Problemer i det midtjyske

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Drakthal

Problemer i det midtjyske

Indlæg af Drakthal »

Ja så har vi jo desværre tabt til AaB som med vores nye midterforsvar ved flere var favoritter. Var dog for mit vedkommende mest den samme gamle sang med midtjylland og ville høre om folk var enige i mine observationer.

Først og fremmest syntes jeg igen, igen at Sivebæk viser han ikke dur for FCM, de vil gerne spille sig igennem hvor Sivebæk har et helt dødt venstreben og du ser ham mest prøve at komme til baglinjen. Derudover er der hans mildt sagt manglende defensive kvaliteter.

For det andet er det offensive spil her i foråret helt idéforladt, ud over kampen mod FCK og 4-4 kampen mod Lyngby har den offensive kreativitet været en ynk. Vi ser flere eksempler på ukvalificerede langskud, langskudsforsøg selvom der står 2 modstandere lige i hovedet på spilleren der prøver, og masser af forsøg på indlæg til det relativt lave angreb vi er ved at have stablet på benene.

Vi har ikke nogen angriber der kan ramme kassen, jeg er personligt rigtig glad for Hassan og Sly, dog med det forbehold at Sly burde blive omskolet til kantspiller da han ud fra de kolde facts simpelthen ikke er farlig nok.

Så mit håb for sommeren er at vi får os en god farlig angriber, enten en fra akademiet der viser sig som løsningen eller en udefra. Derudover en ny højreback og sidst men ikke mindst ville jeg gerne have Ilsø tilbage for at kunne skabe nogle idéer på holdet igen. Jeg tvivler desværre på europæisk næste sesson da vi ligner os selv fra slutningen af sidste sesson.

Hilsen en bekymret FCM-fan

974

Re: Problemer i det midtjyske

Indlæg af 974 »

Fint nok med mere debat om spillet i foråret - det findes også flere steder..

Du har mere eller mindre ret i dine iagttagelser, specielt omkring det offensive spil

Synes at Sivebæk spiller en endog meget fin kamp idag, men han laver naturligvis den graverende fejl der fører til straffesparket
En fejl vi ikke havde pebet over, hvis det var i hans vante position oppe på modstandernes halvdel
Han skal have tid til at blive omskolet, og det er i dette forår
Alternativt banker Kasper Hansen på, men han er jo altså også primært midtbane
Når sæsonen er ovre er jeg sikker på at man evaluerer hans muligheder grundigt, og finder ud af om der skal satses på det eller om en ny back skal hentes (måske Kildentoft spøger.. )

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

Drakthal skrev:Ja så har vi jo desværre tabt til AaB som med vores nye midterforsvar ved flere var favoritter. Var dog for mit vedkommende mest den samme gamle sang med midtjylland og ville høre om folk var enige i mine observationer.

Først og fremmest syntes jeg igen, igen at Sivebæk viser han ikke dur for FCM, de vil gerne spille sig igennem hvor Sivebæk har et helt dødt venstreben og du ser ham mest prøve at komme til baglinjen. Derudover er der hans mildt sagt manglende defensive kvaliteter.
jeg er egentligt meget enig i alt du skriver og syntes heller ikke Siv er god nok. Ja han er i gang med en omskoling til det defensive og gør det da også bedre, men han laver de fejl der koster mål mod os. Desværre er han ikke den eneste der gør det. Jeg syntes heller ikke Siv er så god offensivt. Ja han har et godt antrit når han laver hans ryk mod baglinien, men han er jo læst på forhånd uanset hvilken forsvarer han står over for, for Siv går altid til baglinien, ingen variation, same old.
For det andet er det offensive spil her i foråret helt idéforladt, ud over kampen mod FCK og 4-4 kampen mod Lyngby har den offensive kreativitet været en ynk. Vi ser flere eksempler på ukvalificerede langskud, langskudsforsøg selvom der står 2 modstandere lige i hovedet på spilleren der prøver, og masser af forsøg på indlæg til det relativt lave angreb vi er ved at have stablet på benene.
Jeg syntes dog vores offensive spil, har fået en tand på. Vi er blevet bedre til at spille bolden opad banen, men mangler desværre rigtigt meget endnu, før vi bliver rigtigt farlige på det spil. Det store problem som jeg ser det, er at når vi nu engang prøver at spille os til chancer med vores nye system og så samtidigt spiller, med kantspillere ala Borring og tager for mange ture over kanten til et indlæg ind i feltet, så mangler vi alvorligt spillere i feltet og er slet ikke stærke nok i hovedstøds spillet, til at spille for meget på de indlæg.
Vi har ikke nogen angriber der kan ramme kassen, jeg er personligt rigtig glad for Hassan og Sly, dog med det forbehold at Sly burde blive omskolet til kantspiller da han ud fra de kolde facts simpelthen ikke er farlig nok.
Sly er vidst reelt mere kantspiller end boks spiller. Jeg kan også godt lide Sly og Hassan på vores hold, syntes de giver noget mere frækhed, vilje teknik og hurtighed til vores offensiv, men ja de mangler skarpheden, som resten af FCM spillerne, desværre. Tror dog Sly kan blive rigtig giftig, når først han begynder at ramme kassen, og får samlet den fornødne selvtillid og kynisme.
Så mit håb for sommeren er at vi får os en god farlig angriber, enten en fra akademiet der viser sig som løsningen eller en udefra. Derudover en ny højreback og sidst men ikke mindst ville jeg gerne have Ilsø tilbage for at kunne skabe nogle idéer på holdet igen. Jeg tvivler desværre på europæisk næste sesson da vi ligner os selv fra slutningen af sidste sesson.

