Hausser skrev:Har fået uddybet nogle ting af min kammerat og jeg kan berolige med at han vurderer at vi ihvertfald har likvider nok til få forretningen til at hænge sammen indtil årets udløb.
Det er vel primært dig selv, du skal berolige. Tror du er den eneste, der har været igang med dommedagsprofetier.
Det er jo ikke sådan, at de 80.000 kr i likvide midler skal slå til resten af året..... Vi har jo også løbende indtægter i form af sponsorater og kampindtægter mv. Er godt med på, at der pt ikke er sammenhæng mellem indtægter og udgifter i det lagte budget, men det er som om, at der udelukkende fokuseres på udgifter i din retorik.
Basalt set så viser regnskabet også, at hvis man ser bort fra håndboldklubben (som er blevet overtaget på falske forudsætninger, som det er svært at gardere sig imod), så har fodboldforretningen jo stort set løbet rundt i sidste sæson. Et minus på 3 mio er ikke meget, når man tager andre klubbers resultat i betragtning, og medregner finanskrise og at man ikke nåede sin sportslige målsætning og at du sikkert har kaldt sidste sæson en katastrofesæson et par hundrede gange.
I mine øjne har FCM (i modsætning til andre klubber ***host*** AaB og AGF ***host***) i de senere år været meget gode til at lægge realistiske budgetter. Derfor tror jeg ikke, at man har medregnet ret store transferindtægter i det nuværende budget, men det regner jeg med afklares på generalforsamlingen.
I denne sæson, regner FCM med at nå en omsætning på mellem 70 og 80 millioner, eller et fald mellem ca. 4 og 14 millioner i forhold til sidste år.
Sidste år havde vi udgifter til driften på ca. 114 millioner hvoraf 73,4 millioner gik det løn. Når vi den forventede omsætning, står vi altså til at tabe mellem 34 og 44 millioner alene på driften, men det nuværende udgiftsniveau.
Ud over nogle ekstraordinært store salg, så kan vi ikke på nogen måde gøre os håb man at vi kan dække det massive udgiftsniveau ind under omsætningen, det er ganske enkelt urealistisk og det afspejler FCM forventninger til omsætningen også. Et salg tror jeg også får rigeligt at gøre med bare at dække afskrivningerne.
Vi bliver derfor nødt til at rationalisere og det drastisk og her hjælper det altså ikke bare at fyre et par funktionærer med en årsløn på 300k, der skal rationaliseres dybt ind i spillertruppen og der skal tages fat i de løntunge spillere, at fyre Yakubu rykker altså ikke på noget overhovedet.
Til at starte med kan vi tage fat i dødssejleren håndbold. Med en omsætning på 14,5 mio. og et underskud på 5,7 mio. efter skat, må der have stået for omkostninger på omkring 22 millioner, så der nok at tage fat i. Jeg ved ikke om håndboldspillerne er ansat på nogenlunde samme vilkår som fodboldspillerne, men er de ikke det, så er det ud af vagten med de dyreste af spillerne. Allerhelst så jeg, at vi erkendte vores fadæse og lukkede skidtet, men frygter FCM bliver upopulære med sådan en beslutning, så det er måske svært. Men en kraftig neddrosling af aktivitetsniveauet og adskedigelse af minimum en håndfuld spillere bør gennemføres. Farvel til dyre udlændingre som Hammerseng, Blanco og Nøstvold.
Ellers skal vi have taget fat på fodboldtruppen og man skal ikke tage fejl, det er altså her det helt store problem er og det er her der virkelig er penge at spare og det er her der skal skæres ind til benet. som jeg ser det bør vi satse på at have max 3 spillere pr 2 pladser, eller ca. spillere 17 i alt + en håndfuld talenter som ikke er så dyre i drift.
Skærer vi ind til det antal, bør førsteholdstruppen se nogenlunde sådan her ud:
Målmænd: Arek, (Heinze)
Centerbacks: Albrechtsen, Reid, Ipsa
Backs: Kolja, Jessen, Juelsgaard
Fløje: Borring, Danny O., Sivebæk
Central Midt: Salami, Florescu, Thyge
Angreb: Frank, Ilsø, Baba.
Ud over de nævnte, er talenterne så Lössl, Albæk, Izunna, Jude, Oliseh, samt de spillere man rykker op fra akademiet (Rasmus Lynge, Rilwan, Kiilerich, Bøge, Hvilsom, Sviatchenko)
Det vil altså betyde at man kan sætte Raska, Califf, C.P, Marcic, Kim C. Yakubu og Fagerberg på transferlisten, samtidigt med at Hübertz og Claus Madsens kontrakter løber ud. Problemet er selvfølgelig at de spillere ikke lige er sådan at afhænde da de bortset fra C.P og måske Fagerberg, reelt intet er værd og ikke andet en spillerne som skal have en høj løn (minus Yakubu). Kan vi få afsat de spillere, og måske tjene en lille skilling på C.P og gerne også Fagerberg (helst en udlejning med ham, da vi ellers får en voldsom negativ straksafskrivning), så er der dog rigtigt mange penge at spare i lønbudgettet, mindst en 10 millioner og nok også mere og så begynder udgiftsniveauet ihvertfald at ligne noget.
