FC MIDTJYLLAND - DANSKE MESTRE 2017/18!!!!!!
Re: FC MIDTJYLLAND - DANSKE MESTRE 2017/18!!!!!!
I binder begge spørgsmålet om succes sammen med truppen, men faktum er, at truppen også i denne sæson blev decimeret i vinteren. (Det fortjener så selvstændig ros, at man kunne lykkeds selv under de betingelser)
Thorups svendestykke var i min verden at skifte til 3-4-3/3-5-2, , som på mange måder har vist sig at være perfekt både for truppen, enkelte spillere men også passende godt sammen med kulturen/stilen/mentaliteten/kald-det-hvad-I-vil. Deri ligger først og fremmest en kæmpe anerkendelse - det er stærkt set, og det blev implementeret på rekord tid (og med god timing i en landsholdspause). Det er så også her, at Thorup bliver menneskelig. For hvorfor skete dette skifte ikke tidligere? - Og hvordan vil man holde konceptet "friskt"? Det, synes jeg, er spændende spørgsmål, som går videre end hvilke spillere, der er til rådighed (hvilket også er super interessant, bevares).
Jeg er i øvrigt helt enig, Noe! Man kan (og skal) ikke forestille sig konstant succes i en klub som FCM - det kan måske, og som din graf viser kun måske, FCK kræve.
I din post Xinx påpeger du retteligt afgangen af profiler, men jeg synes, at du overser, at
1) netto svækkes vi, men imo. ikke markant, Svia ryger men Kian kommer ind - er det 1:1 trade off, nej. Men det er en god spiller erstatning. Andersson faded over tid og var ikke et pludseligt tab.
2) Thorup også havde en eller anden andel i visse af disse (negative) historier - meget dårligt kan siges om Olssons attitude, men når han var motiveret, så var han jo ikke udygtig. Kadlec var også en spiller med talent, som jeg mener, forblev en smule uforløst. Er disse ting Thorups skyld? - Nej, men det skete under hans "vagt", så et eller ansvar har han. - Det var jo ikke VdV situationer.
Jeg er enig i den sidste sætning, det bliver spændende at se truppen folde sig ud næste sæson.
Thorups svendestykke var i min verden at skifte til 3-4-3/3-5-2, , som på mange måder har vist sig at være perfekt både for truppen, enkelte spillere men også passende godt sammen med kulturen/stilen/mentaliteten/kald-det-hvad-I-vil. Deri ligger først og fremmest en kæmpe anerkendelse - det er stærkt set, og det blev implementeret på rekord tid (og med god timing i en landsholdspause). Det er så også her, at Thorup bliver menneskelig. For hvorfor skete dette skifte ikke tidligere? - Og hvordan vil man holde konceptet "friskt"? Det, synes jeg, er spændende spørgsmål, som går videre end hvilke spillere, der er til rådighed (hvilket også er super interessant, bevares).
Jeg er i øvrigt helt enig, Noe! Man kan (og skal) ikke forestille sig konstant succes i en klub som FCM - det kan måske, og som din graf viser kun måske, FCK kræve.
I din post Xinx påpeger du retteligt afgangen af profiler, men jeg synes, at du overser, at
1) netto svækkes vi, men imo. ikke markant, Svia ryger men Kian kommer ind - er det 1:1 trade off, nej. Men det er en god spiller erstatning. Andersson faded over tid og var ikke et pludseligt tab.
2) Thorup også havde en eller anden andel i visse af disse (negative) historier - meget dårligt kan siges om Olssons attitude, men når han var motiveret, så var han jo ikke udygtig. Kadlec var også en spiller med talent, som jeg mener, forblev en smule uforløst. Er disse ting Thorups skyld? - Nej, men det skete under hans "vagt", så et eller ansvar har han. - Det var jo ikke VdV situationer.
Jeg er enig i den sidste sætning, det bliver spændende at se truppen folde sig ud næste sæson.
Du kommenterer overordnet og ikke per sæson, men lad os tage det du har skrevet.Stoffer skrev: ↑4. jun 2018, 15:48I din post Xinx påpeger du retteligt afgangen af profiler, men jeg synes, at du overser, at
1: Du har ret. Sviatchenko og Kian er tæt på 1:1. Du tager dog ikke indspilning af nye spillere ind i ligningen. I samme vindue mister vi, udover Sviatchenko, Sly, Izunna, Duncan og Lauridsen. Udover Lauridsen har alle de nævnte spillet over langt over 100 kampe for Midtjylland og, med undtagelse på Duncans sidste sæson, alle inklusive Lauridsen været fast mand på holdet sæson forinden.
De nye skal lære nye holdkammerater at kende, de udlandske skal vende sig til en ny kultur og sprog, de skal alle lære et nyt system at kende og de skal have deres relationer på banen på plads.
På trods af det, formår Thorup at brillere i Europa i den sæson.
2: Ja, uden tvivl. Thorup har selvfølgelig en god andel i hvorfor det gik for dårligt for de spillere. Men lad os være realistiske. Royer spiller nu i MLS, Kadlec spiller i Sparta Prag, hvor han lavede sølle 6 mål og 2 assists i 23 kampe i denne sæson og 5 mål og 0 assists i 19 kampe i sidste sæson. Olsson spiller godt, har jeg hørt ... men det er altså for AIK i den svenske liga.
Ingen af de spillere har i mine øjne udfoldet sig efter skifte.
