Transfers for danske klubber

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Sir Lago

Re: Samlet evaluering af klubbernes succes

Indlæg af Sir Lago »

> Suguru Hashimoto aner personligt intet om
> spilleren, og ved ikke hvad vejle ved. men når man
> læser eks. dette
> http://www.bolddk.com/nyt/index.php?vis=64428 . Så
> tror jeg ikke der er nogen der præcist ved om hans
> spillestil, nievau og temperament passer til
> skandinavien. Men eks. Kawaguchi slog ikke igennem
> på trods af 120 landskampe.

Sakset fra: http://www.sleague.com/new0101.asp?ID=1803

But veterans Hiroyuki Yamamoto, Suguru Hashimoto and Jun Inagaki rallied the troops as able generals behind new skipper Eiichiro Ozaki. Ozaki, after an injury-plagued 2005, was arguably the stand-out member of the year with his deadly right foot that served up wickedly accurate crosses. 13 goals. 12 from set-pieces. Bravo!

ER MAN VETERAN I JAPAN SOM 24 ÅRIG???

Better luck next year: Suguru Hashimoto

‘The Showstopper’ had his flashes of brilliance throughout, but one feels he did not live up to his billings as one of the top draws anywhere across the league. Perhaps subdued with the emergence of Ozaki as an offensive weapon, Hashimoto’s full range of talents was not employed. Rumour has it he is up for grabs – somebody please. Just as long as he comes back.

Kent

Indlæg af Kent »

----FC København ------
De kom: Niclas Jensen, Ailton Almeida, Morten Bertolt, Nathan Coe
De gik: Martin Bergvold, Martin Bernburg

Jeg synes ikke der er så meget at sige til det. DKs bedste hold er blevet bedre. De havde en svaghed på venstre back, der nu er lukket, hvis NJ bare kommer halvvejs op i gear. I front har de så hentet endnu en angriber, der gør at de så har 3 klasseangribere at vælge i mellem. Hvis ikke de bliver danske mestre i år, så er det en større skuffelse end BIFs nedtur.

------ FC Midtjylland ------
De kom: Martin Raska, Sergey Dadu, Danny Olsen
De gik: Mark Hjort, Akeem Agbetu, Mikkel Thygesen, Nicolai Jørgensen, Ola Tidman, Christian Traoré

Inden transfervinduet vidste vi, at vores problemer var på målmandsposten, samt at Thygesen ville forlade os. Målmandsproblemet har vi forhåbentlig løst, mens det er spændende at se, hvad Dadu kan. Personligt er jeg ikke så nervøs for tabet af Thyge angrebsmæssigt, da vi indenfor det sidste år har haft succes med en række forskellige opstillinger med og uden Thyge. Der hvor jeg ser problemet, er på vores centrale midtbane, hvor vi med tabet af Thyge og Traore har mistet de to primære alternativer til Femi & Salami. Vi har rent ud sagt ikke nogle kvalificerede afløsere til Femi & Salami, hvis de bliver skadede, får karantæne eller formdyk. Mikkelsen kan evt lukke den defensive og Røll den offensive, men MIkkelsen er en del dårligere end Femi, og Røll mangler stadig at komme i omdrejninger.

----- OB -----
De kom: Thomas Helveg, Srdjan Radonjic, Jonas Troest
De gik: Alexander Aas, Magne Sturød, Michael Larsen, Tobias Grahn

Mange har travlt med at udråbe OB som den helt store udfordrer til FCK, men jeg synes man til dels lader sig forblænde af, at de præsenterede 3 spillere på en gang, og dermed opnåede en "wow-effekt". Hvis vi også havde ventet til den sidste dag, og så præsenteret vores 3 indkøb på en gang, så havde det også givet en større effekt, end som nu, hvor vi købte lidt løbende. Helveg og Troest er da absolut gode spillere, men de kan altså ikke spille begge to på backen, og hvis du skubber en af dem ind i midterforsvaret, så skal Anders Møller ud. På den måde ligner det meget vores køb af Danny, der heller ikke kan komme på banen med mindre vi smider en anden profil ud. Så i alt har de fået en bedre højre back til et i forvejen rigtig godt forsvar, samt fået erstatet Grahn med en angriber. Igen stort set lige som os, der har fået erstattet Thyge med Dadu. På den måde ser jeg mange lighedspunkter med os, og det afgørende bliver hvilken klub, der først findet et holdbart koncept, og hvorvidt de nye angribere slår til. Det bliver spændende at se, om Rioch vælger at gå over til 4-4-2. Han har hele vejen igennem sværget til 4-5-1, så man kan godt tænke sig at han holder ved det, når han nu endelig har fået en afløser for Junior/Miti/Højer.

