Håbløst naive, tid til at sadle om?

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Brugeravatar
Ravnen

Håbløst naive, tid til at sadle om?

Indlæg af Ravnen »

Vi trænger til en Roy Hodgson indstilling, sikker defensiv, samme holdopstilling til samtlige kampe (så vidt muligt), benhård defensiv a la Jacob Laursen, knus knoglerne eller spark bolden af helvede til, ikke noget med at spille smart i fareområderne. FCK havde jo i årevis samme svage indstilling som os, kunne aldrig rigtig få taget sig sammen når det gjalt. Så kom han og lavede rene linier, simple ting som virkede. Ståle Solbakken har gjort det samme, ikke det store hurlemhej, de samme spillere så vidt muligt hele tiden og samme defensive koncept hvor en superangriber eller to formår at skræmme livet af modstanderne.
Vi har siden Erik Rasmussen kom til klubben, kørt den her lidt lalleglade Barcelona-stil, hvor vi mener vi kan knuse ethvert hold alene med vores offensiv. Vidst har vi da fået resultater, men hele tiden som nummer to, og uden at evne at bygge et rigtigt momentum op.
Jeg synes vi skal erkende at vi bare ikke vinder titler med den stil, og så slå om i en mere realistisk hård defensiv. Det som Allan Kuhn faktisk havde succes med i efteråret.. VI ER HÅBLØST NAIVE, og det ved alle hold i Superligaen, de ved hvordan de skal stå mod os fordi vi bare buldrer fremad med det hele, og har disse enorme koncentrationssvigt fordi vi ikke stoler på vores defensiv.

Kan vi vinde titler med vores nuværende indstilling og forventninger til hvordan vi spiller?

Og ja, ovenstående er skrevet på et tidspunkt hvor skuffelsen er enorm. Men det er måske da man kan se klart, hvad der er galt, inden juhu optimismen atter tager over?

denloyale

Re: Håbløst naive, tid til at sadle om?

Indlæg af denloyale »

godt indlæg og jeg må sige, at jeg er meget enig med dig. Reelt set er vores forsvar håbløst i går. Jeg savner en stærk defensiv, kontinuitet og en helt anden kompromisløshed. Kan nogen i øvrigt forklare mig, hvorfor Kasper H startede inde i går og tilmed spillede 90 min? For mig at se er han impliceret i alle 3 mål (delvis sammen med Bak og Danny) - men det er helt håbløst af Glen - specielt, når Albrechtsen sidder på bænken? Hvem sagde i øvrigt vink med en vognstang til Siv i går? Han har ikke og får aldrig superliga-niveau på den back - og jeg tænker virkelig over, hvad FCM vil på plads i næste sæson - nogen bud på det?

Bak er overtændt i går - og selv ved 2-2 sælger han forsvaret i flere situationer - kommer bl.a. alene med Nordstrand - og det er vel lidt farligt..........?

Kampe afgøres i felterne - 4 chancer til FCN og de scorer 3 mål. Så er det altså svært at vinde en pokalfinale, selvom mulighederne var store i går. Vi har ingen penge til indkøb - men jeg gruer for næste sæson må jeg sige. Hvis vi ikke forstærkes på højre back og en måltyv er det lige før, at jeg vil sige, at vi sagtens kan komme ned i den helt tunge ende. Måske lidt pessimistisk, men jeg kan ikke på nogen måde se, at vi over en hel sæson er specielt stærkere end hold som FCN, SIF, AAB, Horsens m.m. Og hvordan vil et sådant hold reagere, hvis vi kommer i nedrykningsfare - specielt NÅR Thyge desværre nok smutter til Bundby? :cry:

Cortez

Indlæg af Cortez »

Jeg er 100% enig i begge ovenstående indlæg. Specielt Ravnen peger på min kæphest: Vi kommer ikke til at vinde en skid uden en bundsolid defensiv.

Derfor stillede jeg også gevaldige spørgmålstegn da forlydenderne om vores vinteropstart tikkede ind: Her var der udelukkende fokus på det offensive - hvilket så senere viste sig at være et ledelsesdekret. Håbløst naivt hvis I spørger mig.

Jeg frygter virkeligt også en næste sæson i nedrykningsfare - for vi skal godt nok score mange mål for at opveje de mange hjerneblødninger, vi ser fra vores defensive organisation i løbet af en kamp.

Ja, det er en smule sortseer agtigt det her - men man kan altså ikke bare bestemme sig for at spille Barcelona bold. Noget pokalvinderen FCN i øvrigt er lysår foran os med at praktisere.

/Cortez

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Tak for svarene.

Et af de helt store problemer ved vores spillemåde, er at vi altid skal have mange med frem når vi angriber. Backs og centerforsvarer kommer også buldrende. Det er det jeg synes er håbløst naivt, for vi scorer ikke mål blot fordi vi er i overtal, vi mister alligevel bolden alt for hurtigt, og så straffer modstanderne os fordi vi ikke er på plads.

Det vi skal gøre, er at spille kompakt, og altid holde folk hjemme når vi angriber, så de ikke kan tage røven på os igen og igen. Desuden SKAL vi have samme opstilling til så mange kampe som muligt, det her rotation gør at vi aldrig bliver sikre på hvor hinanden er. Hvis en spiller er skadet, må vi selvfølgelig bruge en anden, men så skal vi kun bruge 1 anden, og ikke 2-3 talenter som på skift får en kamp, det giver URO.

