Investor på vej ind i FCM

Om FC Midtjylland og Black Wolves
NyX
Geografisk sted: København S.

Re: Investor på vej ind i FCM

Indlæg af NyX »

Mathiesen skrev:Faldt lige over http://www.bold.dk/nyt/Avis-Asiat-bag-FCM-millioner

Kan bare ikke se hvad asiat vil i dansk fodbold?

/mathiesen
Nej muligvis ikke, men til gengæld kan jeg godt se hvad FCM vil med et navn i en asiatisk kontekst. --> fodbold er vildt populært i asien, og de store europæiske klubber kan tjene styrtende med penge ved at brande sig i asien - enten ved deres egne profiler - læs Beckham - eller ved at købe asiatiske stjerner til deres hold. Kunne man gå videre og skabe indtryk af en klub med yderligere asiatiske relationer i europæisk fodbold så skaber man grobund for en symbolvirkning der imo kan skabe masser af penge i klubkassen. Et scenarie med 20.000 kinesere i FCM trøjer der følger 'deres' klub er vel ikke utænkeligt!

974

Indlæg af 974 »

NyX skrev:
Mathiesen skrev:Faldt lige over http://www.bold.dk/nyt/Avis-Asiat-bag-FCM-millioner

Kan bare ikke se hvad asiat vil i dansk fodbold?

/mathiesen
Nej muligvis ikke, men til gengæld kan jeg godt se hvad FCM vil med et navn i en asiatisk kontekst. --> fodbold er vildt populært i asien, og de store europæiske klubber kan tjene styrtende med penge ved at brande sig i asien - enten ved deres egne profiler - læs Beckham - eller ved at købe asiatiske stjerner til deres hold. Kunne man gå videre og skabe indtryk af en klub med yderligere asiatiske relationer i europæisk fodbold så skaber man grobund for en symbolvirkning der imo kan skabe masser af penge i klubkassen. Et scenarie med 20.000 kinesere i FCM trøjer der følger 'deres' klub er vel ikke utænkeligt!

Det der jo evt er planen er jo også det der skrives om i BT Sporten:

"Asiaterne har angiveligt kigget grundigt på klubber i Europa, for at finde det helt rigtige projekt, hvor talentarbejdet fylder meget. Planen er nemlig, at der skal udveksles talenter mellem den asiatiske klub, som investorerne er tilknyttet, og FCM."

De har iøvrigt også ændret fra Japan til Kina nu

Scenariet son NyX beskriver med de mange fans i Kina er da bestemt ikke utænkeligt
Tror mange unge i Kina ville synes, at det var fedt hvis unge fodboldspillere fra Kina kunne komme til Europa og spille
Tror de ville bruge det som en del af en "frigørelsesproces" fra det gamle Kina til det mere moderne

Brugeravatar
levis

Indlæg af levis »

NyX skrev: Et scenarie med 20.000 kinesere i FCM trøjer der følger 'deres' klub er vel ikke utænkeligt!
Det syntes jeg egentlig det er. Bare fordi en asiat kaster penge i klubben, betyder det jo på ingen måde at der følger fans med. Det kommercielle potentiale i det asiatiske marked, er jo ikke først opdaget igår. Alverdens storklubber har altså rettet snuden den vej, og for at gøre sig gældende dér, er det ikke blot 67 - 100 mil ekstra og lidt øget branding der gør forskellen.
Hvis vi dog tager udgangspunkt i din pointe angående det asiatiske marked, samt har i mende at de ekstra penge ikke betyder det store i denne sammenhæng, så gør følgende sig gælden.
1) Klubben skal have kultstatus
- Det har vi ikke. Vi er kun 12 år og har intet vundet. Vi har tjent godt på salg, men mon dog at Simon Kjær, Simon Poulsen eller Zidan har det store navn i Asien?

2) Personen der køber sig ind i klubben, skal have et godt omdømme og sympati blandt hans lokalbefolkning.
- Hvis følgende gør sig gældende, så vil ganske givet kunne se frem til gevinst, men hvorfor ikke kaste sig over en klub i Kina i stedet? Grunden til at Beckham blev stor i Asien, var jo hans egenskaber men i højere grad hans udseende og stil.
Talenter er jo ikke en "færdig" vare, der både kan repræsentere kvalitet på det menneskelige og spillemæssige plan, og dermed har de ikke den store kommercielle værdi.