----- AaB -----
De kom: Jose Mota (Viborg)

Mota skal nok score mål, og Aab får ikke problemer med at spille holdet sammen. De viste i efteråret, at de havde et højt topniveau men også et lavt bundniveau. Det mest bemærkelsesværdige er vel, at Wurtz ikke blev solgt, hvilket absolut er en bet. Samtidig levede de altså meget højt på, at de vandt de første 5 kampe. Sidenhen var der præstationer faktisk rimelige middelmådige. Jeg tror ikke Aab kommer i top 3.

----- Brøndby -----
De kom: Stephan Andersen, Mikkel Bischoff, Chris Katongo
De gik: Casper Ankergren, Stefan Schmidt

Det man burde fokusere på hos BIF er vel i virkeligheden alle de spillere, de får tilbage fra skader. Med alle kampkklare har de klart en af DKs allerbedste truppe. Jeg synes ikke indkøbene er alt for prangende. SA er en god keeper, men jeg mener ikke det var der, BIF havde problemer, så det er blot en marginal forstærkning. Biscoff er en stor skade, og Katongo er umulig at vurdere. Det centrale bliver om Køhlert kan få genskabt den interne ro, så er jeg sikker på at BIF kommer stærk i foråret. Vi så selv, hvor stor forskel der kom for os, da vi skifte Bech ud med Erik. Forhåbentlig kan vi selv, OB og Aab præstere så stabilt i foråret at vi alle kan holde BIF bag os. De vil fanme have godt af en 5. plads. Problemet med det er blot, at det sandsynlig samtidig vil være dødsstødet til Royal League, da jeg tvivler på at Kanal5 vil støtte projektet, når der ikke længere er 2 FCK-BIF kampe at sende.

Kent

Glen

Indlæg af Glen »

Kent Skrev:
. Problemet
> med det er blot, at det sandsynlig samtidig vil
> være dødsstødet til Royal League, da jeg tvivler
> på at Kanal5 vil støtte projektet, når der ikke
> længere er 2 FCK-BIF kampe at sende.
>
> Kent

Det tror jeg ikke, problemet de senere år har været at FCK & BIF var de eneste rigtige "store" klubber. Men som udviklingen går er niveauet i klubber som FCM & OB blevet højere. Jeg tror ikke tidligere der har været så mange landsholdsspiller i den danske liga, hvilket beviser at SASligaen er på vej frem. Se bare på nyhederne idag, hvor både klubber og spiller takker nej til udlandet. Det går den rigtige vej :o)

Kent

Indlæg af Kent »

Men kanal5 ser udelukkende på seerne. Og der trækker FCK-BIF langt flere end alle andre opgør.

Kent

Cortez

Indlæg af Cortez »

Kent

Er egentlig meget enig i din analyser. Men mht. FCM, så peger du på målmandsproblemet, som har været det mest åbenlyse sted, hvor vi skulle forstærkes. Det er så forhåbentligt sket med Raska (ved sgu ikke lige om det staves sådan).

Nu er det ikke fordi jeg partout skal være negativ, for FCM har gjort det fremragende, men jeg tror ikke udelukkende vores mange indkasserede mål skyldes målmanden. Jeg ser mig dog desværre ikke i stand til at gennemskue "det svage led", for jeg synes egentligt at Bak og Troest (og Reid for den sags skyld) har gjort det glimrende. Jeg kan heller ikke pege på noget ved vores backs (jo, den venstre side halter til tider, men det har den jo gjort længe, og så stor forskel mellem højre og venstre er der heller ikke).

Er det vores organisation, der halter, når vi giver de lidt for dumme mål væk? Eller er det blot en logisk konsekvens af vores ekstremt fremadrettede spil? Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at gennemskue det, men nu har jeg selvfølgelig heller ikke en A-træner licens fra DBU. Blot kan jeg konstatere, at min mavefornemmelse for vores forsvar ikke altid er lige god. Så måske vi skulle have forstærket os her også?

Hvad siger I andre? Kan I sætte ord på min mavefornemmelse? eller er den bare helt forkert?

Cortez

Altoriso

Indlæg af Altoriso »

Jeg tror helt sikkert at din fornemmelse med at det er vores meget fremadrettede spil, der koster mål er den rigtige..