Vi skal bruge så få spillere som muligt over en sæson, vi skal stille op på samme måde i samtlige kampe, vi skal være kyniske, holde folk hjemme så modstanderne ikke overrumpler os, Sly eller Rilwan skal nok skabe nogle chancer til os også selvom back og centerforsvarer bliver tilbage! - Og så skriger vi på en kvalificeret angriber, en der kan ramme målet og kan afslutte fra alle vinkler. Vi skal generelt afslutte mere, gerne udefra, heldet følger den som søger det!

Jeg er SÅ TRÆT af at vi altid skal være så hektiske, vi er så lette at underkue, både spillemæssigt og mentalt, det ene kommer jo af det andet. Vi må simpelthen lære af vores fejl.
Et andet problem vi altid kæmper med, er at vi sælger for mange spillere. Se blot hvor få gengangere der er fra sidste pokalfinale. Vi skal holde sammen på et hold i et par år, før et mesterskab bliver muligt.

Jacob Poulsen, et eksempel på at vi er lidt for lalleglade, for hvad skulle vi egentlig med ham? Det var ikke lige en midtbanespiller vi manglede, vi skal simpelthen være mere målrettede og KUN købe spillere som vi rent faktisk mangler.
Det er også en katastrofe at vi vælger at lade Frank gå, ligesom vi har afhændet Ken Ilsø. Der måtte ledelsen have haft is nok i maven til at sige, Frank du må blive kontrakten ud, for vi har ingen erstatning for dig, og kan ikke nå at finde en!
Guderne ved at Ken Fagerberg har fået alle de chancer han skal have, og at Sly ikke vil trives under det enorme pres det er pludselig at være 1. angriber i en alder af 20 år! Det er simpelthen dumt, for at sige det ligeud.

Hvis vi skal vinde noget, skal vi være kyniske. Eventyrtiden, hvor det hele bare ER fedt, fordi vi er gået fra Ikast stadion til nyt stadion, topresultater osv. Ja den eventyrtid ER OVRE. Vi står i et vadested nu, for det rækker bare ikke længere at være med, hvis klubben forsat skal have fremgang, så skal vi vinde noget, og det gør vi ikke med den jubel naivitet. Vi er ikke gode nok, spørgsmålet er: VIL VI VÆRE BEDRE? VIL VI VINDE? For så skal der andre boller på suppen.

Jeg tror stadig 100% Glen Riddersholm er vores mand til det, men spørgsmålet er om Jens Ørgaard, den sportslige ledelse og bestyrelsen, formår at bringe tingene videre? Skal vi bare være glade for hvad vi har, juble over at vi kan sælge spillere fra akademiet, og så lade det være ved det? Jeg siger ikke vi skal ud og bruge en masse penge, jeg siger kun at vores indstilling til hvordan vi skal spille og købe ind til holdet, må ændres hvis vi skal komme videre, vi vinder ingen titler hvis vi forsætter jubel mentaliteten og de store drømme om at spille som Barcelona.

Et mesterskab vindes somregel af det hold som lukker færrest mål ind!

Meyhoff

Indlæg af Meyhoff »

Ravnen skrev:Et andet problem vi altid kæmper med, er at vi sælger for mange spillere. Se blot hvor få gengangere der er fra sidste pokalfinale. Vi skal holde sammen på et hold i et par år, før et mesterskab bliver muligt.

Jacob Poulsen, et eksempel på at vi er lidt for lalleglade, for hvad skulle vi egentlig med ham? Det var ikke lige en midtbanespiller vi manglede, vi skal simpelthen være mere målrettede og KUN købe spillere som vi rent faktisk mangler.
Det er også en katastrofe at vi vælger at lade Frank gå, ligesom vi har afhændet Ken Ilsø. Der måtte ledelsen have haft is nok i maven til at sige, Frank du må blive kontrakten ud, for vi har ingen erstatning for dig, og kan ikke nå at finde en!
Netop det med at holde sammen på holdet har man jo også et ønske om, det er også det inderens penge skal bruges til, men uden hans kapitalindsprøjtning har vi ikke haft penge til at kunne gøre det..

At du stiller spørgsmålstegn ved købet af Jacob Poulsen er helt til grin, manden er og har været en kæmpe profil i superligaen, han er netop en handel som viser vi vil hente spillere med landsholdsklasse, spillere i top 3 herhjemme på den position..

At vi lader Frank gå har da kun været positivt, hvad har manden spillet i foråret, 4 kampe og ellers har han været skadet? Det kan da ikke betale sig at have en spiller gående til en kæmpe hyre som alligevel ikke spiller mere end 4-7 kampe i et forår..
Desuden handler alt det med Frank og Ilsø om økonomi, vi har simpelthen ikke råd til at holde på dem. Derfor vil vi formentlig også se at vi igen afhænder de løntunge drenge i næste transfervindue, sådan er vi nødt til at handle fordi vores økonomi simpelthen ikke er bedre..
Men det er vel i din verden langt bedre at holde på Frank, Ilsø samt de andre løntunge spillere og dermed sende klubben direkte mod kæmpe underskud og måske en truende konkurs?