-
mousebreaker
Det er ikke rigtigt hvad du her skriver. Her får du lige startopstillingen fra dengang vi slog Club Brugge i gruppespillet med 3-1 på udebaneXinx skrev: ↑4. jun 2018, 11:1715/16:
Vi mistede spillere som:
Sly, Sviatchenko, Izunna, samt Duncan
Alle 4 er kæmpe personligheder på og udenfor banen. Alligevel formår Thorup at få os til en europæisk gruppespil og spille os videre fra den. For første gang i klubbens historie!
I den sæson får vi Novak, Kadlec, Kian og Royer ind.
Kian og Novak kom efter lidt tilvænningstid til at være store skikkelser på holdet, mens de to sidste floppede (selvom, vi faktisk tjente penge på dem senere da de blev solgt)..
Mikkel Andersen
KBB - Kian - Erik - Novak
-------- Sparv ------------
Royer - Olsson - JP - Sisto
---------- Duncan -------
Erik og Duncan var altså med.
Bænken var knap så imponerende skal siges, men bestemt ikke uduelig.
Duelund
Onuachu
Banggaard
Andre Rømer
Marcos Urena
Marco Larsen
Andreas Raahauge
Det var en fantastisk sæson i Europa som Thorup selvfølgelig skal have noget kredit for, men set med mine øjne så lavede han også en del store fejl som kostede gevaldigt i den hjemlige liga. Han fandt aldrig en balance med hvordan han skulle rotere og give nøglespillere den nødvendige restitution. Resultat: Vi gik kolde - som i helt KOLDE - i superligaen. Novak var en godt billede på dette. Nyankommen til klubben spillede han stort set samtlige minutter selvom vi havde Lauridsen på bænken som ganske vist ikke var på Novaks niveau, men han var altså god nok til at spille samtlige minutter gennem en sæson hvor vi vinder mesterskabet. Novak endte med at falde sammen det efterår.
Jeg tilskriver også Riddersholm for en stor del af æren for det ramte gruppespil, da det var hans aftryk man så i starten af sæsonen og dermed gennem kvalifikationen. Ikke meget tid Thorup havde til at lave ændringer. Han satte dog holdet.
Situationen med Sparv vil jeg gerne knytte en kommentar til. Man vidste at Sparv havde en skade med sig fra sæsonen forinden. Alligevel er han med hele opstarten og spiller kampene i de første runder i Europa i stedet for at få behandlet hans skader ordentligt. Hvis jeg husker rigtigt blev han endegyldigt skadet omkring en kamp mod Sudova?? Sparvs langvarige skade var et springerknæ. Springerknæ er overbelastningskader som man skal tage seriøst i god tid og faktisk genoptræne målrettet. Gør man ikke det og overbelaster knæet yderligere kan det i sidste ende være karrieretruende. Alligevel spillede Sparv fuldt program. Min påstand er at med den rette behandling ville vores dengang vigtigste spiller ikke have fået den langvarige pause og sandsynligvis være på et højere niveau end han er i dag. Hvornår i skadeforløbet springerknæet eller symptomer på springerknæ blev konstateret ved jeg dog ikke og derfor skal jeg selvflg passe en lille smule på med min kritik.Xinx skrev: ↑4. jun 2018, 11:1716/17:
Vi mistede:
Sisto, Andersson, Olsson, Banggaard, Kadlec, Royer, Ureña og Pusic
Sistos tab var kæmpestort. Tab af Andersson og Olsson gjorde, vi var virkelig tyndt besat på midtbanen, som kom til at bide os hårdt i røven, da Sparv endte med kun at spille 5 kampe i den sæson pga. skader.
Den sæson var virkelig vendepunktet for Thorup, for endelig fik han lov til at rydde op i holdet, hvor spillere som Pusic, Ureña, Royer, Kadlec, Olsso, Banggaard osv, der enten ikke passede ind til trupsammenhængen eller ikke havde niveau nok, blev sendt af sted til andre hold. Det betød så også et magre år, da vi var rigtig tyndt besat på nogle positioner.
Alt i alt, så har Thorup gjort det hæderligt med henblik på hvilke midler han havde i hænderne. Jeg er med på, at det er hårdt at ende bagved SønderjyskE (15/16) og Lyngby (16/17), men vi endte ikke udenfor top 4 og jeg mener overhovedet ikke at vi havde truppen til at gå efter guldet.
Lad os se, hvad den kommende sæson byder på, for jeg synes ikke vi nogensinde har haft en bedre trup.
Jeg er enig i at den kommende sæson ser super spændende ud. Jeg ved også godt at der var store udskiftninger i trupperne (som altid) i de første to år. Men det var altså stadig yderst kompetente trupper han havde til rådighed. Hvis vi skal tage Thorups værste streak som træner i FCM så havde vi 54 kampe i træk med 1,48 point i snit og en målscore på 102-75. Det er bare ikke godt nok - dvs offensiven ser fin ud, men defensivt rædselsfuldt.
Faktisk bliver de defensive problemer først løst da Sørloth brager igennem og foranlediger systemskiftet. Indtil da synes jeg Thorup lignede en mand blind høne. Heldigvis siger mundheldet jo så at den slags også finder korn
"There is a disconnect in what we know and what we do!
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
- Neil Degrasse Tyson on climate changes -
Being able to adapt our behavior to challenges, is as good a definition of intelligence as any I know"
Hvad er ikke rigtigt? Begge spillere blev solgt i løbet af vintertransfervinduet, så de var ikke med i løbet af hele forået.mousebreaker skrev: ↑5. jun 2018, 12:36Det er ikke rigtigt hvad du her skriver. Her får du lige startopstillingen fra dengang vi slog Club Brugge i gruppespillet med 3-1 på udebane
Mikkel Andersen
KBB - Kian - Erik - Novak
-------- Sparv ------------
Royer - Olsson - JP - Sisto
---------- Duncan -------
Erik og Duncan var altså med.