Hilsen en bekymret FCM-fan
Jeg håber også på en ordentlig angriber, ikke en eller anden tilfældig angriber der har floppet eller ikke har slået ordentlig til på en af vore konkurrerende superligamandskaber, som vi kan få billigt. Skal vi have en angriber, skal der investeres lidt og sigtes efter en høj hylde og hvis der er penge til det, en forstærkning i forsvaret. Da vi er alt for svækkede i forsvaret, med få skader.
Tror desværre ikke Ilsø vender tilbage.
Jeg regnede egentligt med at vi tabte til Aab idag, har også vundet lidt penge på det, samt at vi ikke kommer til pokalfinalen. Aab har samlet selvtillid og begynder at score mål, de er på en opadgående kurve. Vi står stille, kommer ikke videre, Scorer ikke mål, og laver store defensive fejl der koster. Så Aab kampen så jeg som en af de sværeste kampe for os, dette forår. jeg tvivler også på at vi scorer 2+ mål og derved kommer videre i pokalen, men jeg håber så sandeligt at jeg tager fejl.

Gubbi77

Indlæg af Gubbi77 »

Vi er altså efter min bedste overbevisning ikke blevet bedre frem af banen. Fair nok at forsvaret til tider sejler lidt når vores 4 fortrukne midterforsvarer er ude. Frem af banen, især på den sidste 1/4 del er det simpelthen den mest gang ideforladte fodbold, der er blevet praktiseret i umenneskelige tider. Ud over en stor chance til Albæk i starten af kampen, så spiller vi os jo ikke frem til noget som helst. Ja jeg ved godt økonomien ikke tillader de store armbevægelser, men sådan en gang bold vi praktiserer for tiden trækker da hverken folk på station eller nye sponserer til.

erland

Indlæg af erland »

Gubbi 77 skrev
...men sådan en gang bold vi praktiserer for tiden trækker da hverken folk på station eller nye sponserer til.
Rigtigt set. Vi kan meget nemt risikere at stå uden europa deltagelse eller pokal i år dvs endnu en spildt sæson (foståes som et år hvor både pokal og europa billeter er billige tilsalg).

Er der udslgt til et år hvor der ikke er forventning om at FCM skal spille med i toppen, med andre ord en opbygningssæson, så er det klar at dette nemt kan medfører færre tilskuer og dermed også manglende indtægter.

Slutter vi denne sæson svagt, så er det ikke motiverende for at købe en ny sæsonkort eller trøjer ol. for dem som ikke er indkarnede tilhængere.
Der er nok en del herinde som vil mene noget andet, men for mig at se, så er der en del "bløde" tilhængere i FCM da vi er en fusionsklub og dækker bredt geografisk.
Dermed appelere vi også bredt og forsøger at trække tilskuere som ikke er patriotiske på samme måde som en by klub hvor der er andre stærkere følelsere og bånd involverede.
Derfor tror jeg at hvis der er udsigt til flere nederlag jeg så vil dette kunne aflæses på tilskuer og i indtægterne. Reelt kan dettebetyde en spiller mindre som der er råd til.
husk at U17 og U19 hellere ikke ligger til guld i år modsat sidste år.

