pr0j3ct skrev:
Generelt:
Og der skal være plads til os alle. Ikke kun de 3-4-5 stykker der ser sig hævet over andre fordi de selv mener at de er de eneste rigtige fans.. fordi at man har overværet en træning eller været på stadion flere gange end en anden.. sikke noget bavl.
Ikke alle har mulighed for at være til hver træning, eller bare få. Ikke alle har mulighed for at være på stadion hver kamp og da endnu mindre på udebane. Så fordi nogle har FCM som daglig hobby er ikke ens betydende med at de er bedre fans eller hævet over andre fans.
Måske burde vi få debatforummet vendt tilbage til at debattere det hold vi alle følger og holder af, i stedet for at fortælle om hvor meget bedre fan den ene er en den anden..
Amen!
Du slår fast med tykke nagler, hvad jeg selv tænker når jeg, både forbavset og en smule forarget, samt lettere bekymret, læser denne og lignende tråde, der især senest, men også i sidste sæson, er dukket op her på Graven. Rodet indlæg følger
Alarmklokkerne ringer! For hvad er det lige der er gang i? Hvorfor denne synlige trang til, at definere rigtige og forkerte måder at være fan på (og her er voldelige/hærværks orienterede typer ikke medregnet!); skal vi - eller måske blot dem der forstår sig på den slags.

- så ikke definere demokrati (hvis det er udgangspunktet?) og begrebet debatkultur når nu vi er igang? Definere retten til og grænserne for demokrati, som, hvis vi skal se det 'lidt' firkantet, her på Graven, tilsyneladende OGSÅ - om end ofte implicit - synes at være afhængig af faktorer som: ens geografiske placering og demografiske baggrund, antal træninger overværet, hvilke spillere man taler med og ikke, hvor mange kampe man kommer til - hjemme såvel som ude, hvordan man er når man står på sidelinjen og hvor man står, om man er anonym eller står frem med sit navn både her og der, om man roser nok eller som nogen blot det modsatte, om man overhovedet kan diskutere hvis ikke man er FCM fan endsige medlem af fanklubben etc.
Grundliggende er det sgu lidt pinligt, og på sigt, tror jeg, i princippet skadeligt - både for debatten herinde, men også fan- og fodboldkultur i al almindelighed, da fans (og her er voldelige/hærværks orienterede typer ikke medregnet!) - hvad enten det er dem der følger fra krybbe til grav eller dem der kommer af og til og er mindst lige så entausiastiske, er en broget men uhyre uundværlig skare for et hvert holds selvforståelse og muligheder. Selv medløberne eller plastikfansne, som de ofte og nedsættende omtales, og dem der kommer til de store kampe eller blot en enkelt gang, er vigtige for klubben, som måske den ene gang får netop det rygstød som behøves såvel sportsligt som økonomisk og mediemæssigt mv. De tilfører kort sagt alle noget til klubben og stemningen og det samlede hele - fodboldverdenen om man vil. Og for at slå fast, som mange måske gerne vil se udover, så er professionel fodbold grundlæggende en forretning, og har folk/fans/sponsorer (dvs. kunder) det godt så har holdet (forretningen) det som regel også. Og jævnlige fans/tilskuerer betaler lige så meget for billetten, pølserne, bamserne, transporten og tupéen (når man har revet det sidste hår af), som de mest dedikerede på lægterne. Fans er afhængige af hinanden, klubben af dem og omvendt og derfor skal klubben selvfølgelig også please sine fans, hvortil den nemmeste vej er sejre og succesoplevelser, hvilket også gør det nemmere at holde folk til når det går mindre godt. Og omvendt skal de dedikerede SELVFØLGELIG også have deres tak/ros for at skabe de rammer som forbedrer stemningen og dermed også bidrager til at andre holder ved, kommer til mv.
Kort sagt: Hvorfor ikke anerkende, at der er forskel på fans og måder at være det på - hvad enten man/vi/I så ses i Bern eller ej!!!. Jeg har svært ved at tro at folk der debatterer herinde, jævnligt, gør det kun for at være belastende. Jeg tror man gør det fordi man er passioneret og fordi man holder af FCM og af fodbold i al almindelighed. Kærlighed indeholder som bekendt -ærlighed - og med ærlighed hører både brok og ros, som Ross nævner. Der vil altid være svipsere og sure opstød, og altid være en ignore funktion, som dog fratager en muligheden for at se forbedringer. Grundlæggende kan man sige at debat og hermed demokrati vel er bedst/rigtigt når det er rummeligt, reflekteret og nuanceret i stedet for ensidigt og regidt med tendens til skytte- og ikke Ulvegravs stemning. Noget jeg synes Graven generelt har understøttet og hermed har gjort at jeg stadig læser med hver dag og jævnligt bidrager både med det ene og det andet, hvor der selvfølgelig også er både svipsere og dårlig stil, men hvor baggrunden altid er den samme, nemlig ønsket om det bedste for FC Midtjylland!
Endvidere kan man, synes jeg som tillæg til debatten, og hvis fans partout skal defineres, berettiget tage flere facetter med - fx måden hvorpå man agerer retorisk på stadion eller i almindelighed. Personligt har jeg ikke lyst til at identificere mig med personer/fans, der i stor lighed med andre utiltalende fanfraktioner, råber diverse ofte direkte eller indirekte stødende gloser efter andre fans/tilskuere/spillere mv. mens bl.a. børn i alle aldre lytter med. Hvorfor tages denne debat ikke før eller i det mindste samtidig med den anden. Hvorfor ikke, når nu man/nogen (ja jeg gør det firkantet)identificerer idealtyper af fans - tage fat omkring det, som i al fald jeg mener, på flere niveauer er stærkt problematisk og skæmmende for både FCM og dem der nu måtte finde klubben og dens miljø interessant. Jeg ved godt det er et sidespring - et surt opstød om man vil - men den skulle lige med.
Som afslutning, også på quote, så er jeg selv bosiddende i København - eller rettere den (in)famøse Vestegn, hvilket har givet forskelligartede oplevelser mht. spillertrøjer i et miljø præget af fans og andet iklædt farverne blå, gul og hvid. Jeg har aldrig boet i eller omkring Herning eller Ikast, men har en del af min familie der - inkl. den citerede

- og har siden jeg var 9-10 år fulgt først Ikast og senere FCM så godt som jeg nu kunne. Jeg er ikke medlem af BW, men havde i sin tid et medlemsnummer i 50'erne og deltog bl.a. i 'tegn klubbens logo' konkurrencen. Jeg betragter mig selv som fan af FCM, som jeg følger med interesse og passion, hvad enten det går som nu, værre eller vi skulle vinde mesterskabet. Men jeg er også glad for fodbold i al almindelighed - herunder også landsholdet, som jeg ikke ser mig som tættere på fordi Parken, Vedbæk eller andet er inden for overkommelig geografisk rækkevidde, samt andre danske klubber, der måtte deltage i europæisk fodbold eller blot udgøre en potentiel trussel mod FCM's nærmeste modstandere