Bænken var knap så imponerende skal siges, men bestemt ikke uduelig.
Duelund
Onuachu
Banggaard
Andre Rømer
Marcos Urena
Marco Larsen
Andreas Raahauge
Det var en fantastisk sæson i Europa som Thorup selvfølgelig skal have noget kredit for, men set med mine øjne så lavede han også en del store fejl som kostede gevaldigt i den hjemlige liga. Han fandt aldrig en balance med hvordan han skulle rotere og give nøglespillere den nødvendige restitution. Resultat: Vi gik kolde - som i helt KOLDE - i superligaen. Novak var en godt billede på dette. Nyankommen til klubben spillede han stort set samtlige minutter selvom vi havde Lauridsen på bænken som ganske vist ikke var på Novaks niveau, men han var altså god nok til at spille samtlige minutter gennem en sæson hvor vi vinder mesterskabet. Novak endte med at falde sammen det efterår.
Jeg tilskriver også Riddersholm for en stor del af æren for det ramte gruppespil, da det var hans aftryk man så i starten af sæsonen og dermed gennem kvalifikationen. Ikke meget tid Thorup havde til at lave ændringer. Han satte dog holdet.
Riddersholm får tæt på 0% af æren til gruppespillet i min bog. Taktisk var han overhovedet ikke så kynisk som JT er og vi ville ikke have klaret Southampton, hvis han havde været træner (hvis vi overhovedet var kommet så langt). Han nød i øvrigt en kontinuitet, som aldrig er set før i Midtjylland og det kommer jeg ind på længere nede i den her post.
Ja, der har altid været (store) udskiftninger, undtagen guldsæsonen (eller skal man nu referere til den sæson som "den første guldsæson" nu?mousebreaker skrev: ↑5. jun 2018, 12:36Situationen med Sparv vil jeg gerne knytte en kommentar til. Man vidste at Sparv havde en skade med sig fra sæsonen forinden. Alligevel er han med hele opstarten og spiller kampene i de første runder i Europa i stedet for at få behandlet hans skader ordentligt. Hvis jeg husker rigtigt blev han endegyldigt skadet omkring en kamp mod Sudova?? Sparvs langvarige skade var et springerknæ. Springerknæ er overbelastningskader som man skal tage seriøst i god tid og faktisk genoptræne målrettet. Gør man ikke det og overbelaster knæet yderligere kan det i sidste ende være karrieretruende. Alligevel spillede Sparv fuldt program. Min påstand er at med den rette behandling ville vores dengang vigtigste spiller ikke have fået den langvarige pause og sandsynligvis være på et højere niveau end han er i dag. Hvornår i skadeforløbet springerknæet eller symptomer på springerknæ blev konstateret ved jeg dog ikke og derfor skal jeg selvflg passe en lille smule på med min kritik.
![]()
Jeg er enig i at den kommende sæson ser super spændende ud. Jeg ved også godt at der var store udskiftninger i trupperne (som altid) i de første to år. Men det var altså stadig yderst kompetente trupper han havde til rådighed. Hvis vi skal tage Thorups værste streak som træner i FCM så havde vi 54 kampe i træk med 1,48 point i snit og en målscore på 102-75. Det er bare ikke godt nok - dvs offensiven ser fin ud, men defensivt rædselsfuldt.
Faktisk bliver de defensive problemer først løst da Sørloth brager igennem og foranlediger systemskiftet. Indtil da synes jeg Thorup lignede en mand blind høne. Heldigvis siger mundheldet jo så at den slags også finder korn
-
mousebreaker
Det er til gengæld korrekt det du skriver her, men det jeg citerede var ikke. Jeg gengiver det lige
Håber ikke jeg behøver at oversætte
Det eneste vi kan være enige om her er vist at lodret uenige. Jeg synes du er meget fedtet overfor Riddershold (men ved jo så godt at du vil sige jeg er det samme om Thorup)Xinx skrev: ↑5. jun 2018, 13:21
Riddersholm får tæt på 0% af æren til gruppespillet i min bog. Taktisk var han overhovedet ikke så kynisk som JT er og vi ville ikke have klaret Southampton, hvis han havde været træner (hvis vi overhovedet var kommet så langt). Han nød i øvrigt en kontinuitet, som aldrig er set før i Midtjylland og det kommer jeg ind på længere nede i den her post.
Hvem ved – med Riddersholm ved roret var vi måske havnet i CL – we will never know. Jeg vil godt lige understrege at jeg aldrig har været duperet af Riddersholm, men han fik noget til at ske og jeg respekterer ham for fagligheden. Jes Thorup har specielt her i foråret bevist at han er blevet bedre taktisk. Det må gerne vises når det bliver alvor i Europa. For det var dælme skidt de sidste to år. Vi kom godt nok i play-off begge gange, men det var bestemt ikke uheldigt. Heller ikke uheldige mod Southampton for at sige det mildt, men det skal vi også have for at komme videre mod den slags modstandere. Derfor er det også så hamrende vigtigt at vi rammer et europæisk gruppespil i år, så vi kan opnå seedninger i P4 fremover
Nej, jeg forstår din pointe og jeg medgiver, at jeg måske ikke var helt præcis. Meningen var selvfølgelig at male et bred billede af sæsonen. Man kan ikke klandre for en lunken med over middel indsats i Superligaen i efteråret, når man også er med i europæisk gruppespil. I forårets kan man virkelig se hvor meget de to spillere betød for holdet.
