Evaluering af sæson 10/11

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Ravnen

Evaluering af sæson 10/11

Indlæg af Ravnen »

Hvis man kun ser på den opnåede placering, som nr 4, og dermed Europa League kvalifikationskampe, sammenholdt med en pokalfinale. Ja, så er sæsonen som helhed absolut godkendt!

Men vi har altså haft for mange svipsere, og for meget uro undervejs. Afgangen af Priske, Ilsø og Frank i vinterpausen er en af årsagerne, en anden var at spillet pludselig skulle lægges om, hvilket måske medførte at Allan Kuhn smed håndklædet i ringen?

Hvad synes I, måske nogen af jer vil evaluere holdet spiller for spiller?

Jeg synes Jesper Juelsgård har været sæsonens FCM spiller, han har virkelig fået et definitivt gennembrud denne sæson.

Fremtiden ser dog lovende ud, og kan vi forstærke os i angrebet virker det ikke umuligt at vi kan komme godt fra start i den nye sæson :)

Peter Ross

Re: Evaluering af sæson 10/11

Indlæg af Peter Ross »

Tja, hvad kan man konkludere efter sæsonens sidste kamp?

- Kasper Jensen har tilsyneladende overhalet Lössl i kampen om pladsen mellem stængerne. Jeg tror den ære skal tilskrives Jensens arbejdsraseri på træningsbanen i højere grad, end man skal klandre Lössl for manglende niveau. Det er en spændende besætning vi har på den post, hvilket vi bør være glade for. Deres interne konkurrence skærper dem begge, og med en træner der ingenlunde er bange for at skifte, hvis den ene ikke holder niveau, bør vi ikke frygte for dårlige præstationer i målet i den kommende sæson.

- Forsvaret trænger til en række kampe med de samme 4 fra start - forhåbentligt kan sommerpausen gøre op med de skader, som vi har været ramt af i dette sammenpressede forår.

- Juelsgård har taget et syvmileskridt i dette forår efter en efterårssæson på det jævne. Er virkelig trådt i karakter som en værdifuld spiller, som hans talent også har givet løfter om tidligere. Fantastisk vigtig og stabil spiller for os.

- Kristian Bak og Albrechtsen har begge været plaget grumt af skader, men når de endelig har været klar, synes jeg, de har bevist, de ubestridt er vores foretrukne makkerpar i midten - individuelt har de i hvert fald begge bevist deres værd. Kan de blive spillet sammen i sommerens træningskampe, der forhåbentligt ikke skal spoleres af skader, står vi med en spændende duo til efterårssæsonen.

- Ipsa har løftet sit niveau betragteligt, men rammer dog en skidt dag i dag. Er dog stadig sikker reserve, når Albrechtsen kommer tilbage i form.

- Kampen om højre back er åben. Glen må gøre op med sig selv, om han vil have en offensivt stærk back, der måske ikke er videre skarp i det opbyggende spil (Sivebæk), eller om han vil have en pasningssikker spiller, der dog har store mangler i det offensive spil (Kasper Hansen).

- Jesper Lauridsen og Jesper Bøge er begge kommet ind og har fået bevist deres evner. Fysisk er de endnu lidt klejne, men det er noget, der arbejdes på. Spillemæssigt har de været solide og har gjort det klart bedre, end man har kunnet forvente. Der er bestemt gode perspektiver i dem begge.

- Jakob Poulsen mangler at bevise sit værd. Reelt set har JP vel ikke spillet 2*90 minutter på et niveau, man med rette kan forvente fra hans side? Har leveret enkelte lyspunkter, men der er ganske enkelt for langt mellem dem.

- Izunna har vist sit værd for holdet. Når Izunna ikke får stemplet ordentligt ind i kampene, får vi store problemer rent spillemæssigt. Har virket en anelse træt (fysisk såvel som spillemæssigt) mod slutningen af sæsonen - set fra mit perspektiv - men forhåbentligt kan 3-4 ugers sommerpause rette op på det!

