FM-research: Legender i FCM!

Forum for fodbold der vedrører alle andre klubber
Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

FM-research: Legender i FCM!

Indlæg af Acebone »

Ohøj Graven!

Jeg er ved at lave lidt research om FCM til Football Manager. I dette herlige spil har der i flere år eksisteret en infoside om hver klub, hvor der står lidt om klubbens koryfæer og rivaler. Der er en god del navne, men listen er sandsynligvis ikke komplet eller helt retvisende. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre folks meninger og forslag til ændringer. Jeg synes i hvert fald, den kan forbedres.

Personerne er delt op i tre kategorier efter hvor vigtige de er/har været for klubben. 1: Legends. 2: Icons. 3: Favoured Personnel. "Legend" er det ypperste, man kan opnå, og i andre klubber er det folk som Lars Højer, Per Nielsen og Thomas Helveg, der har fået den ære. Det behøver dog ikke kun at være spillere. Trænere og andet godtfolk er også at finde på listerne.

Her er FCM-folket:

Legends: Ingen.

Icons: Kristian Bak Nielsen, Thomas Thomasberg, Mohamed Zidan, Erik Rasmussen, Jens Jessen, Simon Poulsen, Morten Skoubo.

Favoured Personnel: Peter Sand, Frank Kristensen, Peter Skov-Jensen, Mikkel Thygesen, Claus Madsen, Ove Pedersen, Thomas Rathe, Kenneth Møller Pedersen.

Hvem mangler? Er der nogen, der skal rykkes op/ned ad listen?

Det skal lige siges, at jeg ikke er researcher for FCM; jeg sender bare informationerne videre. :)

Brugeravatar
Acebone

Re: FM-research: Legender i FCM!

Indlæg af Acebone »

Her er så mit eget udkast til, hvordan listen burde være. Jeg fremhæver op- og nedjusteringer af de folk, der i forvejen var på listen med sort. De spillere, jeg selv synes, der skal tilføjes, har jeg fremhævet med rødt.

Legends
Frank Kristensen.

Icons
Kristian Bak Nielsen, Thomas Thomasberg, Mohamed Zidan, Erik Rasmussen, Morten Skoubo, Peter Skov-Jensen, Mikkel Thygesen, Jesper Mikkelsen.

Favoured Personnel
Peter Sand, Claus Madsen, Ove Pedersen, Thomas Rathe, Kenneth Møller Pedersen, Simon Poulsen, Jens Jessen, Ulrik Lindkvist, Søren Skriver, Razak Pimpong, Dennis Sørensen.

Jeg overvejer også lidt folk som Femi og Kjær, fordi de er/var så betydningsfulde for henholdsvis vores Nigeria- og akademiprojekt; Kjær har dog ikke spillet ret mange kampe for klubben, og det er altså også vigtigt. På den anden side; det har Skoubo sådan set heller ikke.

Brugeravatar
Acebone

Indlæg af Acebone »

Ørgaard skal da vist også med.

Brugeravatar
FCM Fan nr. 1

Indlæg af FCM Fan nr. 1 »

Legend: M. Zidan.
Fcm - Historiens bedste mestre!!!

4096

Indlæg af 4096 »

Mener bestemt Femi burde finde plads et eller andet sted på listen, og hvad med gode gamle Allan Bak Jensen?? :)

Brugeravatar
Hekler

Indlæg af Hekler »

Nu har jeg aldrig været i nærheden af sådan nogle maneger spil, og generelt synes jeg folk der spiller dem, har et problem med at skelne dem fra virkeligheden men....

Man kan sku da ikke tage det seriøst når der kommer sådan en lang liste af personer op over en klub så ung som FCM.

Maximum for mig ville være noget i stil med:

Icons: Frank Kristensen

Favoured Personnel: Kristian Bak Nielsen, Thomas Thomasberg, Mohamed Zidan
Nogen kaster med brosten, andre kaster håndtegn.
Jeg nøjes bare med at kaste skygge.
/Hekler

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Legends: Støvle-Hans
;)

Brugeravatar
Acebone

Indlæg af Acebone »

FCM Fan nr. 1 skrev:Legend: M. Zidan.
Jeg var også tilbøjelig til at sige det; men hans relativt få kampe for klubben udelukker ham IMO.
4096 skrev:Mener bestemt Femi burde finde plads et eller andet sted på listen, og hvad med gode gamle Allan Bak Jensen?? :)
Ja, der er en del, der taler for Femi. Allan Bak er også et godt forslag; mange tak.
Hekler skrev:Nu har jeg aldrig været i nærheden af sådan nogle maneger spil, og generelt synes jeg folk der spiller dem, har et problem med at skelne dem fra virkeligheden men....