Jeg har ikke kun negative ting at sige om Glen, men jeg kan overhovedet ikke se det skønbillede nogle, her og andre steder, maler af ham.mousebreaker skrev: ↑5. jun 2018, 19:53Det eneste vi kan være enige om her er vist at lodret uenige. Jeg synes du er meget fedtet overfor Riddershold (men ved jo så godt at du vil sige jeg er det samme om Thorup)
Hvem ved – med Riddersholm ved roret var vi måske havnet i CL – we will never know. Jeg vil godt lige understrege at jeg aldrig har været duperet af Riddersholm, men han fik noget til at ske og jeg respekterer ham for fagligheden. Jes Thorup har specielt her i foråret bevist at han er blevet bedre taktisk. Det må gerne vises når det bliver alvor i Europa. For det var dælme skidt de sidste to år. Vi kom godt nok i play-off begge gange, men det var bestemt ikke uheldigt. Heller ikke uheldige mod Southampton for at sige det mildt, men det skal vi også have for at komme videre mod den slags modstandere. Derfor er det også så hamrende vigtigt at vi rammer et europæisk gruppespil i år, så vi kan opnå seedninger i P4 fremover
Ja. Han satte gang i noget. Startede en kultur, der er blevet kendetegnet af Midtjylland.
Men man kan hverken klandre manden for at være socialt eksemplarisk eller en taktisk vidunder. Jeg krummede tæer hver gang han var på tv. Især de gange med Ståle.
Lad os håbe, at JT er manden der har formatet til at udvikle sig sammen med holdet og samtidig være her i lang tid. Han er i hvert fald eksemplarisk, når han snakker med pressen, og den del betyder en del udadtil. Både for vores image som klub og for spillere, der skal vælge os.
Vil også lige give mit besyv med mht. det pludselige mesterskab. Har set alle hjemmekampene denne sæson, men havde indstillet mig på sølv med det højeste snit i FCM's historie. Jeg glemmer ikke den fredag aften, hvor jeg stod i haven og vandede - med tv'et kørende på mobiltelefonen. 2-2 og et kæmpe jubelbrøl, så naboerne må have været tæt på at tilkalde hjælp.
Det er sunket ind nu - men i dagene efter, var det lige før man skulle tjekke app'en med højdepunkterne for at være helt sikker.
Det bliver skønt igen at høre stadionspeakeren (ikke ham på banen...) sige: Her kommer de 11 udvalgte ulve - "De Danske Mestre"... F. C. MIDTJYYYLAAAND!!!
Det er sunket ind nu - men i dagene efter, var det lige før man skulle tjekke app'en med højdepunkterne for at være helt sikker.
Det bliver skønt igen at høre stadionspeakeren (ikke ham på banen...) sige: Her kommer de 11 udvalgte ulve - "De Danske Mestre"... F. C. MIDTJYYYLAAAND!!!
En lille fun fact som jeg faktisk ikke har set nævnt nogle steder. I den tid som FCM har eksisteret som klub har vi vundet lige så mange danske mesterskaber som Brøndby.
-
Steffen am
-
mousebreaker
Kigger man på tap-ins analyse af kampen så talte MDHs chance altså som 0,9 mål ud af de ca 1,64 mål vi tilspillede os. Havde Dal Hende ikke været så ivrig og haft overblik nok til at lade bolden gå i mål ville Pauls hovedstød måske kun have givet 0,16 mål (mit estimat) og derved forringet vores expected goals (og expected point) markant.
Så en “dårlig” beslutning blev altså stort belønnet af statistikken! Fodbold er sjovt engang imellem. Tænk hvis Dal Hende havde ramt den bold skævt og det havde kostet et mesterskab .....
Der er naturligvis en årsag til at statistik skal være udregnet på store mængder data for at blive relevant
mousebreaker skrev: ↑7. jun 2018, 17:43Iøvrigt lidt sjovt med Dal Hendes mål mod Horsens. Hvis jeg husker rigtigt bedømte tap-in Dal Hendes chance til at give mål 90% af gangene. Da Onuachus hovedstød med 100% sikkerhed var gået i mål hvis han ikke have rørt den så var det altså en potentiel katastrofe at han sparkede den ind. Rammer han den helt forkert så sparker han den måske over mål eller ved siden af. Så en bagklog ville sige at Dal Hende skulle have en over nakken bare fordi han ville være topscorer i klubben
- han sagde jo selv lige efter kampen (med et glimt i øjet naturligvis) at han ikke ville lade Paul blive topscorer ..
Kigger man på tap-ins analyse af kampen så talte MDHs chance altså som 0,9 mål ud af de ca 1,64 mål vi tilspillede os. Havde Dal Hende ikke været så ivrig og haft overblik nok til at lade bolden gå i mål ville Pauls hovedstød måske kun have givet 0,16 mål (mit estimat) og derved forringet vores expected goals (og expected point) markant.
Så en “dårlig” beslutning blev altså stort belønnet af statistikken! Fodbold er sjovt engang imellem. Tænk hvis Dal Hende havde ramt den bold skævt og det havde kostet et mesterskab .....![]()
Der er naturligvis en årsag til at statistik skal være udregnet på store mængder data for at blive relevant
De eneste tidspunkter jeg ser spillere brænde sådan en chance er når de hamre til den, eller spilleren er uskarp, det gjorde og er Dal hende dog ikke, er ret sikker på han ville prikke den ind 10/10 gange
Guldsæsonen 17/18
Fantastisk sæson. Det slog mig, at det kunne være sjovt at dokumentere sæsonen, så jeg skrev lidt i går. Måske endda for at have noget at vende tilbage til på en gråvejrsdag, i en sløv sæson?