- Mads Albæk er kommet ind og har fået den spilletid, han vel har kunnet forvente. Har ikke gjort det store væsen af sig, men har leveret enkelte fine præstationer bl.a. i Parken mod FCK. Han mangler endnu sit endegyldige gennembrud, men jeg synes afgjort, han har leveret en godkendt forårssæson.

- Rilwan er braget i gennem. Har taget skridtet fra talent til vital spiller for os. Har været afgørende i flere kampe gennem foråret. Jeg har store forventninger til hans videre færd.

- Jonas Borring har skuffet i høj grad. Han har - igen, set fra mit perspektiv - ikke taget det ansvar, man har kunnet forvente, med tanke på han er blandt de mest rutinerede i truppen. Borring virker til at have tabt enhver form for selvtillid og spilleglæde. Hans direkte udfordringer i foråret kan vel næsten tælles på én hånd. Dækker sig ind under, han har skullet vænne sig til et nyt system, men det ændrer ikke på, hans attitude i flere kampe har været forfærdelig.

- Danny Olsen har haft endnu en halvsæson med op- og nedture, som vi kender det fra hans side. Han har bestemt haft gode aktioner, men jeg kan ikke nævne én eneste kamp, hvor han har fremstået virkelig stærk gennem samtlige 90 minutter. Jeg savner et højere bundniveau fra hans side - det må efterhånden kunne forventes, når manden nærmer sig de 26 år!

- Mikkel Thygesen har spillet for sit liv i dette forår. Det har været tydeligt. Han har kæmpet som en besat i samtlige kampe - har ydermere krydret det med en del mål. Hans klart bedste halvsæson siden hjemkomsten fra Gladbach. En Thyge på dét niveau kan vi naturligvis bruge uden problemer, men vi skal ikke lade os forblænde. Fra hjemkomsten i 2007 og indtil i vinters var hans niveau ikke prangende. Det var stabilt, men langt fra imponerende som i de seneste 3 måneder. Thyge har en høj status internt i klubben og blandt mange fans, så klubben vil klart lide et tab, hvis Thyge smutter, men der skal ikke død og pine forlænges for enhver pris.

- Sylvester har spillet en flot 1. sæson i ligaen. Han skaber ufatteligt meget på egen hånd via sin speed og fysik, men han brænder næsten tilsvarende meget. Med mere skarphed i hans støvler, vil vi få en uhyggelig angriber. Jeg glæder mig til at følge ham fremover, hvis han kan fortsætte sin udvikling.

- Ken Fagerberg og Mads Hvilsom får en samlet bedømmelse. De har fået en del chancer, men ingen af dem har virkelig grebet den. Der er perspektiver i dem begge, men fælles for dem er, de laver for mange frispark og løber i for mange offsides. Fagerberg ligner en færdig mand, såfremt man lykkes med at hente en angrebsforstærkning ind, ellers kan det godt synes lidt tyndt inden efteråret...

Alt i alt en sæson på det jævne, men dog med store udfald undervejs. Vi skal huske, at fra 7. til 26. runde vandt vi blot 4 kampe. Det er absolut nedrykkerform, men heldigvis fik vi vendt skuden i nogen grad til slut. Næste sæson ender vi definitivt ikke som nummer 4, hvis vi får sådan en periode igen. Det vil være utopi at tro.

Såfremt vi kan få hentet en angrebsforstærkning og evt. en solid højre back ind, er jeg absolut fortrøstningsfuld med tanke på næste sæson. Jeg har set mange fine præstationer fra størstedelen af truppen, der har givet mig forhåbninger om flere gode resultater til klubben. Transfervinduet bliver under alle omstændigheder spændende at følge - hvis vi kan undgå alt for stor udskiftning, så vi kan fastholde grundstammen til næste sæson, er det næsten allerede de første 5 point, der er hentet på dén konto.

Hvad har I set som sæsonens højde- og lavpunkter? Hvem er bestået og hvem er dumpet?

Claus J

Indlæg af Claus J »

Peter Ross skrev: Hvad har I set som sæsonens højde- og lavpunkter? Hvem er bestået og hvem er dumpet?