Man kan sku da ikke tage det seriøst når der kommer sådan en lang liste af personer op over en klub så ung som FCM.

Maximum for mig ville være noget i stil med:

Icons: Frank Kristensen

Favoured Personnel: Kristian Bak Nielsen, Thomas Thomasberg, Mohamed Zidan
Jeg ved udmærket, at du har en aversion mod de spil, Hekler. :)

Personligt har jeg ikke noget problem med at skelne virkeligheden fra Football Manager; men jeg er enig i, at der er nogle, der lader sig rive for meget med. Det giver grobund for sjove ønsker i transfertrådene.

For at vende tilbage til listen, handler den i bund og grund om definitioner. Jeg er tilbøjelig til at give dig ret; men din liste er jo sådan set bare en strengere udgave af den førnævnte. Dog har jeg svært ved at se, hvordan man som FCM-spiller skal kunne blive ret meget større end Frank - nogensinde. Det kræver vel en tilsvarende karriere og dedikation krydret med en succesfuld periode som cheftræner? Desuden er der i mine øjne noget særligt ved at have præsteret i begyndelsen af en klubs liv. Frank har med sine mål og sit væsen været med til at skabe klubben; også selvom det er nogle slipsedrenge, der officielt er noteret for det.

Sådan som FM er bygget op, er definitionerne på legender noget mildere end dine. De er egentlig i spillet for at simulere relationerne mellem klubber og bestemte personer. En klub vil f.eks. være mere tilbøjelig til at hente favoritpersonalet hjem til klubben, hvis det er fornuftigt at gøre det.
Peter Ross skrev:Legends: Støvle-Hans
;)
Den burde man have forudset. :D

Jeg er sgu bange for, at han ikke er med i spillet, Peter. Men jeg kan da høre, om de vil tilføje ham. ;)

Hvasser

Indlæg af Hvasser »

Jeg mener helt bestemt af "Farlige Frank" er en legend. Men nu må vi vel liiiige se hvordan det udvikler sig med hans kontrakt til sommer, for smutter han til OB eller lignende så synes jeg personligt at han skal et niveau ned på listen - altså til "Icon" og ikke "Legend" som du foreslår, Acebone.

Personer som jeg ikke mener bør være på listen som den ser ud i dag er Thomas Rathe og Kenneth Møller Pedersen.

Jeg husker nærmest ikke Thomas Rathe for andet end at score i nedslagtningen af AB i debuten på SAS Arena, så jeg ved ikke om han helt hører til på listen. Han er Herning-dreng og var med fra starten men jeg synes ikke helt det er nok til at hører til på listen.

KMP spillede vel 3 sæsoner hos os, og blev så skippet videre. Han har spillet mere superliga for andre end for os.

Ellers synes jeg du har nogle gode forslag. Dog ikke Pimpong - fuckede han ikke klubben lige rigeligt ved at smutte til FCK da kontrakten udløb?

M. Zidan kunne også godt blive Legend efter min mening. Han gjorde det fantastisk, intet mindre.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Min holdning er også at Thomas Rathe og Kenneth Møller Pedersen bør tages af listen.

Zidan skal være "Legend", for hans niveau i de kampe han fik hos os, var langt langt over resten af superligaen, han driblede igennem ethvert forsvar og scorede mål på samlebånd. Det er sådan legender bliver skabt, ved ekstraordinære præstationer, ikke alene ved tid.
Frank bør også være på "Legend" listen.

Og så kunne man jo overveje at sætte Jesper Mikkelsen og Leon Jessen ind som Favoured Personnel.

Simon Poulsen og Morten Skoubo kunne godt rykke et hak ned.

Brugeravatar
Acebone

Indlæg af Acebone »

Jeg er super glad for den gode respons, der er kommet på oplægget! Det er også en sjov diskussion, selvom man ikke er interesseret i FM.

Folk som Rathe og Møller Pedersen er tvivlsomme i mine øjne, men da de stod på listen i forvejen, fjernede jeg dem ikke fra min egen. Det kunne dog godt tyde på, at der er stemning for det, så det gør jeg gerne.

Frank har udtalt, at han ikke kan se sig selv i en anden dansk topklub. Hvis han tager nogle år i eksempelvis Skive for at modne sine trænerevner, vil det ikke ændre på hans status som en sand FCM-legende. Med mindre han således går stik imod sine egne udtalelser og det, han har stået for i et årti, så ser jeg ikke noget problem ved at sætte ham som "legend" omgående. Så må det eventuelt revurderes, hvis han mod forventning tropper op i OB.