Jeg har samlet en række nedslag i sæsonen der gik. De er jo subjektive højdepunkter, så suppler endelig, hvis der er nogle jeg har glemt.
Here goes:
29. juni
Sæsonens første kamp. Europa League-kval mod Derry City. FCM vinder let, og Kraev scorer sit første FCM-mål i sejren på 6-1.
13. juli
Nede 0-2 på udebane mod Ferencvaros, ser det skidt ud. Et ”good-Paul”-øjeblik giver os straffe, og udvisning til modstanderne. Vi ender med at vinde 4-2 på et hattrick af Jacob Poulsen.
14. juli
Bettingselskaberne har – vanen tro – FCK som favoritter til at vinde Superligaen. Odds på FCK er 1,30. Herefter følger Brøndby (6,00) og FCM (10,00)
16. juli
Efter en del Europacupkampe indledes superligasæsonen endelig med et knusende nederlag i Brøndby på 0-4. Selvom holdopstillingen bærer præg af det tidlige sats på den europæiske kampagne, er det en grim plet på stoltheden for FCM, og noget Brøndbyfansene ofte vil vende tilbage til i resten af sæsonen.
Efter 1. runde ligger FCM sidst, med 0 points og en målscore på 0-4.
3. august
Aller-, allersidste udkald. Sørloth scorer i overtiden, og sender os videre i Europa. Modstanderen, Arka Gdynia har deres begrænsninger spillemæssigt, men på fansiden får de Brøndby Stadion til at ligne læsesalen på det lokale bibliotek. Vi har fået en grim vane med at lukke mange mål ind, ofte til allersidst. Måske skal vi overveje et systemskifte?
6. august
Av av. 1-2 i Helsingør. Forfærdelig kamp. Riis og Wikheim flået ud i pausen. Danmarks tredjebedste angriber Andre Riel er ond ved os.
Efter runde 4 er FCM nummer 7, med 6 points.
24. august
Ude af Europa efter en halvflad indsats mod Apollon Limassol, som vi burde kunne måle os med. Igen koster en sløv afslutning på udekampen dyrt. Thorup er nu er den mest fyringstruede danske træner ifølge bookmakerne til odds 2,50.
1. september
Vinduet er lukket. FCN har (som sædvanligt) solgt ud af de største profiler. FCK har erstattet profilerne Zanka, Cornelius og Augustinsson med Lüftner, Sotiriou og Bengtsson. Pga. af skader har Ståle været nødt til at hente Vavros og Pusic derudover.
Brøndby har købt den bredeste midtbane superligaen nogensinde har set, men virker ikke interesserede i at styrke de andre kæder. De holder dog på både Rønnow og Pukki.
FCM har handlet tidligt: Ind er kommet blandt andet Sørloth, Jesper Hansen, Kraev og Korcsmar. Væk er Dahlin, Andersen og de sædvanlige udlejninger.
Game on!
10. september
Nederlag på 3-4 i Parken. Ståle fejrer det som et mesterskab, og løber hylende Parken rundt. FCK er nu kun 1 point bag FCM, og FCN er stukket af i toppen. Nu kommer FCK! In other news: FCM stiller i en uvant 3-4-3-opstilling. Vinderen har dog altid ret, så den slags eksperimenter ser vi nok ikke igen.
Efter 8. runde er FCM nummer 4 med 13 points.
17. september
FCM slår Horsens 5-1 hjemme, på bla. et hattrick af Alexander Sørloth. Det bliver starten på en stime i ligaen med 14 kampe uden nederlag. 13 sejre og en uafgjort i Lyngby. Den bedste stime af noget hold i danmarkshistorien.
Efter 9. runde er FCM nummer 3 med 16 points.
20. oktober
FCM erobrer førstepladsen efter sejren på 4-2 over horsens. Sørloth scorer, og laver 3 assists i kampen.
Efter 13. runde ligger FCM nummer 1 med 28 points.
25. oktober
Første afsnit af fanpodcasten #sortsnak er i luften. Siden har holdet bag stået for tæt på 20 udsendelser, der har samlet flere og flere lyttere, som sæsonen skred frem.
27. november
Marc Dal Hende og Janus Drachmann laver ”ormen” i hjemmekampen mod AGF. Ja, vinderne har altid ret.
Efter 17. runde ligger FCM nummer 2 med 38 points.
11. december
Brøndby har smidt en 2-0 føring hjemme mod AGF, og FCM kan gå forbi med sejr over Randers. Der er fuld blus på udebaneopbakningen i snevejret, da vi knuser Moniz’ modløse flok med 4-0.
Efter 19. runde er FCM herbstmeister med 44 points.
1. februar
Vintervinduet er lukket. I det, der skulle have været det stille vindue, har vi mistet Novak, NK og Sørloth fra start-11. Vi mangler også Borring, Kroon og Rømer på den tidligere så brede bænk. In er kommet Erik Sviachenko, Bubacarr Sanneh, Mads Døht og den helt ukendte Artem Dovbyk. Vi ser tynde ud på flere positioner og Thorup udtaler, at han især har Paul med i sine aftenbønner.