Derfor er det et must at der i de sidste kampe vises at vi også vil noget mere; at der scores mål, at en af spillerne træder i karakter og viser sig som en profil, at holdet viser at fodbold med FCM er noget der er værd at satse på - ellers kan jeg godt frygte en midter tilværelse næste sæsom med mindre opbakning.

erland

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Når vi ikke har nogen angribere der kan score mål, så kommer alle de kreative spillere til at se lidt "dumme" ud. Det må være enormt frustrerende igen og igen at lave gode gennembrud, drible et par modstandere af, for at opdage at der ingen er i position til at modtage, og der ingen afslutning kommer.

"Problemet" er ligetil at løse: 2 angribere.

Midtgaard
Geografisk sted: Brabrand

Indlæg af Midtgaard »

Drakthal skrev: For det andet er det offensive spil her i foråret helt idéforladt, ud over kampen mod FCK og 4-4 kampen mod Lyngby har den offensive kreativitet været en ynk. Vi ser flere eksempler på ukvalificerede langskud, langskudsforsøg selvom der står 2 modstandere lige i hovedet på spilleren der prøver, og masser af forsøg på indlæg til det relativt lave angreb vi er ved at have stablet på benene.
Jeg er enig i at målfarligheden langt fra er god nok, men ser hellere et langskud med 2 modstandere lige foran, end en pasning der gør at vi mister bolden.

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

Ravnen skrev:Når vi ikke har nogen angribere der kan score mål, så kommer alle de kreative spillere til at se lidt "dumme" ud. Det må være enormt frustrerende igen og igen at lave gode gennembrud, drible et par modstandere af, for at opdage at der ingen er i position til at modtage, og der ingen afslutning kommer.

Enig. Løsning.. angribere der kan score mål. Men dertil, syntes jeg vi er langt fra det spil, som det nye system skal bringe og vi har en hel stribe af spillere der skal træne skud og ikke mindst pasningsspil.

ArneR

Indlæg af ArneR »

pr0j3ct skrev:
Ravnen skrev:Når vi ikke har nogen angribere der kan score mål, så kommer alle de kreative spillere til at se lidt "dumme" ud. Det må være enormt frustrerende igen og igen at lave gode gennembrud, drible et par modstandere af, for at opdage at der ingen er i position til at modtage, og der ingen afslutning kommer.

Enig. Løsning.. angribere der kan score mål. Men dertil, syntes jeg vi er langt fra det spil, som det nye system skal bringe og vi har en hel stribe af spillere der skal træne skud og ikke mindst pasningsspil.
Jamen hør nu her. Jeg tror vi er flere der lige som dig tænker sådan, men på den anden side, så har vi spillet, problemt er jo netop at vi væver og væver foran modstandernes felt gang på gang, og det får os til at se tandløse ud. Jeg kunne have en mistanke om at Ravnen måske har ret, og vi taber i hvert fald ikke noget ved at få et par angribere tilknyttet. Samtidig kan de jo sende Fagerberg hjem med en ophævelse af kontrakten.Lad os komme igang, og det kan kun gå for langsomt.

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

ArneR skrev:
pr0j3ct skrev:

Jamen hør nu her. Jeg tror vi er flere der lige som dig tænker sådan, men på den anden side, så har vi spillet, problemt er jo netop at vi væver og væver foran modstandernes felt gang på gang, og det får os til at se tandløse ud. Jeg kunne have en mistanke om at Ravnen måske har ret, og vi taber i hvert fald ikke noget ved at få et par angribere tilknyttet. Samtidig kan de jo sende Fagerberg hjem med en ophævelse af kontrakten.Lad os komme igang, og det kan kun gå for langsomt.
For lige at bruge dine egne ord.

Jamen hør nu her.
Jeg nævner da også at vi mangler nye/nye angribere og hvis du har læst/set andre af mine indslag, har jeg da længe været fortaler for netop det. Vi skilte os af med en stor del af vores forreste offensiv, med Frank, Ilsø, Baba osv. og fik ikke noget nyt ind, Vi har scoringsproblemer. En ung Syl, der efter min mening bringer en del til vores hold, men mangler skarpheden. Ken fagerberg der aldrig har slået til og meget sandsynligt aldrig gør det her i FCM. Morten Nielsen, som ligner en fejl at hente hertil. Han har endnu ikke spillet eller overhovedet været i truppen til kamp og han ligner ikke en spiller der er megen tiltro til. Så har vi de unge, talenterne, en Hvilsom har fundet vej til a-truppen og kan meget muligt blive en fremtidens mand i front. Men han er ung, et talent, som en stor del af vores hold og jeg mener vi skal have noget erfaring i front, som Hvilsom, Syl og andre unge kan læne sig op af. Vi skal have en erfaren og målfarlig angriber, hvis ikke 2.