Jeg er kørt lidt død i hvad jeg skriver, men i korte træk mener jeg ikke du har ret. Basta!

NyX

Indlæg af NyX »

974 skrev: Scenariet son NyX beskriver med de mange fans i Kina er da bestemt ikke utænkeligt
Tror mange unge i Kina ville synes, at det var fedt hvis unge fodboldspillere fra Kina kunne komme til Europa og spille
Tror de ville bruge det som en del af en "frigørelsesproces" fra det gamle Kina til det mere moderne
- i princippet er muligheden for at forbedre den hjemlige fodbold så absolut til stede ved at kanalisere spillere til Europa, fx via FCM og til større klubber. Det skaber mulighed for en bedre landsholdsmæssig fremtid, samt ikke mindst for en udvikling af den hjemlige turnering mv. da erfaringerne også kanaliseres den anden vej. historisk set har Kina tradition for, når riget ikke har haft en af sine lukkede perioder, at have ansigtet vendt mod strømninger i verden og pt. lærer de muligvis af vesten og har gjort længe, men det er i deres selvforståelse en proces på egne betingelser og med et særligt kinesisk output.

Znake

Indlæg af Znake »

NyX skrev:- i princippet er muligheden for at forbedre den hjemlige fodbold så absolut til stede ved at kanalisere spillere til Europa, fx via FCM og til større klubber. Det skaber mulighed for en bedre landsholdsmæssig fremtid, samt ikke mindst for en udvikling af den hjemlige turnering mv. da erfaringerne også kanaliseres den anden vej. historisk set har Kina tradition for, når riget ikke har haft en af sine lukkede perioder, at have ansigtet vendt mod strømninger i verden og pt. lærer de muligvis af vesten og har gjort længe, men det er i deres selvforståelse en proces på egne betingelser og med et særligt kinesisk output.
Helt enig, hvis personen vitterligt er fra Kina, og vi ellers går udfra hans forbindelse til fodboldverdenen også er i Kina, og ikke et eller andet et helt andet sted i verdenen, så ser jeg klart talentudvekslingen som det mest sandsynlige scenarie. Og her mener jeg selvfølgelig kinesiske talenter til FCM's akademi, og ikke den anden vej rundt.

Siden de så smider penge i os, må man dog gå udfra at de skal have en del af kagen ved eventuelt videresalg af disse talenter, men det er næppe den eneste motivation. Den store motivator kan være at få kinesiske spillere kanaliseret ud i de europæiske ligaer, for at fremme kinesisk fodbold generelt, og på sigt måske det kinesiske landshold.

Men indtil vi hører noget mere, er det jo blot alt sammen spekulationer.

NyX

Indlæg af NyX »

levis skrev:
NyX skrev: Et scenarie med 20.000 kinesere i FCM trøjer der følger 'deres' klub er vel ikke utænkeligt!
Det syntes jeg egentlig det er. Bare fordi en asiat kaster penge i klubben, betyder det jo på ingen måde at der følger fans med. Det kommercielle potentiale i det asiatiske marked, er jo ikke først opdaget igår. Alverdens storklubber har altså rettet snuden den vej, og for at gøre sig gældende dér, er det ikke blot 67 - 100 mil ekstra og lidt øget branding der gør forskellen.
Hvis vi dog tager udgangspunkt i din pointe angående det asiatiske marked, samt har i mende at de ekstra penge ikke betyder det store i denne sammenhæng, så gør følgende sig gælden.
- Det har vi ikke. Vi er kun 12 år og har intet vundet. Vi har tjent godt på salg, men mon dog at Simon Kjær, Simon Poulsen eller Zidan har det store navn i Asien?

2) Personen der køber sig ind i klubben, skal have et godt omdømme og sympati blandt hans lokalbefolkning.
- Hvis følgende gør sig gældende, så vil ganske givet kunne se frem til gevinst, men hvorfor ikke kaste sig over en klub i Kina i stedet? Grunden til at Beckham blev stor i Asien, var jo hans egenskaber men i højere grad hans udseende og stil.
Talenter er jo ikke en "færdig" vare, der både kan repræsentere kvalitet på det menneskelige og spillemæssige plan, og dermed har de ikke den store kommercielle værdi.

