Økonomien

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Mike80

Re: Økonomien

Indlæg af Mike80 »

Helt umuligt at genneskue! Men mantraet må være at ligegyldigt hvad der sker eller hvor stor sportslig og kommerciel økonomisk fremgang vi har er forventningerne uændret.. Og det kan næsten ikke være positivt..

Men forsøger lige alligevel:

Man kan håbe at FCM sælger transferrettigheder fordi man så vurderer at man med den sportslige succes og ekstra indtægterne i sigte kan holde skinnet på nåsen uden at gennemføre den ekstra kapitial tilførsel i nuværende regnskabsår.. Men det vist bare ønsketænkning:)

Det trodsalt værd at bemærke, at man ikke som invester kan score mere end 14% af bonussen når/ hvis et givet salg senere bliver efektueret.. I min forståelse må det betyde, at man hvis man feks solgte Patrick for 10 mio max kan komme til at betale 1,4 mio til investorgruppen og så self. tilbagebetale det beløb som allerede er lagt i puljen, men altså stadig "kun" mister 14% procent af en tranfer i det store billed! Et halvdyrt lån for klubben man samtidig en måde at please og fastholde interesserede investorer i klubben! Mon ikke man er mere villig til at smide penge efter en klub (feks. gennem en aktieemmesion) hvis man i forvejen allerede er ven af huset og samtidigt har en økonomisk interesse i klubbens fremtid da man jo skal forsvare sin invistering af anparter i klubbens spillere?

Ved godt min indlæg er rent "debatside" positivt men hvad faen... ;)

Mike
Mike80

Everybody hates us we don't care...

Noe

Indlæg af Noe »

Mike80 skrev:
Men forsøger lige alligevel:

Man kan håbe at FCM sælger transferrettigheder fordi man så vurderer at man med den sportslige succes og ekstra indtægterne i sigte kan holde skinnet på nåsen uden at gennemføre den ekstra kapitial tilførsel i nuværende regnskabsår.. Men det vist bare ønsketænkning:)
Ja, desværre. Hvis salget af transferrettighederne skulle forhindre tilførsel af ekstra kapital, skulle forventningerne også ændres. Og det er de ikke blevet. Man regner stadig med -10 til -16 mio. Det betyder, at vi (uden tilførsel af kapital) ikke kan skrive kontrakter fremadrettet.

oros

Indlæg af oros »

Ja, desværre. Hvis salget af transferrettighederne skulle forhindre tilførsel af ekstra kapital, skulle forventningerne også ændres. Og det er de ikke blevet. Man regner stadig med -10 til -16 mio. Det betyder, at vi (uden tilførsel af kapital) ikke kan skrive kontrakter fremadrettet.
Njae.... Det betyder vel, at vi mister licensen og tvangsnedrykkes. Det er vel samme scenarie som i Ålborg?

Noe

Indlæg af Noe »

oros skrev: Njae.... Det betyder vel, at vi mister licensen og tvangsnedrykkes. Det er vel samme scenarie som i Ålborg?
Klubben har lånemuligheder (ligesom ÅB i øvrigt), så der er veje ud af kniben på den korte bane. Til gengæld er vi nødt til at opfinde en ny model på den lange. Den tidligere idé med balance på driften (turn around planen) har Søren Søe Plougsgaard selv skudt ned, her på vej ud af døren: http://aoh.dk/artikel/fcm-spillersalg-e ... B8dvendige

Fremtiden er afhængig af spillersalg i Midtjylland. Det kommer så til at være en nervepirrende balancegang mellem sportslig succes (og dermed højere spillerpriser) og spillersalg. Det gik godt indtil finanskrisen. Derefter: Tjaee.

Treco

Indlæg af Treco »

Det kunne godt ligne et "banklån" for at skaffe likviditet. Hvilket vel ikke er godt.
I det hele taget kan man vel begynde at sætte store spørgsmålstegn ved budgettet for indeværende sæson når man ikke kan forbedre det forventede resultat med salg af spillere og en langt bedre placering i ligaen.