Det er jo klart at når vi satser så meget på at spille flot og fremadrettet spil, så må vi også indkassere mål bagude
Det er jo sådan lidt princippet om at "får de andre et mål, så må vi jo bare lave to"
Vores backs har hele tiden skulle løbe meget op og ned på flankerne, og derfor er det da også klart at de måske nogle gange kan miste koncentrationen bagude lidt

Igennem årene har FCM jo prøvet at finde den rette cocktail af spillere til dette system, og da vi jo trods alt ikke har haft råd til at hente de allerstørste stjerner, så har det været vigtigt at alle har spillet op til deres absolut yderste hver gang, og det er jo nok lidt svært, trods alt..

Kent

Indlæg af Kent »

Jeg er ligeosm Altoriso meget enig i, at en del af problemet skyldes vores fremadrettede spil, der giver mange muligheder for at overspille os i omstillingsspillet. Men hvor mange gange det reelt er sket, ved jeg ikke. Det sker at vores forsvar "sælger" målmanden, men her er det jo så endnu vigtigere at have en klassemålmand, som kan redde forsvaret i den situation.

Desuden har der - specielt tidligere - været en del eksempler på dårlig kommunikation mellem AR og forsvarsspillere.

En del af forsvarsspillet handler også om, hvor meget man stoler på hinanden. AR har ikke bibragt den nødvendige ro, da han ikke udstråler ro og overblik på samme måde som fx PSJ gjorde. Specielt tidligere virkede han ofte febrilsk i feltet og skabte panik. Desuden virker det ofte som om, at markspillerne ikke tør spille den tilbage til AR i halvpressede situationer, da han ofte ikke rammer bolde godt nok, og derfor enten sparker bolden væk eller til en modstander.

Så jeg synes egentlig det er en blanding af mange ting. AR er så en naturlig syndebuk for forsvarsproblemerne, da det er ham, der oftest har set lidt svag ud, og da boldene, der ryger i mål jo altid går forbi ham (mens det jo ikke er sådan at alle mål kommer fra venstre forsvarsside).

Kent

Cortez

Indlæg af Cortez »

Tak for jeres synspunkter. Det er da rart, at I det mindste er enige med mig i, at det til tider kan se ud som om, vi giver lidt dumme mål væk. Sådan vælger jeg i hvert fald at læse jeres indlæg.

Hvorvidt den nye målmand kan være en del af løsningen til et mere "stabilt" forsvar, kan jo kun tiden vise.

Men ok, hvorfor ikke lade tvivlet komme det positive i møde for en gangs skyld? Det har næppe set bedre ud for FCM op til foråret siden vores "fødsel". Så mavefornemmelser eller ej, så skal jeg sgu nok indfinde mig på stadion til sæsonstarten og bidrage til at heppe drengene fremad.

Cortez

kopien

Indlæg af kopien »

lige angående kommunikationen kan jeg ikke helt se den bliver bedre når vi får en målmand der på ingen måde snakker dansk...

Men er ellers ganske enig i dine betragtninger vedrørende AR...

B(ob)

Indlæg af B(ob) »

Unge, urutienerede forsvarsfolk giver ofte nemme mål væk. Det skyldes både haltene organisation og manglende konsekvens i de afgørende situationer. Det synes jeg har været jeres problem.

Hvis man udelukkende kigger på potentiale, så har jeres forsvar et stort et af slagsen, men umiddelbart vil det tage 2-3 år før man for alvor vil se det slå igennem.

Således har jeg en opfattelse af, at jeres forsvar i øjeblikket simpelthen ikke indeholder nok kvalitet. Spørgsmålet er så hvorvidt det kommer til det på sigt.

Ole

Indlæg af Ole »

Du siger at Vejle har købt lodselderud fra det synspunkt at du ikke kender deres nye spilleres reelle styrke? Men kender du Dadu's? Kender du Raska's? Har FCM så ikke også købt lodsedler og er 10 derfor stadig den rigtige karakter at give?

BW - 665

Indlæg af BW - 665 »

Ole Skrev:
-------------------------------------------------------
> Du siger at Vejle har købt lodselderud fra det
> synspunkt at du ikke kender deres nye spilleres
> reelle styrke? Men kender du Dadu's? Kender du
> Raska's? Har FCM så ikke også købt lodsedler og er
> 10 derfor stadig den rigtige karakter at give?

Nej nej, det synes jeg slet ikke du kan sammenligne. Hvis du kigger på Vejles lodsedler, så er hovedparten af dem kontrakt frie spillere, altså spillere som ikke er etablerede kræfter på nogen hold, og spillere som man har set an ud fr relativt korte prøve trænings ophold.