Samtidigt kan vi håbe på at tjene en skilling på Oliseh i det russiske. Har svært ved at se hvilke spillere som vi ellers kan tjene alverden på? Salami burde være et kæmpe salgsaktiv for os, men de evindelige skader har gjort ham usælgelig og Reids konstant svingende niveau, gør også at vi næppe kan sælge ham for den pris som han burde være værd. Så er der spillere som Thyge og Borring, men realistisk set kommer vi også til at lave tab ved at sælge dem.
Kent skrev:
Det er jo ikke sådan, at de 80.000 kr i likvide midler skal slå til resten af året..... Vi har jo også løbende indtægter i form af sponsorater og kampindtægter mv. Er godt med på, at der pt ikke er sammenhæng mellem indtægter og udgifter i det lagte budget, men det er som om, at der udelukkende fokuseres på udgifter i din retorik.
Basalt set så viser regnskabet også, at hvis man ser bort fra håndboldklubben (som er blevet overtaget på falske forudsætninger, som det er svært at gardere sig imod), så har fodboldforretningen jo stort set løbet rundt i sidste sæson. Et minus på 3 mio er ikke meget, når man tager andre klubbers resultat i betragtning, og medregner finanskrise og at man ikke nåede sin sportslige målsætning og at du sikkert har kaldt sidste sæson en katastrofesæson et par hundrede gange.
I mine øjne har FCM (i modsætning til andre klubber ***host*** AaB og AGF ***host***) i de senere år været meget gode til at lægge realistiske budgetter. Derfor tror jeg ikke, at man har medregnet ret store transferindtægter i det nuværende budget, men det regner jeg med afklares på generalforsamlingen.
Hvad var det der næsten fik fodboldforretningen til at løbe rundt sidste år? Nå ja, det var spillersalg for lige knapt 60 millioner. Hvad er det vi mangler i år i forhold til sidste år? Kan vi blive ved med at hente de ekstraordinært store indtægter fra spillersalg, så fint nok, så er der ingen ko på isen, men der er altså rigtigt meget der tyder på at vi ikke formår det i år og det betyder altså vi er presset.
Med en forventet omsætning på 70-80 millioner næste år og en omkostning på 114 millioner i sidste regnskabsår, så mangler vi mellem 34 og 44 millioner og det er helt uden at medregne transferafskrivningerne som må forventes at være omkring 15-20 millioner. Jeg ved ikke om vi kan få udgifterne reduceret så meget at det balancerer, men vi ved ihvertfald at vi siden regnskabets afslutning, har hentet nogle meget dyre spillere til klubben som jo også skal have løn (Arek, Ilsø og Albrechtsen + billige Hübertz) samtidigt med vi har fyret trænerne. Tvivler på at udlejningerne af Oliseh, Heinze og afhændelsen af Lawal kompenserer for de nye udgifter.
Var forventningerne fra regnskabsårets start i øvrigt ikke 14-16 millioner plus? Vi endte altså ud med 10 millioner minus, det syntes jeg da er en ret stor afvigelse og ikke noget som vi udelukkende kan tørre af på håndbolden. Desuden kan man vel diskutere hvor realistisk det er ligefrem at budgettere med en top 3 placering.
4904 skrev:Respekt for din kammerat, men der er altså nogle af de ting som du skriver, som burde være almen viden...
Første og fremmest, så er der ikke direkte tvivl om, at FCM vil eksistere pr. 30. juni næste år, ellers ville revisors erklæring ikke være en ren påtegning... Alternativt, så sikrer revisor sig typisk ved, at få rammebetingelserne på plads med banken inden underskrift ud fra budget + likviditet - der er altså ikke umiddelbart indikationer på, at de to revisorer er uenige i, at FCM vil få store problemer med finansieringen det kommende år...
Nu er det sjældent specielt godt goodwill for en bank at lade en offentlig virksomhed gå konkurs... Dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre - men det er sjældent at der ikke vil være fleksibilitet her...
Jeg er overordnet enig i din vens betragtninger, men det er også klart for mig, at han ser det i forhold til en gennemsnitvirksomhed, hvor det ikke vil være i offentlighedesn interesse...
Vi har da set en del fodboldklubber gå i betalingsstandsning eller konkurs efterhånden, og var der ikke alene en 3-4 stykker i sidste års divisioner? Bankerne vil nok strække sig ekstra i forhold til at FCM er en stort brandet virksomhed, men de har jo også et ansvar overfor deres aktionærer og kunder og skal de foretage et risikabelt lån til FCM, uden nogen håndgribelig sikkerhed, så vil renten jo også afspejle det, det blir dyrt. Jeg siger ingenlunde at vi går i betalingstandsning, forhåbentlig da ikke, men syntes det er farligt at udelukke muligheden og der er vel heller ingen tvivl om at der skal ske noget radikalt indenfor en nær fremtiden, for at vi ikke skal være truet på livet?
