Jess Thorup.

Om FC Midtjylland og Black Wolves
Fcm5600

Re: Jess Thorup.

Indlæg af Fcm5600 »

Nu har læst alle de fine artikler, der fortæller om statistikker og alt det der ikke er JT skyld.
Jeg ved godt at man ikke skal bedømme alt efter en dårlig periode, de kommer for alle hold. Jeg undrer mig over, at efter 1-5 kampen i Horsens, som var en rigtig fin kamp. Efter den kamp talte jeg med nogle venner om, at det var godt vi scorede så mange mål. For forsvaret og strukturen mangler meget, det ser ikke sikkert ud, det man kunne kalde fundamentet.
Så kommer landskamppausen og man tid til at arbejde igen, så mange landsholdsspillere har Fcm altså ikke. Efter det har vi scoret 2 gange i 4 kampe, og fået 3 heldige point mod OB. Det synes jeg falder tilbage på JT, for der mangler ideer udover dødbolde og lange indkast. Derfor synes jeg, man skal prøve noget nyt. Køb David Nielsen fri af Lyngby, han har da gejst og ideer.

henker

Indlæg af henker »

Vil hellere have en udlandske træner som har internationale erfaringer. Det har thorup simpelthen ikke!!

Brugeravatar
tatoo

Indlæg af tatoo »

Fcm5600 skrev:Nu har læst alle de fine artikler, der fortæller om statistikker og alt det der ikke er JT skyld.
Jeg ved godt at man ikke skal bedømme alt efter en dårlig periode, de kommer for alle hold. Jeg undrer mig over, at efter 1-5 kampen i Horsens, som var en rigtig fin kamp. Efter den kamp talte jeg med nogle venner om, at det var godt vi scorede så mange mål. For forsvaret og strukturen mangler meget, det ser ikke sikkert ud, det man kunne kalde fundamentet.
Så kommer landskamppausen og man tid til at arbejde igen, så mange landsholdsspillere har Fcm altså ikke. Efter det har vi scoret 2 gange i 4 kampe, og fået 3 heldige point mod OB. Det synes jeg falder tilbage på JT, for der mangler ideer udover dødbolde og lange indkast. Derfor synes jeg, man skal prøve noget nyt. Køb David Nielsen fri af Lyngby, han har da gejst og ideer.
Glem David Nielsen han har gejst ja, men vi har ikke rigtigt set ham i modgang endnu. Det er bare ikke nok med gejst og ideer.

Kan se at der er mange der nævner Bo Henriksen. Det er det samme omend endnu værre. Han er mega defensivt indstillet.

Jeg ser den næste træner som udenlandsk - måske en yngre assistenttræner fra Bundesligaen der vil prøve cheftrænerposten. Men problemet er vel hvor meget en træner får lov at bestemme omkring køb og salg af spillere. Er det ikke problemet hos os ??

m.h.t. vores forsvar og problemet med at holde nullet havde vi på et tidspunkt samme problemer under Riddersholm. Der var vi nødt til at ændre spillestil og stå lidt tættere i kæderne, og så spille lidt kontra. Det hjalp da dengang, så det kunne være at JT skulle prøve dette for som Riddersholm sagde i søndags var der masser af rum at spille i på midten, og det er jo fordi vore kæder ikke hænger sammen.

974

Indlæg af 974 »

Tak til Christian og THenry for fine nuancerede indlæg!

Synes I har mange gode pointer, som jeg i hvert fald kan støtte op om :-)

Jeg har principielt altid bakket op om Thorup, men jeg gør det også udfra tanken om at så længe han er valget, så får han også min opbakning :-)

Bliver han eks. fyret eller siger op her i vinterpausen, så trækker jeg nok bare på skuldrene, og siger velkommen til den næste
Som man siger "spillere/trænere kommer og går, men klubben består"
Min kærlighed er til FCM :-)
Jeg har så den holdning at det ikke giver mening at ytre sig så negativt, som mange gør - i hvert fald ikke så unuanceret som enkelte!

FCM er måske lidt i krise pt. men det har vi været før, og vi kommer heldigvis ovenpå igen!

