg på ét minut kunne udpege 30-40 mennesker, der normalvis synger med, men som i stedet forholdte sig totalt passive - det er dem, jeg prøver at råbe op, for der må vel være en årsag til, de pludselig melder sig helt ud?
Det værste der kan ske, er, at folk bliver fuldstændig ligeglade med stemningen. Sker dét, er der ikke mere at kæmpe for. Jeg ser det derfor som et sundhedstegn, at flere folk i denne tråd tilkendegiver, at de også var skuffede over stemningen i søndags og generelt hidtil i sæsonen. Nu er der blot brug for, at de aktive hiver fat i sidemanden og får ham engageret, for folk kan jo godt, når det kører på banen!

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Det er ikke raket videnskab, bare gør noget!

Kom tidligt og tag et par venner med, i kan så gå rundt på tribunene og hører folk om de har tænkt sig at synge med eller ej, og så vejlede dem i hvor de stiller sig.

Følg op på om der er capo tårn, og microfon til næste kamp, fungerer systemet eller skal der findes batterier til megafon. Det er lidt svært at nå ½ time før kampstart.

Kontakt tifo, og meld dig der, hvis du ellers kan finde dem, de er nemlig meget hemmelige.
Senest rettet af Hekler 9. aug 2011, 12:52, rettet i alt 1 gang.
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Hvad med at lave en kampange for at folk skal komme tidligt på stadion så vi kan råbe af spillerne under opvarmningen? Du kan komme i loungen og appelerer til folk at komme op 45 min. før kampstart, minde folk om hvor vigtigt det er og at de godt må tage ekstra øl med ind.

Hvis du samtidigt kan finde en der vil slå på trommen som er der i ordenlig tid, og en der vil stå for at holde styr på hvem der er blevet råbt op, så er det ved at kører.
Senest rettet af Hekler 9. aug 2011, 12:52, rettet i alt 1 gang.
/Hekler

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Du kunne jo også melde dig som Capo, forberede dig på at tage ansvaret i 1. halvleg, engagere dine venner til at støtte dig eller ligefrem tage tjansen med dig. En liste med 10 sange skrevet på armen er en god hjælp.
/Hekler

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Hvd med du og dine venner inviterer folk med til jeres opvarmings arrangement, hvad enten det er at samles i lind og tippe inden i cykler til stadion, eller mødes på værtshus i herning og går. Eller noget helt 3. Det vigtige er bare atpræsenterer jeg og de forventninger i har til dage og så tage godt i mod dem der tager imod invitationen.

I det hele taget så snak med nogen du ikke kender men måske bare har set på stadion. Det r den personlige kontakt der tæller.

Når FCM scorer så giv en krammer til en fremmed, det er så meget nemmere at kommer til at snakke sammen så.
/Hekler

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Jeg ved noget af det mest efektive jeg har gjort er at snakke med folk.
Jeg ved også at en af de bedste tiltag uden for stadion var Elementerne pubcrawl som anden gang trak mere end 50 mennesker, hvoraf de fleste var mere eller mindre fremmede for hinanden.
Jeg ved at det der har haft mest betydning for stemningen jeg har gjort, var den tid hvor jeg var capo.
Og jeg ved at det der har givet det bedste visuelle var da jeg var tifo.

Fælles ved alle disse ting handler om at gøre noget, og der er ikke raket videnskab, man starter med den man synes er nemmest, vigtigst, man har en god ide til, eller har venner der vil deltage i, og så ser man hvad som sker.

En ting er i hvert fald sikkert, ingen af dem er selv har prøvet at gøre noget, vil se ned på dit tiltag, uanset hvor anderledes det er eller hvor uenig der er i din vinkel, for de ved at det viktigste er at gøre noget.

Jeg har en lille ide der passer til mig som jeg vil tage fat i her om lidt.
/Hekler

Le Compte

Indlæg af Le Compte »

NiCUBM skrev:.
Min mening er dog at de aktive fans skal rykke længere op på tribunen altså op bagved. Når vi står deroppe har vi en større vokalvifte så vi kan nå ud til ALLE i siderne og ikke mindst nede foran.
Og så syntes jeg iøvrigt at det med at ASA skal indføres er en meget god idé, så lad os få det indført!
Jeg mener også at hvis folk stillede sig bagerst så ville folk foran få en følelse af at stå midt i vokalen og så ville flere synge med. Der er bare ikke mange som står alene og råber, men hvis ingen kan høre man råber med fordi der er knald på opbakningen så vil flere deltage.
Tony D'Amato: On any given Sunday you're gonna win or you're gonna lose. The point is - can you win or lose like a man?

Lund7400

Indlæg af Lund7400 »

Fremragende indspark Ross - omend jeg ikke kender standarden i denne sæson - er dette en passende opsang generelt.

Jeg har desværre selv været forhindret i samtlige kampe hidtil grundet ferie, hvorfor jeg ikke kan udtale mig om hverken Køge-kampen eller andre kampe - kun komme med mulige forklaringer og forslag.

Det er ikke unormalt i min optik, at en kamp mod Køge, FCN, eller en anden modstander med få udefans, har en ringe karakter af stemning. Det er ganske enkelt sjovere og "mere interessant" at råbe, synge og klappe for at overdøve de besøgende fans fremfor sin sidekammerat.
Når det så er sagt, er problemet med garanti ikke kun ved disse kampe, ligesom det også her burde kunne forbedres. Jeg forstår ikke hvorfor FK-folket føler sig trådt på, for min skyld må i sidde så mageligt som i vil - sågar sove hvis i ønsker det. Problemet er de folk, efterhånden mange, der stiller sig centralt på Nordea uden at bidrage med noget positivt. Løsningen er enten en optegning (og opretholdelse) af ASA-området, eller bevæge sig med rundsave på albuerne, således at disse individer "ikke føler sig velkomne" - uden at bidrage til stemningen (Ellers ryk til siderne).
Ydermere finder jeg, at man (UBM) bør flytte sig tilbage bagerst på tribunen, det er nemmere at skabe stemning herfra end nedefra.

I sidste omgang vil jeg mene, at stemningen og tilbageholdenheden skyldes gentagne skuffelser, som uden tvivl stadig gnaver og fremover vil gnave i folk (også mig). Det kræver derfor måske lidt ekstra at få gang i sidekammeraten, men jeg vil vove påstå at langt de fleste placeret centralt på Nordea på den ene eller anden vis kan opildnes til at deltage aktivt - det kræver så bare igangsætterne (eventuelt et delt UBM/BW eller lignende)!

Ses endelig på stadion ved næstkommende lejlighed!

Iøvrigt er denne "Nyde uden at yde" desværre et sygdomstegn for hele samfundet. Det lurer i enhver afkrog, at folk forventer modtagelse før given, og det bringer både samfundet og vores fankultur i ruiner!
- Stram op!

Besvar