Nu ved vi ikke særligt meget om hvordan budgettet ser ud for 09/10 og hvad det er BDO har påtegnet, men det vil ihvertfald ikke første gang et revisionsfirma godsiger noget som ikke er holdbart og det gælder også for BDO. Eksempelvis indeholder budgettet helt sikkert en eller anden grad af transfersalg, nogle omkostningsreducerede aktiviteter, samt nogle omsætningforøgende aktivteter som skal gennemføres for at vi indfrier budgettet, men hvad nu hvis vi ikke sælger nogle spillere?
Tror ikke at det går så vidt, at vi ser en konkurs, men der skal strammes op.
Om ikke andet, så er der ikke noget der er så dårligt, at det ikke er godt for noget.
Jeg har min gamle Ikast trøje liggende, og ville ikke være så ked af, at skulle trække den over hovedet igen
FCMhenrik skrev:
Om ikke andet, så er der ikke noget der er så dårligt, at det ikke er godt for noget.
Jeg har min gamle Ikast trøje liggende, og ville ikke være så ked af, at skulle trække den over hovedet igen
Skal denne problematik nu til at blæse ild i bålet omkring Herning-Ikast igen?!
FCMhenrik skrev:
Skal denne problematik nu til at blæse ild i bålet omkring Herning-Ikast igen?!
Tja, hvorfor ikke?
FCM har bragt os storhedstider, og det har været sjovt! Men har det nogensinde været det samme som at stå på Ikast stadion og følge IFS i op/ned rykningskampe?
Der er bare en ånd omkring IFS der mindst vil tage 50 år mere at opnå omkring FCM (hvis det overhovedet kan opnås). Face it! Det er IFS' licens, IFS' træningsanlæg og IFS' fans FCM er bygget på! Fusionen med Herning Fremad er udelukkende en økonomisk prioritering, der MÅSKE var nødvendig.
Der er fulgt fans og penge med fusionen, og vi har fået store kampe på MCH arena! Tak for det!
FCM er trods størrelsen og sportslig succes aldrig det samme som IFS, eller for den sags skyld Herning Fremad, som Herning folkene bakkede op om!
Nej, der er ikke en konflikt jeg vil starte! Jeg pointerer bare, at jeg ikke vil være så bedrøvet over en konkurs. Måske det ville kunne bringe det bedste frem i os fans, dengang penge og sportslige resultater ikke betød om der kom 2000 eller 10000 på stadion.
Lupus1999 skrev:Lad os nu for helvede stå sammen i stedet for at pille ved gamle sår..
Det viser bare mangel på format, hvis der ikke skal mere til at splitte os ad. Et dårligt regnskab og sportslig succes, så kan vi ikke mere..
Det er til at brække sig over..
Enig, det er virkeligt til at brække sig over. I hænger stadig i fortiden ,kom nu videre! Det viser bare igen hvilken flok sørgelige medløber fans vi i virkeligheden er. Hvis ikke i har noget problem med en FCM konkurs og egentligt hellere ville trække den gule trøje over hovedet om søndagen, så smut da ud at se noget serie bold. For så har i ik fortjent nogensinde at trække den sorte trøje over hovedet igen.
Spillerne bliver beskyldt for at være en flok lejesvende og kællinger som ikke fortjener trøjen. Men det gør folk med sådan en holdning godt nok heller ik!
FCMhenrik skrev:og ville ikke være så ked af, at skulle trække den over hovedet igen
FCMhenrik skrev: Jeg pointerer bare, at jeg ikke vil være så bedrøvet over en konkurs. Måske det ville kunne bringe det bedste frem i os fans,
Hvis man ikke ville blive utroligt "bedrøvet" over en konkurs, skal man ikke udråbe sig selv som FCM fan.
Er træt af altid at få at vide at vi alle var Ikast fans før FCM kom til. Tal for dig selv mester og smut ud og se 2. div med Ikast.
Jeg var ikke fan af hverken IFS eller HF inden 1999 og bliver det sgu heller ikke hvis der opstår en pludselig konkurs. Det vil absolut ikke få mig ud på Ikast stadion. Ville nok bare undvære superligafodbold i en periode eller tage på stadion som normal tilskuer til neutrale kampe..... Men lad være med at få det til at lyde som om vi alle var IFS før fusionen og at FCM bygger på IFS' fans. Troede det her var en ny klub og vi efterhånden havde fået slukket den der ild. For hvis ikke så lad os da endelig få lukket FCM og så kan vi alle gå hver til vores.,....
Jamen hvad kan jeg som fan bruge det til og andre som aktionærer?? I mine øjn har man lavet et rigtigt elendigt strategisk træk og forsøger så at skyde skylden på dem man købte et produkt af og sige, at det var deres skyld. Det er vel også tilladt af bestyrelsen at tænke selv, eller??? Tror faktisk vi var mange, der rystede gevaldigt på hovedet i december, da man købte håndbolden....
Ja jeg forstår heller ikke at vores fine bestyrelse med så mange succesfulde erhvervsledere kan begå sådan en fadæse, med blind for øjnene og sukkersøde ord om forventninger. Det er en alvorlig ridse i renomeet personligt for bestyrelsesmedlemmerne.