Siden vores indtræden i den øverste liga i Danmark i 2000, så er vi trods alt landets 3. bedste hold - kun ganske marginalt antal point efter Brøndby.
Og det synes jeg faktisk godt vi kan være tilfredse med :-)

Her er den samlede stilling fra første sæson i 2000 til 20. runde i denne sæson ( og så ved I jo godt at vi ser bedre ud de sidste 12-13 år osv)

http://www.superstats.dk/stilling/fra-t ... 016%2F2017

Sahl

Indlæg af Sahl »

974 skrev:Tak til Christian og THenry for fine nuancerede indlæg!

Jeg har principielt altid bakket op om Thorup, men jeg gør det også udfra tanken om at så længe han er valget, så får han også min opbakning :-)

Bliver han eks. fyret eller siger op her i vinterpausen, så trækker jeg nok bare på skuldrene, og siger velkommen til den næste
Jeg har så den holdning at det ikke giver mening at ytre sig så negativt, som mange gør - i hvert fald ikke så unuanceret som enkelte!

FCM er måske lidt i krise pt. men det har vi været før, og vi kommer heldigvis ovenpå igen!

Siden vores indtræden i den øverste liga i Danmark i 2000, så er vi trods alt landets 3. bedste hold - kun ganske marginalt antal point efter Brøndby.

Her er den samlede stilling fra første sæson i 2000 til 20. runde i denne sæson ( og så ved I jo godt at vi ser bedre ud de sidste 12-13 år osv)

Synes også der er en god debat herinde og det er der også behov for.

Jeg tror det var et mindretal der havde dømt Thorup ude fra starten af og jeg kan da ærligt sige, at jeg gav ham min fulde opbakning da han tog over og det gjorde jeg selvom jeg ikke var fan af ham eller hans spillestil. Men alle skal have en chance.

Jeg må bare erkende, at jeg ikke ser Thorup som en godt match med FCM og det er der mange forskellige grunde til. For det første så synes jeg, at Thorups taktikker ofte er alt for defensivt minded i forhold til den spillertrup vi har og jeg føler også, at den er med til at hindre vores kreative kræfter. Jeg synes også, at Thorup fejler ift. mandskabsbehandling. Jeg kan ikke se mange der er motiveret og flere af vores talenter er gået i stå under Thorup. Jeg medgiver, at kigger man på point snit osv, så er det slet ikke så galt som vi gerne vil gøre det! men jeg er af den holdning, at jeg ikke blot forventer man kan ligge i top6, men også at vi har noget spil man kan være bekendt, at vise! skal jeg være helt ærligt, så havde jeg nok ikke haft ligeså meget kritik af Thorup hvis vores spil havde været bedre men points lavere.

Jeg synes ikke det giver mening, at tale omkring statistikker omkring ændre trænere og Thorup i forskellige perioder, mest af alt fordi der er meget forskel på trup sammensætning, rivaliserende holds styrke, økonomi, osv. Jeg synes faktisk Thorup får for lidt ud af truppen ift. spillet, men point mæssig er det helt ok, netop fordi vi er i en opbygningsfase.

De største udfordringer vi har lige nu er hvis man spørger mig.

En taktik der ikke passer på den spillertrup man har! Nogle gange må man altså give køb på sin egen taktik og tilpasse det til den spillertrup man har.
For lidt kontinuitet. Jeg synes der er for meget rotation på holdet.
For lidt rum til kreativitet (går ind over det taktiske)
Dårligt transfer vindue sidst.
Manglende motivation (dette ansvar er nødvendigvis ikke kun Thorups)

Jeg vil så gerne bringe RA citat frem igen omkring hvordan FCM skal spille, fordi det er altså ikke sådan vi har spillet under Thorup!

"FCM skal spille fremadrettet, direkte og offensivt fodbold, og det må I gerne holde os op på"

Synes i at Thorup lever op til det?

Brugeravatar
tatoo

Indlæg af tatoo »

Sahl skrev:
974 skrev:Tak til Christian og THenry for fine nuancerede indlæg!

Synes også der er en god debat herinde og det er der også behov for.