Brøndby er lykkes med at holde på profilerne, på trods af bud i de sidste minutter på Rønnow. De satser alt på et mesterskab.
9. februar
Paul scorer et fremragende mål efter 7. minutter i Horsens, men går senere i stykker. Alvorligt, skal det vise sig. Til gengæld får vi introduceret Sanneh, som vinder alt på defensiv midt, og Frank, som kommer ind og scorer sit første superligamål i 2-0-sejren.
Efter 20. runder ligger FCM nummer 1 med 47 points.
25. februar
FCM slår i Hobro klubrekorden med 8 sejre i træk. Ellers huskes kampen mest for en udvisning af kometen Frank, to mål af Dal Hende og en frygtelig kulde.
Efter 22. runder ligger FCM nummer 1 med 53 points.
1. marts
Brøndby vinder i Herning, og erobrer førstepladsen på bedre målscore. FCM får (korrekt) annulleret et mål i første minut.
Efter 23. runder ligger FCM nummer 2 med 53 points.
9. april
FC Midtjylland er døde og begravede, da Viktor Fischer scorer til 0-2 på MCH Arena. Sparvs hælspark (!) lige efter, tænder håbet igen. Taget blæser af stadion, da Dovbyk svinger venstreskøjten efter en overlegen opvisning i fart og teknik fra Wikheim.
Efter 28. runde ligger FCM nummer 2 med 66 points.
15. april
Ekstrabladets Gisle Thorsen føler sig kaldet til at publicere 23 grunde til at Brøndby vinder guldet. Alt er i Zen i Brøndby.
17. april
Inden hjemmekampen mod Brøndby gør 10 ud af 10 eksperter i Ekstrabladet Brøndby til guldfavorit, selv om holdene ligger helt lige.
19. april
Alle marginalerne fra de tidligere kampe betales tilsyneladende tilbage, da Brøndby vender 2-0 til 2-3. Københavnerne er nu 3 points foran i tabellen. Gisle Thorsen havde jo ret. Fat det nu.
Efter 30 kampe er FCM nummer 2 med 69 points.
22. april
FCM taber points igen, denne gang 3-3 i Ålborg på et tvivlsomt mål af Frank i overtiden. Holdet er nu 5 points efter Brøndby med fem kampe tilbage. Jacob Poulsen: ”Vi skal vinde de fem sidste, for at have en chance for mesterskabet”.
Efter 31 kampe er FCM nummer 2 med 70 points
3. maj
Pessimismen er til at føle på i Ulveland. Panelet i #sortsnak giver FCM mellem 8,1% og 9,1% chance for guld.
6. maj
Tatovørerne har fået travlt på Vestegnen. Der er især rift om ”the double”-tatoveringer inden pokalfinalen i parken.
14. maj
Sejr! på et Brøndby Stadion, klædt i guld og jinx. Første sejr over Brøndby i sæsonen, men det virker for sent og forgæves. Helt lige i toppen, men Brøndby har et lettere program i de to sidste kampe, og langt den bedste målscore. Dal Hende tror dog på det. Nej, han er sikker.
Efter 34 kampe ligger FCM nummer 2 med 79 points.
18. maj
Kjartan-dag! Efter en lidt heldig 2-0-sejr i Parken, går spiller- og fanbusserne amok, på vej over Sjælland. Horsens har udlignet, og odds’ene for et mesterskab går på et splitsekund fra 20% til 80%. Hvor var du, da Kjartan udlignede i Horsens?
Efter 35 kampe ligger FCM nummer 1 med 82 points.
21. maj
På selve dagen for det seneste mesterskab, sker det igen. Med 1-0 over Horsens fuldbyrdes miraklet, og FCM kan kalde sig mestre 2017/18. Det sker med næsthøjeste pointsnit i historien (2,36), 17 sejre, 4 uafgjorte og 5 nederlag. Vi er mestrene!
Jeg har samlet en række nedslag i sæsonen der gik. De er jo subjektive højdepunkter, så suppler endelig, hvis der er nogle jeg har glemt.
Here goes:
29. juni
Sæsonens første kamp. Europa League-kval mod Derry City. FCM vinder let, og Kraev scorer sit første FCM-mål i sejren på 6-1.
13. juli
Nede 0-2 på udebane mod Ferencvaros, ser det skidt ud. Et ”good-Paul”-øjeblik giver os straffe, og udvisning til modstanderne. Vi ender med at vinde 4-2 på et hattrick af Jacob Poulsen.
14. juli
Bettingselskaberne har – vanen tro – FCK som favoritter til at vinde Superligaen. Odds på FCK er 1,30. Herefter følger Brøndby (6,00) og FCM (10,00)
16. juli
Efter en del Europacupkampe indledes superligasæsonen endelig med et knusende nederlag i Brøndby på 0-4. Selvom holdopstillingen bærer præg af det tidlige sats på den europæiske kampagne, er det en grim plet på stoltheden for FCM, og noget Brøndbyfansene ofte vil vende tilbage til i resten af sæsonen.
Efter 1. runde ligger FCM sidst, med 0 points og en målscore på 0-4.
3. august
Aller-, allersidste udkald. Sørloth scorer i overtiden, og sender os videre i Europa. Modstanderen, Arka Gdynia har deres begrænsninger spillemæssigt, men på fansiden får de Brøndby Stadion til at ligne læsesalen på det lokale bibliotek. Vi har fået en grim vane med at lukke mange mål ind, ofte til allersidst. Måske skal vi overveje et systemskifte?