Der er ingen tvivl om at vi har været nødt til at skippe alle de spillere afsted og alle har formentlig heller ikke været med glæde men af nød, jeg er glad for at se min klub handler økonomisk ansvarligt i stedet for at gamble med klubbens liv.

Men udover det har du nu ret i at det var mærkeligt albrechtsen ikke spillede igår, men den sportslige sektor må jo have vurderet han ikke var 100 % fit og det derfor ikke var optimalt at spille med ham..

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Meyhoff skrev:At du stiller spørgsmålstegn ved købet af Jacob Poulsen er helt til grin, manden er og har været en kæmpe profil i superligaen, han er netop en handel som viser vi vil hente spillere med landsholdsklasse, spillere i top 3 herhjemme på den position..
Bare fordi han er en profil, er det ikke ensbetydende med at vi har brug for ham. Vi vadede jo i forvejen i midtbanespillere. Vi skulle hellere have handlet ind til de steder hvor vi havde et behov, som f.eks. højre back og angrebet.
At vi lader Frank gå har da kun været positivt, hvad har manden spillet i foråret, 4 kampe og ellers har han været skadet? Det kan da ikke betale sig at have en spiller gående til en kæmpe hyre som alligevel ikke spiller mere end 4-7 kampe i et forår..
Det kan du jo sagtens sige i bagklogskabens lys. Men om han er skadet eller ej er ikke pointen, han udfyldte en plads i truppen, det samme gjorde Ilsø, og vi mistede hele vores første angreb da begge fik lov at rejse samtidig. Det er dårlig planlægning!
Hvem ved, måske var han ikke blevet skadet hvis han var her, at han blev det kan du ikke bruge til noget i det sammenhæng.
Desuden handler alt det med Frank og Ilsø om økonomi, vi har simpelthen ikke råd til at holde på dem. Derfor vil vi formentlig også se at vi igen afhænder de løntunge drenge i næste transfervindue, sådan er vi nødt til at handle fordi vores økonomi simpelthen ikke er bedre..
Men det er vel i din verden langt bedre at holde på Frank, Ilsø samt de andre løntunge spillere og dermed sende klubben direkte mod kæmpe underskud og måske en truende konkurs?
Hallo, har jeg sagt noget om at det skulle være bedre? "Min verden", tal venligst for dig selv. Jeg er sikker på at planen var at Ilsø skulle videre, men ikke at Frank allerede skulle have været det, økonomi eller ej. Mit indlæg handler primært om spillestil og mentalitet. Der er gået lidt selvsving i den økonomi debat herinde, folk virker nærmest som en sekt der venter på dommedag. Jeg gider ikke nærstudere hvert eneste regnskab, de folk der sidder i bestyrelsen har langt mere forstand på det, end langt størstedelen af brugerne herinde. Og dermed ikke et ord mere om økonomi ;)
Topic handler om spillestil og mentalitet.
Men udover det har du nu ret i at det var mærkeligt albrechtsen ikke spillede igår, men den sportslige sektor må jo have vurderet han ikke var 100 % fit og det derfor ikke var optimalt at spille med ham..
Det er svært at blive klog på hvad du siger jeg mener og ikke mener, for jeg har ikke nævnt Albrechtsen med et ord ;)
Men ja, han burde have spillet, også selvom han kun var 80% fit. Det var en afgørende kamp som kunne sikre en titel, og der bruger man de bedste spillere.

Skovmand

Indlæg af Skovmand »

Det var ikke pga. manglende opbakning det gik galt i Parken, sjældent er det hørt bedre, Tifo var super. Den største fejl FCM har lavet i dette forår er at ansætte Riddersholm som cheftræner. Som god regel ansætter man ALDRIG en superliga træner af egen avl/klub uanset hvor godt man synes om vedkommende ALDRIG

Brugeravatar
LuffenDK

Indlæg af LuffenDK »

Men er det ikke det vi prøver at få pt?

1: holde på holdet
2: få en spille stil kørt ind så vidt jeg ved er der en klar plan for dette? En offensiv stil kan vel være lige så simpel at udføre som en defensiv når den først sidder i skabet? Man kan da også godt træne forsvars spil uden det betyder man skal stå ultra dybt og køre på kontra som næsten alle andre hold i ligaen gør?
3: Også synes jeg ikke indstillingen fejlede noget i går? Synes da alle mand fighede som man burde forvente.

Sidste sæson smed man også det hele væk med den slags fodbold du nævner..

Jeg synes man skal fortsætte med den plan man har lavet med Glen i spidsen og hente en ordentlig højreback og en ekstra angriber der kan spille sammen med Sly eller også skal sly på kanten er lidt i tvivl om den..

En af grundene til vi har mistet så mange point efter vinterpausen vil jeg næsten sige er at Priske er væk. Den højre back har virkelig kostet mange point. Priske var klippe stabil og spilte så vidt jeg husker næsten ingen dårlige kampe ??
In Bak we trust

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

LuffenDK skrev:Men er det ikke det vi prøver at få pt?

