Danske klubber
Danske klubber
Ved ikke om dette er en tråd, som bliver meget aktiv, men ville give det et forsøg. Meningen er, at man kan debattere om andre danske klubber, specielt hvis det kan relateres til FCM. Jeg kom til at tænke på det, da jeg læste denne nyhed:
http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... -silkeborg
Please Silkeborg IF, lad vær med at nævn Herning mht. fusion! - det er jo ikke en mulighed.
http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... -silkeborg
Please Silkeborg IF, lad vær med at nævn Herning mht. fusion! - det er jo ikke en mulighed.
FC Midtjylland
Re: Danske klubber
Jo, det er en god idé med en tråd, hvor vi kan diskutere de andre suppeklubber. Det er lidt malplaceret med "Alt det andet", for danske klubber har også betydning for os.
Men fusionstråden fortjener sin egen tråd.
Hmm, så er jeg ikke helt langt ude at skide med denne idé til en tråd - tak aceboneAcebone skrev:Jo, det er en god idé med en tråd, hvor vi kan diskutere de andre suppeklubber. Det er lidt malplaceret med "Alt det andet", for danske klubber har også betydning for os.
Tror egentlig fusioner kan være løsningen til mange økonomiske problemer i dansk fodbold fremover. Hvis man ser på et så lille land DK er, og så dyere og dyere en sport fodbold bliver, så har man jo ikke råd til så mange klubber i DK, hvis man skal følge med niveauet og ha' dyre spillere som kan konkurrere internationalt. Og når Danmark ikke er større arealmæssigt, så er der også mulighed for mindre klubber = flere tilskuere til de enkelte klubber.
Det eneste negative ved fusioner, er klubbens historie bliver anderledes og derfor en mulig kultur ændres, når flere klubber skal slås sammen.
FC Midtjylland
Historien bliver vel aldrig anderledes, den er som den er, og medmindre du har en tidsmaskine bliver den ved med at være detAlwaysFCM skrev: Det eneste negative ved fusioner, er klubbens historie bliver anderledes og derfor en mulig kultur ændres, når flere klubber skal slås sammen.
I en fusionsklub som vores ved vi da alle, at nye ting også skaber kultur og historie. FCM er på kort tid til mere, end Ikast FS og Herning Fremad nogensinde var. Men på trods af det, så har vi jo stadig vores rødder og historie der.
Byerne på danmarkskortet, mistede heller ikke deres historie under kommunalretformen, rammerne blev bare anderledes fremadrettet. Håber du kan følge min tanke
Du kan da aldrig vide om jeg har en tidsmaskine derhjemme, har mine skillsRavnen skrev: Historien bliver vel aldrig anderledes, den er som den er, og medmindre du har en tidsmaskine bliver den ved med at være det![]()
I en fusionsklub som vores ved vi da alle, at nye ting også skaber kultur og historie. FCM er på kort tid til mere, end Ikast FS og Herning Fremad nogensinde var. Men på trods af det, så har vi jo stadig vores rødder og historie der.
Byerne på danmarkskortet, mistede heller ikke deres historie under kommunalretformen, rammerne blev bare anderledes fremadrettet. Håber du kan følge min tanke
Tror faktisk jeg mente det på samme måde som dig ravn, med at historien ændres fra fusionsdatoen, og fremover, ikke historien i fortiden.
FC Midtjylland
Ravnen skrev: Historien bliver vel aldrig anderledes, den er som den er, og medmindre du har en tidsmaskine bliver den ved med at være det![]()
- eller tålmodighed og en dygtig spindoktor
Eksempelvis ynder konkurrenterne til FCM at omtale klubben som historieløs (Ikast if og Herning Fremad er begge fra før 1950) , plastik mv. mens de fremhæver deres egen klub som historisk, traditionsrig mv., men i princippet kunne FCM, trods sin korte levetid, i lighed med FCK allerede have haft større fodboldmæssig (og således historisk) succes end flere andre danske klubber, som trods alt dels har haft en længere årrække, dels nogle andre betingelser, som professionelle klubber, at opnå deres resultater i.
En traditions- (og især tidligere) succesrig klub som fx Brøndby IF er også en sammenslutning af to klubber (imidletid under andre kontekstuelle forhold) og blev i slutfirserne, som en af de første professionelle klubber i verden, børsnoteret.