Pimpong ville jeg baseret på hans tid i FCM sætte som "icon", men jeg nedgraderede den så en tak pga. den fri transfer til FCK. Det var et skidt træk (han floppede så også for dem). Dog vil jeg stadig huske ham for det store smil, sammenspillet med Zidan og et fantastisk hattrick i 33. spillerunde mod AaB (4-1 på Fortet). En kamp, der sikrede os bronzen for anden gang i klubbens historie. Og så nåede han immervæk 124 Superliga-kampe for os.

Skoubo skal måske rykkes en tak ned, ja. Det, der forsvarer hans status som "icon", er, at han var vores første storsalg. Jeg mindes, at Ørgaard har betegnet det som den vigtigste transfer i klubbens historie. Kanske hæderen retteligt bør tilfalde Ørgaard?

Zidan er lige på vippen i mine øjne. For mig står han som den absolut bedste spiller, klubben har haft, men hans 47 kampe står til gengæld i stærk kontrast til Franks 251. Zidan var mildest talt fabelagtig i sine FCM-dage, og den stime, vi byggede op omkring Fortet, var ikke blevet til noget uden ham. På trods af at være en enfant terrible, der ikke var den mest vellidte i truppen, så appellerede han også til alle ungerne i området. Interessen for holdet steg voldsomt på grund af ham.

Jeg er i tvivl. Kan man blive en legende på 47 kampe? Zidan: "legend" eller "icon"?

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Mht Zidan. 48 kampe og 30 mål. Glem nu ikke vores fantastiske åbningsfest på Fortet, det var sådan en kamp som skaber legender, og Zidan var i regulær verdensklasse.
Hans helt ufattelige overlegenhed med bolden kombineret med masser af mål, vi har endnu ikke set en bedre spiller i superligaen.
Der er ingen der glemmer Zidan, han er en rigtig legende.
Jeg tror nogen vælger at lade deres syn på ham, farve af hvad der foregik udenfor banen, men det er jo hamrende ligegyldigt når vi snakker fodbold.

Brugeravatar
Acebone

Indlæg af Acebone »

Ravnen skrev:Jeg tror nogen vælger at lade deres syn på ham, farve af hvad der foregik udenfor banen, men det er jo hamrende ligegyldigt når vi snakker fodbold.
Det er jeg slet ikke farvet af. Den eneste grund til at tøve er for mig den relativt korte periode, han var her.

Jeg er ligeglad med tvivlsomme ure og ditto ekskærester; Zidan var fantastisk på banen. Jeg har stadig billetten fra 6-0-kampen.

Brugeravatar
Ravnen

Indlæg af Ravnen »

Sorry, jeg mente absolut ikke dig, med "nogen" ;)

Det var en kort periode ja, men også en vigtig en hvor vi kunne have sat alt overstyr økonomisk, FCM var ekstremt skrøbelige endnu på alle områder.
Zidan skabte både sportslig succes, som senere absolut var en afgørende betydning, for de med det samme, flotte tilskuertal på Fortet, det var jo langt hen af vejen ham folk kom for at se, og det har lagt grunden til vores succes på Fortet.
Og derefter et økonomisk boost med den første rigtig store transfer, som virkelig rykkede noget for klubben.

Hvasser

Indlæg af Hvasser »

Zidan som legend - jeg bliver simpelthen mere og mere sikker.

Leon Jessen og Simon Kjær synes jeg også godt kan være favoured personal. Begge akademispillere som kom på landsholdet - som et tribute til vores fantastiske ungdomsarbejde. Simon Kjær er nok lidt på grænsen, men jeg synes den kan gå an.

Jeg har overvejet Winston Reid og Femi, men jeg synes ikke helt de kan gå an. Winston var godt nok med til VM(som den første fcm-spiller?), og han har gået på akademiet. At han valgte New Zealand trækker dog ned i min bog og han slog jo faktisk aldrig helt igennem for os, men spillede en pæn slutrunde.

Femi spillede tilgengæld godt, og var et stort salg - men brændte han nogensinde lige så meget igennem som en Thyge? Det mener jeg ikke, så dér synes jeg vi skal sætte grænsen.

Ørgaard bør på listen under Icons - meget kan(og bør) man sige om ham, men vi havde ikke været hvor vi er i dag uden ham.

Så tænkte jeg lige kort på Poul Hübertz, men det er nok bare mig ;)

Besvar