Jeg tror det var et mindretal der havde dømt Thorup ude fra starten af og jeg kan da ærligt sige, at jeg gav ham min fulde opbakning da han tog over og det gjorde jeg selvom jeg ikke var fan af ham eller hans spillestil. Men alle skal have en chance.

Jeg må bare erkende, at jeg ikke ser Thorup som en godt match med FCM og det er der mange forskellige grunde til. For det første så synes jeg, at Thorups taktikker ofte er alt for defensivt minded i forhold til den spillertrup vi har og jeg føler også, at den er med til at hindre vores kreative kræfter. Jeg synes også, at Thorup fejler ift. mandskabsbehandling. Jeg kan ikke se mange der er motiveret og flere af vores talenter er gået i stå under Thorup. Jeg medgiver, at kigger man på point snit osv, så er det slet ikke så galt som vi gerne vil gøre det! men jeg er af den holdning, at jeg ikke blot forventer man kan ligge i top6, men også at vi har noget spil man kan være bekendt, at vise! skal jeg være helt ærligt, så havde jeg nok ikke haft ligeså meget kritik af Thorup hvis vores spil havde været bedre men points lavere.

Jeg synes ikke det giver mening, at tale omkring statistikker omkring ændre trænere og Thorup i forskellige perioder, mest af alt fordi der er meget forskel på trup sammensætning, rivaliserende holds styrke, økonomi, osv. Jeg synes faktisk Thorup får for lidt ud af truppen ift. spillet, men point mæssig er det helt ok, netop fordi vi er i en opbygningsfase.

De største udfordringer vi har lige nu er hvis man spørger mig.

En taktik der ikke passer på den spillertrup man har! Nogle gange må man altså give køb på sin egen taktik og tilpasse det til den spillertrup man har.
For lidt kontinuitet. Jeg synes der er for meget rotation på holdet.
For lidt rum til kreativitet (går ind over det taktiske)
Dårligt transfer vindue sidst.
Manglende motivation (dette ansvar er nødvendigvis ikke kun Thorups)

Jeg vil så gerne bringe RA citat frem igen omkring hvordan FCM skal spille, fordi det er altså ikke sådan vi har spillet under Thorup!

"FCM skal spille fremadrettet, direkte og offensivt fodbold, og det må I gerne holde os op på"

Synes i at Thorup lever op til det?
Du skriver taktik - du mener vel spillestil.

Synes også godt man kan holde Ankersen op på det som du skriver vedr. hans udtalelser. Fakta er at vi spiller kedeligt og langsom fodbold, og jeg synes det bliver værre og værre.

Det jeg er nervøs for p.t. er den måde vi håndterer vores måde at spille på. Der er ingen fremgang i noget af det vi laver, og det synes jeg er bekymrende hvis det fortsætter, og det lader jo ikke til at Thorup kan ændre på det.

Hvis vi nu havde vundet de sidste 2 kampe (som vi overhovedet ikke måtte tabe) havde der været ro på fordi vi så havde haft 6 point til 4 pladsen. Men nu ligger vi og er presset for i det hele taget at få 6 pladsen. Holdene fra 7 til 14 samler da point sammen. Hold som Aab og Sønderjyske kan da hurtigt indhente os, og så får vi et nervepirrende forår.

Dette scenarie synes jeg JT skal være endog meget opmærksom på. Da især hvis vi taber til BIF.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

Grundlæggende synes jeg, at det er helt fair, at sætte Thorup til diskussion. Sålænge det ikke blot bliver mudderkastning, men der i stedet argumenteres for synspunkterne.

Min egen holdning til Thorup er blandet. Jeg var meget skuffet, da man ansatte ham, da jeg mener, at han var et uambitiøst valg, der ikke havde den rette profil (men dog bedre end førstevalget Jonas Dal). Men når han så er her, så er jeg som altid tilhænger af kontinuitet, og i løbet af de sidste 18 mdr, har Thorup tilegnet sig nogle af de erfaringer (præsteret i Europa og spillet med i toppen af ligaen), som han manglede da vi hentede ham. Hvis man skifter, skal man have en der er bedre, og jeg har endnu ikke set nogen forslag, som har en profil, der matcher de krav FCM burde have, bedre end Thorup gør i dag.