Kigger du på FCMs "lodsedler", så er det altså spillere som alle har været etablerede kræfter for deres respektive klubber. (I Dadu's tilfælde, ikke for klubben han var ejet af, men klubben han var lejet ud til)

Det er spillere man har kunne anskue gennem længere tid, og spillere man har set præstere på relativt højt niveau, og som jeg er sikker på Ulvefar har haft et godt øje til gennem længere tid. Jeg tvivler på nogen af de ovennævnte ting er tilfældet for hovedparten af Vejles indkøb.

Ole

Indlæg af Ole »

Arce begyndte da at få stor succes, og hvis Kleber holder sig skadesfri ved vi alle hvilke kvaliteter han har. Og hvis du taler om at være stamspiller og vurderer en spiller ud fra diverse stats, og set ud fra Rodolfos u landsholdsoptrædener kender vi dermed lige så meget til ham som til Dadu fx.

Peter Ross

Indlæg af Peter Ross »

Ole Skrev:
> Arce begyndte da at få stor succes, og hvis Kleber
> holder sig skadesfri ved vi alle hvilke kvaliteter
> han har. Og hvis du taler om at være stamspiller
> og vurderer en spiller ud fra diverse stats, og
> set ud fra Rodolfos u landsholdsoptrædener kender
> vi dermed lige så meget til ham som til Dadu fx.

Så vidt jeg har forstået, så har Vejle aldrig set Rodolfo i kamp, men udelukkende hørt om ham ? Ret mig endeligt hvis jeg er forkert på den, men hvis min hukommelse ikke svigter, så er der milevid forskel på de 2 signings. FCM har set Dadu i op til flere kampe (Både Erik Rasmussen og Ørgaard), mens Rodolfo udelukkende er signet på 2. håndsoplysninger - Hvis ikke du kan se en forskel der, så bliver vi nok aldrig enige :)

Jeg er enig i, at Pablo Pinones-Arce kan blive et scoop, hvis han rammer et vist niveau. Han har før vist sig dygtig, og en Arce i topform vil bestemt være giftig. Klebér Saarenpää anser jeg som en kæmpe lottokupon. Han er nok ikke helt billig mht. løn, og det sammenholdt med hans lange skadesperioder, der har forfulgt ham i mange år efterhånden, gør jeg ikke rigtig tror på et comeback fra hans side.
Jan Hoffmann kender alle vist, og ham vil jeg ikke mene er købt som 1. målmand, men det kan nok ikke helt afvises, at der satses på de rutinerede, og Hoffmann derfor får chancen i foråret, men ellers er han vel mest købt for at agere målmandstræner ? Suguru Hashimoto kender jeg absolut intet til, men hvis man kigger historisk på de spillere, som forskellige klubber har på prøvetræning, så er det ufatteligt få der egentlig får kontrakt, og derefter også slår i gennem. Det eneste eksempel jeg lige pt. kan komme på, er Martin Åslund i Viborg, men han har så til gengæld også gjort det meget pænt.

Peter Ross

Jesper BW1100

Indlæg af Jesper BW1100 »

B(ob) Skrev:
> Unge, urutienerede forsvarsfolk giver ofte nemme
> mål væk. Det skyldes både haltene organisation og
> manglende konsekvens i de afgørende situationer.
> Det synes jeg har været jeres problem.
>
> Hvis man udelukkende kigger på potentiale, så har
> jeres forsvar et stort et af slagsen, men
> umiddelbart vil det tage 2-3 år før man for alvor
> vil se det slå igennem.
>
> Således har jeg en opfattelse af, at jeres forsvar
> i øjeblikket simpelthen ikke indeholder nok
> kvalitet. Spørgsmålet er så hvorvidt det kommer
> til det på sigt.

Jeg synes på ingen måde vi har haft problemer med vores forsvar i denne halvsæson. Selvfølgelig er der gået nogen mål ind. Og der vil altid gå flere mål ind på offensive hold der vil fremad banen end hold der står med en betondefensiv (som f.eks. OB). I har en af DK's bedste forsvar.. Ingen tvivl om det. Men vores midterforsvar med Troest og Bak har i den grad været stærkt spillende i denne sæson. Det er jo ikke for sjov at Bak ligger i top på københavneravisen BT's rangliste.. At vi så måske ikke er så godt dækket ind på især venstreback er en anden sag

Besvar