Man kan også sikkert finde grundlag for BIF's nuværende brand (og mulige hæmsko?) netop som følge af de økonomiske problemer klubben tidligere har oplevet, samt især i forlængelse af FCK's markante indtræden på scenen i 1992 (modsat FCM direkte i den bedste række, hvorefter de blev mestre), hvorefter historien om det, der især i medierne, langsomt voksede sig til et såkaldt new firm i dansk fodbold, er blevet historien om den historiske Vestegnsklub med de bløde (rosa/røde) værdier mod den kapitalistiske og historieløse københavnerklub -hvis fundamentet udgøres af de to ældste klubber i dk - med de store (læs: jantelovsstridige) ambitioner. En historie der i øvrigt højst tænkeligt har gavnet begge klubber og deres identiteter, og har gjort det svært for andre klubber at markere sig uden at blive betragtet som værende en klon af enten det ene eller det andet. For historie handler også om oprindelighed, og som ny aktør på scenen har FCM også skulle finde deres rolle (hvem husker fx ikke den selv-ironiske traktorseance og den mellemfornøjede Don Ø i Onside?), hvilket selvfølgelig må resultere i utilfredshed, såfremt klubben også nyder en ikke uvæsentlig succes med visse af deres sportslige engagementer - medaljer, landsholdsspillere på flere nievauer, international bevågenhed omkring ungdomsarbejde, rekordsalg af spillere etc.
For at vende tilbage til historie, så er det kort sagt et spørgsmål om hvad der huskes, af hvem og hvorfor. Det handler således om, for både FCM og deres konkurrenter, hvilke faktorer man inddrager og hvilke man nedtoner i sin beretning og selvforståelse. FCM har, hvis man ser på de seneste tyve års fodboldhistorie (og det er faktisk længe, når man tænker på at klubben først blev stiftet i 1999 og først året efter befandt sig i den bedste række), allerede indskrevet sig i og udgjort en væsentlig del af den nyere fodboldhistorie, hvorfor klubben også allerede er og har en historie og vigtigst af alt, muligheden for en fremtid, som andre klubber, trods deres historie, ligeså endnu blot kan drømme om.
Hvis du har det, så er jeg meget skuffet over, at du ikke allerede har besøgt maj 2010, og rettet på en vis sort pletAlwaysFCM skrev:Du kan da aldrig vide om jeg har en tidsmaskine derhjemme, har mine skills
Jeg ordner det i løbet af eftermiddagen, så skulle du gerne kunne se pokalmesterpokalen inde på bold.dks superligatabel ud fra FCM i stedet for FCN .Ravnen skrev: Hvis du har det, så er jeg meget skuffet over, at du ikke allerede har besøgt maj 2010, og rettet på en vis sort plet
Ravn du må ikke nævne maj 2010 mere!!!
- det må der laves om på maj 2011!
FC Midtjylland
Haha venter i spænding, og skal nok tie fremover, hvis du løser "problemet" 
Juhuuuuuuuuuuuuuuuuu!
Jamen så knytter jeg... tjekker dog lige pokalskabet 6 marts, og står den der ikke, så kommer jeg efter dig

Jamen så knytter jeg... tjekker dog lige pokalskabet 6 marts, og står den der ikke, så kommer jeg efter dig
Det frygter jeg alligevelRavnen skrev:Juhuuuuuuuuuuuuuuuuu!![]()
Jamen så knytter jeg... tjekker dog lige pokalskabet 6 marts, og står den der ikke, så kommer jeg efter dig![]()
FC Midtjylland
http://www.bold.dk/nyt/Risgaard-i-Silkeborg-til-2013
Er vi så den eneste klub som ingen forstærkninger har hentet?
Det er da en god forstærkelse til sifs hold - risgård
troede de var i økonomisk krise ..
Det er da en god forstærkelse til sifs hold - risgård
FC Midtjylland
Man kan vel sige at JP er en forstærkelse da han ikke rigtig har spillet siden han kom tilAlwaysFCM skrev:http://www.bold.dk/nyt/Risgaard-i-Silkeborg-til-2013
Det er da en god forstærkelse til sifs hold - risgårdtroede de var i økonomisk krise ..
In Bak we trust
god pointLuffenDK skrev:Man kan vel sige at JP er en forstærkelse da han ikke rigtig har spillet siden han kom til
FC Midtjylland