Uden at lyde for negativ, er ligger sæsonens højdepunkt så langt tilbage at jeg ikke husker det. Det nærmeste bliver vel 2-0 sejeren over FCK i forårets første kamp, hvor spillerne og holdet sprudlede. Ikke mindst Jacob Poulsen spillede, som jeg så det, en suveræn kamp der lovede godt for de kommende kampe, men jeg blev klogere!!

Lavpunktet er vel som sædvanligt den manglende sejer i pokalfinalen.

Spillere der har bestået:

Jesper Juelsgaard, efter et lidt famlende efterår, har han spillet sig helt i top i foråret.
Kasper Jensen, er kommet ind og har vist sit værd.
Sylvester Igboun, super SPILLER, forfærdelig afslutter
Rilwan Hassan, Super SPILLER, forfærdelig afslutter.
Mikkel Thygesen, har hviis fundet sit gamle spil frem.
Izzuna, spiller (næsten) altid stabil godt, på sine bedste dage superligaens bedste midtbanespiller.

Dumpet:

Ken Fagerberg, Jeg har altid set muligheder i den knægt, troede bare han manglede selvtillid. Jeg er IKKE overbevist længere.
Jonas Borring, Den mand falder da bare i niveau, dog syntes jeg han har spillet ok de sidste par kampe (hvis jeg skal være lidt flink)
Jakob Poulsen, han imponerede mig i forårs åbneren mod FCK, men ellers ikke.
Danny O, for svingende med for meget hæl og tå, dog har han kæmpet mere for sagen i de sidste par kampe.
Christian Sivebæk, er altså ikke en særlig stabil højre back

Resten har vel mere eller mindre spillet på det niveau man kunne forvente.
Claus J

974

Indlæg af 974 »

Jeg har faktisk ikke nogen ting jeg er uenig med Peter Ross i !!!

I mine øjne super godt ramt..

Min store åbenbaring har været Rilwan Hassan !

Han har fået bedre skud i støvlerne, og kan nu lægge en fin aflevering fra den ene side til den anden uden de store problemer

Læg dertil at han på det sidste er ved at finde ud af at lægge afleveringen inden han efter 8 driblinger mister bolden :-)

Ham forventer jeg bliver en af de største oplevelser i den kommende sæson

Men man må ikke glemme Izunna - han har bjergtaget i samme stil som Salami gjorde det i hans første år!

Sylvester

Indlæg af Sylvester »

Set over hele sæsonen, ikke kun foråret:

Rigtigt gode

Thygesen - En af få spillere som har leveret stærkt over hele sæsonen, også selv om han ofte har spillet på uvante positioner.

Izunna - Vigtig drivkraft og måske vores vigtigste spiller.

Gode

Lössl - ramt af et markant fordyk i foråret med flere drops og endte med at blive sat af. Dog stadig en sæson over middel og masser af stabile præstationer.

Juelsgaard - Katastrofalt efterår blev heldigvis fulgt op med et fantastisk forår, hvor han virkelig spillede flot.

Rilwan - Er bare blevet bedre og bedre og er heldigvis blevet langt klogere i sit blik for medspillerne.

Sylvester - Afslutningerne er desværre stadig ikke forbedret så målene mangler, men ellers et fantastisk potentiale

Jævne

Bak - Alt for mange skader har ødelagt det meste af sæsonen for ham. Svag i efteråret, men stærk i foråret, når ellers han spillede.

Albrechtsen - Ligesom Bak, blot var han bedre i efteråret.

Ipsa - skidt efterår, men løftede sig i foråret, inden også han rendte ind i et hav af skader.

Albæk - God vilje og fik endelig scoret for os, men mangler stadig lige det sidste for at blive en profil for os.

Skuffende

Danny Olsen: Bundniveauet er stadig alt for lavt og det er skidt at så rutineret en spiller ofte falder så meget ud. Han har tidligere vist masser af flot spil, men syntes stadig han mangler at holde niveau over længere tid, også i denne sæson

Jakob Poulsen - Af en landsholdsspiller bør man kunne forvente mere end det han har vist. Ofte har han været helt anonym i kampene.