1: holde på holdet
2: få en spille stil kørt ind så vidt jeg ved er der en klar plan for dette? En offensiv stil kan vel være lige så simpel at udføre som en defensiv når den først sidder i skabet? Man kan da også godt træne forsvars spil uden det betyder man skal stå ultra dybt og køre på kontra som næsten alle andre hold i ligaen gør?
3: Også synes jeg ikke indstillingen fejlede noget i går? Synes da alle mand fighede som man burde forvente.
1. Tja. Farvel Ilsø, Frank og Priske. Men ja på sigt kan vi forhåbentlig bedre.
2. Er ikke enig, en offensiv stil er bestemt ikke simpel at udføre, ikke hvis man gerne vil vinde kampe. Man behøver ikke stå ultra dybt for at spille sikkert defensivt, se hvordan FCK spiller. Kontra er noget man altid vil bruge, uanset setup´et ellers.
3. Ikke spillernes individuelle indstilling, men den taktiske indstilling. Vi satser simpelthen for meget. Det er godt at alle fighter, men det hjælper ikke så meget når vi hele tiden fanges på hælene.
En af grundene til vi har mistet så mange point efter vinterpausen vil jeg næsten sige er at Priske er væk. Den højre back har virkelig kostet mange point. Priske var klippe stabil og spilte så vidt jeg husker næsten ingen dårlige kampe ??
Det er afgjort et af de store problemer.

Jeg er selv meget optimistisk anlagt, og har forsvaret det hele mange gange. Men vi har altså et problem, og for mig at se ligner det hvad FCK stod overfor inden Hodgson.
Jeg synes ikke fodbold bliver dårligere, eller mindre underholdende, af at man vægter defensiven med en gang no bullshit attitude i forsvaret, jeg tror FCK har været tilfredse med deres tilgang til spillet, de har haft stor succes med faste defensive rammer lige fra Hodgson til Solbakken.

Vi vil simpelthen for meget, jeg får hjertebanken hver gang Bak tager turen helt frem i angrebet. Jeg synes Bak er en fantastisk spiller og personlighed for os, men han er desværre også et godt eksempel på at vi har en tendens til at blive overivrige og oversatse.

Men jeg har fået sagt det hele, og vil blot gentage hvad jeg har skrevet i tråden.

Brugeravatar
LuffenDK

Indlæg af LuffenDK »

Arh ja tror jeg misforstod dit indlæg til at starte med. Men nu ved jeg ikke hvordan de træner på trænings banen men kunne man ikke forestille sig det er noget der bliver set på også det med hvornår man skal satse lidt mere og hvornår man ikke skal og hvor megt? Er vel også begrænset hvor meget nyt man kan få ind i det stramme program vi har haft her i slutningen
In Bak we trust

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

Er til dels enig i det meste oven stående og så alligevel ikke.
Jeg syntes det er rigtig at vi laver "den sorte/røde tråd" eller hvad vi skal kalde den, at vi skal være mere spilstyrende og være bedre i det offensive til at spille os til og ikke mindst skabe chancer, på spil og ikke bare på kontra og tilfældigheder. Det store problem i netop det, er så bare at for det første, er det ikke noget der sker over en weekend, et par uger eller for den sags skyld et par måneder. Det vil tage tid, ingen tvivl om det.

Det andet problem er så bare at vi ikke har helt de rigtige spillere til en sådan system/måde at spille på. Så vi har kastet talenter ind på div. pladser, samt prøvet at lave de rigtige spillere, eks. en Sivebæk. Vi skal også have den rigtige træner. Det var Kuhn ikke, måske er Glen, jeg ved det ikke. Havde gerne set, man havde investeret nogle penge i en træner, gerne udenlandsk der havde passet til det, når nu man gerne vil være med i toppen er trænerposten/teamet en ret så vigtig del, som mange til tider glemmer lidt, måske også FCM. At Glen så måske kan gå hen og være en rigtig træner til et sådan system og måske også på sigt gøre det godt, det ved jeg ikke, det er meget muligt, men ikke for at tage noget fra Glen, så havde jeg bare gerne set, at man havde investeret i netop den post. En mere rutineret mand/team, der passer til et sådan system og har noget kendskab og ikke mindst rutine i at bygge op.

Og så kan man sige tidspunktet, det blev lanceret og ændret. Midt i en sæson, det holder ikke, for selv på en halv sæson, er der ikke tid nok til at få kørt et sådan system ind, specielt, når hverken økonomi eller spiller materiale er til at klø fult på fra start.

En sidste ting i problemet omkring dette nye system, er vores forsvar pt. FCM har fokuseret så meget på at køre dette nye system ind så hurtig som muligt, så vi seere og fans kan se en forskel, at vi har glemt stabiliteten i forsvaret. For det er ikke at forglemme, at et sådant system som klubben gerne i fremtiden vil spille, skal have en stærk defensiv og det har vi ikke. At vi så samtidigt har været aldeles voldsomt plaget af skader i forsvaret, har selvfølgeligt ikke hjulpet. Hvad jeg så personligt ikke forstår omkring vores forsvar, hvis vi kigger væk, fra de enorme fejl de til tider laver der koster mål, samt, at de mere eller mindre på skift laver raids op igennem banen. er at når modstanderen har bolden og kommer ned omkring vores felt, så kigger samtlige forsvarere plus det løse fodbold, de følger manden, og prøver at dække af, men ikke en, sætter en tackling ind. Det er mig uforstående.. er de bange for at lave frispark eller straffe, jeg fatter det ikke... Så syntes jeg da det er bedre at tage den tackling end at lade samtlige hold i superligaen spille lige igennem og ikke mindst forbi vores forsvar, fordi ikke en går i modstanderen.