Jeg er kørt lidt død i hvad jeg skriver, men i korte træk mener jeg ikke du har ret. Basta!
Jeg er helt enig i at det ikke behøver være sådan, og er langt fra sikker på at det bliver sådan - men - og det er det men der er interessant - der er en mulighed fordi, som jeg prøver at sandsynliggøre, det er en anden situation end hvis man profilerer sig som storklub og som ejer af kendte spillere. Muligheden for at skabe en relation, dvs. en identitet der bygger på mere end blot det. Fx i form af muligheden for at 'alm. kinesere' kan komme til europa og spille fodbold og skabe sig en karriere uden det behøver at være fordi de har scoret i en VM kamp, i forvejen er kendt i asien og således kan sikre en europæisk klub nogle markedsandele i Kina/Japan wse. Så åbner man også muligheden for at skabe globale tilhørsforhold på anden vis end blot de mekanismer der allerede gør sig gældende - i kraft af de ovenstående ting du nævner - for Man U, Real Madrid Barcelona mv der kigger den vej. Kort sagt mener jeg at jeg har ret når jeg siger det ikke er umuligt, men at du tager fejl når du siger at det er - for jeg vil påstå at det i al fald symbolsk vil spille på nogle andre mekanismer og give et udmærket udbytte hvis den rigtige formidling knyttes til projektet.

Brugeravatar
pr0j3ct

Indlæg af pr0j3ct »

levis skrev:Det syntes jeg egentlig det er. Bare fordi en asiat kaster penge i klubben, betyder det jo på ingen måde at der følger fans med. Det kommercielle potentiale i det asiatiske marked, er jo ikke først opdaget igår. Alverdens storklubber har altså rettet snuden den vej, og for at gøre sig gældende dér, er det ikke blot 67 - 100 mil ekstra og lidt øget branding der gør forskellen.
Korrekt, bare fordi der investeres, følger en mindre eller større fan gruppe ikke med, men det kan komme. Uagtet hvor lidt vi ved om denne investering og grundlaget derfor, er det jo stadigt en investering i fremtiden og en evt. fangruppe kan da skabes, på baggrund af mange ting. Det behøver nødvendigt vis ikke været verdens bedste klubhold, eller have kæmpe profiler, for at skabe en evt. fan gruppe. Et kendskab til eks. Fcm, en mulighed/håb for unge asiatiske fodbolds spillere, noget simpelt reklame, eller noget helt andet kan sagtens give fangrupper fra den anden side af jordkloden, selvom Fcm ikke er Barcelona, eller har verdens stjerne spillere på holdet. mange gange er det nok bare at få en fod indenfor.

Bare fordi alverdens storklubber allerede har følehornende godt begravet i det asiatiske marked, betyder det da så langt fra, lukket marked for et hold som Fcm, eller andre mindre hold.
Og fordi storklubber finder talent og potentiale i asien, vil det stadigt være kæmpe talenterne de går efter fra første hylde og hold som Fcm, kan måske få lov at fiske lidt fra 2,3,4,5 eller anden hylde og måske trods langt fra storklub og kult status, stadigt bane vejen, for asiatiske talenter i en eller anden grad til det "forjættede fodbold land" europa.
Kultstatus kan sagtens komme uden at være størst og stærkest. Enig, vi har ikke kultstatus, vi er ikke kendte i asien, i hvert fald ikke ret meget. Vi vælter ikke rundt i pokaler og titler, eller verdens stjerner. Men at skabe sig et navn, måske end dog det, at kunne være et springbræt, til europa, for unge forhåbningsfulde asiatiske fodboldtalenter, kan sagtens i sig selv skabe en vis form for kult status og i den grad kendskab til klubben.

Ligeså vel som det kan være godt for en klub som Fcm, eller en hvilken som helst anden klub at få en fod ind i asien/kina og skabe sig et navn og skabe sig noget respekt, nogle muligheder og end dog kult status, kan det være en kæmpe gevindst for et land i asien, at få en fod ind den anden vej, til fodboldens egen lille verden i europa og give asiatiske unge muligheder og håb, som indtil videre kun meget få og specielt udvalgte fra den verdensdel, endnu har haft.
Enig. men de er dog en investering i fremtiden, ligeså vel som denne investering i Fcm ser ud til at være. At så ikke alle talenter, selv i fremtiden bliver en færdig vare, er så en helt anden snak.