6. august
Av av. 1-2 i Helsingør. Forfærdelig kamp. Riis og Wikheim flået ud i pausen. Danmarks tredjebedste angriber Andre Riel er ond ved os.
24. august
Ude af Europa efter en halvflad indsats mod Apollon Limassol, som vi burde kunne måle os med. Igen koster en sløv afslutning på udekampen dyrt. Thorup er nu er den mest fyringstruede danske træner ifølge bookmakerne til odds 2,50.
1. september
Vinduet er lukket. FCN har (som sædvanligt) solgt ud af de største profiler. FCK har erstattet profilerne Zanka, Cornelius og Augustinsson med Lüftner, Sotiriou og Bengtsson. Pga. af skader har Ståle været nødt til at hente Vavros og Pusic derudover.
Brøndby har købt den bredeste midtbane superligaen nogensinde har set, men virker ikke interesserede i at styrke de andre kæder. De holder dog på både Rønnow og Pukki.
FCM har handlet tidligt: Ind er kommet blandt andet Sørloth, Jesper Hansen, Kraev og Korcsmar. Væk er Dahlin, Andersen og de sædvanlige udlejninger.
Game on!
10. september
Nederlag på 3-4 i Parken. Ståle fejrer det som et mesterskab, og løber hylende Parken rundt. FCK er nu kun 1 point bag FCM, og FCN er stukket af i toppen. Nu kommer FCK! In other news: FCM stiller i en uvant 3-4-3-opstilling. Vinderen har dog altid ret, så den slags eksperimenter ser vi nok ikke igen.
Efter 8. runde er FCM nummer 4 med 13 points.
17. september
FCM slår Horsens 5-1 hjemme, på bla. et hattrick af Alexander Sørloth. Det bliver starten på en stime i ligaen med 14 kampe uden nederlag. 13 sejre og en uafgjort i Lyngby. Den bedste stime af noget hold i danmarkshistorien.
Efter 9. runde er FCM nummer 3 med 16 points.
20. oktober
FCM erobrer førstepladsen efter sejren på 4-2 over horsens. Sørloth scorer, og laver 3 assists i kampen.
Efter 13. runde ligger FCM nummer 1 med 28 points.
25. oktober
Første afsnit af fanpodcasten #sortsnak er i luften. Siden har holdet bag stået for tæt på 20 udsendelser, der har samlet flere og flere lyttere, som sæsonen skred frem.
27. november
Marc Dal Hende og Janus Drachmann laver ”ormen” i hjemmekampen mod AGF. Ja, vinderne har altid ret.
11. december
Brøndby har smidt en 2-0 føring hjemme mod AGF, og FCM kan gå forbi med sejr over Randers. Der er fuld blus på udebaneopbakningen i snevejret, da vi knuser Moniz’ modløse flok med 4-0.
Efter 19. runde er FCM herbstmeister med 44 points.
1. februar
Vintervinduet er lukket. I det, der skulle have været det stille vindue, har vi mistet Novak, NK og Sørloth fra start-11. Vi mangler også Borring, Kroon og Rømer på den tidligere så brede bænk. In er kommet Erik Sviachenko, Bubacarr Sanneh, Mads Døht og den helt ukendte Artem Dovbyk. Vi ser tynde ud på flere positioner og Thorup udtaler, at han især har Paul med i sine aftenbønner.
Brøndby er lykkes med at holde på profilerne, på trods af bud i de sidste minutter på Rønnow. De satser alt på et mesterskab.
9. februar
Paul scorer et fremragende mål efter 7. minutter i Horsens, men går senere i stykker. Alvorligt, skal det vise sig. Til gengæld får vi introduceret Sanneh, som vinder alt på defensiv midt, og Frank, som kommer ind og scorer sit første superligamål i 2-0-sejren.
Efter 20. runder ligger FCM nummer 1 med 47 points.
25. februar
FCM slår i Hobro klubrekorden med 8 sejre i træk. Ellers huskes kampen mest for en udvisning af kometen Frank, to mål af Dal Hende og en frygtelig kulde.
1. marts
Brøndby vinder i Herning, og erobrer førstepladsen på bedre målscore. FCM får (korrekt) annulleret et mål i første minut.
Efter 23. runder ligger FCM nummer 2 med 53 points.
9. april
FC Midtjylland er døde og begravede, da Viktor Fischer scorer til 0-2 på MCH Arena. Sparvs hælspark (!) lige efter, tænder håbet igen. Taget blæser af stadion, da Dovbyk svinger venstreskøjten efter en overlegen opvisning i fart og teknik fra Wikheim.
Efter 28. runde ligger FCM nummer 2 med 66 points.
15. april
Ekstrabladets Gisle Thorsen føler sig kaldet til at publicere 23 grunde til at Brøndby vinder guldet. Alt er i Zen i Brøndby.
17. april
Inden hjemmekampen mod Brøndby gør 10 ud af 10 eksperter i Ekstrabladet Brøndby til guldfavorit, selv om holdene ligger helt lige.
19. april
Alle marginalerne fra de tidligere kampe betales tilsyneladende tilbage, da Brøndby vender 2-0 til 2-3. Københavnerne er nu 3 points foran i tabellen. Gisle Thorsen havde jo ret. Fat det nu.
22. april
FCM taber points igen, denne gang 3-3 i Ålborg på et tvivlsomt mål af Frank i overtiden. Holdet er nu 5 points efter Brøndby med fem kampe tilbage. Jacob Poulsen: ”Vi skal vinde de fem sidste, for at have en chance for mesterskabet”.