Men hensyn til den lange bane og en forventning om at FCM vil være afhængig af spillersalg for at kører rundt. Det afhænger vel meget af hvor stor det hul er der skal lukkes hver sæson om det er en fornuftig forretning med potentiale. Hvis nu man kun skal dække et hul på nogle millioner om året på spillersalg er det vel ikke et problem.

oros

Indlæg af oros »

Noe skrev:
oros skrev: Njae.... Det betyder vel, at vi mister licensen og tvangsnedrykkes. Det er vel samme scenarie som i Ålborg?
Klubben har lånemuligheder (ligesom ÅB i øvrigt), så der er veje ud af kniben på den korte bane. Til gengæld er vi nødt til at opfinde en ny model på den lange. Den tidligere idé med balance på driften (turn around planen) har Søren Søe Plougsgaard selv skudt ned, her på vej ud af døren: http://aoh.dk/artikel/fcm-spillersalg-e ... B8dvendige

Fremtiden er afhængig af spillersalg i Midtjylland. Det kommer så til at være en nervepirrende balancegang mellem sportslig succes (og dermed højere spillerpriser) og spillersalg. Det gik godt indtil finanskrisen. Derefter: Tjaee.
Ja, jeg har godt set artiklen og tror, Plougsgaard har ret.
Men man har netop optaget et lån med pant i Banggaard. Det påvirker ikke forventningerne, hvorfor pengene må bruges på underskud på driften.

Har man yderligere lånemuligheder? Ja, bestyrelsen fik mandat til det på generalforsamlingen, men FCM er jo ikke et firma, kloge hoveder vil anbefale at låne penge.
Mit største skrækscenarie er, at vi står med et mesterskab men må holde brandudsalg alene for at få licensen fornyet. :cry:

Noe

Indlæg af Noe »

oros skrev: Mit største skrækscenarie er, at vi står med et mesterskab men må holde brandudsalg alene for at få licensen fornyet. :cry:
Forhåbentlig skal vi ikke helt derud. Personligt er jeg dog villig til at acceptere en række magre år for et mesterskab.

oros

Indlæg af oros »

Forhåbentlig skal vi ikke helt derud. Personligt er jeg dog villig til at acceptere en række magre år for et mesterskab.
Næ, humlebien flyver vel videre på en eller anden vis....

I øvrigt er jeg enig. Det var jeg i januar, det er jeg nu. Skal vi have et mesterskab til heden - og det skal vi - så skal det være i år. Næste år er FCK tilbage ved fuld styrke. Det er dumt at forvente andet.

Til gengæld SKAL en 'række magre år' resultere i en bæredygtig økonomi! Så accepterer jeg også en tur i første division om nødvndigt. Jeg er der alligevel!

TrueWolfMidt
Geografisk sted: 7400 Snejbjerg.

Indlæg af TrueWolfMidt »

Vi ligger nr. 1 i superligaen og får højst sandsynligt de fleste tv-penge her efter 22 spillerunde. Klubben og spillerne kender vores/deres situation, så mon ikke de vil gøre alt for at vinde mesterskabet i år og bevare deres arbejdsplads. Hvis alt ramler og der ikke bliver europa league dog helst champions - league at spille for, bliver det svært tror jeg. Vi skal tro på det og møde talstærkt op på stadion og give gutterne en tro på og et håb om, at klubben kan bevares og overleve. Der skal styr på økonomien og det skal ske hurtigst muligt. Hvis Fcm ender med at lukke og slukke, hvilket jeg aldrig håber sker, så kommer jeg nok aldrig til at følge med i superligaen igen. Det vil gøre så ondt i mit sind, at jeg så nok dropper dansk fodbold fuldstændig.

Som man sagde om Brøndby, vil de ikke kunne undværes i superligaen. Det samme tror jeg gælder for Fcm. Nej, vi er ikke så store som Brøndby, men der kommer altid mange Fcm'ere til både hjemmekampe og udekampe. Vi trækker rigtig mange tilskurere til vores kampe og der er altid fed opbakning. Vi skal overleve og gå efter guldet. Håber så der kommer nogle gode transfer til sommer, NÅR / Hvis vi vinder guldet, så kassebeholdningen bliver positiv igen.

Please ! for mig og tusindvis af andre fans og for regionens hold. Vind den guldmedalje og få styr på okonomien.

tubbe93

Indlæg af tubbe93 »

oros skrev:
Njae.... Det betyder vel, at vi mister licensen og tvangsnedrykkes. Det er vel samme scenarie som i Ålborg?
Vi vil ikke blive tvangsnedrykket, hvis vi holder os inden for det budgetteret, her vil egenkapitalen stadig være positiv, som er de eneste licenskrav der er i øjeblikket.