Jeg syntes ikke vi skal spille i nærheden af at spille defensivt fodbold, men jeg er så sandelig enig i at vi skal have en sikker og stærk defensiv, der ikke spiller smarte og prøver at lege Messi eller Ronaldo og afdrible en 2,3,4 mand. En stabil og sikker forsvars skanse skal vi altså have, mere kontant, mere simpelt og mere sikkert og hellere skyde den ud over stadion, end at prøve at afdrible, en angriber der både er mere teknisk dygtig og hurtigere end en selv. Selv i det system "vi" gerne vil spille er forsvaret da ekstremt vigtig, hvis ikke det mest vigtige, for at der kan være plads og ikke mindst ro til at skabe noget offensivt.

Lets face it.. Sivebæk bliver aldrig en Ramos, for at nævne en der kan spille en offensiv back i verdensklasse. lad os nu finde de helt rette folk til at spille et sådan system talenter og erfaring og bygge det op fra bag kæden. Samt skille os af med alle de spillere som enten aldrig slår igennem eller ikke bruges, men henter nogle enorme lønninger, vi sagtens kan bruge på andet og bedre.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Tak for et godt og konstruktivt indlæg i debatten!

Du har ret omkring det "nye system". Min tanke er bare, at vi faktisk indførte det offensive spilstyrende system allerede under Erik Rasmussen, og at det faktisk er Eriks arbejde. Det var meningen at Thomasberg skulle køre det videre i samme spor, men af forskellige årsager gik det ikke.

Så ansatte man Allan Kuhn, der ligesom Erik, var et ubeskrevet blad som træner. Her tror jeg fejlen opstod, for Kuhn stod fra dag 1 for en mere defensiv spillestil. Der er ingen tvivl om at Eriks offensive stil trak folk på stadion, og jeg tror savnet af dette var medvirkende til at man gav Kuhn en ledelsesordre om at spille anderledes.

For mig at se har vores forsvar haltet alle dage siden Ove Pedersen og Troels Bech. Det var ikke noget Erik prioriterede særligt højt, hvilket antallet af vundne udebanekampe i hans tid tydeligt viser. Vi var blevet mestre hvis vi havde været bedre på udebane, men vores offensive stil virkede bare bedst hjemme på Fortet..
Det højt besungne nye spillekoncept er i mine øjne bare Erik Rasmussen version 2.0, måske burde man så rent faktisk ansætte Erik igen?

Jeg har også bidt mærke i vores passivitet i forsvarsområdet, hvor vi ubegrænset lader modstanderne spille rundt, uden at sætte ind med en tackling. Jeg tror noget af det bunder i frygten for at være "sidste mand", at der ingen backup er, fordi vi står så offensivt.
Jeg har også beundret Jonas Lössl´s særdeles risikable afleveringer, det ser fantastisk ud når det lykkedes, og det har det gjort indtil videre, men jeg mener bare at det er for risikabelt, og at bolden egentlig bare skal ekspederes ud af banen i sådanne situationer. Det er kendetegnende for vores bagkæde, vi prøver at spille os ud af det, og skal helst gøre det hurtigt, hvilket alt for ofte medfører et hurtigt boldtab på egen banehalvdel, noget der selv på vores hjemmebane i perioder sætter os under pres, det er komplet uhørt! Vi tager for mange chancer, jeg vil have mere no bullshit mentalitet ind. Før kunne de aflaste sig ved at lodse den op til Frank, den mulighed eksisterer ikke i øjeblikket for ingen af vores nuværende angribere formår rigtigt at sætte sig fysisk på modstandernes forsvar..

Men skal vi nogensinde være danske mestre, så skal vi kunne vinde på udebane, og stå godt overfor de små hold, for det er der vi sætter points til. Det sker aldrig ved at ville spille som Barcelona, vi får aldrig spillet et hold sammen i lang nok tid til at det kan lade sig gøre, har en spiller en god sæson så er han solgt, og så starter vi forfra. Derfor synes jeg konceptet er resultatmæssigt selvmord, vi vil formentlig altid have et meget ungt hold, pga vores fremragende akademi, og så svinger præstationerne, og sådan en offensiv stil vil have svære kår. Talenterne vil få mere tryghed under en mere kontrollerende stil, jeg siger ikke vi skal spille norsk, men gerne spille som FCK hvor man står utroligt kontrolleret på banen og ikke levner modstanderne meget, så skal et par individualister nok få sat sig igennem fremad banen undervejs i kampen.

Jeg vil lige slå fast, at jeg ser den her tråd som en åben debat, jeg har ikke den ultimative sandhed. Men noget er galt, vi må for alt i verden ikke forsætte som den evige toer, jeg tror det er tid til at FCM bliver voksne, nu er de første vilde teenageår ovre og vi må se hvad der skiller os fra at vinde titler ;)

Lund7400

Indlæg af Lund7400 »

Jeg må sige at jeg er lidt ambivalent. Langt hen ad vejen kan jeg godt følge dine (Ravnen) synspunkter, men alligevel vil jeg også mene at netop disse synspunkter kendetegner "os" (FCM Fans) på mange måder.
Vi er alt for godt forvendte, og vores tålmodighed er nogenlunde på niveau med en ADHD ramt. Klubben har meldt ud at denne ønsker at følge en sort tråd fra ungdomsrækker til førstehold, og så må vi som fans bakke op om denne, en "tråd" jeg egentlig også er tilhænger af, alt andet lige er det sjovere at se "Barca-Bold" efterligning end "Drille-ditto".