En af de ting man bør se på, når man evaluerer Thorup er spillermaterialet. De sidste 4 kampe har været skuffende resultatmæssigt, men jeg vil faktisk påstå, at vi i princippet lige så godt kunne have vundet dem alle. Vi har bare ikke scoret i vores gode periode og har tilladt modstanderne at lave dumme mål. Når de sker 4 kampe i streg, så handler det nok ikke alene om uheld, men også om manglende kvalitet. Eksempelvis så er Paul ikke ligefrem en top3-angriber i Suppen. Hvis vi havde haft Duncan (eller en Pusic i topform) på toppen, vil jeg vove at påstå, at pointhøsten havde set noget anderledes ud i de sidste 4 kampe.

Jeg ser ofte folk skrive, at det ikke er imponerende, at Thorup har det højeste pointsnit af nogen FCM-trænere, fordi han også har den bedste trup. Det er jeg ikke enig i. For at underbygge min pointe, har jeg kigget på udviklingen af truppen siden vi vandt guld og frem til dette efterår. Jeg har opdelt spillerne der er kommet ind/ud i 3 kategorier: Talenter, trupspillere (spillere der omkring eller på holdet) og profiler (spillere der er topspillere i ligaen).

Talenter:

Ud: Møller, Nattestad og Gemmer
Ind: Lauritsen, Kairinen, Babajide, Riis, Thychosen, Andersson

Her er vi imo bedre stillede. Dem der er kommet ind, er bedre end dem, der er smuttet.

Trupspillerne:
Ud: Haugaard, Priis Jørgensen, Heinze, Lauridsen, Dickoh, Hedi og Urena
Ind: Mikkel A, Paul, Halsti, Borring og NK

Antalsmæssigt er vi svækket her, men kvalitetsmæssigt er dem der er kommet til bedre, end dem der er røget ud.

Profiler:
Ud: Izu, Sly, Sviatchenko, Duncan, Petter, Sisto, Bak og Jim Larsen
Ind: Kian, Novak, Rafa, Wikheim og Bruninho

Her er vi klart svækket. Vi har sagt farvel til 8 spillere som var blandt de allerbedste på deres positioner i ligaen, og kun fået tilført 5 profiler, hvoraf kun Kian og Novak indtil videre har levet op til prædikatet. Så reelt set har vi mistet 5-6 profiler i start-11, siden guldholdet og erstattet dem med trupspillere og talenter.

Så kvalitetsmæssigt er vi altså imo gået markant ned siden guldholdet, og dermed er det for mig ikke overraskende, at vi præsterer dårligere end dengang - og det er fuldstændigt uafhængigt af, hvad træneren hedder.

Brugeravatar
UlvenFraNord

Indlæg af UlvenFraNord »

Du skriver at du ikke er enig i at Thorup har haft den bedste trup, i forhold til pointhøsten. Men flere af de profiler du har som "Ud" har Thorup jo netop rådet over i den periode hvor han har høstet flest point.

Jeg vil mene at Thorup har haft den bedste trup i størstedelen af sin pointhøst, og i øvrigt også den bedste økonomi-sikkerhed. Desuden har han haft momentum efter mesterskabet hvor vi havde et sammenspillet hold som fungerede, mens Glen fx overtog et hold som ikke fungerede og som han byggede op med selvudviklede spillere der blev gjort til profiler (fire ud af de otte du nævner)

Jeg er personligt stadig skuffet over at vi lod Duncan gå, han var en nøglespiller. Det virker stadig som en forkert beslutning, man kunne formentlig have overtalt ham til en kontraktfornyelse, hvis man havde ville.
Skuffet er jeg også over salget af Kadlec, som efter lang tid endelig så ud til at være tæt på et regulært gennembrud.
Det hænger Steinlein på....

Jeg er enig i at Paul langtfra er en top3 angriber i superligaen. At vi kun har haft ham til rådighed, grundet skader, de seneste kampe, har også påvirket resultaterne, for tidligere havde Thorup held med at gå over til to angribere når vores almindelige opstilling ikke virkede, det har bare ikke være en mulighed på det seneste.