Mht. salget af rettigheder af Banggaard, og om det har effekt på årets resultat, kommer det vel an på hvordan det er sat sammen. Hvis det er et lånt med pant i Banggaard og deri nogle specielle regler, har det vel ikke effekt på resultatet, da det udelukkende vil være balancen der påvirkes. Dermed vil vores resultat ikke blive påvirket. Nu kan jeg ikke på stående fod huske de tidligere regnskaber, men når vi har solgt rettigheder til spillere har det vel heller ikke påvirket resultatet, men udelukkende sikret likviditet, og dermed kun påvirket balancen.
Hvis man i stedet har solgt rettighederne, på samme måde som hvis han var blevet solgt til udlandet, og det dermed vil fremgå af resultatopgørelsen, er det meget forurolignende at dette ingen effekt har på det forventede resultat.
FCM!
FCM!
FCM!

Brugeravatar
Acebone
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Acebone »

Pantsætningen af Banggaard er for at forlænge med Juelsgård! Derfor ændrer det ikke forventningerne!

Nah, ønsketænkning...

oros

Indlæg af oros »

Acebone skrev:Pantsætningen af Banggaard er for at forlænge med Juelsgård! Derfor ændrer det ikke forventningerne!

Nah, ønsketænkning...
Ja, ja eller også er Zidan på vej! :lol:

Sylvester

Indlæg af Sylvester »

For mig at se, at indikerer det her at vi ikke er blevet spor bedre til at lave budget. Det er fallitbestyrelsen om igen.

Syntes der har været MANGE ekstraindtægter i år og det er da ubegribeligt det ikke har rykket noget?? :evil:

Venter spændt på næste sum tv-penge! Rykker det heller ikke noget, så skal vi vist have bagmandspolitiet på sagen ;)

Brugeravatar
Lupus1999
Kontakt:

Indlæg af Lupus1999 »

En CL Kvalifikation og 150 millioner ville sikre lidt ro, og likviditet de næste tre år. Man ville ikke være tvunget til spillersalg, og man kunne få brandet klubben ekseptionelt meget, og den vej igennem tillokke nye sponsorer.

Dette er ønsketænkning og et håb fra en trofast tilhænger.

Vores økonomi er i ruiner. Vi mangler sponsorer, og vi mangler europæisk fodbold, så vi kan komme op på næste indtægtshylde. Pt. har vi en trup, og et lønbudget, som der er alt for højt i forhold til omsætning, og min vurdering er, at FCM satser utrolig højt, måske højere end med vision 2011, og vi ved alle hvor tæt på lukning vi var der. Vi skal simpelthen ende i top 2, ellers er der udsalg af 5-6 spillere. Steinlein har allerede meldt ud, at der nok kommer salg til sommer, og når en direktør melder sådan ud, så kommer der til at ske meget. Dog kan en CL mulighed for nogle spillere til sælg at ville spille videre endnu 6 måneder i klubben.

Jeg håber vi klarer den og vinder det DM guld, og at klubben så ansætter flere økonomi folk, og forvalter de mulige millioner helt korrekt. Uden Dempo og hans halve CL kvalifikation, så havde klubben spillet Danmarks serie.

Noe

Indlæg af Noe »

Sylvester skrev:
Venter spændt på næste sum tv-penge! Rykker det heller ikke noget, så skal vi vist have bagmandspolitiet på sagen ;)
Jeg tror ikke, at du skal forvente en børsmeddelelse på tv-pengene. Det mener jeg ikke man har gjort tidligere. De bliver betragtet som en del af driften, og derfor må vi vente på regnskabet, for at blive klogere på deres indvirkning.

En vinkel fra tipsbladet: http://tipsbladet.dk/blog/troels-bager- ... del-lykkes

Enig? Tjae-tjoee-tjaee... Der er i hvert fald en sandhed i, at vi lever over evne lige nu, men at det netop er derfor, vi har en så stærk trup som vi har pt.

Uanset hvor uduelige administrationen måtte være, så er det sponsoraterne der halter. Og den er altså svær at løfte. Hvad kan vi så gøre ved det? Vi kan råbe og skrige. Vi kan også lægge pres på vores arbejdsgiver for at sponsorere FCM, eller (hvis man har den mulighed) selv lægge et sponsorat i klubben. Vi når aldrig AGF, OB, FCK og Brøndby på sponsorsiden, men vi kan forhåbentlig komme tilbage til tidligere niveauer.

Besvar