Alt det her om denne muligt asiatiske investor, ved vi ikke ret meget om. Vi kan kun gætte, snakke og diskutere hvad det evt. ender med godt som skidt. Indtil der kommer flere fakta på bordet og vi får et endeligt indblik i hvad alt det her er for noget, er den enes gæt, håb, tro for hvad det ender med lige så godt som den andens.

personligt, tror jeg at dette kan være rigtigt godt for Fcm og måske end dog for dansk fodbold og en evt asiatisk investering, og et muligt marked der for Fcm, kan give Fcm nogle rigtigt gode muligheder i fremtiden. Men det hele kommer jo an på hvad dette mulige samarbejde, mellem Fcm og en evt. ny investor fra asien, kan bringe det til og hvad dette samarbejde skaber af ændringer for Fcm, hvad krav der bliver stillet fra begge sider og ikke mindst hvad planen fremadrettet nu bliver.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Kent skrev:Hvad ved vi?
  • - En ukendt udenlandsk investor vil putte 9-13 mio € i FCM
    - Dette gøre som en rettet emission, hvor investoren erhverver 25-30% af aktierne i FCM
    - Bach sige til Tipsbladet: "Det her er epokegørende i dansk fodbold." Til TV-Midtvest siger han epokegørende i dansk og europæisk fodbold
    - Det der skal ske omtales som 'et konstruktivt samarbejde'
    - Ørgaard siger til Tipsbladet: "en person har udtrykt ønske om at investere i os"
    - Bach afviser at det er "en Abramovich-case, hvor FC Midtjylland bliver et legetøj for en rigmand"
    - Børsmeddelelsen siger, at en af årsagerne til at investorens navn ikke kan offentliggøres er nogle regler, som gælder for investoren
Nå skal vi prøve at opdatere lidt her ved slutningen af dag 2:

Hvad siger rygterne?
  • - Investorerne er fra Kina
    - De har relation til fodbold i Kina (en eller flere klubber?)
    - De er interesserede i talentudviklingen i FCM samt FS MidtVest-modellen
    - De vil bruge FCMs knowhow ift akademi/talentudvikling i Kina
    - De vil bruge FCM som indgangsvej for deres talenter til Europa
Jeg synes de rygter der er kommet, passer meget godt med det udmeldte, og Ift de ting jeg undrede mig over i går, så giver dette god mening. Det giver nemlig en ekstra dimension i det vi har at tilbyde: Nu er det ikke længere nogen, der er interesserede i vores talenter, men nogen der er interesserede i at udnytte vores talentudviklingskompetencer til at fremme deres egen, samt vores dokumenterede evne til at sende talenter videre ud i Europa. Det giver faktisk rigtig god mening, og det bliver lettere at se, hvorfor man er villig til at smide så mange penge efter os.

Det der kan bekymre mig er dog, hvad kulturforskellene kommer til at betyde. For det første får vi en hovedaktionær med en (mulig) kinesisk baggrund, og dermed måske også en kinesisk forretningsfilosofi, som ligger langt fra det danske. Det kan muligvis give markante samarbejdsproblemer i en bestyrelse. Det kan dog være, at vi ikke taler om kinesere, men om danske eller andre personer med anden nationalitet, som opererer i Kina. Men spørgsmålet er, hvem de vil placere i vores bestyrelse? - og hvad det har af betydning for den? Umiddelbart tror jeg det kan være farligt, hvis der kommer nogen helt udefra, uden forstand på Danmark eller dansk fodbold, som pludselig bliver den mest magtfulde person i vores bestyrelse. Så den del er jeg meget spændt på at høre mere om.

For det andet, så er der ekstremt langt fra dansk talentudvikling til kinesisk. Den kinesiske talentudvikling er baseret på antal. De har simpelthen så mange potentielle talenter, at det er et udskillelsesløb, hvor man ikke bekymrer sig så meget om den enkelte, men i stedet kører en helt masse udøvere igennem et enormt hårdt og disciplineret træningsprogram fra en meget tidlig alder. Alle der ikke kan klare mosten bliver bare sorteret fra, og i sidste ende står man tilbage med nogle få som har kunnet klare det - og som så er dygtige. Man starter måske med 10.000 og ender med 10. Men det er fint nok, når man har 1 milliard at tage af. I Danmark er det jo helt anderledes, hvor der er fokus på den enkelte og mere sofistikerede træningsforløb med individuelle tilpasninger og hensyn. Der investerer man utroligt meget i den enkelte, og skal have så mange som muligt igennem. Der starter man måske med 20 spillere på akademiet og skulle gerne få 10 superligaspillere ud af det. Så det er altså en markant anderledes filosofi, og jeg tror ikke den er så simpel at eksportere til Kina, ligesom det måske vil være en enorm kulturforskel for en kineser, der kom på vores akademi.