Ja vi har mere spil, på banen, som jeg også nævner lidt længere oppe og ikke mindst i andre tråde end denne. Vi prøver mere at spille os til chancerne, i stedet for bare at losse den op, på lange bolde og så håbe på anden bolde og skabe chancer på, så langt så godt og det ser jeg da også personligt en fremtid i. Men vi kan da forhåbentligt blive enige om at vi i vores mere spilstyrende spil, som du selv er inde på, slet ikke er farlige nok, ikke skaber målgivende chancer nok og ikke mindst laver for mange fejl foran feltet og ikke mindst på afslutninger. Grunden til jeg mener at alt for mange af vore spillere, netop fejler, på skudet og ikke mindst den afgørende pasning, samt på mange simple pasninger/afleveringer på og omkring midtbanen. Så skal vi være mere dominerende i vores spil og ikke mindst pasningsstærke er det da en ret væsentlig faktor at der også trænes i den slags pasningsspil. Samt skal vi kunne ramme målet, gør det da ikke chancerne ringere at der trænes i skud.

Sådan spildominans, spilstyrende og chanceskabende pasningsspil, kommer ikke fra den ene dag til den anden. Det skal trænes og over en lang periode. De rigtige spillere skal være til den slags spil osv. osv. Jeg har set forbedringer, som tidligere nævnt, men vi mangler stadig lang vej, inden vi kan bare nærme os lign spil, som eks. Arsenal, Ajax og Barcelona, som vores nye system spil mæssig sammenlignes med. Lad os lige starte med at komme op på niveau med FCK.

Og jeg er fuld ud enig. Ken skal videre, ligeså skal Borring og muligtvis Danny, samt Morten Nielsen, hvis vi alligevel ikke kan bruge ham. Og vi skal have som minimum en ny angriber.

Skovmand

Indlæg af Skovmand »

Enig, som det ser ud nu har jeg svært ved at se hvem vi kan slå i superligaen, selv i 1 div ville vi have problemer. Tror ikke Riddersholm har nogen fremtid som træner i FCM, han har ikke nok at byde på, Tror Wieghorst ville passe perfekt til FCM

007
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af 007 »

Jeg synes det er hårdt at dømme Ridersholm på baggrund af 5 kampe...

1. Han har overtaget en trup der i forvejen var inde i et formdyk.

2. Kort tid, til at komme med nye ideer.

3. Problemer med skader i midterforsvaret.

4. Ingen tilgang af angribere som vel reelt er hovedproblemet.

De første tre kampe gav 7 af 9 mulige point, nuvel spillet var horribelt til tider.

Det skal siges jeg ikke har læst hele tråden, men har Riddersholm allerede brændt sin chance af som Cheftræner på 5 kampe? Det er Unfair game!

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

Skovmand skrev: Enig, som det ser ud nu har jeg svært ved at se hvem vi kan slå i superligaen, selv i 1 div ville vi have problemer.
Det er komplet useriøse indlæg som disse der gør at ulvegraven er et håbløst sted at befinde sig hvis FCM er inde i et formdyk.......

Noe

Indlæg af Noe »

Jesper BW1100 skrev:Det er komplet useriøse indlæg som disse der gør at ulvegraven er et håbløst sted at befinde sig hvis FCM er inde i et formdyk.......
Helt enig. Findes der i øvrigt en 'ignore'-funktion i forum? Ellers står det højt på min ønskeseddel.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Jeg tror faktisk at Glen bliver fastansat som cheftræner. Under alle omstændigheder er det for lidt at bedømme ham på.
Det som koster os sølvet, og CL kval, er helt klart salget af Frank og Ilsø, det har simpelthen været for stort et hul i truppen. For at sige det ligeud, så var det tåbeligt.. men det er nemt at være bagklog, Igboun kunne jo have banket 6-7 kasser ind og alle ville have været lykkelige, hvor der handles der spildes.

Og så er problemerne altså ikke større. Vi er nr 4, og det ser ud til at vi i hvert fald kan holde den placering, og dermed kvalificere os til Europa League.
Potentialet i truppen er fremragende, der kommer helt tiden nye brugbare spillere fra akademiet. Økonomisk ser det lyst ud med Dempos forventede millioner. Vores angrebskrise er et par sten på vejen ;)

Besvar