Hvilsom - Blev helt tromlet og kunne slet ikke sætte sig igennem når han fik chancen.

Meget skuffende

Siv: Fik chancen som back, men failede bigtime og har kostet os et hav af mål.

Borring: Attitude og holdning som en regnorm og virker til at helt at have opgivet på det mentale plan. Skal videre og det kan kun gå for langsomt.

Fagerberg: Fik igen chancen med salget af så mange angribere, men greb den overhovedet ikke og har været en pinsel at følge i langt hovedparten af tiden på banen og har reelt fået alt for meget spilletid i forhold til hvad han har vist.

Morten Nielsen: Placeret her selv om han ikke har fået spilletid overhovedet. Aldrig har det været nemmere at komme på holdet i FCM i angrebet og alligevel har han ofte ikke engang været i truppen. Her kunne man med rette forvente langt mere.

Young Wolf

Indlæg af Young Wolf »

Sylvester skrev:Set over hele sæsonen, ikke kun foråret:

Thygesen - En af få spillere som har leveret stærkt over hele sæsonen, også selv om han ofte har spillet på uvante positioner.
Syntes han er en vigtig spiller, og hans vilje har bestemt været der hele året. Jeg synes dog at efterhånden som der er blevet mere snak om hans kontrakt, er han blevet meget overvurderet. I de sidste kampe har han dog spillet fantastisk. Hans efterår syntes jeg til gengæld haltede, så jeg ville nok kun have sat ham under god.;)

Lössl - ramt af et markant fordyk i foråret med flere drops og endte med at blive sat af. Dog stadig en sæson over middel og masser af stabile præstationer.
Han har desværre som du siger haft et formdyk, og kunne have reddet nogle vigtige point til os. Men vi må måske også se i øjnene at han er under stort forventningspres, hvilket dog forhåbentlig er med til at styrke ham. Hna har jo trods alt gjort lynkarriere. Også den gode konkurrence han bliver budt af KJ. Som har vist sig som en kæmpe udfordrer.
Juelsgaard - Katastrofalt efterår blev heldigvis fulgt op med et fantastisk forår, hvor han virkelig spillede flot.
Jeg syntes virkelig han om nogen har vist vejen. Er glad for idag at sidde og bide mine ord i mig. For jeg ville have sat ham af i efteråret. Der var han satme ringe. Han har været forårets bedste spiller for os, og fortjent på U21
Hvilsom - Blev helt tromlet og kunne slet ikke sætte sig igennem når han fik chancen.
Han kan blive en bomber. Når han lige vænner sig mere til tempoet, og de knubs han får, så tror jeg vi kan få ham at se som på ungdomsholdene. Men det kræver også at han flytter ind i FCM styrkecenter i ferien, for han er lidt klejn.
Siv: Fik chancen som back, men failede bigtime og har kostet os et hav af mål.
Har bare ikke slået til på backen, men jeg tror han kan blive en god offensiv back. Der er masser af eksempler på gode offensive backs som kun er halvgode defensivt. Coentrao, Alves (er hjulpet godt af verdens bedste hold), Clichy (arsenal) osv. Jeg syntes ihvertfald han skal have næste sæson med. Han mentalitet er også gået fra drengerøv, til seriøs ungdomsspiller, om man vil. Det er en start, nu skal han bare af med sine koncentrationssvigt, som kommer med erfaringen.
Morten Nielsen: Placeret her selv om han ikke har fået spilletid overhovedet. Aldrig har det været nemmere at komme på holdet i FCM i angrebet og alligevel har han ofte ikke engang været i truppen. Her kunne man med rette forvente langt mere.
Jeg glæder mig til han er klar. Det sagde Ørgaard jo før randers kampen, at han skulle være næste sæson. Men det kom meget an på hans mentalitet. Det har han dog alle muligheder for at ændre her. Se bare på sivebæk, som jeg syntes har ændret sig meget på den front. Og afrikanerne, som bliver mere og mere holdspillere.
ellers er jeg meget enig i det du siger. :)

Besvar