- At du så har ret i vores defensive kvaler og katastrofer er en anden sag. En del af skyldes kan bestemt tilskrives skader og deraf ustabilitet, og såfremt truppen er skadesfri ved sæsonstart, ser jeg egentlig kun et problem på højrebacken i 4-kæden, hvorom alting er bliver Sivebæk aldrig back, og det håber jeg virkelig Ørgaard har indset, ellers vil det i næste sæson koste os et tocifret pointantal, ingen tvivl om det.

Jeg både forstår og deler dine frustrationer, men lad os nu give konceptet, Glen og ledelsen tid og arbejdsro, så er jeg sikker på at vores sjældne og nye tålmodighed vil betale sig tilbage i form af GULD!

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

Ravnen skrev:Tak for et godt og konstruktivt indlæg i debatten!

Du har ret omkring det "nye system". Min tanke er bare, at vi faktisk indførte det offensive spilstyrende system allerede under Erik Rasmussen, og at det faktisk er Eriks arbejde. Det var meningen at Thomasberg skulle køre det videre i samme spor, men af forskellige årsager gik det ikke.

Så ansatte man Allan Kuhn, der ligesom Erik, var et ubeskrevet blad som træner. Her tror jeg fejlen opstod, for Kuhn stod fra dag 1 for en mere defensiv spillestil. Der er ingen tvivl om at Eriks offensive stil trak folk på stadion, og jeg tror savnet af dette var medvirkende til at man gav Kuhn en ledelsesordre om at spille anderledes.

For mig at se har vores forsvar haltet alle dage siden Ove Pedersen og Troels Bech. Det var ikke noget Erik prioriterede særligt højt, hvilket antallet af vundne udebanekampe i hans tid tydeligt viser. Vi var blevet mestre hvis vi havde været bedre på udebane, men vores offensive stil virkede bare bedst hjemme på Fortet..
Det højt besungne nye spillekoncept er i mine øjne bare Erik Rasmussen version 2.0, måske burde man så rent faktisk ansætte Erik igen?
Jeg er egentlig enig langt hen ad vejen, Jeg mener dog ikke at lige dette system/koncept, som vi nu gerne vil spille, "stammer" fra Eriks tid. Ja Erik ville gerne spille offensivt og flot fodbold og havde en tendens til at "droppe forsvaret" og som du selv er inde på ikke prioriterede det særligt højt jeg syntes egenligt ikke Erik egentligt havde et system, som sådan, bare det var offensivt og flot. Jeg tror nu mere det nye højt besungne spilkoncept som du så pænt kalder det, egentligt skal ses i lysest af at vores kære klub har kikket udenlandsk og luret på hvad andre klubber gør, hvor Talentfabrikkerne er i hovedsædet og en del af det primære. Der kan man så nævne klubber som Barcelona, som mange gerne vil sammenligne vores nye spilkoncept med, som jeg egentligt syntes er en forkert sammenligning, af 2 primære grunde. Den første er at det er Barcelona, uanset hvordan vi vender og drejer det, kan og vil et hold fra danmark, hverken FCM eller et andet dansk hold nogensinde komme i nærheden af en klub i Barcelonas niveau og det er der et hav af grunde til, som vi vidst ikke behøver at komme ind på. For det andet er deres spilsystem, så specielt at det egentligt kun er Barcelona der spiller det, at vores nye spilkoncept så har relationer dertil kan jeg sagtens følge og er enig i. Men skal vi så endeligt sammenligne os med storklubber, so ligger vores nye system mere op ad eks. Ajax, eller Arsenal. Så nævner du selv at vi burde spille mere som eks. FCK, der er jeg enig. men er FCK´s system egentligt så langt fra det vi gerne vil. FCK er spilstyrende, skaber spil til chancer, har offensive backs osv. nøjagtig det samme som vi gerne vil ind på, så vi behøver slet ikke at sammenligne vores nye koncept, med Barcelona, Ajax eller Arsenal, vi kan nøjes med FCK, for det er i bund og grund den vej vi gerne vil. At vi så i FCM har taget den lidt yderlig en eks FCK og droppet den rigtige winger frem for andre offensive og midtbane stærke kræfter og så lader vores backs, rende sig døde op og ned af side linjen som eks før nævnte, Barcelona, Ajax, og Arsenal mere gør i og så spiller mere med eks. 3 angribere eller mere variende "wings" som går mere ind i banen, ja er det egentligt så skidt. Samtidigt tænkt med tanken, at vi netop ikke har en Frank, at smide de mange tvær indlæg fra wings in i panden af.
Jeg har også bidt mærke i vores passivitet i forsvarsområdet, hvor vi ubegrænset lader modstanderne spille rundt, uden at sætte ind med en tackling. Jeg tror noget af det bunder i frygten for at være "sidste mand", at der ingen backup er, fordi vi står så offensivt.
Jeg har også beundret Jonas Lössl´s særdeles risikable afleveringer, det ser fantastisk ud når det lykkedes, og det har det gjort indtil videre, men jeg mener bare at det er for risikabelt, og at bolden egentlig bare skal ekspederes ud af banen i sådanne situationer. Det er kendetegnende for vores bagkæde, vi prøver at spille os ud af det, og skal helst gøre det hurtigt, hvilket alt for ofte medfører et hurtigt boldtab på egen banehalvdel, noget der selv på vores hjemmebane i perioder sætter os under pres, det er komplet uhørt! Vi tager for mange chancer, jeg vil have mere no bullshit mentalitet ind. Før kunne de aflaste sig ved at lodse den op til Frank, den mulighed eksisterer ikke i øjeblikket for ingen af vores nuværende angribere formår rigtigt at sætte sig fysisk på modstandernes forsvar..
Det er meget muligt at det er en frygt, jeg var begyndt at tro at det var meningen, at vores forsvar, spiller så passivt inde i feltet, da det efterhånden er fast standart i alle vores kampe. Men de er selvfølgeligt også svært, når vi mere eller mindre ikke har kunnet stille samme forsvars kæde i to kampe i streg i en efterhånden lang periode og så samtidig eks. prøver at lære en Sivebæk op på en plads der i bund og grund har ret stor betydning i vores nye system/koncept. I vores nye system/koncept, skal vores fremadrettede spil kunne startes af forsvars kæden og gerne med få berøringer op ad banen, men er fuldstændig enig i at der stadig skal være no bullshit mentalitet. Jeg ser ingen grund til at prøve at spille den op fra bag kæden når man er voldsom under pres for eks. der skal den bare "lodses væk" så man kan komme på plads og komme ud af de situationer hvor vores forsvar gang på gang har lavet de enorme forsvars kiks, som efterhånden har kostet en del mål. men med de bolde er en imellem losses opad, har eks. Sly jo også vidst at han sagtens kan tage kampen op, med modstanderne og også i mange tilfælde vinde boldene, så vi behøver nødvendigvis ikke Frank. Ellers enig i at vi skal ud over de situationer, hvor vi i bund og grund sætter os selv under pres, bla. med dumme bold tab, eller at vi trækker os og stille os tilbage.
Men skal vi nogensinde være danske mestre, så skal vi kunne vinde på udebane, og stå godt overfor de små hold, for det er der vi sætter points til. Det sker aldrig ved at ville spille som Barcelona, vi får aldrig spillet et hold sammen i lang nok tid til at det kan lade sig gøre, har en spiller en god sæson så er han solgt, og så starter vi forfra. Derfor synes jeg konceptet er resultatmæssigt selvmord, vi vil formentlig altid have et meget ungt hold, pga vores fremragende akademi, og så svinger præstationerne, og sådan en offensiv stil vil have svære kår. Talenterne vil få mere tryghed under en mere kontrollerende stil, jeg siger ikke vi skal spille norsk, men gerne spille som FCK hvor man står utroligt kontrolleret på banen og ikke levner modstanderne meget, så skal et par individualister nok få sat sig igennem fremad banen undervejs i kampen.