Alt i alt synes jeg det lyder ekstremt spændende indtil videre, selvom der er nogle udfordringer, som der skal tages hånd om.

talfur

Indlæg af talfur »

Tilslutter mig i koret af folk der klapper nervøst i hænderne over de sidste dages store nyheder. En kapitalinsprøjtning på 70-100 mill vil virkelig falde på et tørt sted, da vi jo som bekendt har store problemer med at få fabrikken til at løbe rundt rent økonomisk. Men hva f..... kommer der mon til at ske? Hvis det virkeligt passer at det er personer fra Kina, der er ved at købe sig ind er det både spændende og skræmmende. Vi kender vist alle venner eller familie der arbejder i en eller anden retning med Kina og hvad det giver af problemer og oplevelser :-/

En stor tak til Kent for de daglige opsummeringer, det gør det nemmere at danne sig et overblik over hvad der MÅSKE kommer til at ske.

Rygtet om ham Lichenberg lyder meget positivt, hvis det nu skal være fra Kina at investeringen kommer fra, så vil det jo ikke gøre noget hvis der er danskere involveret, som kender de kinesiske tilstande på godt og ondt.

Kan huske da ham målmanden Kawaguchi (staveplade tak) var i FCN, der mindes jeg et tvindslag om den fuldstændige overdrevne interesse fra japansk tv, samt den hype der var om ham. Vist noget med at de fulgte ham fast, altså med et fast tvhold. Hvis interessen og hypen er den samme i kina for at følge kinesiske spillere i Europa, er der jo enorme muligheder for branding af klubben samt salg af merchandise på et gigantisk marked. Prøv at forestille jer hvad spillertrøjesalg af en fcm trøje med nr 30 " Xi Ling" kan give klubben ( altså såfremt at investoren ikke tager hele kagen) :-).

Det åbne spørgsmål er jo hvad er nivauet for unge kinesiske spillere ? Kan ikke på stående fod komme på nogen man umiddelbart kender, der var vist en i Man utd (Dong Fangzhuo) for nogle år siden, og han har ifølge wikipedia ikke haft den vilde karriere. Bevares, der findes da nogen spillere der har/haft en middelmådig karriere i europæisk sekundaklubber... Men hva pokker, vi kan vel acceptere at have et par stykker rendende på hver akademiårgang, hvis det tilgengæld sikrer at klubben får en fornuftig økonomi fremover og kan tage et skridt mod at blive etableret i toppen med europæisk bold og klubber som OB og Brøndby bag os :-)

Vi har jo erfaring med at integrere spillere fra en hel anden kultur (Nigeria), så hvorfor skulle vi ikke kunne gøre det med kinesere?

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Så sker der lidt igen! Identitet og perspektiver afsløres på mandag:
http://fcm.dk/index.php?ID=1&nyhedID=80 ... laes_nyhed
Så må man være ret langt i bestræbelserne. Spørgsmålet er, om der kommer mere ud inden da.

Brugeravatar
AlwaysFCM
Geografisk sted: Herning

Indlæg af AlwaysFCM »

Kent skrev:Så sker der lidt igen! Identitet og perspektiver afsløres på mandag:
Så må man være ret langt i bestræbelserne. Spørgsmålet er, om der kommer mere ud inden da.
Det må jo være fordi børsreglerne tillader det nu så? interessant, det bliver virkelig spændende. Gadvide om det er en man har hørt om, Ørgaard udtalte jo fans mm. ville blive vildt begejstret når man hører om navnet.
FC Midtjylland

Casper

Indlæg af Casper »

Det kan vel også være en aprilsnar?

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Casper skrev:Det kan vel også være en aprilsnar?
Kan du se noget sjovt i det da?

Bobby

Indlæg af Bobby »

Kent skrev:Så sker der lidt igen! Identitet og perspektiver afsløres på mandag:
Ifølge TV2 Sporten her kl. 18.00 skulle der være tale om et indisk forretningskonsortium....
/Bobby

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Bobby skrev:Ifølge TV2 Sporten her kl. 18.00 skulle der være tale om et indisk forretningskonsortium....
Link: http://sporten.tv2.dk/video/index.php/n ... 80574.html

Spændende! Glæder mig til at høre lidt nærmere om det i morgen - så bliver vi alle klogere på, om dette er en god eller dårlig ting.

Besvar