Efter 31 kampe er FCM nummer 2 med 70 points
3. maj
Pessimismen er til at føle på i Ulveland. Panelet i #sortsnak giver FCM mellem 8,1% og 9,1% chance for guld.
6. maj
Tatovørerne har fået travlt på Vestegnen. Der er især rift om ”the double”-tatoveringer inden pokalfinalen i parken.
14. maj
Sejr! på et Brøndby Stadion, klædt i guld og jinx. Første sejr over Brøndby i sæsonen, men det virker for sent og forgæves. Helt lige i toppen, men Brøndby har et lettere program i de to sidste kampe, og langt den bedste målscore. Dal Hende tror dog på det. Nej, han er sikker.
Efter 34 kampe ligger FCM nummer 2 med 79 points.
18. maj
Kjartan-dag! Efter en lidt heldig 2-0-sejr i Parken, går spiller- og fanbusserne amok, på vej over Sjælland. Horsens har udlignet, og odds’ene for et mesterskab går på et splitsekund fra 20% til 80%. Hvor var du, da Kjartan udlignede i Horsens?
Efter 35 kampe ligger FCM nummer 1 med 82 points.
21. maj
På selve dagen for det seneste mesterskab, sker det igen. Med 1-0 over Horsens fuldbyrdes miraklet, og FCM kan kalde sig mestre 2017/18. Det sker med næsthøjeste pointsnit i historien (2,36), 17 sejre, 4 uafgjorte og 5 nederlag. Vi er mestrene!
Super fed læsning Noe. En virkelig god fornemmelse at læse dine highlights igennem.
Vi burde have en tråd med en lignede gennemgang af tidligere sæsoner, så man kan genopfriske en sæson.
Vi burde have en tråd med en lignede gennemgang af tidligere sæsoner, så man kan genopfriske en sæson.
Tak. Kent har lige gjort mig opmærksom på en skelsættende begivenhed, som jeg burde have haft med: Pauls blindtarm. Den giver på den ene side plads til Sørloth, men på den anden side mener bla. Steinlein, at den måske kostede EL-gruppespil. Og med gruppespil, var vi så blevet mestre? Der er endda en udløber af historien. Jeg hørte interne spekulationer på, om hans rygskade kunne være følgeskade til blindtarmsproblemerne. Ret afgørende.
Den anden ting, jeg godt ville have nævnt, var det fantastiske fremmøde i Horsens første kamp. Jeg var der ikke selv, men det var virkelig en kamp, der var med til at etablere os som en storklub på vej.
Den anden ting, jeg godt ville have nævnt, var det fantastiske fremmøde i Horsens første kamp. Jeg var der ikke selv, men det var virkelig en kamp, der var med til at etablere os som en storklub på vej.
-
Steffen am
Re: Guldsæsonen 17/18
Haha, det er fedt lavet. God recap, synes det er svært at huske det hele igennem en lang sæson og fedt med "ekspert-vurderingerne" undervejs, thumbs upNoe skrev: ↑8. jun 2018, 12:18Fantastisk sæson. Det slog mig, at det kunne være sjovt at dokumentere sæsonen, så jeg skrev lidt i går. Måske endda for at have noget at vende tilbage til på en gråvejrsdag, i en sløv sæson?
En af min personlige helt store højdepunkter. Udover en god tur med nogle fede folk og en fed by i Budapest, selvfølgelig med Michelin mad dagen efter sejren.13. juli
Fede lokale fans, fede hollændere som "allierede sig med os" (og skrev en blog post
https://social.shorthand.com/spnjrt/nCf ... -for-a-day hvis nogen skulle være interesseret)
Men også bare fed fed fed kamp. Tilbage fra 0-2 til 4-2. Poulsen lavet hattrick.
Selvom vi er markant i undertal af danskere på et kæmpe Ungarnsk stadion hører vi at spillerne kunne høre os, og Poulsen havde også lige overskud til at hilse ved et hjørnespark.
Og efter Poulsen har scoret 3 mål, kan han godt 'nøjes' med at lave en assist til sidst til Paul, der scorer i 90+
Lidt muggen taxi chauffør, som ikke mener der var rødt kort og straffe, men det må vi så tage med.
Det var fedt, er ikke den store gambler.14. juli
Men havde sat 5 kr på FCM som mestrer, 5 kr. på FCM som bedste hold uden FCK og så 10 kr. på at FCM kom i top 3. Så bare hvis vi kom i top 3, ville pengene komme hjem. Tror det var odds 2.3 eller noget i den stil. Det var sku meget godt
Haha, det er fandme dumt sagt. Havde jeg helt glemt.6. august
Var det eksperten Strudal der fik sagt noget ås begavet?
Nu er det ikke fordi det skal være ekspert bashing, men altså.
Det er fandme for nemt at være 'ekspert' på Viasat.
27. november
Udekampen hvor Poulsen hopper i sandgraven på atletikstadion er også en af mine favoritter
www.bold.dk/video/?id=29833
Kan slet ikke komme mig over, det er altså vildt.1. februar
Brøndby går all in på mesterskab, FCM sælger for 200 millioner.
Lige meget, videre.
Benjamin Leander er også inde på vi laver en pointrekord i kampene efter runde 9 (første kamp mod Hobro) Ved så kke om det var en liga eller FCM rekord. Der er ikke nogen der har hørt det eller regnet det og kan huske tallet?25. februar
http://www.mediano.nu/oversigt/2018/6/6 ... mende-sson
Det er bare så fedt.15. april
17. april
19. april
21. maj