Vi kommer aldrig til at spille som Barcelona, men mindre kan også gøre det og også med vores nye koncept. Vi skal så bare med vores nye koncept selvfølgeligt have forsvaret med, for forsvaret er da så uhyre vigtig for at vi overhovedet kan komme til at spille det offensive fodbold, konceptet indbyder til. Igen nævner du FCK, som jeg er enig i og som jeg egentligt mener at vores nye koncept ikke ligger så alvorligt langt fra. Ja vi skal spille kontrolleret, samt vi skal være mere kontrollerende og skabe chancer på spil til chancer, samt noget som vi egentligt er ret gode til, et højt pres, alle ting som FCK eks. også gør i. Dertil ser jeg ikke grunden til at sammen ligne vores nye koncept med eks Barcelona, men vi kan jo starte med at sammenligne med eks. FCK, som jo rent faktisk spiller meget af det, vi gerne vil i vores Koncept. Men jeg er enig, i at vi skal holde bedre på vores folk, så vi får mere stabilitet og tryghed. men der skal vi have økonomien med først, så vi netop kan sige nej tak til et tilbud på en spiller, fordi vi eks. ved han er et talent og om muligt kan sælges for mere eks. 1 eller 2 år senere. Vi skal selvfølgeligt talent udvikle, men samtidig skal vores talenter også styrke vores A-trup og ikke bare spille få kampe og bruge A-truppen, som et hurtigt springbræt videre og der skal vi have en bedre økonomi, så vi netop kan holde på dem lidt længere. De indiske millioner, kan være starten til at kunne det og forlydende har også netop det punkt som en af de primære ting i netop den investering/samarbejde.
Jeg vil lige slå fast, at jeg ser den her tråd som en åben debat, jeg har ikke den ultimative sandhed. Men noget er galt, vi må for alt i verden ikke forsætte som den evige toer, jeg tror det er tid til at FCM bliver voksne, nu er de første vilde teenageår ovre og vi må se hvad der skiller os fra at vinde titler ;)
Jeg syntes netop at FCM er blevet lidt mere voksne ved netop at tænke så langt fremad rettet, både omkring konceptet, som vi taler om her og ikke mindst vores akademi, samt eks. det mulige indiske samarbejde. I stedet som vi tidlige har prøvet, at købe alt for dyrt og meget ind, for at prøve at købe os til succes. At de så måske starter det voksne liv lidt forkert op, ja vel der mener jeg så også at meget kunne have været gjort anderledes og ikke mindst bedre ;)
Debat er fint. Vi er mange med mange forskellige meninger, men tæt på samme mål og jeg syntes at debatter kan være med til at skabe mere liv herinde og ikke mindst trække flere af vores medfans herind, så vi ikke bare finder løsninger til at forbedre holdet, men også forhåbentlig skaber mere liv og aktivitet herinde på graven :D så vi sammen kan følge vores fælles hold.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Undlader lige at svare i citater på dit, for det bliver bare helt enormt ;)

