Du glemmer flere ting, bl.a. kommercielt, PR, Brand bouilding, sponsorer, tilskuer, seertal som igen har indflydelse paa sponsorer, trojesalg, FCM kendt brand i udlandet og nemmere at lokke folk til.THenry skrev:Et par betragtninger vedr. VDV
Der er ingen tvivl om, at FCM på ingen måde kan matche den løn han kan få andre steder. Han kan sikkert få mere end de nuværende 30 mio., hvis han tager til Kina, Dubai eller måske USA. Alle steder der bringer ham endnu længere væk fra kæresten og sønnen. Så det afhænger af, hvad der betyder noget for VDV pt. Nærvær med kæresten eller penge. Dette er udelukkende VDVs valg.
Formålet med at "showcase" VDV på stadion var også en mulighed for at vise potentielle medinvestorer, at der er en mulighed for at hente en sand verdensstjerne til Heden, hvis nogen vil være med til at lægge de ekstra mio. for at dette sker(I øvrigt er dagens Grønkjær citater en fin måde at holde gryden i kog overfor potentielle pengemænd). Deres return on investment er en markant større profilering af FCM og af dem som sponsorer eller "venner af klubben". De såkaldte "Vejle Købmænd" er eksempelvis blevet eksponeret meget for de penge, der bragte Preben Elkjær til Vejle.
En investering i VDV vil være en meget omkostningstung i FCMs budgetter, men han vil kunne generere betydelige nye kommercielle indtægter. Nogen i klubben må sidde og regne på, hvor mange ekstra tilskuere, sponsorer og trøjesalg m.v. han må forventes at kunne generere. Derudover vil hans tilstedeværelse kunne sætte FCM yderligere på fodboldkortet, og det kan bestemt have en tiltrækningskraft ift. at tilknytte andre spillere(herunder store talenter) i fremtiden, hvis man kan spille kortet, at "det er VDVs klub". Han kan formentlig være med til at blåstemple klubben, som ambitiøs og det har værdi i rekrutteringsøjemed, men hvor mange penge er dette værd? (det kan ikke prisfastsættes).
Jeg har ingen ide om hans spillemæssige niveau i dag som 33 årig, men jeg forstår, at Betis gav ham en 3 årig kontrakt sidste sommer sammen med 30 mio. kr. om året. Det er tegn på, at de måtte tro på, at han har flere år i sig. Han var også udtaget i VM 2014, men måtte melde afbud pga. en skade. Hans seneste periode i HSV sluttede mindre vellykket, men han spillede alligevel 79 kampe fra 2012-2015, så det er ikke tegn på, at han konsekvent var sat af. Grønkjærs kommentarer om, at han er fit og har sult er interessant, da det netop vil være nogle meget centrale spørgsmålstegn(sammen med om skaderne efterhånden begynder at indhente ham) man kan have ift. at en så stor spiller skulle vælge Suppen.
På en del måder tænker jeg, at denne potentielle transfer kan minde om(dog mediemæssigt langt større pga. et langt finere CV), da Brøndby hentede "Kannibalen" til Vestegnen. Han var en 31-32 år, i slutningen af karrieren og et væsentligt formål med hans skifte var hans barn i Hamburg. På mange måder ligner det samme historie. Spillemæssigt husker jeg hans niveau som værende ganske fint. Han var dog rigtig meget skadet, og opnåede ikke ret mange kampe for BIF, hvorfor han ikke fik forlænget kontrakten, og sikkert endte med at være en dyr engangs-fornøjelse for dem.
Som udgangspunkt passer han næppe til vores presspil, men jeg kan ikke forstå, hvorfor ikke skulle kunne spille en en "ægte 10er" bagved vores enlige angriber. VDV er næppe den hurtigste i dag, men hans tilstedeværelse vil skubbe Rilwan på kanten og med Kadlec eller Borring har vi masser af fart og spillere, der vil kunne løbe sig fri og nyde godt hans tekniske og pasningsmæssige kunnen. Spiller vi med Kadlec på toppen(f.eks. i kampe mod hold der pakker sig) vil han kunne levere de skarpe pasninger i de små rum til Kadlec. I andre kampe kan jeg også sagtens se en lang bold op på Paul, der ligger den af til VDV, der sætter spillet derfra og sætter vores hurtige kanter op.
Endelig har vi behov for en ny offensiv profil efter Piones afgang. Det kan i min optik både være en kant, 8er eller 10er alt efter, hvordan Rilwan og Kadlec anvendes. Det spørgsmål, som man også bør overveje er, hvad kan vi i stedet for få for de penge, som man pt. overvejer at bruge på VDV?
Er alternativet f.eks., at vi kan købe en spiller i Kian Hansen eller Kadlec-kategorien for en 12-15 mio. kr(inklusiv løn)., som vi kan have i flere sæsoner som en profil og med mulighed for videresalg med profit til følge, eller er det i stedet for i Urena-størrelsen (4,5 mio kr. i transfer samt løn)?
Forstaar godt nogle er i tvivl, men fodbold handler ogsaa om andet end hvad der foregaar paa banen.
Skal FCM et skridt op saa er det saadan noget her.