Jeg vil også sætte spørgsmålstegn ved at Thorup de seneste kampe, har valgt at indskifte uerfarne talenter når spillet ikke har fungeret, mens fx. Halsti har måtte blive på bænken. Det er meget sympatisk at give de unge chancen, men det bør altså være når vi er godt kørende og de kan komme ind og få nogle gode minutter der kan bygge dem op. Når det går skidt er erfaring ofte bedre end talent.

Jeg ville rigtig gerne kunne sige at jeg ser lys forude, at Jess Thorup kan vende det her til noget bedre. Jeg ser det bare ikke.

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

UlvenFraNord skrev:Du skriver at du ikke er enig i at Thorup har haft den bedste trup, i forhold til pointhøsten. Men flere af de profiler du har som "Ud" har Thorup jo netop rådet over i den periode hvor han har høstet flest point.
Reelt var det ikke meget de har spillet for Thorup. Af de 8 profiler fra guldholdet har Thorup haft Erik og Duncan i 6 mdr (hhv 13 og 16 kampe) og Sisto i 12 mdr. Bak og Petter havde han i få kampe (sammenlagt ca 300 spilleminutter i ligaen).

Det er rigtigt, at de jo ikke forsvandt på samme tid allesammen, men det understreger jo blot pointen om, at efterhånden som materialet bliver dårligere, så bliver pointhøsten mindre. Det er vel meget logisk, og vel noget man ville forvente at se, ligegyldig hvem der er træner. Dårligere spillermateriale = færre point.

Hvis man ser der fra halvsæson til halvsæson ser det således ud:
Efterår 15: 1,82 point i snit
Forår 16: 1,75
Efterår 16: 1,60

Den udvikling kan naturligvis ikke fortsætte, men for mig at se, er en ikke-uvæsentlig grund, at spillertruppen er blevet svækket halvår for halvår. Og det er ikke Jess' skyld. Jess' nuværende trup er imo markant svagere end Glens guldhold. Derfor kan man heller ikke forvente, at det præsterer lige så godt.
I øvrigt har de seneste resultater så betydet, at Jess rent faktisk har et dårligere snit end Glen.

mnm123

Indlæg af mnm123 »

Tror man skal tænke på at vi mistede en fandens dygtig assistent træner i Brian Priske som roses fra alle sider for hans tid i klubben, og hans vigtighed for spille truppen og det taktiske spil. Det er ikke en undskyldning for JT samlede resultater her i efteråret, men måske endnu en grund til at truppen ikke fungere lige nu med mange udskiftninger på bænken og ledelses måde.

Brugeravatar
tatoo

Indlæg af tatoo »

Hvor er indlæggene fra idag ??

Sahl

Indlæg af Sahl »

De er nok i kamptråden.

Brugeravatar
tatoo

Indlæg af tatoo »

Nej de må være fjernet, for de er som jeg ser det ikke overført til andre tråde

Administrator må have et svar.

FCM2000

Indlæg af FCM2000 »

Jeg vil også sige, at det er forkert at gøre JT til eneansvarlig, for det her.

De to sidste vinduer har ikke set gode ud for CS, de spillere han henter til efteråret her er langt væk fra noget man kan kalde i god form og 2 af dem går i stykker, Sparv indleder efteråret med skade.

Ledelsen / ejeren vil rette økonomien og lagt pres på truppen

Der hvor jeg mener at JT har svigtet er kontinuitet, at man faktisk får mindre og mindre ud af VDV, det er alene JT, nogle af JTs udskiftninger ser mærkelig ud, i Sønderjyske spiller man med 10 mand og hvorfor sætter han unge spillere ind i stedet for en landsholdsspiller som Halsti ?

Brugeravatar
Kent

Indlæg af Kent »

FCM2000 skrev:hvorfor sætter han unge spillere ind i stedet for en landsholdsspiller som Halsti ?
Fordi de er bedre. Halsti startede sæsonen som Sparvs reserve, men blev jo klart slået af, af Rømer. Halsti har intet vist, der skulle berettige ham til at spille.

Låst