Men kort og godt. Jeg ville ønske jeg kunne se det du ser, at vi kommer hen mod noget FCK-agtigt. Men jeg synes Kuhn var tættere på det i efteråret, hvor vi i lange perioder spillede kontrolleret og taktisk klogt, og skabte det fundament som resten af vores sæson har hvilet på.

Jeg synes vores koncept ide er fin, men jeg troede faktisk man allerede kørte ens taktik i alle rækkerne, det virkede logisk at man gjorde det, så egentlig kom det bag på mig at det var noget "nyt" at det nu skulle ske. Grundkernen i det er at vi skal kunne tage en spiller direkte fra akademiet og ungdomsrækker, og sætte ind på en specifik plads på førsteholdet. Det er helt elementært, og behøver vel egentlig ikke at betyde den helt store ændring i hvordan førsteholdet spiller.

Du siger vores wings ikke længere skal løbe sig døde på kanten. Jamen det er jo præcis det de stadig gør. Nu står jeg jo altid bag modstandernes mål, og det er en ting jeg derfor ligger ekstra mærke til. Venstre og højre back kom MEGET langt med frem mod FCN, ligesom i de andre kampe. Det samtidig med at Bak også går meget langt med frem. Det skaber nogle gigantiske huller bag dem. Det er jo det samme Barcelona gør, når du ser Alves, Poyol og Pique skiftes til at drøne med frem. Forskellen er bare at Barcelona gen-erobrer meget højt på banen, dels fordi de står højt men ligeså meget fordi modstanderne frygter dem og stiller sig tilbage.

Holdene i superligaen frygter ikke os, de ved præcis hvor sårbare vi er fordi vi efterlader disse huller. Ligesom de godt har bidt mærke i vores passivitet på egen bane halvdel. Det gør at vi ender med at være presset langt tilbage, og bruger enormt meget energi på at forsøge at spille os ud af det. Det stresser os voldsomt, og vi får aldrig mulighed for at slå nogle afleveringer ud til siden, og få lidt ro på. Det skyldes selvfølgelig skader, og uerfarne spillere, men det skyldes i høj grad også at spillere som Thygesen og Bak konstant skifter position.
Når vi så endelig er i angrebsfasen, er det som om hver eneste aktion SKAL være udslagsgivende, alt kommer med frem og vi forsøger at stå højt (som Barcelona), og i næste splitsekund har vi tabt bolden og halser afsted efter modstandernes kontra.

Jeg mener ikke vi skal stå så højt på banen i angrebsfasen, og jeg mener vi skal holde vores backs mere i ro. Når jeg ser FCK spille forlader spillerne ikke standardsituationerne så ofte som vi gør, de spiller mere efter mønstre, og udnytter de individuelle evner i stedet for overraskelsesmomentet ved at storme frem. Vi skal kunne bygge et angreb op stille og roligt, løbe i hullerne, lade bolden arbejde og hele siden sørge for der er en sikker spilstation at aflevere til. Det gør Barcelona også, såmænd, men vi er nødt til at have flere sikre stationer end dem, fordi vi simpelthen ikke er ligeså gode fodboldspillere, vi skal altså have flere mand bag bolden.

Vi skal kort og godt have noget at falde tilbage på, både når tingene går og når de ikke går. Jeg ser gerne at Bak vælger sine raids med omhu, så det ikke er hvert 5 minut han stormer frem, det nytter altså ikke noget at det så pludselig er Danny Olsen som er mand til mand med modstanderens angriber. Vi skal være mere stationære i mine øjne, spille mindre flydende, ikke stoppe helt med overlap og raids, men lad dem være en overraskelse når det endelig sker, og ikke noget der sker hvert tredie minut.

Det er en interessant debat, og jeg kunne forsætte med at skrive løs om tankerne. Men egentlig har jeg tiltro til Glen, jeg tror han også ser alt det her, og med mere tid vil forsøge at få skabt et bedre fundament. I hele det her forår har vi været et hold i spillekrise, mere eller mindre, om det er udløst af ledelsens krav til Kuhn, er jo nærliggende at tro, men det kan også skyldes at mange spillere mangler vigtig erfaring. Jeg ser bare gerne at vi begynder at spille mere kontrolleret og tager færre chancer, fraværet af en rigtig angriber kan jo også være en stor årsag, fordi de bærende kræfter har følt at de så skulle med frem for at vi kunne få et forløsende mål. Ja der er spekulationer nok at gøre sig, og nu fik jeg vidst sagt det meste i denne omgang :D

Besvar